Dagens och framtidens prisbild på Grafikkort - Hur tror ni framtiden kommer fortlöpa ?

Permalänk

Dagens och framtidens prisbild på Grafikkort - Hur tror ni framtiden kommer fortlöpa ?

Godmorgon

Så priserna på bla grafikkort är rätt så höga idag som vi alla vet och förstår varför så det behöver vi inte gå in på
men hur tror DU att prisbilden kommer förändras eller OM den äns kommer förändras innom den snara framtiden alt mer framtid på distans ?

Vi hoppas såklart att priserna kommer sjunka närmare MSRP ju bättre ikapp chipptillverkningen kommer med sina nya fabriker och allt som hör till vilket är en annan huvudvärk i sig.

MEN är detta verkligen en förhoppning bygd på annat än tillit på vad man tycker "bör" hända?
Kanske, bara kanske kommer prisbilden stanna en bra bit högre än vad vi hoppas och vart den är det vet jag inte.

Jag vet inte vad jag ska tro alt hoppas på, är för oinsatt i det finstilta i hela den här processen för att kunna säga.

SÅ vad tror ni, som kanske är mer insatta än jag. Tror ni vi kommer närma oss MSRP på grafikkort innom en snar framtid eller tror ni att priserna kommer fortsätta vara mer eller mindre där dom är nu ÅR framöver.

Tack!

EDIT: När jag skriver MSRP så menar jag det pris som dom gav när 30xx serien kom ut i början. EDIT.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Vi kommer inte att komma i närheten av MSRP på många många år ännu.
Korten går åt som smör med dubbla priser, varför skulle dom villa sälja dom hälften billigare ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Så länge miners köper grafikkort som dom gör idag och folk faktiskt betalar priserna dom sätter så kommer det att fortsätta.
Företag existerar för att generera pengar, så varför skulle dom ändra något som gör just det?

Vi är i klorna på giriga företag, folk med stora plånböcker och miners.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

MMm.. Det är min i takt med mina åsikter om det hela också.

Vi kommer se dessa priser en bra bit framöver, om dem ens går ner vartefter så kommer dom nog inte vara i närheten som de en gång var tyvärr.

Det är ett dilemma när man är i behov av ett nytt kort, har sikte på ett men samtidigt VET att man betalar alldeles för mycket för kortet. Hm..

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Om försäljningen upphör och tiden går, måste ÅF sänka priserna.
Nu finns det en mängd kort i lager och hoppas ingen köper till dessa överpriser. Det är enda sättet för att det ska bli mer normala priser.
ÅF vill nog inte sitta på massor av kort som inte säljs en längre stund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Håller med om att den närmsta framtiden ser ganska mörk ut på denna front.
Men på den ljusa sidan har grafikkortsutvecklingen gått mycket fortare än vad kraven på grafikprestanda i spel har gått, så man klarar sig bra på modeller som numera ligger i mellansegmenten (även om de korten just nu ligger på galna prisnivåer de också).

Detta är såklart om man nu inte känner att man verkligen MÅSTE ha 4K+ med raytracing och allt på max etc.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Om den allra köpstarkaste gruppen minskar eller försvinner, miners, så finns det väl en chans att vi kommer ner till MSRP igen. Särskilt om Intel ARC är beredda att priskriga för att få marknadsandelar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Priserna kommer nog ner i något skede. Det som behövs är att krypto kraschar, eller att Ethereum går över till Proof-of-Stake.

Kom ihåg att det här inte är första gången som det här händer. Under kryptoboomen 2017-2018 så steg priserna på grafikkkort på liknande sätt. RX 580 lanserades våren 2017 för 199 dollar för 4Gb och 229 dollar för 8Gb. När priserna på krypto sköt iväg så kostade ett RX 580 8Gb som mest ca 700 dollar.

Sen kom kraschen. Det hände inte på en gång, men under det påföljande halvåret, speciellt mot julen 2018 och därefter, så sjönk priserna kraftigt. Det fanns ett massivt överutbud på marknaden, med kort i lager som slumpades bort.

Jag köpte i ett skede ett RX 580 4Gb från mindfactory.de för 120 euro. RX 570 såldes som billigast för 89 euro.

Vi har en liknande situation framför oss. Det ser ut som att mining kommer att dö ut inom en förutsägbar framtid (Ethereum foundation har sommaren 2022 som mål), samtidigt som vi har mogna processer för de RTX 3000 och RX 6000. Dessutom har vi en tredje konkurrent på väg ut på marknaden, och de globala problemen med leveranskedjorna håller på att lätta upp.

Jag skulle förvänta mig att vi börjar se normala priser mot hösten/slutet av året, och en marknad som på riktigt är bra för konsumenten under början av nästa år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Oavsett vad som kommer hända så har ju alla inblandade parter fått blodad tand. Även om vi bortser från miningens effekter så har ju Nvidia och AMD fått kvitto på att folk är beredda att betala betydligt mer än vad de tidigare gjort.

Nvidia har ju jobbat med att justera upp priser under många år, många av deras partners och kunder påstod att det skulle förstöra marknaden, att betalningsviljan inte fanns där osv. Men de bevisade ju gång på gång att se inte var fallet. Och sen kommer 2020 och priserna chockhöjs ännu mer men ändå finns efterfrågan där även bland vanliga konsumenter.

Givetvis är det en del som avskräcks, men det täckts ju upp av de högre snittpriserna, frågan är väl bara var brytpunkten är. Jag tror tyvärr att den ligger högre än vad många tror/hoppas.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Oavsett vad som kommer hända så har ju alla inblandade parter fått blodad tand. Även om vi bortser från miningens effekter så har ju Nvidia och AMD fått kvitto på att folk är beredda att betala betydligt mer än vad de tidigare gjort.

Samtidigt har det alltid funnits en grupp som varit villig att betala hutlösa priser för grafikkort i många år utan att det har hindrat att det även funnits rimligt prissatta kort som ger typ 80-90% av prestandan för en bråkdel av priset. Titan från 2013 kostade närmare 10k, Titan X 13k sen finns ju Titan V från 2017 som gick lös på 31 500:-.
Skillnaden är att man då betalade extra för att få det absolut mest högpresterande och vara med i en exklusiv "klubb". Det är inte samma sak som att betala överpris för ett mid-range kort.

Sen tror jag inte att folk generellt är beredda att betala mer. Tycker man hör hela tiden om folk som vägrar uppgradera förrän priserna normaliserats. Andra köper helt enkelt en konsol istället för att uppgradera datorn. De kort som butikerna får in säljer visserligen slut, men samtidigt rör det sig oftast om något tiotal kort åt gången som mest. Skulle mining helt försvinna imorgon, och butikerna har hundratals kort på lager skulle de nog börja samla damm tills de sänker priserna.

Man får heller inte glömma att det är spelen i sig som driver på grafikkortsmarknaden (när det gäller gamers). Det finns inte incitament för spelutvecklare att lägga en massa extra resurser på nya grafikfunktioner om bara typ 0,1% av deras kunder har den hårdvara som krävs. Så länge väldigt många fortfarande sitter på Pascal eller Turing är det denna baseline spelen kommer optimeras för.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD