3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Nu har Elgiganten tillslut vaknat efter 1,5 år och ebjuder mig att köpa ett av nedan ersättningskort. Någon som har koll på vilket av nedan som är bäst?

Gigabyte GV-N3080EAGLE-10GD GK Gigabyte Geforce RTX GeForce RTX 3080 EAGLE 10 (LHR)
Gigabyte GV-N3080TURBO-10GD 2.0 GK Gigabyte Geforce RTX 3080 TURBO 10G  Rev2 (LHR)
Gigabyte GV-N3080VISION OC-10GD GK Gigabyte Geforce RTX 3080 VISION OC 10GB Rev2 (LHR)
Gigabyte GV-N3080GAMING OC-10GD GeForce RTX™ 3080 GAMING OC 10G (LHR)

Någon får rätta mig om jag har fel, men har mig att Gigabyte var kända för dåliga värmekuddar och strömkontakter på kortet. Men de rättade till kontakterna?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Någon får rätta mig om jag har fel, men har mig att Gigabyte var kända för dåliga värmekuddar och strömkontakter på kortet. Men de rättade till kontakterna?

Hört likande om strömkontakerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Någon får rätta mig om jag har fel, men har mig att Gigabyte var kända för dåliga värmekuddar och strömkontakter på kortet. Men de rättade till kontakterna?

Skrivet av UtanGrafikkort:

Hört likande om strömkontakerna.

Bara deras Eagle modell som hade det problemet med strömkontakterna.

Och gällande värmekuddar så är det i stort sett bara Aorus korten som har strul med det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bara deras Eagle modell som hade det problemet med strömkontakterna.

Och gällande värmekuddar så är det i stort sett bara Aorus korten som har strul med det idag.

Det var alla utom Aorus som hade kexiga strömkontakter. Sedan dess har de gjort åtminstone försök och revideringar till att fixa dem. Så rimligtvis är de bättre nu men osäker på om det är 100%igt.

Permalänk
Medlem

Loggade in på Elgigantens sida idag och min order som jag la den 14/10-20 på ett TUF 3080OC har bara försvunnit.
Elgiganten tog bort det en gång tidigare men sedan när Elgiganten gick ut här på Sweclockers och lovade att de skulle leverera beställningarna så lades min order tillbaka.
Tar Elgiganten tillbaka sitt löfte nu och försöker att göra det i smyg? Har PM Elgiganten är i forumet den 17/11-21 men inte hört ett ljud.
Tråkigt av Elgiganten att göra så här.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 , 32 GB ram, Palit 2080 GameRock Pro , 4 TB SSD, ACER Predator X34, Logitech G710+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Det var alla utom Aorus som hade kexiga strömkontakter. Sedan dess har de gjort åtminstone försök och revideringar till att fixa dem. Så rimligtvis är de bättre nu men osäker på om det är 100%igt.

Fick faktiskt höra detta (med strömkontakter - inga detaljer dock) när jag ringde en ÅF ett tag sedan.
Själv hade jag inte valt gigabyte just nu även fast vissa kort verkar prestera hyffsat just p.g.a. hela nätaggregat och RMA grejerna. Har dock sett en del som varit väldigt nöjda med sina gigabyte kort, så jag kan inte säga att de är dåliga. Det bästa man kan göra är nog att googla, kolla på lite recensioner och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Bara deras Eagle modell som hade det problemet med strömkontakterna.

Och gällande värmekuddar så är det i stort sett bara Aorus korten som har strul med det idag.

Menar du thermal pads när du säger värmekuddar?

Permalänk
Medlem

Elgiganten har 3 olika (3080, 3070ti och 3070) bundles med 750watt nätagg.

Permalänk
Skrivet av UtanGrafikkort:

Elgiganten har 3 olika (3080, 3070ti och 3070) bundles med 750watt nätagg.

Sjukt märkliga Bundles. Nått säljs med ett random moderkort, nått annat med några minnen.. Känns som EG försöker göra sig av med lite gammalt skit man vill bli av med..

En del PSU-Bundles är ju ändå helt ok.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Sjukt märkliga Bundles. Nått säljs med ett random moderkort, nått annat med några minnen.. Känns som EG försöker göra sig av med lite gammalt skit man vill bli av med..

En del PSU-Bundles är ju ändå helt ok.

Kanske ett enklare sätt för Elgiganten att få tag i kort. Vem vet.

Permalänk
Skrivet av UtanGrafikkort:

Kanske ett enklare sätt för Elgiganten att få tag i kort. Vem vet.

Jag tror inte dom köpt korten med dessa prylar utan passar på att bli av med andra. Bundla dom med skit man egentligen inte vill ha. Likadant med PS5or. Dom bundlas med en jäkla massa skräp för dom vet att dom säljer ändå. Smart ändå..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag tror inte dom köpt korten med dessa prylar utan passar på att bli av med andra. Bundla dom med skit man egentligen inte vill ha. Likadant med PS5or. Dom bundlas med en jäkla massa skräp för dom vet att dom säljer ändå. Smart ändå..

Dock är den nästan endast EVGA kort tillsammans med EVGA nätaggregat. Vet inte, endast spekulation haha

Permalänk
Skrivet av UtanGrafikkort:

Dock är den nästan endast EVGA kort tillsammans med EVGA nätaggregat. Vet inte, endast spekulation haha

Så kan det vara kanske. Som sagt, dom dealen är iaf ”bra”. Random moderkort och minne är lite skumma. Hur många behöver nytt ”äldre” minne? Och hur många har exakt dessa minnena så man kan utöka? Aja finns kort nu iaf

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Så kan det vara kanske. Som sagt, dom dealen är iaf ”bra”. Random moderkort och minne är lite skumma. Hur många behöver nytt ”äldre” minne? Och hur många har exakt dessa minnena så man kan utöka? Aja finns kort nu iaf

Det håller jag med om! Kanske bra för de som inte har ett tidigare bygge kanske, men ej för oss med gamla byggen.

Sitter nu på ett 1060 igen efter att mitt 3080 ti för MSRP lämnades tillbaka (artifacts) får hoppas 3080ti går ned i pris. Inte så värt att spendera typ 6-7tusen kr mer för ett par % prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Så kan det vara kanske. Som sagt, dom dealen är iaf ”bra”. Random moderkort och minne är lite skumma. Hur många behöver nytt ”äldre” minne? Och hur många har exakt dessa minnena så man kan utöka? Aja finns kort nu iaf

Det är vad vet leverantörerna som "tvingar" ÅF till dessa bundles. För att köpa in kort måste de också köpa random grejer som inte säljer så bra.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Det är vad vet leverantörerna som "tvingar" ÅF till dessa bundles. För att köpa in kort måste de också köpa random grejer som inte säljer så bra.

Haha ok. Ja någonstans i kedjan är det nån som vill bli av med prylar iaf..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Sitter nu på ett 1060 igen efter att mitt 3080 ti för MSRP lämnades tillbaka (artifacts) får hoppas 3080ti går ned i pris. Inte så värt att spendera typ 6-7tusen kr mer för ett par % prestanda.

Har du inte en Rma-process igång? De borde väl kunna hosta fram ett ersättningskort? … eller fixa ditt kort…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du inte en Rma-process igång? De borde väl kunna hosta fram ett ersättningskort? … eller fixa ditt kort…

De hitta inget fel och sedan skulle det ta flera månader hos tillverkaren... Gick även inte att byta ut på öppet köp då priserna stigit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

De hitta inget fel och sedan skulle det ta flera månader hos tillverkaren... Gick även inte att byta ut på öppet köp då priserna stigit.

Om kortet inte fungerar så skall de erbjuda nytt eller likvärdigt eller pengar tillbaka. Nu hittade de inga fel dock....

Men när folk får artefakter, har ni testat att byta psu? Brukar kunna hjälpa. Speciellt om det är i klenaste laget och sämre OEM.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Fick faktiskt höra detta (med strömkontakter - inga detaljer dock) när jag ringde en ÅF ett tag sedan.
Själv hade jag inte valt gigabyte just nu även fast vissa kort verkar prestera hyffsat just p.g.a. hela nätaggregat och RMA grejerna. Har dock sett en del som varit väldigt nöjda med sina gigabyte kort, så jag kan inte säga att de är dåliga. Det bästa man kan göra är nog att googla, kolla på lite recensioner och liknande.

Problemet med strömkontakter gällde i princip alla tidiga kort som tillverkades innan vecka 39 år 2020. Vissa kort som tillverkades 38 fick det nya kontaktdonet, vissa fick det inte. Det lär ha fixats efter det. Själv har jag ett 3080 Vision OC tillverkat vecka 38 som än så länge har tuffat på utan problem sedan jag fick det i början av oktober 2020. Jag kan utan tvekan rekommendera även Gigabytes 30XX kort men jag har full förståelse att deras kvalitetskontroll gör att många tvekar. Jag skulle aldrig köpa ett Gigabyte PSU exempelvis...

Se mer om strömkontakterna här: https://forums.overclockers.co.uk/threads/3080-3090-3070-giga...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om kortet inte fungerar så skall de erbjuda nytt eller likvärdigt eller pengar tillbaka. Nu hittade de inga fel dock....

Men när folk får artefakter, har ni testat att byta psu? Brukar kunna hjälpa. Speciellt om det är i klenaste laget och sämre OEM.

Hade ett seasonic gx 850 watt. Däremot så skedde dessa artifacts mer eller mindre endast på desktop och i olika appar (ej spel direkt). Hade även ett 3080 tuf i burken som jag lämnade tillbaka (som var utan dessa problem).

Valde pengarna tillbaka, men det sved, då det är nästan omöjligt att få ett 3080 ti för 13 tusen kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Hade ett seasonic gx 850 watt. Däremot så skedde dessa artifacts mer eller mindre endast på desktop och i olika appar (ej spel direkt). Hade även ett 3080 tuf i burken som jag lämnade tillbaka (som var utan dessa problem).

Valde pengarna tillbaka, men det sved, då det är nästan omöjligt att få ett 3080 ti för 13 tusen kr.

Kör några vändor med memtest över natten så det inte är något annat som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör några vändor med memtest över natten så det inte är något annat som spökar

Har inte kvar kortet och som sagt så har jag inte haft samma problem med något annat kort alls, endast det 3080 ti kortet har bökat.

Kanske kör memtest i framtiden.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB GAMING OC i fyndhörnan hos netonnet för 16090kr.
Köpte nyss ett Gigabyte 3080 Ti Aorus Master från fyndhörnan för 16990. Även om jag precis köpt ett kort så är man lite udda och fortfarande håller koll på olika ställen xD.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majkey:

Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti 12GB GAMING OC i fyndhörnan hos netonnet för 16090kr.
Köpte nyss ett Gigabyte 3080 Ti Aorus Master från fyndhörnan för 16990. Även om jag precis köpt ett kort så är man lite udda och fortfarande håller koll på olika ställen xD.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Det där är kortet jag köpte men lämnade tillbaka pga fick tag i ett 3080 till bra pris. Kortet är i väldigt fint skick och såg helt nytt ut!

Permalänk
Medlem

Uppdatering kring Elgiganten.

Idag fick jag tillbaka mellanskillnaden + 1000kr presentkort för mitt köp av ersättningskort gjort 1/10 -2021.

Tack till EG för att de höll vad de lovade trots att det tog lite tid från första inlägget här från dem.

Permalänk

Har inte kollat denna tråden på ett halvår...

Vad kostar ett 3080 idag?

Permalänk
Skrivet av manta_boy:

Har inte kollat denna tråden på ett halvår...

Vad kostar ett 3080 idag?

Du kan hitta i lager idag runt 13000:-. Nån tusing upp och ner beroende på dagsformen och tillgång.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Du kan hitta i lager idag runt 13000:-. Nån tusing upp och ner beroende på dagsformen och tillgång.

Billigaste i lager för 14500Kr enligt Prisjakt idag

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||