Märkligt beteende från Instabox hemleverans

Permalänk

Märkligt beteende från Instabox hemleverans

Hej!

Kände att jag ville skriva av mig gällande min upplevelse av Instabox hemleverans igår kväll. Jag hade beställt mediciner via Apotea och valde Instabox hemleverans som fraktsätt. I måndags fick jag sedvanliga sms om att välja vilken våning man bor på, kodlås osv. Jag bor på bottenplan i ett lägenhetshus med två våningar, ingen kodlås och porten är alltid öppen. Jag fyllde i att jag vill att paketet lämnas utanför dörren, dubbelkollade att allt var rätt och sparade.

Så igår på kvällen runt 20-tiden satt jag i ett telefonsamtal. Under samtalet hör jag hur jag får sms efter sms. Efter en stund sätter jag samtalet på högtalare för att kunna se vad allt väsen var om. Först ett officiellt sms från IB om att snart är ditt paket framme (20:08). Sen 20:15 har jag ett sms om ett missat samtal från ett nummer jag inte känner igen, direkt efter det ett sms som lyder "Instabox". 20:17 återigen sms från officiella IB att de försökt leverera paketet utan att lyckas. Då blir jag lite irriterad eftersom jag valt att det ska lämnas utanför. Man kan tydligen sms:a till det officiella numret vilket jag gör och undrar varför de inte följde anvisningarna och efter det kollar jag de andra sms:en med missat samtal. Skickar sms till det numret och frågar:

Jag - Jag hade ju skrivit att det skulle läggas utanför? Min adress, det är öppet in i trappan.

Kuriren - Tyvärr skickat fel, jag vet ingenting!

Jag - Ursäkta? Du ringer mig och när jag inte kunde svara skickar du Instabox som sms. Sen kommer ett autosms från Instabox att det inte gick leverera? Varför lämnade du inte paketet utanför som det var bestämt?

Kuriren - Vet inte vad det gäller men du måste ha fel telefonnummer eller...? Du får forska vidare men jag har inget med paketet att göra.

Vid det här laget är jag lagom upprörd. Gör en snabb sökning på hans nummer och gissa vilket företag numret är registrerat på?? Japp, Instabox Snubben blåljuger mig rätt upp i ansiktet två gånger.

Lite senare får jag svar från officiella IB där de skriver att "kuriren verkar inte kommit in i din byggnad. Har du en portkod...... osv". Till saken hör att jag kände på ytterdörren när jag såg alla sms och förstod att leveransen skitit sig, det var öppet. Har någon annan varit med om den här typen av uselt hanterande av kurirer?

Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd

Inte från Instabox specifikt men det är ju inte ovanligt med "misslyckade leveransförsök" trots att man har varit hemma hela dagen och liknande. Jag har också fått höra att "våra chaufförer har inte telefoner" exempelvis (UPS), jaså de lever på åttiotalet eller?

Det är förstås inte alls kul på något sätt, men att köra bud är ju ett skitjobb med låg betalning och folk är i allmänhet förbannade på en konstant. De är i allmänhet sjukt pressade och stressade hela tiden så det är kanske inte så konstigt att någon inte vill diskutera detaljer med någon missnöjd person som inte svarade i telefonen eller så. Han kanske inte hittade din port exempelvis, skylten kanske inte var tydlig eller liknande. Det händer mig typ en gång av fem som jag beställer Foodora och sånt. Man ser i appen att budet är väldigt nära men det kommer aldrig, kollar ut och så ser jag någon rosaklädd som springer runt bland trappuppgångarna på andra sidan gården eller så, också får jag gå ut och försöka fånga deras uppmärksamhet innan de ger upp och sticker. Jag vet inte om de inte får använda Google Maps eller vad problemet är för adressen stämmer och hittas lätt. Men jag vet ju också att de typ tjänar 40 kronor för att cykla i regn och rusk hem till mig med lite mat, så jag försöker ju vara ödmjuk i alla fall.

Nu var det över tio år sedan jag körde bud men ofta stämde inte adresser, eller så öppnade inte folk dörren när man ringde på trots att man såg dem där inne, eller så fick man en rejäl utskällning för att man inte levererade ett paket inom 30 minuter när det var typ sex mil mellan hämtning och lämning, och så vidare. Då var det inte lika pressat som det är nu så jag ansträngde mig ofta för att faktiskt hitta personen som skulle ha paketet. Letade reda på telefonnummer, åkte till deras arbetsplats senare under dagen för att lämna och så, men man fick ju sällan ens ett tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej!

Kände att jag ville skriva av mig gällande min upplevelse av Instabox hemleverans igår kväll. Jag hade beställt mediciner via Apotea och valde Instabox hemleverans som fraktsätt. I måndags fick jag sedvanliga sms om att välja vilken våning man bor på, kodlås osv. Jag bor på bottenplan i ett lägenhetshus med två våningar, ingen kodlås och porten är alltid öppen. Jag fyllde i att jag vill att paketet lämnas utanför dörren, dubbelkollade att allt var rätt och sparade.

Så igår på kvällen runt 20-tiden satt jag i ett telefonsamtal. Under samtalet hör jag hur jag får sms efter sms. Efter en stund sätter jag samtalet på högtalare för att kunna se vad allt väsen var om. Först ett officiellt sms från IB om att snart är ditt paket framme (20:08). Sen 20:15 har jag ett sms om ett missat samtal från ett nummer jag inte känner igen, direkt efter det ett sms som lyder "Instabox". 20:17 återigen sms från officiella IB att de försökt leverera paketet utan att lyckas. Då blir jag lite irriterad eftersom jag valt att det ska lämnas utanför. Man kan tydligen sms:a till det officiella numret vilket jag gör och undrar varför de inte följde anvisningarna och efter det kollar jag de andra sms:en med missat samtal. Skickar sms till det numret och frågar:

Jag - Jag hade ju skrivit att det skulle läggas utanför? Min adress, det är öppet in i trappan.

Kuriren - Tyvärr skickat fel, jag vet ingenting!

Jag - Ursäkta? Du ringer mig och när jag inte kunde svara skickar du Instabox som sms. Sen kommer ett autosms från Instabox att det inte gick leverera? Varför lämnade du inte paketet utanför som det var bestämt?

Kuriren - Vet inte vad det gäller men du måste ha fel telefonnummer eller...? Du får forska vidare men jag har inget med paketet att göra.

Vid det här laget är jag lagom upprörd. Gör en snabb sökning på hans nummer och gissa vilket företag numret är registrerat på?? Japp, Instabox Snubben blåljuger mig rätt upp i ansiktet två gånger.

Lite senare får jag svar från officiella IB där de skriver att "kuriren verkar inte kommit in i din byggnad. Har du en portkod...... osv". Till saken hör att jag kände på ytterdörren när jag såg alla sms och förstod att leveransen skitit sig, det var öppet. Har någon annan varit med om den här typen av uselt hanterande av kurirer?

Benjamin

inget nytt. många av dessa som kan fuska och lämna till ett utlämningsställe istället gör det allt för ofta. hänt mig med posten flera gånger. varit hemma hela dagen och väntat. fått mess om att paketet kommer levereras snart men inget händer. sedan kommer ett mess om att ingen var hemma fastän jag ibland varit hemma specifikt för denna uppgift och även suttit så jag haft utkik över gatan och inte sett röken av en postbil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Inte från Instabox specifikt men det är ju inte ovanligt med "misslyckade leveransförsök" trots att man har varit hemma hela dagen och liknande. Jag har också fått höra att "våra chaufförer har inte telefoner" exempelvis (UPS), jaså de lever på åttiotalet eller?

Det är förstås inte alls kul på något sätt, men att köra bud är ju ett skitjobb med låg betalning och folk är i allmänhet förbannade på en konstant. De är i allmänhet sjukt pressade och stressade hela tiden så det är kanske inte så konstigt att någon inte vill diskutera detaljer med någon missnöjd person som inte svarade i telefonen eller så. Han kanske inte hittade din port exempelvis, skylten kanske inte var tydlig eller liknande. Det händer mig typ en gång av fem som jag beställer Foodora och sånt. Man ser i appen att budet är väldigt nära men det kommer aldrig, kollar ut och så ser jag någon rosaklädd som springer runt bland trappuppgångarna på andra sidan gården eller så, också får jag gå ut och försöka fånga deras uppmärksamhet innan de ger upp och sticker. Jag vet inte om de inte får använda Google Maps eller vad problemet är för adressen stämmer och hittas lätt. Men jag vet ju också att de typ tjänar 40 kronor för att cykla i regn och rusk hem till mig med lite mat, så jag försöker ju vara ödmjuk i alla fall.

Nu var det över tio år sedan jag körde bud men ofta stämde inte adresser, eller så öppnade inte folk dörren när man ringde på trots att man såg dem där inne, eller så fick man en rejäl utskällning för att man inte levererade ett paket inom 30 minuter när det var typ sex mil mellan hämtning och lämning, och så vidare. Då var det inte lika pressat som det är nu så jag ansträngde mig ofta för att faktiskt hitta personen som skulle ha paketet. Letade reda på telefonnummer, åkte till deras arbetsplats senare under dagen för att lämna och så, men man fick ju sällan ens ett tack för det.

Jo jag har full respekt för att buden säkert är underbetalda och stressade mm. Men där jag bor är det supertydligt uppmärkt och alla andra bud hittar utan problem (BudBee, Airmee m fl).

Det jag stör mig på är inte att snubben loggade det som ett misslyckat försök utan att han ljuger och försöker mörka hela grejen. Hade han varit ärlig och sagt att han inte hittade adressen så hade det varit lugnt, men att påstå att han inte ens hade med saken att göra är rent förkastligt i mitt tycke (nu gissar jag att han ringde från bilen på väg till mig och ville troligen att jag skulle komma ut och möta upp på parkeringen trots att det skulle vara hemleverans, men det är ren spekulation från min sida).

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Tyvärr skiter de flesta leverans bolagen i hur privatpersoner upplever deras service och därmed kan buden missköta sig ganska illa innan företagen bryr sig.
Skillnad är det när det är stora företag som beställer, hade ett re-call ärenden med Apple för några år sedan, de skicka mig en låda och tror det var FedEx bokningskod och sa åt mig att boka en leverans och skicka till dem.
Ringde numret för FedEx kundtjänst som basically sa att om jag ville skicka något med dem skulle jag åka till en deras centraler, minst en timme bort med bil och lämna in. Jag sa att bokningen som jag hade står det att det inkluderar upphämtning, de sket fullständigt i det tills jag nämnde att det var Apple som stod för bokning. No joke jag hade ett bud utanför dörren inom 15 min.

Problemet är att ett par sura kunder spelar ingen roll, dem du ska ringa är Apotea eller vem du nu köper av. Det är ju där budfirman får sina pengar ifrån och Apotea är deras kund inte du, du är Apoteas kund så Apotea är mer benägna att se till att du får rätt service och att de får det som de betalar för.
Samma med kreditbolag, att vända sig till dem är värdelöst i 99.9% av fallen, det är bättre att vända sig till den som du använder krediten hos.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

inget nytt. många av dessa som kan fuska och lämna till ett utlämningsställe istället gör det allt för ofta. hänt mig med posten flera gånger. varit hemma hela dagen och väntat. fått mess om att paketet kommer levereras snart men inget händer. sedan kommer ett mess om att ingen var hemma fastän jag ibland varit hemma specifikt för denna uppgift och även suttit så jag haft utkik över gatan och inte sett röken av en postbil.

Jo att fusk förekommer hos de flesta buden är jag fullt medveten om. Men som jag skrev i mitt förra svar är mitt problem främst att han blånekande och låtsades som ingenting inte att han missade att leverera varan. Han hade uppenbarligen varit nånstans i närheten och han försökte ringa mig också. Men sen ljuger han i tro att det skulle ”save face”. Det intressanta är att efter hans första sms där han spelade ovetandes kunde han förmodligen fortfarande räddat situationen och erkänt att han inte hittade var vi bor osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Tyvärr skiter de flesta leverans bolagen i hur privatpersoner upplever deras service och därmed kan buden missköta sig ganska illa innan företagen bryr sig.
Skillnad är det när det är stora företag som beställer, hade ett re-call ärenden med Apple för några år sedan, de skicka mig en låda och tror det var FedEx bokningskod och sa åt mig att boka en leverans och skicka till dem.
Ringde numret för FedEx kundtjänst som basically sa att om jag ville skicka något med dem skulle jag åka till en deras centraler, minst en timme bort med bil och lämna in. Jag sa att bokningen som jag hade står det att det inkluderar upphämtning, de sket fullständigt i det tills jag nämnde att det var Apple som stod för bokning. No joke jag hade ett bud utanför dörren inom 15 min.

Problemet är att ett par sura kunder spelar ingen roll, dem du ska ringa är Apotea eller vem du nu köper av. Det är ju där budfirman får sina pengar ifrån och Apotea är deras kund inte du, du är Apoteas kund så Apotea är mer benägna att se till att du får rätt service och att de får det som de betalar för.
Samma med kreditbolag, att vända sig till dem är värdelöst i 99.9% av fallen, det är bättre att vända sig till den som du använder krediten hos.

Jo jag har vänt mig till Instabox om det men tänkte ta det med apotea också, mest för principens skull.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Typ var 3e hemleverans som inte är Postnord slutar på det sättet för mig här i Malmö. Ganska standard att dom ringer och inte pratar Engelska (eller svenska). Lämnar i fel trapphus eller inte alls. Postnord hittar 100% till dörren.

Undviker hemleverans i största möjliga mån

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo jag har full respekt för att buden säkert är underbetalda och stressade mm. Men där jag bor är det supertydligt uppmärkt och alla andra bud hittar utan problem (BudBee, Airmee m fl).

Det jag stör mig på är inte att snubben loggade det som ett misslyckat försök utan att han ljuger och försöker mörka hela grejen. Hade han varit ärlig och sagt att han inte hittade adressen så hade det varit lugnt, men att påstå att han inte ens hade med saken att göra är rent förkastligt i mitt tycke (nu gissar jag att han ringde från bilen på väg till mig och ville troligen att jag skulle komma ut och möta upp på parkeringen trots att det skulle vara hemleverans, men det är ren spekulation från min sida).

Både PostNord och Instabox hemleverans brukar ringa mej när dom är klara med deras senaste leverans och ska börja åka till mej, jag antar att dom gör så för att dubbelkolla att man verkligen är hemma och kan ta emot paketet. Så om man inte svarar när dom ringer så är nog risken stor/hög att dom hoppar över en. Det ligger lite i ditt intresse att svara när dom ringer, oftast vill dom ha vägbeskrivning m.m så om dom är stressade och har för mycket att göra så är det dom som inte svarar som plockas bort från listan först, kurirena har oftast inte tid att sitta o vänta på att du ska prata klart i telefon. Och jag skulle avråda dej från att välja "lämna även om jag inte är hemma", för det är som gjort för att kuriren kan hävda att dom levererade paketet även när dom aldrig var där, så "om paketet inte finns där så måste någon(inklusive/mest troligt du) stulit paketet utanför din dörr. Vi ansvarar inte för paket efter vi har levererat det, adjö." Så undvik det valet så mycket du kan och svara när dom ringer så får du nog dina paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jo att fusk förekommer hos de flesta buden är jag fullt medveten om. Men som jag skrev i mitt förra svar är mitt problem främst att han blånekande och låtsades som ingenting inte att han missade att leverera varan. Han hade uppenbarligen varit nånstans i närheten och han försökte ringa mig också. Men sen ljuger han i tro att det skulle ”save face”. Det intressanta är att efter hans första sms där han spelade ovetandes kunde han förmodligen fortfarande räddat situationen och erkänt att han inte hittade var vi bor osv.

Sådana som gör sådant vet jag inte hur de tänker faktiskt. Det har jag aldrig stött på. Dom bara blånekar i ren panik eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du blir kränkt av eller hur du kan veta att du SMSar med en chaufför som ens varit hos dig eller ens veta att chauffören fått dina instruktioner.

Du har inget avtalsförhållande med speditör så klagomål kan du bäst framföra till de du beställt ifrån.

Det är vanligt att speditörer inte plockar med sig paketet i bilen om de inte kan nå dig, om det är så de arbetar hos dig vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Både PostNord och Instabox hemleverans brukar ringa mej när dom är klara med deras senaste leverans och ska börja åka till mej, jag antar att dom gör så för att dubbelkolla att man verkligen är hemma och kan ta emot paketet. Så om man inte svarar när dom ringer så är nog risken stor/hög att dom hoppar över en. Det ligger lite i ditt intresse att svara när dom ringer, oftast vill dom ha vägbeskrivning m.m så om dom är stressade och har för mycket att göra så är det dom som inte svarar som plockas bort från listan först, kurirena har oftast inte tid att sitta o vänta på att du ska prata klart i telefon. Och jag skulle avråda dej från att välja "lämna även om jag inte är hemma", för det är som gjort för att kuriren kan hävda att dom levererade paketet även när dom aldrig var där, så "om paketet inte finns där så måste någon(inklusive/mest troligt du) stulit paketet utanför din dörr. Vi ansvarar inte för paket efter vi har levererat det, adjö." Så undvik det valet så mycket du kan och svara när dom ringer så får du nog dina paket.

Jag köper argumentet med stulna paket mm, men som upplägget var i det här fallet så skulle de ju lämna utanför dörren. Hela poängen med att göra det valet är att slippa behöva oroa sig för att missa ett samtal eller vara tvungen att sitta hemma och vänta. Det är inte mitt ansvar att se till att de hittar rätt eller agera vägvisare/guide

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag köper argumentet med stulna paket mm, men som upplägget var i det här fallet så skulle de ju lämna utanför dörren. Hela poängen med att göra det valet är att slippa behöva oroa sig för att missa ett samtal eller vara tvungen att sitta hemma och vänta. Det är inte mitt ansvar att se till att de hittar rätt eller agera vägvisare/guide

Det är inte Instaboxs jobb att svara på dina frågor och funderingar heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad du blir kränkt av eller hur du kan veta att du SMSar med en chaufför som ens varit hos dig eller ens veta att chauffören fått dina instruktioner.

Du har inget avtalsförhållande med speditör så klagomål kan du bäst framföra till de du beställt ifrån.

Det är vanligt att speditörer inte plockar med sig paketet i bilen om de inte kan nå dig, om det är så de arbetar hos dig vet jag inte.

Jag är inte kränkt på något sätt, bara irriterad över att snubben ljuger :). Har du ens läst hela mitt första inlägg? Där framgår bortom allt tvivel att det faktiskt är chauffören jag smsar med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte Instaboxs jobb att svara på dina frågor och funderingar heller.

Hur menar du? I sms:et jag fick från "officiella" Instabox där de säger att det inte gick leverera paketet står det i klartext att jag kan ringa eller sms:a dem om ärendet. Varför skulle Instabox inte få veta att deras kuriren inte sköter sig? Ja jag har beställt från Apotea och det är de jag har avtal med. Men i min värld är det logiskt att påtala för ett företag när deras anställda beter sig illa. Sen kanske det varken gör från eller till, men om ingen säger nåt lär det aldrig bli nån skärpning.

Återigen, jag är inte kränkt (ogillar skarpt när folk slänger sig med det ordet hit och dit för minsta lilla 😄). Jag är inte heller speciellt överraskad att han struntade i att leverera, det jag stör mig på är att han ljuger. Gör man fel eller klantar sig, erkänner man sitt fel eller kommer åtminstone med en dålig ursäkt, men blåljuger inte bara rätt upp och ner när det dessutom var världens enklaste att kolla upp att numret han ringde och sms:ade ifrån faktiskt gick till Instabox.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag är inte kränkt på något sätt, bara irriterad över att snubben ljuger :). Har du ens läst hela mitt första inlägg? Där framgår bortom allt tvivel att det faktiskt är chauffören jag smsar med.

Nej det framgår inte från ditt inlägg, det enda som framgår är att du blir kränkt (varför skulle det annars provocera dig?) annars skulle du inte ha denna frågeställning.

Du bestämmer inte över Instabox och det är väl ointressant som diskussionsämne som någon ljuger för dig eller inte. Chauffören ska inte svara på några frågor, det är inte deras jobb.

Det är Apoteas problem om frakten inte fungerar.

Skrivet av benonikenobi:

Gör man fel eller klantar sig, erkänner man sitt fel eller kommer åtminstone med en dålig ursäkt, men blåljuger inte bara rätt upp och ner när det dessutom var världens enklaste att kolla upp att numret han ringde och sms:ade ifrån faktiskt gick till Instabox.

Det är just detta kränkt betyder. Ingen är skyldig dig någon ursäkt eller dålig undanflykt.

Edit: Kanske skulle varit tydligare. Även om det var din chaufför, tror du de har koll på vem du är? De kan inte sitta och eftersöka dina uppgifter och har säkert haft flera som de inte kunnat leverera till under kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag köper argumentet med stulna paket mm, men som upplägget var i det här fallet så skulle de ju lämna utanför dörren. Hela poängen med att göra det valet är att slippa behöva oroa sig för att missa ett samtal eller vara tvungen att sitta hemma och vänta. Det är inte mitt ansvar att se till att de hittar rätt eller agera vägvisare/guide

Tror inte du behöver vara en raketforskare för att räkna ut att det är många som ringer till PostNord/Instabox mfl och ljuger om att dom inte fått något paket när dom har valt "lämna vid dörren" oxå. Det kanske inte är ditt ansvar men det ligger visst i ditt intresse att hjälpa dom att hitta till dej, annars blir det så som du har beskrivit, inget paket och du får gå i regnet till ditt ombud istället. Jag lovar att Instabox blir bara glad över att dom har något att skylla på(du inte svarar när dom ringer) så att dom kan dumpa ditt paket hos ombudet istället. Instabox förlorar inget men du gör.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ju två (en och en halv, kanske) konstigheter här som jag helt håller med TS om:

Varför behöver budet få kontakt med mottagaren om de ska lämna paket utanför dörren. Det borde ju inte behövas, men det KAN finnas något de upplevt som oklart som skulle motivera det.
Men varför låtsas budet då inte ha någon aning om vad du pratar om när du återkommer något senare. Paket? Nä, jag vet ingenting om några paket...

Väldigt underlig kommunikation.

Sedan håller jag ju helt med, om man har möjlighet att svara på deras anrop så ligger det ju typiskt i eget intresse att göra det så att leveransen faktiskt lyckas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej det framgår inte från ditt inlägg, det enda som framgår är att du blir kränkt (varför skulle det annars provocera dig?) annars skulle du inte ha denna frågeställning.

Du bestämmer inte över Instabox och det är väl ointressant som diskussionsämne som någon ljuger för dig eller inte. Chauffören ska inte svara på några frågor, det är inte deras jobb.

Ok, då har vi olika syn på händelseförloppet helt enkelt Sen att bli kränkt handlar om helt andra saker än detta. Kränkning är en allvarlig sak som kopplas till att uttala sig nedsättande om andra, sprida rykten, frysa ut, förlöjliga, hota och rent av slå. Det var lite det min poäng var i det jag skrev inom parentes. Idag blir folk kränkte för minsta lilla, men det beror nog på att man (uppenbarligen) inte vet vad kränkningar egentligen handlar om.

Jag har aldrig påstått att jag bestämmer över Instabox? Om du tycker det är ointressant att diskutera om någon ljuger, varför lägger du energi på tråden? Det är ingen som tvingar dig att svara Nu tyckte jag det var intressant som ämne och det är väl det som räknas när det var jag startade tråden?

Och nej, givetvis ska chaufförerna inte svara på massa frågor om ditt och datt, men i det här fallet tycker jag inte det är orimligt att ifrågasätta någons beteende, särskilt inte när det gjordes inom loppet av ett par minuter och han hade haft en chans att reparera tabben.

Men vet du vad 😉 vi verkar ha olika syn på saker och ting så jag önskar dig en trevlig dag, så lämnar vi den här diskussionen tycker jag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Tror inte du behöver vara en raketforskare för att räkna ut att det är många som ringer till PostNord/Instabox mfl och ljuger om att dom inte fått något paket när dom har valt "lämna vid dörren" oxå. Det kanske inte är ditt ansvar men det ligger visst i ditt intresse att hjälpa dom att hitta till dej, annars blir det så som du har beskrivit, inget paket och du får gå i regnet till ditt ombud istället. Jag lovar att Instabox blir bara glad över att dom har något att skylla på(du inte svarar när dom ringer) så att dom kan dumpa ditt paket hos ombudet istället. Instabox förlorar inget men du gör.

Nja, nu lämnas paketet i fråga inte till ombud utan ska köras ut idag istället, vi får väl se hur det går

Men ja, det ligger i mitt intresse givetvis och jag brukar för det mesta hålla koll när paket är på g och vara redo att svara om nån ringer. Och därför brukar jag inte vara rädd för att välja "lämna vid dörren" för när jag valt det är vi oftast hemma och kan gå ut och hämta det direkt.

Hur menar du med "ljuger om att dom inte fått något paket när dom har valt "lämna vid dörren"". Menar du att jag skulle hitta på hela grejen? Jag hade verkligen inte lagt energi på att skapa en tråd om jag bara hade hittat på hela baletten 😉 jag har sms:en som bevis minsann 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Nja, nu lämnas paketet i fråga inte till ombud utan ska köras ut idag istället, vi får väl se hur det går

Men ja, det ligger i mitt intresse givetvis och jag brukar för det mesta hålla koll när paket är på g och vara redo att svara om nån ringer. Och därför brukar jag inte vara rädd för att välja "lämna vid dörren" för när jag valt det är vi oftast hemma och kan gå ut och hämta det direkt.

Hur menar du med "ljuger om att dom inte fått något paket när dom har valt "lämna vid dörren"". Menar du att jag skulle hitta på hela grejen? Jag hade verkligen inte lagt energi på att skapa en tråd om jag bara hade hittat på hela baletten 😉 jag har sms:en som bevis minsann 😊

Nej inte att du har gjort det, det tror jag inte, men Instabox(mfl) råkar ut för sånt hela tiden, så det är därför när du väljer "lämna vid dörren" som det blir problem om chaffören inte kör ut det men markerar det som leverarat, det blir då upp till dej att bevisa att någon, som inte är du, har tagit paketet utan lov.
Jag tror chafförerna har blivit tillsagda att inte svara på eller bara ge generalla svar på frågor, om ens det. Inte vet jag men det är fel väg att gå att fråga ut chaffören för den personen blir satt i en sits där dom blir tvugna att ljuga för att inte få skäll av antingen deras chef eller från paket mottagaren.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Nej inte att du har gjort det, det tror jag inte, men Instabox(mfl) råkar ut för sånt hela tiden, så det är därför när du väljer "lämna vid dörren" som det blir problem om chaffören inte kör ut det men markerar det som leverarat, det blir då upp till dej att bevisa att någon, som inte är du, har tagit paketet utan lov.
Jag tror chafförerna har blivit tillsagda att inte svara på eller bara ge generalla svar på frågor, om ens det. Inte vet jag men det är fel väg att gå att fråga ut chaffören för den personen blir satt i en sits där dom blir tvugna att ljuga för att inte få skäll av antingen deras chef eller från paket mottagaren.

Ok. Då är jag med hur du menar 👍🏻

Hade det inte varit bättre att inte svarat alls då? Om valet står mellan att ljuga eller bara tiga så är väl det senare en bättre (och ärligare) väg att gå 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

I egenskap av småbarnsförälder och person som gärna handlar det mesta på nätet har jag en hel del hemleveranser. Om inte det är hemleverans så har jag alltid föredragit leverans till Instabox. Så när de började med hemleverans så testade jag ett par gånger. Men har bara haft problem. Misslyckad leverans efter leverans.

I vanliga fall använder jag Budbee för hemleverans och det fungerar klockrent varje gång.

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt för mig med såväl Postnord, DHL som FedEx. De har inte ens försökt leverera, de har bara kört förbi så att GPSen registrerat att de varit där men aldrig gått ur bilen, känt på dörren eller försökt kontakta mig. Har ringt samtliga och klagat men faktum är att det är bara postnord som bättrat sig efteråt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har liknande erfarenhet av Instabox hemleveranser. Ena gången hade leveransbilen gått sönder, tog flera dagar extra innan paketet dök upp. Er bil går sönder, not my problem, lös det. Lite samma attityd som restauranger där "lingonen är tyvärr slut", ja men skicka nån till Willys rakt över gatan och köp en 5kg's hink med lingon då, lös det!

Leveransen försenad är mer standard än undantag. Nu bor vi visserligen i villa, men likadant här med att lämna paketet utanför: "Det gick inte att leverera". Jag sitter dock med fönster ut mot enda vägen till villan och här har då inte varit någon och ens försökt...

Lite ironiskt med tanke på att leverans till deras paketboxar (för mig) alltid funkat 100% pålitligt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Undviker själv hemleverans som pesten!
Jag skulle betala tre-fyra gånger mer för att INTE få en hemleverans utan direkt till utlämningsställe.
Dvs jag har haft jävligt mycket problem med hemleveranser och det oavsett fraktbolag lika ruttna allihop.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

"Kan tillägga att om man jobbar med att levererar paket så lär man sej ganska snabbt vilka områden som kräver portkod m.m, så om just din port dörr råkar vara öppen men på gården bredvid så är dom låsta, och du inte svarar när man ringer så åker man vidare och skriver boom på den leveransen. Jag säger inte att det är rätt att göra så men det är så det oftast går till, det finns inte tid att åka o rycka i port dörrar och/eller vänta på att någon ska avsluta sitt 2 timmar långa samtal." Det är vad syrrans grabb skrev till mej, han jobbar på en av dom stora firmorna, tänker inte säga vilken. Jag tror detsamma om svaret du får från chauffören, dom säger vad dom behöver säga för att avsluta samtalet, oavsett om det är sant eller inte. Jag har jobbat inom kundservice(ett kort tag) så det är oftast så det går till när man har mycket att göra. "Kuriren" kan alltid skylla på att han/hon blandade ihop dej med någon annan, vilket dom kanske oxå gjorde, vem vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

det enda som framgår är att du blir kränkt

Kan vi inte sluta likställa "framförande av kritik" med att bli kränkt?
Det är inte ens lite korrekt och förminskar bara ordets värde

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Skippar gärna hemleverans av 2 anlednigar:
1. samma anledning som precis hände dig ts
2. Det brukar ta längre tid att få hemleverans så föredrar att hämta det själv ändå.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Ok. Då är jag med hur du menar 👍🏻

Hade det inte varit bättre att inte svarat alls då? Om valet står mellan att ljuga eller bara tiga så är väl det senare en bättre (och ärligare) väg att gå 🤷🏻‍♂️

Kan tyckas så men den personen kanske inte tyckte det. Sen kan det oxå vara så att deras mottagna sms kanske vidarebefodras direkt till någon på deras kontor, du kanske aldrig hade kontakt med chaffören utan någon på deras kontor, som kanske var hemma ledig just den dagen. Du vet inte deras rutiner(inte jag heller till 100%) så man kanske inte ska döma ut folk innan man vet. Jag vet vilka ynka summor dom tjännar så det är mer ett under att någon får något utkört utanför Sthlms innerstad. Men jag förstår din frustration men jag tror oxå att du kunde ha underlättat för dej själv genom att svara när dom ringer, hela den här händelsen hade då aldrig hänt och du hade haft ditt paket redan. Troligtvis.