Det här med Klarna...

Permalänk

Det här med Klarna...

Om man köper en vara i en butik där betalning sker genom Klarna Checkout, vad har man då för relation till Klarna? Blir man kund hos Klarna? Utan att ha tecknat ett avtal direkt med Klarna?

Jag har ställt frågan till Konsumentverket och fått följande svar där jag använde Elgiganten som exempel på butik som erbjuder betalning med Klarna.

Citat:

"Om du använder Klarna som betalmetod så blir Klarna i vissa fall din Kreditgivare."

"Oavsett om du betalar via faktura eller via en direktbetalning så blir Klarna en avtalspart i det köpet."

"Om du exempelvis gör ett köp så ingår du ett avtal gällande köpet av varan med Elgiganten och ett avtal gällande betalningen med Klarna."

"Om Klarna blir din kreditgivare, alltså om du gör ett köp på faktura, kan du ha möjlighet att ta hjälp av dem via invändningsrätten i konsumentkreditlagen."

Det som fick mig att börja tänka på det här är att jag har möjlighet att logga in på Klarna utan att ha tecknat något avtal med Klarna. Jag har mig veterligen aldrig köpt något mot Klarna faktura eller mot avbetalning. Jag har varit tvungen att använda Klarna i de butiker som använder sig av Klarna för att ta emot betalningar, men jag har betalt med mitt MasterCard kort från banken där pengarna har dragits direkt från mitt konto i banken.

När jag pratar med Klarna om det här så lämnar de ett minst sagt lustigt svar. De menar att jag är kund hos dem och att jag har ett konto hos dem därför att jag har loggat in med personnummer. Man blir väl inte kund hos ett företag bara för att man loggar in på deras app med BankID? Eller blir man det?

Det här är rätt intressant! Jag får intrycket att BankID har blivit ett nytt sätt att lura in konsumenter i avtal. Det har ersatt distansavtal som förut tecknades mycket via telefonsamtal där någon försäljare ringer till dig och försöker övertala dig att ingå avtal, utan att ni behöver träffas fysiskt eller att du behöver skriva på något papper med blå bläckpenna och skicka tillbaka med posten.

Med BankID kan avtalet göras ännu mer gällande och svårare att bestrida när man vet att BankID är likställt med legitimation och signering. Man behöver bara logga in med BankID på en ny app man har installerat i telefonen, och vips så är man kund och har ett avtal med en ny bank till exempel.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det här är rätt intressant! Jag får intrycket att BankID har blivit ett nytt sätt att lura in konsumenter i avtal. Det har ersatt distansavtal som förut tecknades mycket via telefonsamtal där någon försäljare ringer till dig och försöker övertala dig att ingå avtal, utan att ni behöver träffas fysiskt eller att du behöver skriva på något papper med blå bläckpenna och skicka tillbaka med posten.

Utan BankID skulle vem som helst som har ditt personnummer kunna beställa så nej, det är till för att skydda ditt identitet.

Permalänk
Medlem

Enkelt: Du blir kreditkund hos klarna.

Citat:

Man blir väl inte kund hos ett företag bara för att man loggar in på deras app med BankID? Eller blir man det?

Jo, du blir automatiskt användare/kund när du loggar in.

På klarnas login-sida: "Genom att fortsätta accepterar jag villkoren för Klarnas Shoppingtjänst samt bekräftar att jag har läst Klarnas Dataskyddsinformation. Länkar i appen är sponsrade."

Vad är det för distansavtal du pratar om? Du köper inget abonnemang av klarna, du tar ut en kredit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

jag har betalt med mitt MasterCard kort från banken där pengarna har dragits direkt från mitt konto i banken.

Skrivet av dlq84:

Enkelt: Du blir kreditkund hos klarna.

Jo, du blir automatiskt användare/kund när du loggar in.

På klarnas login-sida: "Genom att fortsätta accepterar jag villkoren för Klarnas Shoppingtjänst samt bekräftar att jag har läst Klarnas Dataskyddsinformation. Länkar i appen är sponsrade."

Vad är det för distansavtal du pratar om? Du köper inget abonnemang av klarna, du tar ut en kredit.

TS har inte valt att handla med kredit från klarna.
Klarna är väldigt aggressiva betalparasiter som gör allt för att pressa in kunder, de har alltid använt väldigt fula konsumentfientliga metoder som ligger precis inom vad som (ibland) är lagligt. Etik och moral skiter de fullständigt i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vet att det är en kliché, men jag vill ändå påstå att det var bättre förr vad gäller betalningar i det här avseendet. När man använde kontanter mycket så var det enkelt att förstå rollerna och relationerna. Pengar bytte händer mellan två parter, i direktkontakt, och utan några mellanhänder. Du bokstavligen sträckte fram en 20 kronors sedel med höger hand och fick en glasstrut (eller vad det nu var man köpte) i vänster hand.

Det är ytterst sällan jag använder kontanter idag. Jag använder heller inte kortkrediter, snabblån, etc. Jag köper alltid med pengar jag har. Har jag inte pengarna så köper jag inte, eller så sparar jag och köper det jag behöver när jag har råd med det helt enkelt. Så att jag har aktivt undvikit att köpa saker mot Klarna faktura. Men även när jag har köpt saker med mitt MasterCard från min bank så har det blivit registrerat hos Klarna.

Med teknikens framfart där pengar endast består av nollor och ettor i ett datanätverk så har det blivit så att pengar går igenom flera mellanhänder. Jag är rädd att många konsumenter har väldigt dålig koll på vad de ger sig in på många gånger när de är ute och handlar på nätet. Jag är själv dålig på att läsa det finstilta när jag går igenom kassan eller registrerar ett konto hos en butik jag inte har handlat hos tidigare. Innerst så tänker man att pengar är pengar, att det inte finns anledning att läsa långa och tråkiga villkorstexter. Inte minst när man vet att man har pengar "i handen" (på bankkontot) och man vet att man inte har för avsikt att köpa saker på krita. Man vill då bara se att pengarna lämnar det egna kontot och går in på mottagarens konto – jämförbart med hur kontanter bytte händer förr i tiden – och att man får den produkt man köpt så fort som möjligt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag brukade få kalla handen när jag hörde Klarna, nu kör jag det mesta genom dem. Inga krusiduller eller konstigheter, du kan även skjuta upp betalningar med ett klick i appen. Kostar liten slant men idag tycker jag Klarna och dess app ligger i framkant och har inte upplevt att det smaskas på med förseningsavgifter vid minsta lilla grej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag vet att det är en kliché, men jag vill ändå påstå att det var bättre förr vad gäller betalningar i det här avseendet. När man använde kontanter mycket så var det enkelt att förstå rollerna och relationerna. Pengar bytte händer mellan två parter, i direktkontakt, och utan några mellanhänder. Du bokstavligen sträckte fram en 20 kronors sedel med höger hand och fick en glasstrut (eller vad det nu var man köpte) i vänster hand.

Man kan väl tänka såhär. Du står på ena sidan varuhuset men vill köpa en vara på andra sidan.
Säljaren hinner inte / kan inte springa till kassan hela tiden så dem betalar x% av transaktionen till Klarna för att springa mellan kassan och dig så betalningen blir korrekt och du får ett kvitto. Då står även Klarna för säkerheten för denna springpojke så inget händer pengarna.
Du betalar fortfarande 20kr medan klarna får en liten springpojklön på kanske 50 öre till 1kr.

Så känner jag iaf.
Använder visserligen både kreditkort och Klarna ganska ofta vid köp på nätet. Sen förstår jag helt den otroligt fula metoden de använder för att få folk att göra det enkelt. För de som kanske inte betalar i tid, dvs de som de tjänar pengarna på.

Jag som betalar i tid varje gång är inte en "bra" kund för dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Är det inte sjukt att Klarna har i stort sett betalningsmonopol i Svenska nätbutiker?

Qliro och Resurs kommer inte ens i näääääääärheten av antal butiker som har dem jämfört med Klarna. ALLT är klarna idag. Och blir någon portad av Klarna så blir du portad från varenda butik som bara använder klarna som betalningsportal, då allt fler byter till att endast nyttja klarna. Istället för att låta kunden betala direkt via bank, kort osv.

Permalänk

Företagen är så omtänksamma om oss konsumenter att de gör allt för att "underlätta livet" för oss. 😇 Det de i själva verket gör är att de lättar på vår plånbok. En plånbok som idag är bara ett klick bort eller en handvändning bort om man har en klocka som är "smart".

Det är så enkelt att trycka på en knapp. Många butiker erbjuder idag så kallad snabbutcheckning. Det går också under benämningen "fast checkout" eller "1 click checkout". Amazon har det till exempel. Klarna ser ut att ha det också, där de kallar det för "express button checkout".

Jag vet inte om det är samma sak, men i butiker som använder Klarna i kassan kan man välja att spara sitt MasterCard kort i Klarna för nästa tillfälle. Alltså även om pengarna dras från det egna bankkontot och man köper inte mot Klarna faktura. Det konstiga är att man kan spara kortet i en butik så dyker det upp i en annan butik. Det påminner om annonser som förföljer en på nätet. Det är alltså inte butiken i sig som lagrar kortuppgifterna utan det är Klarna. Så det blir på så sätt också som att man ingår ett avtal med Klarna där man ger dem rätt att lagra uppgifterna. Mot egen vilja kanske om butiken inte har något annat betalsätt.

Just därför behöver man kunna skilja på Klarna och Klarna. Klarna betyder mer än en sak. Jag tror att de flesta tänker på Klarna faktura när de hör "klarna". Men de kan alltså leverera en hel kassa till en nätbutik, där Klarna faktura är bara ett av betalsätten.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Utan BankID skulle vem som helst som har ditt personnummer kunna beställa så nej, det är till för att skydda ditt identitet.

Krav på bank-id är inte standard hos Klarna. Man måste själv aktivera det, och detta är det nog inte alla som vet.

Hur man aktiverar bank-id hos Klarna och Qliro:
https://nikkasystems.com/2022/02/16/aktivera-krav-pa-bank-id-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Så möjlighet till verifiering genom BankID finns hos både Klarna och Qliro men man väljer att ha det avstängt som standard för att få så många som möjligt att handla genom dessa system. Intressant! Lönsamhet och friktionsfrihandel först, säkerhet får ta en andra plats. Det trodde jag inte om Klarna.

E-legitimationen "Freja" är något som fler borde erbjuda, både företag och myndigheter. Några myndigheter erbjuder det redan. Men de är få. Bland företagen är det än färre som erbjuder Freja. Bland bankerna är det ingen som har stöd för något annat än just BankID och bankdosa (Digipass). Jag har inte Freja själv men jag har hjälpt en vän att skaffa ett sådant. Freja ligger i framkant vad gäller den tekniska utvecklingen, och med "Delad kontroll" kan det hjälpa många fler att ta del av digitala tjänster.

Det värsta jag vet med BankID är uppdelningen i "Mobilt BankID", "BankID på kort" och "BankID på fil". Det skapar onödig förvirring, och när allt fler tjänster ställer krav på att ditt BankID måste heta just "Mobilt BankID" så diskriminerar man folk som använder datorer för att sköta sina bankärenden.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det värsta jag vet med BankID är uppdelningen i "Mobilt BankID", "BankID på kort" och "BankID på fil". Det skapar onödig förvirring, och när allt fler tjänster ställer krav på att ditt BankID måste heta just "Mobilt BankID" så diskriminerar man folk som använder datorer för att sköta sina bankärenden.

Mobilt BankID fungerar överallt, även på datorer.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Om man köper en vara i en butik där betalning sker genom Klarna Checkout, vad har man då för relation till Klarna? Blir man kund hos Klarna? Utan att ha tecknat ett avtal direkt med Klarna?

Jag har ställt frågan till Konsumentverket och fått följande svar där jag använde Elgiganten som exempel på butik som erbjuder betalning med Klarna.

Det som fick mig att börja tänka på det här är att jag har möjlighet att logga in på Klarna utan att ha tecknat något avtal med Klarna. Jag har mig veterligen aldrig köpt något mot Klarna faktura eller mot avbetalning. Jag har varit tvungen att använda Klarna i de butiker som använder sig av Klarna för att ta emot betalningar, men jag har betalt med mitt MasterCard kort från banken där pengarna har dragits direkt från mitt konto i banken.

När jag pratar med Klarna om det här så lämnar de ett minst sagt lustigt svar. De menar att jag är kund hos dem och att jag har ett konto hos dem därför att jag har loggat in med personnummer. Man blir väl inte kund hos ett företag bara för att man loggar in på deras app med BankID? Eller blir man det?

Det här är rätt intressant! Jag får intrycket att BankID har blivit ett nytt sätt att lura in konsumenter i avtal. Det har ersatt distansavtal som förut tecknades mycket via telefonsamtal där någon försäljare ringer till dig och försöker övertala dig att ingå avtal, utan att ni behöver träffas fysiskt eller att du behöver skriva på något papper med blå bläckpenna och skicka tillbaka med posten.

Med BankID kan avtalet göras ännu mer gällande och svårare att bestrida när man vet att BankID är likställt med legitimation och signering. Man behöver bara logga in med BankID på en ny app man har installerat i telefonen, och vips så är man kund och har ett avtal med en ny bank till exempel.

Dom köper varan åt dig eftersom du inte har pengar och du betalar månadsvis till du har betalat tillbaka. Du är kund hos företaget som säljer produkten men skulden ligger hos klarna.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Mobilt BankID fungerar överallt, även på datorer.

Men förutom en dator där man tänker använda Mobilt BankID så måste man även ha en mobiltelefon som är smart, där man kan installera Mobilt BankID appen. Den finns till Android och till iOS. Den fanns förut till Windows Phone telefoner också, men inte nu längre. Till vanliga Windows och till macOS har det aldrig funnits.

Nu kanske man kan installera Mobilt BankID på Windows om man kör version 11 som sägs ha stöd för Android appar. Det är inget jag har testat än så länge. Så då installerar man i Android, i Windows, och Mobilt BankID blir då i praktiken som vanligt BankID. Jag vet inte om det fungerar men det verkar onödigt krångligt. Det förutsätter t.ex. att man har en kabelansluten webbkamera så att man kan ta och rikta den mot skärmen för att skanna QR koden på webbplatser som kräver det (vilket är allt fler).

Skrivet av HoboCop:

Dom köper varan åt dig eftersom du inte har pengar och du betalar månadsvis till du har betalat tillbaka. Du är kund hos företaget som säljer produkten men skulden ligger hos klarna.

Men det är just det som är grejen. Det de gör är att de köper varor för mina pengar. Jag har aldrig i mitt liv handlat på kredit. Jag har frågat Klarna. De kunde inte hitta några köp som har gjorts på kredit eller s.k. Klarna faktura, dvs. fullbetalning inom ett visst antal dagar (14 till 30 dagar brukar det heta) eller mot delbetalning. Enligt uppgift från Klarna kundtjänst så har jag totalt sett gjort 21 köp över en period på 7 år. De skickade ett långt PDF dokument till mig bestående av 9 butikskvitton där det står "Betalsätt: kort" på varje.

Notera att de inte kunde presterade mer än 9 kvitton för 9 av totalt 21 köp. De har mer uppgifter än det de ger till känna. Det kan ha med den bristfälliga kopplingen till kundbilden att göra. Det var så vi kom in på det här med BankID. Som jag förstod så måste man logga in med personnummer i Klarna appen och det gör man med BankID. Men om köpet är kopplat till en e-postadress istället så ser du inte dessa köp om du är inloggad i Klarna med personnummer och BankID (som också är det enda sättet att logga in på).

Det finns en inställning i Klarna för att lägga till en eller flera e-postadresser. En tanke med det är just att koppla ihop köp som har gjorts med dessa adresser. Men jag har provat att lägga till min e-postadress och mina Klarna köp som jag vet står på den adressen hämtas inte in i appen. Troligtvis måste det stå där innan köpet görs eller att man lämnar ut e-postadressen till Klarna i samband med köpet i kassan. Har man valt bort det eller i ett senare steg raderat uppgifter från Klarna så försvinner kopplingen.

Att man kan köpa med Klarna utan att lämna ut personnummer beror just på att man kan köpa för egna pengar, alltså ej kredit eller delbetalning, och då är man inte tvungen att lämna personnummer i kassan. Implikationen är då att vissa butiker (9 av 21) kan ha fångat upp mitt personnummer i kassan även fast de inte har behövt ha det för att ta betalt av mig eftersom jag handlar för egna pengar på banken. Det är dessa jag sedan kan se i Klarna appen. Kanske anledning nog för somliga att lämna ut personnummer trots allt?

Det här behöver inte bero på butikerna i sig och vilka inställningar de har gjort i kassan, för Klarna är också så lömska att de "sparar" uppgifter om dig när du har handlat en gång i en Klarna ansluten butik, så förföljer de dig precis som din egen plånbok i fickan gör när du går ut från en butik och går in på en annan butik, som också är då kopplade till Klarna. I värsta fall vet de var du har varit, även om du inte har handlat där. Det är lite som Facebook och annat trams som ska luta sig över axeln och glo.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Men förutom en dator där man tänker använda Mobilt BankID så måste man även ha en mobiltelefon som är smart, där man kan installera Mobilt BankID appen. Den finns till Android och till iOS. Den fanns förut till Windows Phone telefoner också, men inte nu längre. Till vanliga Windows och till macOS har det aldrig funnits.

Nu kanske man kan installera Mobilt BankID på Windows om man kör version 11 som sägs ha stöd för Android appar. Det är inget jag har testat än så länge. Så då installerar man i Android, i Windows, och Mobilt BankID blir då i praktiken som vanligt BankID. Jag vet inte om det fungerar men det verkar onödigt krångligt. Det förutsätter t.ex. att man har en kabelansluten webbkamera så att man kan ta och rikta den mot skärmen för att skanna QR koden på webbplatser som kräver det (vilket är allt fler).

Men det är just det som är grejen. Det de gör är att de köper varor för mina pengar. Jag har aldrig i mitt liv handlat på kredit. Jag har frågat Klarna. De kunde inte hitta några köp som har gjorts på kredit eller s.k. Klarna faktura, dvs. fullbetalning inom ett visst antal dagar (14 till 30 dagar brukar det heta) eller mot delbetalning. Enligt uppgift från Klarna kundtjänst så har jag totalt sett gjort 21 köp över en period på 7 år. De skickade ett långt PDF dokument till mig bestående av 9 butikskvitton där det står "Betalsätt: kort" på varje.

Notera att de inte kunde presterade mer än 9 kvitton för 9 av totalt 21 köp. De har mer uppgifter än det de ger till känna. Det kan ha med den bristfälliga kopplingen till kundbilden att göra. Det var så vi kom in på det här med BankID. Som jag förstod så måste man logga in med personnummer i Klarna appen och det gör man med BankID. Men om köpet är kopplat till en e-postadress istället så ser du inte dessa köp om du är inloggad i Klarna med personnummer och BankID (som också är det enda sättet att logga in på).

Att man kan köpa med Klarna utan att lämna ut personnummer beror just på att man kan köpa för egna pengar, alltså ej kredit eller delbetalning, och då är man inte tvungen att lämna personnummer i kassan. Implikationen är då att vissa butiker (9 av 21) kan ha fångat upp mitt personnummer i kassan även fast de inte har behövt ha det för att ta betalt av mig eftersom jag handlar för egna pengar på banken. Det är dessa jag sedan kan se i Klarna appen. Kanske anledning nog för somliga att lämna ut personnummer trots allt?

Det här behöver inte bero på butikerna i sig och vilka inställningar de har gjort i kassan, för Klarna är också så lömska att de "sparar" uppgifter om dig när du har handlat en gång i en Klarna ansluten butik, så förföljer de dig precis som din egen plånbok i fickan gör när du går ut från en butik och går in på en annan butik, som också är då kopplade till Klarna. I värsta fall vet de var du har varit, även om du inte har handlat där. Det är lite som Facebook och annat trams som ska luta sig över axeln och glo.

De gav dig kanske de uppgifter som finns lagrade efter att GDPR trädde i kraft men de är enligt lag skyldiga att spara uppgifter i 7 år men de måste inte ge dig dem utan det finns ingen hård tidsgräns om hur länge man ska redovisa historiska transaktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dom köper varan åt dig eftersom du inte har pengar och du betalar månadsvis till du har betalat tillbaka. Du är kund hos företaget som säljer produkten men skulden ligger hos klarna.

Nu blev det lite fel, jag har pengar och kan betala samma vara 1000 gånger men jag väljer faktura som gör det enkelt och smärtfritt att rätta till fel innan betalning, naturligtvis blir man kund när man använder klarna

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De gav dig kanske de uppgifter som finns lagrade efter att GDPR trädde i kraft men de är enligt lag skyldiga att spara uppgifter i 7 år men de måste inte ge dig dem utan det finns ingen hård tidsgräns om hur länge man ska redovisa historiska transaktioner.

Faktiskt inte. Vilket är förbryllande. Bland de 9 kvitton jag fick ut så finns kvitton från 2015 och 2016 till exempel. Men ändå så saknas vissa kvitton från 2015 och framåt. Första köpet med Klarna gjordes 2015. Så omfånget är tillräckligt stort tidsmässigt för att omfatta allt, men ändå så är det inte komplett.

Att de visar bara 2 år bakåt i tiden avser själva appen. När man är inloggad där så ser man bara transaktioner för de senaste 2 åren. De har alltså fler uppgifter än så och de lämnar ut det vid begäran. Men när de ska leta fram det i sina interna system så har de problem med att hitta allt om det är kopplat till e-postadress och inte till personnummer. De får inte fram en samlad kundbild. Så det är ett tekniskt och administrativt problem de har.

Jag är rätt säker på att det är krav på att lagra information om transaktioner i 10 år enligt bokföringslagen.

Det här är rätt intressant när man jämför Klarna med en vanlig bank. Har man gjort köp genom Klarna så kan man alltså se transaktioner upp till 2 år bakåt i tiden när man loggar in på deras app (förutsatt att alla uppgifter är kopplade rätt). Har man konto i en vanlig bank och loggar in på deras app eller i Internetbanken så kan man se transaktioner upp till 10 år bakåt i tiden. Är det då bättre att använda banken eller Klarna för sina köp för att få en god ekonomisk översikt? Ja, man får avgöra själv. Men det visar tydligt att det är skillnad på en vanlig bank och Klarna.

Kanske omfattas inte storbankerna av GDPR på samma sätt? Jag vet inte vad det är, men vanliga banker är bättre vad gäller långvarig lagring och visning av transaktioner. I den här jämförelsen så förefaller det som att Klarna är mer som en vanlig webbplats man har ett konto på och omfattas därför i större utsträckning av GDPR.

Skrivet av anton studs:

Nu blev det lite fel, jag har pengar och kan betala samma vara 1000 gånger men jag väljer faktura som gör det enkelt och smärtfritt att rätta till fel innan betalning, naturligtvis blir man kund när man använder klarna

Det finns självklart mer än en anledning att välja faktura som betalsätt. Vissa väljer det för att de vill handla med pengar de för tillfället inte har. Den är farlig! Andra väljer det för att de vill få en samlad översikt över alla köp under månaden.

Faktura kan vara bra om man storhandlar och handlar ofta, framför allt då om man är företag. Det handlar då ofta om stora belopp och/eller många varor. Varor som dessutom måste levereras och som måste levereras i tid för att företaget ska kunna leverera varor och tjänster mot sina egna kunder. Så att fakturaköp blir då som en extra försäkring för företaget: "ni får betalt när vi får varorna".

Men att välja faktura för småköp man gör som konsument, trots att man har pengar på banken så det räcker flera gånger om, det är inget jag skulle rekommendera. Eventuella fel så som fel vara eller fel antal varor kan rättas i kassan, innan betalning. Köper man från seriösa företag så är det oftast inga problem att returnera felbeställda varor och få tillbaka pengar.

En fördel med att betala på faktura som konsument som ofta lyfts fram är att man kan använda samma kreditkort på mer än ett ställe. Bankernas kreditkort accepteras i princip överallt där VISA och MasterCard accepteras som betalsätt. Det är hela världen! Hur gör man det med Klarna? Det går inte. Det kräver i princip att alla butiker i hela Sverige (för att inte nämna hela världen) lägger till Klarna i sina kassasystem. Men det är långt ifrån alla som har stöd för Klarna och det är inte alla butiker som vill ha det.

Klarna letar sig in i allt fler butiker och kassasystem, ibland också hos oseriösa blufföretag. Klarna har kontor i New York till exempel. Det är ett svenskt företag, men de har siktet inställt på den globala marknaden för betalsystem. Men de står fortfarande långt ifrån VISA och MasterCard.

Det är inte utan anledning som Klarna erbjuder så kallade virtuella kort (egentligen engångskort). Det är en slags hack! Det är ett sätt för dem att möjliggöra betalning med Klarna även i butiker som inte har byggt in Klarna i sina kassor, och ett sätt att kringgå de butiker som aktivt valt att inte ha Klarna i sina kassor, eller de som haft det en gång men har valt bort det. Hos Inet kunde man t.ex. betala med Klarna förut. Sedan ca. 2 år tillbaka så är det utbytt mot Qliro istället. Jag vet inte varför Inet har bytt ut Klarna mot Qliro, men jag misstänker att de inte fick betalt för varor de skickade ut. Men för den som vill och vet hur kan ändå betala med Klarna, även hos Inet.

Klarna är inte ensamma om att erbjuda s.k. virtuella eller engångskort. Rocker (tidigare Bynk) har ett virtuellt kort, som inte är engångskort, utan ett kort med fast nummer. Flera andra företag erbjuder det här. Gemensamt för alla är att deras virtuella eller engångskort är VISA kort. Jag undrar varför. Jag har ännu inte sett att MasterCard har samma typ av upplägg med den typen av företag.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111