Problem med Transmission/Transmission Remote Gui

Permalänk

Problem med Transmission/Transmission Remote Gui

hej hej! jag har installerat om min dator och har problem med att få transmission remote gui att funka.
har fyllt i localhost under options/transmission/remote host och den står på port 9091 som det ska men om jag inte har igång vanliga transmission samtidigt som remote gui så går det inte att ladda ner. står connection refused.
nån som är bra på detta och kan hjälpa mig?
under brandväggen finns det 4 stycken transmission qt client av någon anledning men ingen remote gui så jag lade till den manuellt och gav tillstånd men ingen skillnad. och varför är det 4st transmission där? jag har inte installerat 4ex av samma program

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du måste ha transmission igång för att remote gui ska fungera, det är bara en fjärrkontroll till transmission-klienten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Ja du måste ha transmission igång för att remote gui ska fungera, det är bara en fjärrkontroll till transmission-klienten.

det var konsigt..för guin gick alldeles utmärkt att köra utan att jag hade transmission igång innan jag installerade om windows

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

det var konsigt..för guin gick alldeles utmärkt att köra utan att jag hade transmission igång innan jag installerade om windows

Näe det låter ju helknäppt. Hela idén med remote gui är ju att styra själva klienten (som då givetvis måste vara igång)

Edit
Vilken enhet kör du transmission på? Framgick inte om du kör det på samma dator som du försöker köra remote gui på eller om det körs på annan enhet

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Näe det låter ju helknäppt. Hela idén med remote gui är ju att styra själva klienten (som då givetvis måste vara igång)

Edit
Vilken enhet kör du transmission på? Framgick inte om du kör det på samma dator som du försöker köra remote gui på eller om det körs på annan enhet

så hur kunde det då fungera i över ett år utan klienten på?
kör på samma dator som tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

så hur kunde det då fungera i över ett år utan klienten på?

Vad är det du kallar transmission remote gui? Jag kör denna: https://github.com/transmission-remote-gui/transgui
Är det den du pratar om så är svaret på din fråga att du har fel, det har inte fungerat utan en klient. Ska jag gissa har du installerat klienten som en service och inte märkt av den bara.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Vad är det du kallar transmission remote gui? Jag kör denna: https://github.com/transmission-remote-gui/transgui
Är det den du pratar om så är svaret på din fråga att du har fel, det har inte fungerat utan en klient. Ska jag gissa har du installerat klienten som en service och inte märkt av den bara.

jupp det är den versionen jag har.
som en service? va? nej jag installerade den som vanligt och efter det installerade jag transmission remote gui och har använt den för att ladda ner torrents i över ett år.
jag har bara öppnat transmission qt client då jag har behövt ändra port då vissa trackers kräver att man byter port ibland för att kunna räknas som en seeder. då behövde jag starta transmission qt client/preferences/network och ändra porten där. för att sedan gå tillbaka till remote guin/options/network och byta porten till samma som qt client. och jag valde alltid att starta och ladda ner i remote gui och qt client var alltid helt tom, inga torrents där

Permalänk
Medlem

Tror han blandar ihop sakerna.
Du kan installera ett "huvudlöst" transmission, alltså utan GUI och bara köra igenom webbläsare eller app mm.

Då körs programmet som en tjänst och ligger på konstant i bakgrunden och du får inga ikoner i meddelandefältet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Tror han blandar ihop sakerna.
Du kan installera ett "huvudlöst" transmission, alltså utan GUI och bara köra igenom webbläsare eller app mm.

Då körs programmet som en tjänst och ligger på konstant i bakgrunden och du får inga ikoner i meddelandefältet.

det är möjligt att man kan men jag hade det som ett program som sagt. varför skulle jag hitta på det?
låter i alla fall inte som att ni vet hur man gör. tack ändå guys

Permalänk
Medlem

Fungerar det alltså när du har Transmission igång på datorn, och det fungerar inte när du har Transmission avstängt på datorn?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Fungerar det alltså när du har Transmission igång på datorn, och det fungerar inte när du har Transmission avstängt på datorn?

precis! så fort jag stänger ner transmission qt client så blir det "connection refused" i remote guin och om jag startar upp qt client igen så ansluter remote guin till qt client och mina torrents syns på båda ställena

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glossy White:

det är möjligt att man kan men jag hade det som ett program som sagt. varför skulle jag hitta på det?
låter i alla fall inte som att ni vet hur man gör. tack ändå guys

Men det är omöjligt att det fungerade utan att Transmission kördes på datorn. Det är inte att de som svarat innan inte vet vad de pratar om.
Du måste ha kört det i "daemon"-läget och glömt bort det; det finns ingen annan förklaring hur det kan ha fungerat.
Man installerar det på samma sätt för att köra som daemon, så du kan ha haft det "som ett program" förut också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Men det är omöjligt att det fungerade utan att Transmission kördes på datorn. Det är inte att de som svarat innan inte vet vad de pratar om.
Du måste ha kört det i "daemon"-läget och glömt bort det; det finns ingen annan förklaring hur det kan ha fungerat.
Man installerar det på samma sätt för att köra som daemon, så du kan ha haft det "som ett program" förut också.

så du menar alltså att när jag installerade qt client så valde jag bara daemon-läge och bockade ur dom andra alternativen?
och att det låg osynligt i bakrunden och startade sig själv varje gång jag startade remote guin?

Permalänk
Skrivet av Glossy White:

så du menar alltså att när jag installerade qt client så valde jag bara daemon-läge och bockade ur dom andra alternativen?
och att det låg osynligt i bakrunden och startade sig själv varje gång jag startade remote guin?

Nej det kördes hela tiden i bakgrunden.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Nej det kördes hela tiden i bakgrunden.

ok även osynlig i task manager?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glossy White:

ok även osynlig i task manager?

Inte osynlig men du behöver inte nödvändigtvis förstå vilken process det är. Start->run->Services.msc om du vill kolla vilka tjänster som är installerade och körs på datorn.

Jag tror transmission-daemon körs som en tjänst i windows och att orsaken till dina problem nu är att du saknar den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Inte osynlig men du behöver inte nödvändigtvis förstå vilken process det är. Start->run->Services.msc om du vill kolla vilka tjänster som är installerade och körs på datorn.

Jag tror transmission-daemon körs som en tjänst i windows och att orsaken till dina problem nu är att du saknar den.

valde daemon när jag instellerade. allt var ibockat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

valde daemon när jag instellerade. allt var ibockat

Kan du visa en lista med alla dina services?
Starta powershell (från startmenyn) och kör detta:

Get-Service > "$($env:USERPROFILE)\Desktop\servicesexport.txt"

Det skapar en fil på ditt skrivbord som heter 'servicesexport.txt'

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Kan du visa en lista med alla dina services?
Starta powershell (från startmenyn) och kör detta:

Get-Service > "$($env:USERPROFILE)\Desktop\servicesexport.txt"

Det skapar en fil på ditt skrivbord som heter 'servicesexport.txt'

jupp kommer här. var många så fick ta fem screenshots

Permalänk
Medlem

Jag hade kanske förväntat mig det i textformat men okej

Du har ingen Transmission Daemon service installerad och det är vad du behöver. Avinstallera transmission (inte gui, vanliga transmission) och kör installationen från https://transmissionbt.com/download/ igen, bocka ur det som är förvalt och bocka i ENBART daemon. Då får du som du hade innan. D.v.s det finns typ inget spår i aktivitetsfältet eller annat att du har transmission installerat men Remote GUI kan fortfarande ansluta.

*edit*
Eller ja du BEHÖVER inte bocka ur det som är förvalt vid installationen heller, det viktiga är bara att du bockar i daemon. Smaksak om du vill ha den vanliga klienten installerad också bara.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag hade kanske förväntat mig det i textformat men okej

Du har ingen Transmission Daemon service installerad och det är vad du behöver. Avinstallera transmission (inte gui, vanliga transmission) och kör installationen från https://transmissionbt.com/download/ igen, bocka ur det som är förvalt och bocka i ENBART daemon. Då får du som du hade innan. D.v.s det finns typ inget spår i aktivitetsfältet eller annat att du har transmission installerat men Remote GUI kan fortfarande ansluta.

*edit*
Eller ja du BEHÖVER inte bocka ur det som är förvalt vid installationen heller, det viktiga är bara att du bockar i daemon. Smaksak om du vill ha den vanliga klienten installerad också bara.

haha ja jag visste inte riktigt hur du menade att jag skulle posta, plus att jag var riktigt trött när jag skrev 😁
men jag valde ju daemon när jag installerade vanliga transmission..gah..hur kan det inte ha blivit installerat..?

edit:hmm..tror jag vet nu. så här såg det ut när jag installerade

jag trodde den där lilla krumeluren bredvid symbolen för hårddisk betydde att alternativet var ibockat.
men dom röda kryssen borde ha fått mig att fatta, men inte då..då är det inte så konstigt att det inte funkar.
nu är bara frågan vad skillnaden är på "will be installed on hdd och "entire feature will be installed on hdd"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

haha ja jag visste inte riktigt hur du menade att jag skulle posta, plus att jag var riktigt trött när jag skrev 😁
men jag valde ju daemon när jag installerade vanliga transmission..gah..hur kan det inte ha blivit installerat..?

edit:hmm..tror jag vet nu. så här såg det ut när jag installerade
https://i.imgur.com/QtH2bR8.png
jag trodde den där lilla krumeluren bredvid symbolen för hårddisk betydde att alternativet var ibockat.
men dom röda kryssen borde ha fått mig att fatta, men inte då..då är det inte så konstigt att det inte funkar.
nu är bara frågan vad skillnaden är på "will be installed on hdd och "entire feature will be installed on hdd"..

QT Client är det inbyggda gränssnittet. Det viktiga för dig är raden under, Daemon.

Jag tror skillnaden mellan "will be installed" och "entire feature.." är att "entire feature" är inklusive alla underalterantiv om det finns några. Du behöver bara ändra krysset på Daemon till "Will be installed on local hard drive" så kommer du kunna ansluta till transmission även när du stänger fönstret.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

QT Client är det inbyggda gränssnittet. Det viktiga för dig är raden under, Daemon.

Jag tror skillnaden mellan "will be installed" och "entire feature.." är att "entire feature" är inklusive alla underalterantiv om det finns några. Du behöver bara ändra krysset på Daemon till "Will be installed on local hard drive" så kommer du kunna ansluta till transmission även när du stänger fönstret.

jag visste att det var något som inte stämde. tyckte det lät väldigt konstigt när många sa att klienten måste vara igång samtidigt som guin då jag alltid hade den avstängd innan jag installerade om windows och det gick hur bra som helst att ladda ner med guin utan klienten på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

jag visste att det var något som inte stämde. tyckte det lät väldigt konstigt när många sa att klienten måste vara igång samtidigt som guin då jag alltid hade den avstängd innan jag installerade om windows och det gick hur bra som helst att ladda ner med guin utan klienten på

Jag vet inte om jag missförstår dig nu. Det låter som du säger att tidigare som svarat i tråden har fel, men det är ju du som envisats med att du inte kört det som en daemon och att du aldrig behövt installera klienten. Du måste installera klienten, och du måste installera som en daemon om du vill kunna stänga gränssnittet och ändå ha klienten igång.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag vet inte om jag missförstår dig nu. Det låter som du säger att tidigare som svarat i tråden har fel, men det är ju du som envisats med att du inte kört det som en daemon och att du aldrig behövt installera klienten. Du måste installera klienten, och du måste installera som en daemon om du vill kunna stänga gränssnittet och ändå ha klienten igång.

öh ja om man bara säger att klienten måste vara på för att det ska funka att ansluta till den med remote gui så har man ju fel.
men jag fattar hur det hela fungerar nu.
fel igen..jag trodde att jag hade valt daemon men tydligen inte för det var urbockat när jag installerade klienten transmission qt client. så där blev det fel nr3 från dig, då jag skrev att jag har klienten installerad men att jag aldrig brukar starta den.

ja precis det viktiga är att jag väljer daemon vid installeringen annars kommer inte remote guin ansluta till klienten, om jag då inte har den igång samtidigt förstås. jag kör på det sistnämnda ändå tror jag. nut vet jag i alla fall hur jag ska göra nästa gång jag behöver installera transmission och remote gui.
tack alla som hjälpt, ni är bäst 👍👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

öh ja om man bara säger att klienten måste vara på för att det ska funka att ansluta till den med remote gui så har man ju fel.
men jag fattar hur det hela fungerar nu.

Bevisligen inte. Du måste ha klienten igång. Transmission är klienten, och klienten kan köras som en service/daemon om du inte vill starta den manuellt.

Skrivet av Glossy White:

så där blev det fel nr3 från dig, då jag skrev att jag har klienten installerad men att jag aldrig brukar starta den.

Jag skäms för att jag hjälpte dig när din attityd är att skita ned på din omgivning trots att alla försökte hjälpa dig och kommer jag ihåg ditt namn kommer det inte hända igen.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Bevisligen inte. Du måste ha klienten igång. Transmission är klienten, och klienten kan köras som en service/daemon om du inte vill starta den manuellt.

jag vet att transmission är klienten. du förklarade bra tycker jag. det var dom andra som bara skrev att man måste ha klienten igång och inget mer men du förklarade att man kan ha den i bakrunden osynlig dvs intallera den som daemon och ladda ner med remote gui istället 🙂👍

Skrivet av Kamouflage:

Jag skäms för att jag hjälpte dig när din attityd är att skita ned på din omgivning trots att alla försökte hjälpa dig och kommer jag ihåg ditt namn kommer det inte hända igen.

mäh! som sagt så skrev flera "jo du måste ha den igång". vad hjälper det mig? men du hjälpte mig genom att förklara djupare och det är jag väldigt tacksam för 🙂