Felsökning av Mick ihop med webkamera

Permalänk
Medlem

Felsökning av Mick ihop med webkamera

Hej,

Jag köpte in en Logitech StreamCam som används ihop med ett headset.

För att modifiera inställningarna(ex zoomning, exposure o.s.v.) används Logitech Capture som skickar vidare strömmen till ex Teams.

Eftersom jag använder ett headset så stänger jag av micken i Logitech Capture.

Problemet som detta medför är att Mickens volym(vilket blir den på headsetet) sätts till 100% istället för 90% vilket leder till dpligt ljud. Jag måste gå in i Windows 10 > Sound settings > Input > Device properties och sätta ner volymen på micken till 90% varje gång Logitech Capture startar.

Jag har skickad den data som Logitech supporten begär men de vägrar att faktiskt testa trotts att det är så pass enkelt att återskapa :

1. Start > skriv Sound Settings > Enter
2. Sound > Input > klicka på Device properties
3. Se till så att Volume är satt på ett värde mindre än 100
4. Starta Logitech Capture med micken inaktiverad

Se att volymen på micken går upp till 100 i Windows Settings.

Kan någon här testa om de upplever samma problem? Eller om det kanske ändå är bundet till en kombination av min hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Då jag har samma webkamera så kan jag testa med min externa mikrofon och se om jag får samma fel.

Dock nyfiken på varför du använder logitech mjukvaran. Själv tyckte jag den inte tillförde något för egen del.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Då jag har samma webkamera så kan jag testa med min externa mikrofon och se om jag får samma fel.

Dock nyfiken på varför du använder logitech mjukvaran. Själv tyckte jag den inte tillförde något för egen del.

Det finns säkert bättre mjukvara men det som jag använder den för är att zooma in och positionera bilden samt sätta exponering till fasta värden anpassat för ljuset i rummet. Så allt jag behöver göra när jag ska köra videosamtal är att starta Lgitech Capture först så ställs allt in, jag hade dock gärna sluppit att sätta ner mickens volym manuelt varje gång.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fick samma bugg som du. Såg att google var fylld med samma problem. Bara försöka ligga på Logitech att fixa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det finns säkert bättre mjukvara men det som jag använder den för är att zooma in och positionera bilden samt sätta exponering till fasta värden anpassat för ljuset i rummet. Så allt jag behöver göra när jag ska köra videosamtal är att starta Lgitech Capture först så ställs allt in, jag hade dock gärna sluppit att sätta ner mickens volym manuelt varje gång.

Zoom/exposure etc ställs lätt in via vanliga inställningsmenyn. Dock har jag märkt att zoom inte sparas så då är jag med på varför du använder Logitech mjukvaran. Dock ställer jag hellre in det manuellt varje gång gentemot att använda Logitech mjukvaran själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det finns säkert bättre mjukvara men det som jag använder den för är att zooma in och positionera bilden samt sätta exponering till fasta värden anpassat för ljuset i rummet. Så allt jag behöver göra när jag ska köra videosamtal är att starta Lgitech Capture först så ställs allt in, jag hade dock gärna sluppit att sätta ner mickens volym manuelt varje gång.

Jag kan inte ens starta Logitech Capture, då fryser skrivbordet. Alla hotkeys är också global, vilket kan ställa till det.

Som alternativ för att positionera bilden och exponering kan jag rekommendera OBS Studio.
Helt gratis och kan göra mycket av det samma, det är det jag använder som alternativ.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Har du testat om det går ställa in via Logitech G Hub? Kanske fungerar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Jag kan inte ens starta Logitech Capture, då fryser skrivbordet. Alla hotkeys är också global, vilket kan ställa till det.

Som alternativ för att positionera bilden och exponering kan jag rekommendera OBS Studio.
Helt gratis och kan göra mycket av det samma, det är det jag använder som alternativ.

Låter inget vidare. Jag har faktiskt kört en del OBS Studio för att spela in youtube videos till dottern vilket fungerat utmärkt! Jag har dock inte gått vidare med att använda som inställningsprogram inför videomöten, kan ju helt klart vara en idé. Det viktiga är såfall att man bara behöver starta applikationen så ställs allt in på förhand.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag måste ställa in i MS Teams vilken kamera, mic & ljudutgång som ska användas och sen så fungerar det rätt bra för mig. Kör en annan logitech kamera (c920 tror jag) tillsamans med ett par vanliga hörlurar och en Blue Snowball mic.
Jag har inte någon extra mjukvara för kameran pga jag tycker att autofokusen funkar rätt bra utan det och jag har inte så stora behov.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Fick samma bugg som du. Såg att google var fylld med samma problem. Bara försöka ligga på Logitech att fixa.

Jo det finns en del på google som rapporterar samma sak så det kan ju inte vara nytt för Logitech tycker man. Men de e väll så med företag som växer till sig, man hamnar allt längre ifrån kunden och så länge som man säljer bra så gör man så lite som möjligt.

Skrivet av hulkenstrong:

Zoom/exposure etc ställs lätt in via vanliga inställningsmenyn. Dock har jag märkt att zoom inte sparas så då är jag med på varför du använder Logitech mjukvaran. Dock ställer jag hellre in det manuellt varje gång gentemot att använda Logitech mjukvaran själv.

Vet inte vilken inställningsmeny du menar? Om man inte kör ex Logitech Capture så måste man förlita sig på ex Teams hantering och den uppfattar jag som klart sämre. Dessutom är det inställningar som är statiska så jag ser ingen anledning att behöva ställa in dem inför varje samtal.

Skrivet av hulkenstrong:

Har du testat om det går ställa in via Logitech G Hub? Kanske fungerar bättre.

Jo, jag testade där igenom i början men det fanns någon begränsningar där, Logitech Capture gav bättre resultat. Men det finns säkert andra alternativ på marknaden som skulle kunna användas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har nått som heter Kamerainställningar för att ställa in, behöver inte använda Capture för det utan det är för att spela in och inte ställa in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.