Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det för modell?

Tänker du på bilen? Det är en sent tillverkad Kia Ceed 2011 1.6 CRDI med 2012's facelift.
Jag är väldigt nöjd med den. Den har dock USEL stereo, bra mic för handsfree men även där USELT ljud då den inte kör via alla högtalare utan en diskant i vänstra hörnet så kör du över 50Km/h lär du inte höra vad de säger.
Sen har den även dålig ljudisolering. Men det hänger ofta ihop med priset. Det är en billig bil.
Det är dock svårt att hitta en billig försäkring. Den är löjligt dyr att helförsäkra och jag förstår inte varför.
Men jag lyckades hitta en försäkring för 4200 per år hos trygghansa. Folksam och IF ville ha 9500/7000 per år, men glöm att jag betalar 15%+ av bilens värde per år i försäkring.

Den drar dock precis lika lite bränsle som KIA hävdar. Den drar väldigt lite, den startar alltid och har inte gått sönder för mig.
Det är den bästa bil jag ägt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Bli ledd av andra en bra början.

Har han redan haft en anställning så lär han ju blivit det redan. Personligen tror jag inte erfarenhet är något absolut när det gäller ledarskap. Det finns de som har liten erfarenhet som är jättebra och det finns de med väldigt lång erfarenhet som är riktigt dåliga ledare och hela spektrat däremellan.

Man måste själv våga också. Man lär sig inget nytt av att spela säkert hela tiden. Funkar det inte bra kan man ju hoppas att det finns tillräcklig självinsikt att ta steget tillbaka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Läs inlägget jag citerade, det är väldigt fokus på just åldern där och att seniora personer inte skulle acceptera någon som är mycket yngre än dem pga mindre erfarenhet. Jag har nog aldrig varit med om faktiskt seniora personer som haft problem med att yngre personer bestämmer saker eller leder arbetet, har däremot varit med om folk som inte varit seniora i mer än att åren har gått som haft sådana problem.

Och vem säger att vi pratar normalfallet? Personen jag citerade sa uttryckligen att "inga vanliga eller seniora konsulter" skulle acceptera någon så pass mycket yngre med mindre arbetslivserfarenhet. Det finns självklart både konsulter som accepterar yngre samtidigt som det finns yngre som har mycket hjälp av sin personlighet. Jag har stött på många grymma människor som varit riktigt duktiga ledare som är under 30, folk som jag inte hade haft några problem alls med att arbeta under även om jag är äldre (dock inte 40+). Personligen hade det varit en stor utmaning för mig att ha personalansvar oavsett hur mycket erfarenhet jag får, det passar helt enkelt inte min personlighet medan dessa människor jag stött på har haft det naturligt i sig.

Har inte haft någon konsultchef under 30 år personligen, däremot har jag jobbat på bolag som har haft VD (som inte är ägaren) som varit i tidiga 30-års åldern samtidigt som en klar majoritet av de anställda var 50+ och det fungerade riktigt bra ändå. Då har denna kommit från övriga koncernen där de varit chefer tidigare och då varit ännu yngre och haft äldre människor under sig som uppenbarligen varit nöjda med deras insats. Men personliga erfarenheter är inte speciellt relevant för diskussionen oavsett.

Känner att det mer är du som skulle behöva läsa inlägget du citerade med tanke på vilka slutsatser du tycks dra av det. Tror dock att detta förmodligen är fel ställe för en generell diskussion om chefer, och till dess frågeställaren kompletterar sin fråga med de detaljer som saknas blir det rätt meningslöst att försöka svara på vad lönenivån för jobbet bör vara. Glädjande hur som helst att du tycks stött på många unga chefer med erfarenhet och förmågor utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem

Förra tjänst: Admin & projektutvecklare
Förra lön: 32 000:-

Ny tjänst: Eftermarknad/Innesälj & projektutvecklare
Ny lön: 35 500:-

Borta är övertidsersättning, som på min enhet normalt inte inföll ändå. Detta har ersatts av att gå från 25 till 30 dagar semester per år och arbetet sker på egendisponerad tid.

Kvar är 3500:- i friskvård och alla andra förmåner som företaget hittills erbjudit. Plus att ingenting ändras socialt, utan jag bibehåller samma kontakt med kollegor.

Det är spännande då den nya tjänsten är på en helt ny enhet, med en nyrekryterad chef. Kontakten med gamla enheten finns kvar och vissa arbetsuppgifter kommer överlappa. Samtidigt är det också skönt då min förra tjänst till slut blev lite av ett dagligt evighetsgöra jag tröttnat på, och burit under hela pandemin, kan nu lämnas över till andra.

Förhoppningen är att arbetsbördan minskar en aning, då nyrekryteringar fyller upp och lite mer därtill. Ironiskt nog med tanke på ett tidigare påstående har jag nog haft endast en ledig helg sen november. Med följden att jag inte längre riktigt vet vad jag vill göra av min fritid. Det har fallit så i skymundan att jag glömt hur man lever.

Hittills är bilden av min nya chef väldigt god. Det bollas idéer fram och tillbaka, jag känner mig hörd med det jag framför, och i vissa fall får jag hjälpa till tack vare systemkunskap hon inte ännu tillskansat sig. Det stryker egot medhårs.

Nä, en nystart på det här så. 👍

Permalänk
Medlem

Snart dags för löneförhandling och funderar vad man skall fråga efter. Nedan är nuvarande status.

Yrke: IT-konsult med fokus på Microsoft 365 & Azure
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Erfarenhet: 2 år i nuvarande roll
Lön: 35 000 kr
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 25

Jag har svårt att bedöma hur jag ligger till lönemässigt. Jag har en ganska het kompetens som jag upplever att våra kunder tycker är viktig och som bidrar till licensaffärer och serviceavtal för bolaget. Dock ligger jag inte och fakturerar 100 000 kr+ varje månad vilket begränsar den potentiella lönen något då konsultbolag tittar mycket på debiterade timmar.

I nuläget har jag funderat på två olika strategier inför lönesamtal.
1. Be om en förmånsbil där företaget står för kostnaden. Åker ut till kund en del så det hade underlättat mitt arbete.

2. Be om en rörlig komponent ovanpå nuvarande lön som styrs på debiterade timmar varje månad. Hade kunnat vara en extra morot att debitera lite extra varje månad.

Vad tror ni en arbetsgivare skulle ha lättats att acceptera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Snart dags för löneförhandling och funderar vad man skall fråga efter. Nedan är nuvarande status.

Yrke: IT-konsult med fokus på Microsoft 365 & Azure
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Erfarenhet: 2 år i nuvarande roll
Lön: 35 000 kr
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 25

Jag har svårt att bedöma hur jag ligger till lönemässigt. Jag har en ganska het kompetens som jag upplever att våra kunder tycker är viktig och som bidrar till licensaffärer och serviceavtal för bolaget. Dock ligger jag inte och fakturerar 100 000 kr+ varje månad vilket begränsar den potentiella lönen något då konsultbolag tittar mycket på debiterade timmar.

I nuläget har jag funderat på två olika strategier inför lönesamtal.
1. Be om en förmånsbil där företaget står för kostnaden. Åker ut till kund en del så det hade underlättat mitt arbete.

2. Be om en rörlig komponent ovanpå nuvarande lön som styrs på debiterade timmar varje månad. Hade kunnat vara en extra morot att debitera lite extra varje månad.

Vad tror ni en arbetsgivare skulle ha lättats att acceptera?

Hur stort är företaget du jobbar för ca?
Verkar vara lättare med förmånsbil om det är någon av de stora "drakarna" du jobbar för, samtidigt som min uppfattning är att man kan få högre lön av de mindre företagen alternativt bonus baserat på hur mycket man fakturerat.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hur stort är företaget du jobbar för ca?
Verkar vara lättare med förmånsbil om det är någon av de stora "drakarna" du jobbar för, samtidigt som min uppfattning är att man kan få högre lön av de mindre företagen alternativt bonus baserat på hur mycket man fakturerat.

<100 personer
Kan tänka mig det är lättare med förmånsbil på storbolag då de antagligen kan förhandla fram mer förmånliga avtal.
Dock ser jag att många av kollegorna runt mig har förmånsbilar så verkar definitivt inte omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Snart dags för löneförhandling och funderar vad man skall fråga efter. Nedan är nuvarande status.

Yrke: IT-konsult med fokus på Microsoft 365 & Azure
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Erfarenhet: 2 år i nuvarande roll
Lön: 35 000 kr
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 25

Jag har svårt att bedöma hur jag ligger till lönemässigt. Jag har en ganska het kompetens som jag upplever att våra kunder tycker är viktig och som bidrar till licensaffärer och serviceavtal för bolaget. Dock ligger jag inte och fakturerar 100 000 kr+ varje månad vilket begränsar den potentiella lönen något då konsultbolag tittar mycket på debiterade timmar.

I nuläget har jag funderat på två olika strategier inför lönesamtal.
1. Be om en förmånsbil där företaget står för kostnaden. Åker ut till kund en del så det hade underlättat mitt arbete.

2. Be om en rörlig komponent ovanpå nuvarande lön som styrs på debiterade timmar varje månad. Hade kunnat vara en extra morot att debitera lite extra varje månad.

Vad tror ni en arbetsgivare skulle ha lättats att acceptera?

Hur mycket fakturerar du på ett år? Jag tycker att som konsult med fast lön så är det är en bra lön om företagets direkta kostnader för dig är iaf 60-65% av de intäkter du genererar (vilket ofta handlar om fakturerat belopp). Om du genererar andra intäkter som inte syns som debiterade timmar som gör att du inte kan debitera timmar så är det en annan fråga du bör ta med dem i samband med lönesamtalet, för det är viktigt att det värde du skapar mäts korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

<100 personer
Kan tänka mig det är lättare med förmånsbil på storbolag då de antagligen kan förhandla fram mer förmånliga avtal.
Dock ser jag att många av kollegorna runt mig har förmånsbilar så verkar definitivt inte omöjligt.

Om du inte når över brytpunkten för avsättning till allmän pension (47 748 SEK) hade jag inte rekommenderat att du begär förmånsbil. Bättre att ta de motsvarande kostnad för företaget och stoppa de skattade pengarna i fickan.

Jag tycker spontant att din lön är bra. Om du inte har gjort något särskilt under året som rättfärdigar en rejäl löneökning tycker jag du ska vara nöjd om du får 3-4% ökning. Du kan ju fråga efter ~6-7% och vara jättenöjd om du får 5% i moterbjudande.

Om arbetet du utför är detsamma tycker jag att din lön ska öka med konsumentprisindex. Om du däremot har fått nya arbetsuppgifter eller begofenheter snackar vi om en helt annan situation och då kan du slå på den större trumman.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur mycket fakturerar du på ett år? Jag tycker att som konsult med fast lön så är det är en bra lön om företagets direkta kostnader för dig är iaf 60-65% av de intäkter du genererar (vilket ofta handlar om fakturerat belopp). Om du genererar andra intäkter som inte syns som debiterade timmar som gör att du inte kan debitera timmar så är det en annan fråga du bör ta med dem i samband med lönesamtalet, för det är viktigt att det värde du skapar mäts korrekt.

Skrivet av GLaDER:

Om du inte når över brytpunkten för avsättning till allmän pension (47 748 SEK) hade jag inte rekommenderat att du begär förmånsbil. Bättre att ta de motsvarande kostnad för företaget och stoppa de skattade pengarna i fickan.

Jag tycker spontant att din lön är bra. Om du inte har gjort något särskilt under året som rättfärdigar en rejäl löneökning tycker jag du ska vara nöjd om du får 3-4% ökning. Du kan ju fråga efter ~6-7% och vara jättenöjd om du får 5% i moterbjudande.

Om arbetet du utför är detsamma tycker jag att din lön ska öka med konsumentprisindex. Om du däremot har fått nya arbetsuppgifter eller begofenheter snackar vi om en helt annan situation och då kan du slå på den större trumman.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Snart dags för löneförhandling och funderar vad man skall fråga efter. Nedan är nuvarande status.

Yrke: IT-konsult med fokus på Microsoft 365 & Azure
Stad: Göteborg
Utbildning: YH Nätverkssäkerhet
Erfarenhet: 2 år i nuvarande roll
Lön: 35 000 kr
Förmåner: Telefon, friskvård
Ålder: 25

Jag har svårt att bedöma hur jag ligger till lönemässigt. Jag har en ganska het kompetens som jag upplever att våra kunder tycker är viktig och som bidrar till licensaffärer och serviceavtal för bolaget. Dock ligger jag inte och fakturerar 100 000 kr+ varje månad vilket begränsar den potentiella lönen något då konsultbolag tittar mycket på debiterade timmar.

I nuläget har jag funderat på två olika strategier inför lönesamtal.
1. Be om en förmånsbil där företaget står för kostnaden. Åker ut till kund en del så det hade underlättat mitt arbete.

2. Be om en rörlig komponent ovanpå nuvarande lön som styrs på debiterade timmar varje månad. Hade kunnat vara en extra morot att debitera lite extra varje månad.

Vad tror ni en arbetsgivare skulle ha lättats att acceptera?

Jag jobbar med samma, dock med mer erfarenhet jag får 25% av det jag fakturerar!
Hade faktiskt bett om en lönemodell där du får rörlig beroende på vad du fakturerar, du kommer aldrig gå tillbaka till fast månadslön efter det

Du som M365 ligger nog på runt 1100kr i timmen med den erfarenheten, så de går inte direkt i förlust affär.

Annars är det bara att byta jobb kryllar med M365 jobb i GBG tex: Fellowminds(DQC) , Fujitsu , CGI(gamla Acando) vet jag söker folk å lär betala bra

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jag jobbar med samma, dock med mer erfarenhet jag får 25% av det jag fakturerar!
Hade faktiskt bett om en lönemodell där du får rörlig beroende på vad du fakturerar, du kommer aldrig gå tillbaka till fast månadslön efter det

Du som M365 ligger nog på runt 1100kr i timmen med den erfarenheten, så de går inte direkt i förlust affär.

Annars är det bara att byta jobb kryllar med M365 jobb i GBG tex: Fellowminds(DQC) , Fujitsu , CGI(gamla Acando) vet jag söker folk å lär betala bra

Du får garanterat mer än 25% av fakturerat, tänk på att du måste räkna in arbetsgivaravgifter, tjänstepension + särskild löneskatt, försäkringar osv.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren har bestämt att de med bonusprogram under 10% av lön blir utan från och med nu. Däremot så justeras månadslönen uppåt i motsvarande grad procentuellt. Utöver detta får jag 4% i löneökning vilket gör att min lön är nu 50,5k i månaden.

Arbetar på en treasury avdelning inom finans på ett börsnoterat mediabolag i Sverige.
Är 52 med 16 års erfarenhet.

För mig är det en bra lön, eftersom jag inte behöver slita hund samt har kompetenta kollegor. Så länge system fungerar så är det rätt chill. Blir rätt mycket surftimmar på sweclockers och youtube varje månad.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du får garanterat mer än 25% av fakturerat, tänk på att du måste räkna in arbetsgivaravgifter, tjänstepension + särskild löneskatt, försäkringar osv.

Ja såklart, så är det oavsett vilken lön man har!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Har haft tråkigt och svarat på massa Linkedin convos gällande jobb.

Har rakt upp och ner sagt min lön och frågat om det är något de kan matcha och väldigt många kan ge bra löner.

Har du 3-5 års erfarenhet som utvecklare då anser jag du ska ha minst 45k.

Ni måste alla tuffa till er, konsultbolagen gör patetiskt mycket vinst på oss. Varför tror ni så många blir egenföretagare för?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jobbar som first line support för ett bolags e-learning produkt. Kör även intern IT-support samt är en resurs för andra delar av verksamheten.

Jag är 27 år och har ingen utbildning som rör ämnet (ingen nämnvärd längre eftergymnasial utbildning heller), ingen erfarenhet av att jobba inom IT. Enbart erfarenheten av att lösa mina egna och nära/vänners problem.

Började i våras med 26000kr och har nu 28400 efter löneförhandling. Med tanke på omständigheterna så är jag nöjd ändå. Jag kom in rätt sent på arbetsmarknaden p.g.a. "livet" så jag har lite att jobba på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ni måste alla tuffa till er, konsultbolagen gör patetiskt mycket vinst på oss. Varför tror ni så många blir egenföretagare för?

Ja men exakt och man ska våga byta jobb! Jag tex bytte från mitt första jobb till mitt andra jobb som konsult för massa år sen.
Bytte pg att de bara ville höja min lön med 500kr (hade 29 500kr) i lön. Den chefen tyckte jag hade hög lön å då fakturerade jag 100%

Bytte å fick 43500kr, detta med 3 år erfarenhet i ryggen, kunde då löneförhandlade till 48500 kr året efter pg ansvar, mer sälj å hög fakturering.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Låter konstigt men det är en svår fråga Jag jobbar 80% och har tjänstebil, men tydligen motsvarar min lön 44k/mån brutto, är 29 år med 7 års erfarenhet (bosatt i EU).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Ja såklart, så är det oavsett vilken lön man har!

Ja, jag bara menar att skall man jämföra mellan bolag och individer är det totala andelen av fakturerat belopp som man måste jämföra. Förmåner, pension med mera kan skilja markant så det säger inte så mycket att räkna på bruttolön mot fakturerat belopp när någon annan kanske får högre andel i bruttolön men lägre pensionsavsättning. Hade jag gått rakt på andel av fakturerat belopp hade jag tyckt att kring 75-80% av fakturerat belopp skulle gå till min ersättningspott.

Skrivet av Cameltotem:

Ni måste alla tuffa till er, konsultbolagen gör patetiskt mycket vinst på oss. Varför tror ni så många blir egenföretagare för?

Ja, men det finns också begränsningar för vad bolagen kan och är villiga att betala. Hela affärsidén är att tjäna pengar på konsulternas kompetenser och tid. Om vi räknar min ersättning och försäkringar osv så har min arbetsgivare kring 1,5-1,8 miljoner i vinst per år på mig som det ser ut nu. Det tycker jag är för stor andel helt enkelt så det måste ändras över tid men i större koncerner tar saker tid.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mina siffror bekräftade av revisorn så jag kommer ge mig själv en utdelning på ca 700k innan skatt. Känns helt surrealistiskt att det kommer trilla in en fin slant på kontot inom kort. Har alltid varit anställd fram tills sommaren 2020 då jag bestämde mig för att det här kan jag göra själv.

Lön annars är 45 000k
Bil
köpa IT till inköpspris osv

35år egenföretagare b2b IT. 6 anställda utöver mig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Nu har jag fått mina siffror bekräftade av revisorn så jag kommer ge mig själv en utdelning på ca 700k innan skatt. Känns helt surrealistiskt att det kommer trilla in en fin slant på kontot inom kort. Har alltid varit anställd fram tills sommaren 2020 då jag bestämde mig för att det här kan jag göra själv.

Lön annars är 45 000k
Bil
köpa IT till inköpspris osv

35år egenföretagare b2b IT. 6 anställda utöver mig.

Måste vara najs att ha anställa som kan leverera extra stålar åt en
Kör än så länge ensam, så det blir inte så mycket utdelning för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om du inte når över brytpunkten för avsättning till allmän pension (47 748 SEK) hade jag inte rekommenderat att du begär förmånsbil. Bättre att ta de motsvarande kostnad för företaget och stoppa de skattade pengarna i fickan.

Om man vill ha/behöver en ny fräsch bil, antingen i jobbet eller privat (eller båda) så kan det absolut vara lönt med en förmånsbil. Ännu mer gäller det så om man är vill kika på en modern elbil. Så jag skulle iaf. räkna på det, innan jag tackar nej till det.

Har en ny Tesla M3 AWD LR (nästan 500 hk) på min egna firma, och räknar man med alla kostnader (leasing/ränta, värdeminskning, fordonsskatt, drivmedel, försäkring, service, etc.) så hamnar den totala kostnaden, för _både_ min firma och mig själv personligen (främst förmånsbeskattningen) på motsvarande om jag tog ut 5000 kr i lön per månad.

Så för 5000 kr/månad så får jag en helt ny fantastiskt fräsch bil som är grymt körglad, härlig prestanda, och dessutom kostar extrem lite i körning (trots höga elpriser, ändå enormt billigt). Har nog aldrig i mitt liv haft en så billig ny och kraftfull kul bil.

Så jag skulle verkligen värdera en förmånsbil, och kika på om det är vettigt genom att räkna på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Musikälskare

- Utvecklare, fast anställd
- 36 år
- Lön brutto: 43 500 kr (har en lön i bonus per år också, om man räknar med det och slår ut blir det 47 125 kr brutto)

I övrigt så har jag ingen bil och köpte precis en trea, avgift och lån etc ligger totalt på ca 10 000 kr, utöver det inga andra stora utgifter och investerar en del i ISK-fonder och pensionen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Måste vara najs att ha anställa som kan leverera extra stålar åt en
Kör än så länge ensam, så det blir inte så mycket utdelning för min del.

Jag står för den största delen fortfarande.

Sälj:
jag + 3
Ekonomi: 1
Support: 1
Tekniker: 1

Jag hade kunnat haft betydligt mer vinst om jag hade skalat bort ekonomi och support men då hade jag behövt jobba betydligt mycket mer. Värderar ändå min fritid samt att vara närvarande under barnens uppväxt mer än pengar. Jag kan just nu allt som oftast hålla kontorstider och inte behöva göra så mycket mer utöver det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om du inte når över brytpunkten för avsättning till allmän pension (47 748 SEK) hade jag inte rekommenderat att du begär förmånsbil. Bättre att ta de motsvarande kostnad för företaget och stoppa de skattade pengarna i fickan.

Jag tycker spontant att din lön är bra. Om du inte har gjort något särskilt under året som rättfärdigar en rejäl löneökning tycker jag du ska vara nöjd om du får 3-4% ökning. Du kan ju fråga efter ~6-7% och vara jättenöjd om du får 5% i moterbjudande.

Om arbetet du utför är detsamma tycker jag att din lön ska öka med konsumentprisindex. Om du däremot har fått nya arbetsuppgifter eller begofenheter snackar vi om en helt annan situation och då kan du slå på den större trumman.

Med förmånsbil så tänker du nog på det man kallar för personalbil, dvs man leasar en bil med bruttolöneavdrag. Långt ifrån alla företag kör denna modellen när man snackar förmånsbil.

Personalbil är överlag ganska sunkigt då det slår på allt som grundas på din bruttolön, men har man passerat alla gränser så kan det ju vara som du skriver, eventuellt värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om man vill ha/behöver en ny fräsch bil, antingen i jobbet eller privat (eller båda) så kan det absolut vara lönt med en förmånsbil. Ännu mer gäller det så om man är vill kika på en modern elbil. Så jag skulle iaf. räkna på det, innan jag tackar nej till det.

Har en ny Tesla M3 AWD LR (nästan 500 hk) på min egna firma, och räknar man med alla kostnader (leasing/ränta, värdeminskning, fordonsskatt, drivmedel, försäkring, service, etc.) så hamnar den totala kostnaden, för _både_ min firma och mig själv personligen (främst förmånsbeskattningen) på motsvarande om jag tog ut 5000 kr i lön per månad.

Så för 5000 kr/månad så får jag en helt ny fantastiskt fräsch bil som är grymt körglad, härlig prestanda, och dessutom kostar extrem lite i körning (trots höga elpriser, ändå enormt billigt). Har nog aldrig i mitt liv haft en så billig ny och kraftfull kul bil.

Så jag skulle verkligen värdera en förmånsbil, och kika på om det är vettigt genom att räkna på det.

Rekommendationen att avstå gällde ju dock om man ligger under brytpunkten för PGI och SGI, eftersom det bland annat påverkar din pension. Detta är ju om vi talar om "personalbil" (vilket brukar vara det vanliga hos de flesta konsult-arbetsgivare, om man inte är väldigt senior eller har ett särskilt behov av tjänstebil), som alltså bekostas med löneavdrag (eller som kanske i detta fall, istället för löneförhöjning). Jag tror det är svårt att få ihop kalkylen om pensionen drabbas negativt, det är nämligen inte så extremt förmånligt med personalbil längre (framförallt inte efter förra sommarens höjning av förmånsvärden).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

För er som vill snacka utgifter så finns nu tråden, vad har ni i utgifter?

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Rekommendationen att avstå gällde ju dock om man ligger under brytpunkten för PGI och SGI, eftersom det bland annat påverkar din pension. Detta är ju om vi talar om "personalbil" (vilket brukar vara det vanliga hos de flesta konsult-arbetsgivare, om man inte är väldigt senior eller har ett särskilt behov av tjänstebil), som alltså bekostas med löneavdrag (eller som kanske i detta fall, istället för löneförhöjning). Jag tror det är svårt att få ihop kalkylen om pensionen drabbas negativt, det är nämligen inte så extremt förmånligt med personalbil längre (framförallt inte efter förra sommarens höjning av förmånsvärden).

Tänkte främst på just förmånsbil/tjänstebil, som är det som både jag och min fru har.

Personalbil är lite mindre förmånligt, men kan ändå vara mycket mer förmånligt än att leasa privat. Det varierar från olika fall, men är absolut vettigt att inte avstår förens man räknat på det. Synd att missa potentiella besparingar.

Många bolag med personalbilar har ofta också ett tilägg, som gör att de kompenserar anställda så de får full pension till samma nivå som om den anställde inte skulle haft personalbil. Kan vara värt att checka med arbetsgivaren. Är väldigt vanligt vad jag hört att bolagen och HR gör så (de vill inte att anställda skall tappa pension).

Det bästa du kan göra är som sagt att räkna på det själv. Det gör man enklast här (som trots namnet Tesla räknar på alla elbilar, bensinbilar och dieselbilar): https://teslakalkylen.se/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte främst på just förmånsbil/tjänstebil, som är det som både jag och min fru har.

Personalbil är lite mindre förmånligt, men kan ändå vara mycket mer förmånligt än att leasa privat. Det varierar från olika fall, men är absolut vettigt att inte avstår förens man räknat på det. Synd att missa potentiella besparingar.

Många bolag med personalbilar har ofta också ett tilägg, som gör att de kompenserar anställda så de får full pension till samma nivå som om den anställde inte skulle haft personalbil. Kan vara värt att checka med arbetsgivaren. Är väldigt vanligt vad jag hört att bolagen och HR gör så (de vill inte att anställda skall tappa pension).

Det bästa du kan göra är som sagt att räkna på det själv. Det gör man enklast här (som trots namnet Tesla räknar på alla elbilar, bensinbilar och dieselbilar): https://teslakalkylen.se/

Jo, men diskussionen du svarade i handlade om att i lönesamtal eventuellt begära en "förmånsbil", vilket ju då i praktiken lär vara en personalbil (om det ges istället för en löneförhöjning).

Det där "tillägget" du pratar om handlar ju endast om tjänstepensionen (vilket i min mening också är den enda rimliga lösningen på "kostnadsneutral personalbil", för om man inte kompenserar den anställda med tjänstepensionen som tappar till följd av bruttolöneavdrag, så är det inte heller kostnadsneutralt för arbetsgivaren...).
Däremot så kompenserar man ju aldrig den allmänna pensionsavsättningen, eftersom den grundar sig på din inkomst. Om du gör ett bruttolöneavdrag så sänker du din deklarerade inkomst, och om du då ligger under brytpunkten för PGI så når du inte till taket för allmän pension. För att arbetsgivaren ska kompensera detta så skulle de i så fall behöva höja din lön, vilket de ju inte kommer att göra (det kan inte finnas något företag som har policyn att om man tjänar under inkomsttaket så får man en förmånsbil, annars en personalbil...).

Detta är sådant som kalkylatorer, likt Teslakalkylen, inte tar hänsyn till. Så det går inte att bara sätta sig och räkna på vad den säger att det kommer kosta, utan man behöver även ha koll på andra saker som indirekt påverkas av uttag av personalbil.

Det är inte heller ovanligt att många som har förmånsbil (eller rättare sagt tror sig ha förmånsbil), indirekt har en personalbil, då arbetsgivaren i vissa fall betalar ut en extra ersättning för de som har möjlighet att ta en förmånsbil, men som väljer att avstå (undantaget är väl främst de som har särskilda behov av att resa i tjänsten och arbetsgivaren inte vill betala för privat milersättning). Så istället för att göra löneavdrag för alla som tar en bil, så ger de extra ersättning till de som väljer att avstå. Vilket får det att låta som att det handlar om förmånsbil, men eftersom man indirekt avstår lön, så är det ju ändå en personalbil (eller i vart fall en form av personalbil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, men diskussionen du svarade i handlade om att i lönesamtal eventuellt begära en "förmånsbil", vilket ju då i praktiken lär vara en personalbil (om det ges istället för en löneförhöjning).

Nu såg jag (tyvärr först efter att jag postat mitt förra inlägg) att moderatorn ville ha diskussionen i en annan tråd. Speciellt om det inte rör sig om inkomster och relaterade förmåner. Så därmed kanske personalbil faller ut som off-topic (även om det som sagt kan löna sig i många fall ändå).

Kort så avsåg jag just förmånsbil, precis som det är med mitt första inlägg. En förmånsbil (inte en personalbil) är en förmån, och skall därmed beskattas, precis som andra inkomster och förmåner. Det blir alltså en del av den totala kompensatonspaketet från arbetsgivaren (precis som lön och andra beskattningsbara förmåner).

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/f...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/