Skrivet av mrqaffe:
De gav dig kanske de uppgifter som finns lagrade efter att GDPR trädde i kraft men de är enligt lag skyldiga att spara uppgifter i 7 år men de måste inte ge dig dem utan det finns ingen hård tidsgräns om hur länge man ska redovisa historiska transaktioner.
Faktiskt inte. Vilket är förbryllande. Bland de 9 kvitton jag fick ut så finns kvitton från 2015 och 2016 till exempel. Men ändå så saknas vissa kvitton från 2015 och framåt. Första köpet med Klarna gjordes 2015. Så omfånget är tillräckligt stort tidsmässigt för att omfatta allt, men ändå så är det inte komplett.
Att de visar bara 2 år bakåt i tiden avser själva appen. När man är inloggad där så ser man bara transaktioner för de senaste 2 åren. De har alltså fler uppgifter än så och de lämnar ut det vid begäran. Men när de ska leta fram det i sina interna system så har de problem med att hitta allt om det är kopplat till e-postadress och inte till personnummer. De får inte fram en samlad kundbild. Så det är ett tekniskt och administrativt problem de har.
Jag är rätt säker på att det är krav på att lagra information om transaktioner i 10 år enligt bokföringslagen.
Det här är rätt intressant när man jämför Klarna med en vanlig bank. Har man gjort köp genom Klarna så kan man alltså se transaktioner upp till 2 år bakåt i tiden när man loggar in på deras app (förutsatt att alla uppgifter är kopplade rätt). Har man konto i en vanlig bank och loggar in på deras app eller i Internetbanken så kan man se transaktioner upp till 10 år bakåt i tiden. Är det då bättre att använda banken eller Klarna för sina köp för att få en god ekonomisk översikt? Ja, man får avgöra själv. Men det visar tydligt att det är skillnad på en vanlig bank och Klarna.
Kanske omfattas inte storbankerna av GDPR på samma sätt? Jag vet inte vad det är, men vanliga banker är bättre vad gäller långvarig lagring och visning av transaktioner. I den här jämförelsen så förefaller det som att Klarna är mer som en vanlig webbplats man har ett konto på och omfattas därför i större utsträckning av GDPR.
Skrivet av anton studs:
Nu blev det lite fel, jag har pengar och kan betala samma vara 1000 gånger men jag väljer faktura som gör det enkelt och smärtfritt att rätta till fel innan betalning, naturligtvis blir man kund när man använder klarna
Det finns självklart mer än en anledning att välja faktura som betalsätt. Vissa väljer det för att de vill handla med pengar de för tillfället inte har. Den är farlig! Andra väljer det för att de vill få en samlad översikt över alla köp under månaden.
Faktura kan vara bra om man storhandlar och handlar ofta, framför allt då om man är företag. Det handlar då ofta om stora belopp och/eller många varor. Varor som dessutom måste levereras och som måste levereras i tid för att företaget ska kunna leverera varor och tjänster mot sina egna kunder. Så att fakturaköp blir då som en extra försäkring för företaget: "ni får betalt när vi får varorna".
Men att välja faktura för småköp man gör som konsument, trots att man har pengar på banken så det räcker flera gånger om, det är inget jag skulle rekommendera. Eventuella fel så som fel vara eller fel antal varor kan rättas i kassan, innan betalning. Köper man från seriösa företag så är det oftast inga problem att returnera felbeställda varor och få tillbaka pengar.
En fördel med att betala på faktura som konsument som ofta lyfts fram är att man kan använda samma kreditkort på mer än ett ställe. Bankernas kreditkort accepteras i princip överallt där VISA och MasterCard accepteras som betalsätt. Det är hela världen! Hur gör man det med Klarna? Det går inte. Det kräver i princip att alla butiker i hela Sverige (för att inte nämna hela världen) lägger till Klarna i sina kassasystem. Men det är långt ifrån alla som har stöd för Klarna och det är inte alla butiker som vill ha det.
Klarna letar sig in i allt fler butiker och kassasystem, ibland också hos oseriösa blufföretag. Klarna har kontor i New York till exempel. Det är ett svenskt företag, men de har siktet inställt på den globala marknaden för betalsystem. Men de står fortfarande långt ifrån VISA och MasterCard.
Det är inte utan anledning som Klarna erbjuder så kallade virtuella kort (egentligen engångskort). Det är en slags hack! Det är ett sätt för dem att möjliggöra betalning med Klarna även i butiker som inte har byggt in Klarna i sina kassor, och ett sätt att kringgå de butiker som aktivt valt att inte ha Klarna i sina kassor, eller de som haft det en gång men har valt bort det. Hos Inet kunde man t.ex. betala med Klarna förut. Sedan ca. 2 år tillbaka så är det utbytt mot Qliro istället. Jag vet inte varför Inet har bytt ut Klarna mot Qliro, men jag misstänker att de inte fick betalt för varor de skickade ut. Men för den som vill och vet hur kan ändå betala med Klarna, även hos Inet.
Klarna är inte ensamma om att erbjuda s.k. virtuella eller engångskort. Rocker (tidigare Bynk) har ett virtuellt kort, som inte är engångskort, utan ett kort med fast nummer. Flera andra företag erbjuder det här. Gemensamt för alla är att deras virtuella eller engångskort är VISA kort. Jag undrar varför. Jag har ännu inte sett att MasterCard har samma typ av upplägg med den typen av företag.