Svensk Diesel efter Januari 2022 är urvattnad

Permalänk

Svensk Diesel efter Januari 2022 är urvattnad

I januari 2022 körde jag från Karesuando till Helsingfors, en bilkörning på drygt 13 timmar nonstop med en sträcka på ca. 110 mil. Jag tankade bilen full med diesel i Sverige på OKQ8 och fick i 68,22 liter i tanken. Tanken rymmer ca 70 liter.

Sedan gick resan via Karesuando och över gränsen och in i Finland. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil på full tank. Hastigheten var varierande mellan 60-110 km/t. Alltså inga höga hastigheter och temperaturen ute var några få minusgrader. Ingen nederbörd och ingen blåst. Resan gick ned genom Finland på väg E8 och slutligen E75 mot Helsingfors.

Men när jag hade 13 mil kvar till Helsingfors gick bilen på dieselångor. Lampan för låg bränslenivå tändes och innan jag nådde en bensinstation visade färddatorn bara "streck" (inga siffror) att jag inom kort skulle få bränslestopp. Jag hade alltså bara kommit 97.6 mil på full tank med diesel som tankades i Sverige. Jag kom fram till bensinstation och fyllde upp tanken tillräckligt för att komma fram till Helsingfors.

Efter två dagar var det dags att göra resan tillbaka till Sverige från Helsingfors, ca 110 mil. Det var liknande väder som vid nedresan, några minusgrader och ingen nederbörd eller blåst. Jag fyllde upp hela tanken med diesel i Helsingfors, Finland. Denna gången gick 68.97 liter i tanken. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil. Resan gick exakt samma väg tillbaka, E75 och sedan vidare upp mot Karesuando på E8. Hastighet precis som nedresan, runt 60-110 km/t.

-----

Väl tillbaka i Sverige passerade jag nu Karesuando i Sverige för att nu ta mig ytterligare dryga milen till samma OKQ8 mack, där jag tankade före avresan mot Helsingfors. Väl framme vid macken visade min färddator att jag kommer ytterligare 23 mil och att jag har kvarts tank kvar.

Den svenska dieseln är urvattnad i och med reduktionsplikten med upp till så mycket som 20% men fler och fler drivmedelskedjor har ända upp till 50%. Detta medför att ursprungsdieseln helt tappar sin verkningsgrad. Du kommer kommer alltså betydligt kortare sträckor eftersom motorn behöver mer drivmedel att förbränna.

I Finland finns inte denna reduktionsplikt vilket gör att dieseln är betydligt mer effektiv för motorn att förbränna vilket gör att mindre bränsle går åt.

Permalänk
Medlem

Detta trodde jag inte var nyheter för någon som rullar dieselbil!
Har sett hur min bil gradvis fått högre förbrukning senaste åren trots att jag slutat köra inspirerat.
Det sämre bränslet kostar dessutom mer, så vi straffas dubbelt med den där urvattningen.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte märkt någon direkt skillnad. Om det faktiskt är skillnad så har den varit försumbar.

Det är ju en hel del faktorer som påverkar förbrukning så personliga anekdoter är inte mycket att gå på.

Permalänk
Medlem

Detta skapar också en motsatt miljöeffekt då bilarna måste tankas oftare än förut vilket innebär fler utleveranser av diesel, det kan tom vara en försämring för det s.k klimatet.

Det värsta är också att det drabbar de fattigaste hårdast då det är dessa människor som har lägst marginaler efter lön.

Generellt så sjunker kvalitén på samhällstjänsterna och allmännyttan överlag i Sverige och detta tillsammans med ex. höga skatter på nödvändiga såsom bränsle gör att vi får en kompetensflykt och lägre konsumtion av andra varor och tjänster.

Edit: Sen är det hyfsat känt i främst åkeribranschen och transportbolag överlag att den svenska dieseln är utspädd och kommer fortsätta att spädas ut; https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2021...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Detta skapar också en motsatt miljöeffekt då bilarna måste tankas oftare än förut vilket innebär fler utleveranser av diesel, det kan tom vara en försämring för det s.k klimatet.

Det värsta är också att det drabbar de fattigaste hårdast då det är dessa människor som har lägst marginaler efter lön.

Generellt så sjunker kvalitén på samhällstjänsterna och allmännyttan överlag i Sverige och detta tillsammans med ex. höga skatter på nödvändiga såsom bränsle gör att vi får en kompetensflykt och lägre konsumtion av andra varor och tjänster.

Mvh

Dock är det förmodligen inte så. Det är 28% inblandning av biodiesel i dagens diesel. Enligt de utredningar som gjorts så leder det till lägre utsläpp. Det låter dessutom på rak arm helt orimligt att det skulle dra så mycket mer att det faktiskt blir en försämring för klimatet. Finns det någonting överhuvud taget som stödjer det påståendet?

Dagens problem med reduktionsplikten är ju främst att det lett till stora prisökningar.

Permalänk
Medlem

Svensk diesel har en inblandning av biodrivmedel på ca 30% https://via.tt.se/pressmeddelande/den-1-januari-hojs-reduktio...

medans finsk enbart verkar ha 7-10%?
https://www.aut.fi/tieliikenne/polttoaineet_ja_kayttovoimat/d...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Testa tanka HVO100 om du kan, jag fick cirka 20% längre räckvidd med min hyundai i30 diesel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har under 1,5 års tid kört mestadels på ren HVO, någon tank diesel ibland och har inte märkt någon skillnad i förbrukning. Har gått över på diesel nu efter nyår när HVO blivit för dyrt, inte märkt av någon skillnad ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Testa tanka HVO100 om du kan, jag fick cirka 20% längre räckvidd med min hyundai i30 diesel

HVO100 blandas in i dieseln enligt reduktionsplikten. Jag märker också reducerad förbrukning med HVO100 (dock inte 20%. Kanske 5-10% på sin höjd). Detta intygas av Volvo på deras hemsida då partikelfilter inte måste göras rent lika mycket. Källa

Det kostar dock 25,37 litern just nu, vilket är ett skämt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Reduktionsplikten innebär alltså att utsläppen av växthusgaser skall minska genom att andelen "förnybara eller fossilfria drivmedel" i fossila bränslen ökas. Det handlar då om (i dieselns fall) att biodiesel tillsätts.

Att det överlag skulle leda till en kraftigt försämrad verkningsgrad låter lite väl underligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Finns inte så mkt positivt att säga om bränslet idag, sedan är frågan hur det i långa loppet sker med slitage/livslängd på delar/motor i övrigt och det känns inte så miljövänligt heller. Som med alla andra politiska beslut så tror jag inte det finns så långsiktiga konsekvensanalyser.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Svensk diesel har en inblandning av biodrivmedel på ca 30% https://via.tt.se/pressmeddelande/den-1-januari-hojs-reduktio...

medans finsk enbart verkar ha 7-10%?
https://www.aut.fi/tieliikenne/polttoaineet_ja_kayttovoimat/d...

Ja, det stämmer. Man blandar in större grad FAME och HVO100 i svensk diesel än i övriga Europa. FAME och HVO100 är också diesel dock. Dock är det inte exakt samma energiinnehåll.

Energiinnehåll: Källa
Ren diesel 9960 [kWh/m3]
FAME: 9170 [kWh/m3]
HVO100: 9450 [kWh/m3]

Så det är väldigt snarlikt, tillräckligt lika för att kunna påstå att skillnaden är försumbar. Energiinehållet är dessutom inte allt, eftersom HVO100 som har aningen lägre energiinnehåll fortfarande leder till lägre förbrukning.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte mer än drygt 5000mil per år med min diesel passat 2019, men jag har då inte märkt någon skillnad annat än hur jag håller foten mot gasen, farten, däck (påverkar ganska mycket). D
Blir en ganska markant skillnad på min bil om man kan ligga och hålla samma hastighet än om det är tex mycket trafik och det blir mer varierande farter. En deceliter/mil är absolut inte ovanligt.
Tycker min nya bil är vädigt mycket mer känslig på hur den framförs mot den förra när det kommer till förbrukning.
2 deciliter/mil är väldigt lätt att det varierar från gång till gång märker jag och jag är inte som som gasar värst mycket.

Permalänk
Medlem

Men vafan, den kostar ju bara 21:- / liter så ”vad är problemet”?
Suck, folk är faktiskt beroende av sina fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, det stämmer. Man blandar in större grad FAME och HVO100 i svensk diesel än i övriga Europa. FAME och HVO100 är också diesel dock. Dock är det inte exakt samma energiinnehåll.

Energiinnehåll: Källa
Ren diesel 9960 [kWh/m3]
FAME: 9170 [kWh/m3]
HVO100: 9450 [kWh/m3]

Så det är väldigt snarlikt, tillräckligt lika för att kunna påstå att skillnaden är försumbar. Energiinehållet är dessutom inte allt, eftersom HVO100 som har aningen lägre energiinnehåll fortfarande leder till lägre förbrukning.

8-9% skulle jag dock inte säga är försumbart på fame, men HVO låter ju rätt trevligt med 5% då det sotar mindre. Är lite synd att det är så satans dyrt att tanka det nu dock om man vill vara lite renare av sig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Sett snarlik historia på facebook som någon har delat, är detta något som sprids eller är det ett sammanträffande?

Permalänk
Medlem

Nyteknik skrev om detta i förra veckan. Biodiesel ger omkring 3% lägre körsträcka så inte så värst mycket. Problemet är när man vill vara först, vi dricker upp mycket av den biodisel som tillverkas i Europa och får betala högt pris då kvantiteerna fortfarande är låga.

Permalänk
Inaktiv

Sett många liknande historier cirkulera länge. Många har ursprung ur bränsleupproret. Varje gång frågan dyker upp vittnar en del för högre förbrukning men evidens saknas med en personliga historier, och många vittnar att de inte märker skillnad. Så man kan ju inte direkt dra slutsatser av det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon134512:

Sett många liknande historier cirkulera länge. Många har ursprung ur bränsleupproret. Varje gång frågan dyker upp vittnar en del för lägre förbrukning men evidens saknas mer en personliga historier, och många vittnar att de inte märker skillnad. Så man kan ju inte direkt dra slutsatser av det.

Man kan ju dra slutsatsen att sådana historier då inte alltid är ärliga försök att ondgöra sig över en faktisk upplevelse, utan emellanåt snarare är rena opinionsinlägg med påhittade situationer avsedda att påverka politiskt.
Var TS landar i sammanhanget kan jag naturligtvis inte sia om.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara tala för min bil men skillnaden i snitt förbrukning är inte stor, gått från 6.1-6.2 L/100km till runt 6.3, samtidigt är det just nu vinterväglag så viss variation uppåt är standard.
Det gör som många säger mer skillnad på hur man kör, däremot är priserna känns just nu lite upp och ned, de som kör miljövänligare betalat mer pga tillsatser.

Lite udda bara att promota diesel till allt och alla inklusive transport marknaden och sedan inte hantera ökningen av priset på ett bättre sätt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

HVO100 blandas in i dieseln enligt reduktionsplikten. Jag märker också reducerad förbrukning med HVO100 (dock inte 20%. Kanske 5-10% på sin höjd). Detta intygas av Volvo på deras hemsida då partikelfilter inte måste göras rent lika mycket. Källa

Det kostar dock 25,37 litern just nu, vilket är ett skämt.

Japp, det är väl så i modernare dieslar, min var från 2011 och hade rullat 20k+ mil och väldigt få hästar i den så motorn gick helt enkelt starkare därav den stora skillnaden för min del och när jag höll på att tanka det brukade det skilja max 1,5kr per lite jämfört med vanliga diesel.

min motor "knackade" lite också på vanlig diesel och det försvann på HVO100.

Det är ju en renare syntetisk diesel som har högre verkningsgrad än den andra blandsoppan som vanliga dieseln blivit.

nuförtiden kör jag en modern bensinare och med den nya E10 bensinen upplever jag också marginellt lägre förbrukning men där är det knappt mätbart.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Man kan ju dra slutsatsen att sådana historier då inte alltid är ärliga försök att ondgöra sig över en faktisk upplevelse, utan emellanåt snarare är rena opinionsinlägg med påhittade situationer avsedda att påverka politiskt.
Var TS landar i sammanhanget kan jag naturligtvis inte sia om.

Ja den känslan får man. Även sett flertalet som påpekar att deras bilar helt plötsligt blivit "slöare" med det "nya" dieseln. Sanningshalten lär vara minimal där med.

Permalänk
Medlem

Den där bilen verkar ha en trasig färddator eftersom den uppenbarligen inte bryr sig om tidigare förbrukning. Fast jag tror nog mer på att alltihop är påhittat...

Permalänk
Medlem

Vi verkar har tappat ledningen https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/ . Hyser förtroende för att landet snart korrigerar detta.

Avseende urvattnad diesel så kör jag visserligen inte så mycket men har inte märkt nåt på flytande medeltalet än. Lär synas under året isf eftersom medeltalet varit rätt jämt senaste åren.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2011 Volvo S60 D3, har ägt den sedan 2018 och kör ca. 2000 mil om året. Märker ingen skillnad på förbrukningen jämfört med nu och då, legat kring ~0,5-0,6 liter milen så länge jag haft den.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag pendlar 10 mil om dagen, diesel.
Jag märker skillnad, men marginell. Tappar någon mil per tank.
22;-/l känns lite väl dock.. hoppas på förändring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

I januari 2022 körde jag från Karesuando till Helsingfors, en bilkörning på drygt 13 timmar nonstop med en sträcka på ca. 110 mil. Jag tankade bilen full med diesel i Sverige på OKQ8 och fick i 68,22 liter i tanken. Tanken rymmer ca 70 liter.

Sedan gick resan via Karesuando och över gränsen och in i Finland. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil på full tank. Hastigheten var varierande mellan 60-110 km/t. Alltså inga höga hastigheter och temperaturen ute var några få minusgrader. Ingen nederbörd och ingen blåst. Resan gick ned genom Finland på väg E8 och slutligen E75 mot Helsingfors.

Men när jag hade 13 mil kvar till Helsingfors gick bilen på dieselångor. Lampan för låg bränslenivå tändes och innan jag nådde en bensinstation visade färddatorn bara "streck" (inga siffror) att jag inom kort skulle få bränslestopp. Jag hade alltså bara kommit 97.6 mil på full tank med diesel som tankades i Sverige. Jag kom fram till bensinstation och fyllde upp tanken tillräckligt för att komma fram till Helsingfors.

Efter två dagar var det dags att göra resan tillbaka till Sverige från Helsingfors, ca 110 mil. Det var liknande väder som vid nedresan, några minusgrader och ingen nederbörd eller blåst. Jag fyllde upp hela tanken med diesel i Helsingfors, Finland. Denna gången gick 68.97 liter i tanken. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil. Resan gick exakt samma väg tillbaka, E75 och sedan vidare upp mot Karesuando på E8. Hastighet precis som nedresan, runt 60-110 km/t.

-----

Väl tillbaka i Sverige passerade jag nu Karesuando i Sverige för att nu ta mig ytterligare dryga milen till samma OKQ8 mack, där jag tankade före avresan mot Helsingfors. Väl framme vid macken visade min färddator att jag kommer ytterligare 23 mil och att jag har kvarts tank kvar.

Den svenska dieseln är urvattnad i och med reduktionsplikten med upp till så mycket som 20% men fler och fler drivmedelskedjor har ända upp till 50%. Detta medför att ursprungsdieseln helt tappar sin verkningsgrad. Du kommer kommer alltså betydligt kortare sträckor eftersom motorn behöver mer drivmedel att förbränna.

I Finland finns inte denna reduktionsplikt vilket gör att dieseln är betydligt mer effektiv för motorn att förbränna vilket gör att mindre bränsle går åt.

Det som man "späder ut" dieseln med är dock ett minst likvärdigt, om inte bättre, bränsle.
Ofta upplever de som byter till biobränslen bättre förbrukning och effekt.
Det kan ju faktiskt vara så att din bil inte kan hantera bränslet korrekt.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och det finns nog många parametrar att väga in när det gäller förbrukning.

När det gäller FAME och HVO så funderar jag på hur dom påverkas av ett kallt klimat, det t.ex. påverka förbrukningen?
Sen finns det ju andra aspekter där biltillverkare kanske bör justera bilens programvara för att fungera optimalt med olika bränslen.

En intressant rapport på Gröna Bilisters hemsida, finns längst ner i länken
http://www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/pressmedde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi verkar har tappat ledningen https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/ . Hyser förtroende för att landet snart korrigerar detta.

Heja Sverige!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

I januari 2022 körde jag från Karesuando till Helsingfors, en bilkörning på drygt 13 timmar nonstop med en sträcka på ca. 110 mil. Jag tankade bilen full med diesel i Sverige på OKQ8 och fick i 68,22 liter i tanken. Tanken rymmer ca 70 liter.

Sedan gick resan via Karesuando och över gränsen och in i Finland. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil på full tank. Hastigheten var varierande mellan 60-110 km/t. Alltså inga höga hastigheter och temperaturen ute var några få minusgrader. Ingen nederbörd och ingen blåst. Resan gick ned genom Finland på väg E8 och slutligen E75 mot Helsingfors.

Men när jag hade 13 mil kvar till Helsingfors gick bilen på dieselångor. Lampan för låg bränslenivå tändes och innan jag nådde en bensinstation visade färddatorn bara "streck" (inga siffror) att jag inom kort skulle få bränslestopp. Jag hade alltså bara kommit 97.6 mil på full tank med diesel som tankades i Sverige. Jag kom fram till bensinstation och fyllde upp tanken tillräckligt för att komma fram till Helsingfors.

Efter två dagar var det dags att göra resan tillbaka till Sverige från Helsingfors, ca 110 mil. Det var liknande väder som vid nedresan, några minusgrader och ingen nederbörd eller blåst. Jag fyllde upp hela tanken med diesel i Helsingfors, Finland. Denna gången gick 68.97 liter i tanken. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil. Resan gick exakt samma väg tillbaka, E75 och sedan vidare upp mot Karesuando på E8. Hastighet precis som nedresan, runt 60-110 km/t.

-----

Väl tillbaka i Sverige passerade jag nu Karesuando i Sverige för att nu ta mig ytterligare dryga milen till samma OKQ8 mack, där jag tankade före avresan mot Helsingfors. Väl framme vid macken visade min färddator att jag kommer ytterligare 23 mil och att jag har kvarts tank kvar.

Den svenska dieseln är urvattnad i och med reduktionsplikten med upp till så mycket som 20% men fler och fler drivmedelskedjor har ända upp till 50%. Detta medför att ursprungsdieseln helt tappar sin verkningsgrad. Du kommer kommer alltså betydligt kortare sträckor eftersom motorn behöver mer drivmedel att förbränna.

I Finland finns inte denna reduktionsplikt vilket gör att dieseln är betydligt mer effektiv för motorn att förbränna vilket gör att mindre bränsle går åt.

Klart du förbrukar mindre, det går ju neråt hela vägen hem och uppåt hela vägen dit...finland ligger mycket högre upp!

Sorry, fick lov att lägga in det uppenbara skämtet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT