Utelåst från datorn efter ”Strömsparläge”

Permalänk
Medlem

Utelåst från datorn efter ”Strömsparläge”

Hej!

Alldeles nyss inträffade något underligt.
Jag har en äldre stationär dator som jag då och då använder till lite av varje.
Nu går det inte att komma åt den efter ha använt "Strömsparläge". Dator och skärm är bevisligen igång, men jag har blivit utelåst. Och hittar inget sätt att återfå kontrollen över situationen.

Moderkort: Asus P5Q Pro
CPU: C2D E8400
Bildskärm: Dell 2408WFP
OS: Win7

Datorn har alltid gått som en klocka. Stabil och pålitlig. Likaså bildskärmen.
Igår fick jag för mig, trots att jag mindes att det hade vållat problem någon gång långt tillbaks i tiden, att använda "Strömsparläge" då jag skulle vara borta från datorn under en kortare period.
Datorn stängde ner som förväntat.

Problemet uppstod när jag skulle ha igång datorn.
Att använda någon av knapparna på tangentbordet eller musen fungerade inte.
Det kunde ju i och för sig bero på inställningar i BIOS så jag försökte med startknappen till datorn (datorn var ju igång, på något slags lågvarv förmodar jag, och skärmen även den igång men nedsläckt) - så det handlade alltså om en "hård avstängning", d.v.s. att hålla in datorns startknapp tills den stängs av, vänta tills datorn är helt nedsläckt, och sedan med ett nytt tryck på startknappen starta datorn på sedvanligt vis.

Det som händer är att datorn startar (LED-ljus, fläktar, DVD, etc. snurrar, o.s.v.). Jag ser att tangentbord och mus aktiveras (LED-belysning).

Men ingenting händer på skärmen. Den är påslagen så klart, men förblir svart. Genom att använda knapparna på bildskärmens panel kan man kolla att rätt läge är inställt. Och det är det (DVD-D1, det är bara den kabeln som är inkopplad mellan skärmen och datorn).

Vid en sådan kontroll får man meddelandet på, den i övrigt helt svarta, skärmen: ”There is no signal coming from your computer. Press any key on the keyboard or mouse to wake it or press the Input button on your display to switch to another source.”, följt av: "Entering Power Save" som glimmar till ett par sekunder innan skärmen åter blir helt svart. Det är allt. På något sätt verkar det alltså som om datorn fortfarande befinner sig i strömsparläge, trots att den alltså varit helt avstängd. Och råden på skärmen är alltså inte det som löser problemet här.

Efter att återigen att stängt av datorn stängde jag också av strömmen till transformatorn med strömbrytaren som sitter där (på datorns baksida) och där jag även pluggade ur själva strömkontakten till trafon. Lät det vara så i några minuter, pluggade in strömkontakten och slog på strömmen till transformatorn igen.

Startade om datorn och när den kom igång tänkte jag, lite på vinst och förlust, att jag skulle försöka nå inställningarna i BIOS ("Del"-knappen) och fick, till min förvåning, se startsessionen bli synlig på skärmen och Setupen laddas. Väl inne i BIOS ändrade jag inställningarna för tangentbord och mus (som hade varit helt inaktiverade för uppstart) så att blanksteg (spacebar) och musknapp var i läget "enabled". Sparade inställningarna och förväntade mig att allt nu skulle fungera som vanligt.

Det gjorde det inte. Men nu gick det inte ens att komma in i BIOS. Trots många försök enligt samma metod som ovan.

Efter ett antal upprepade försök med s.k. "hårda avstängningar" med visst mellanrum – som inte gav något resultat lät jag saken vara och datorn fick vara i vila helt utan ström (sladden utdragen) fram till idag (vilket är c:a 16 timmar). Efter att även dagens startförsök misslyckats enl. vad som beskrivits ovan, bestämde jag mig för att göra en ”brutal avstängning” (vilket är vad jag menar med att rycka ut strömsladden medan datorn är igång), för att, som jag hoppades, på så sätt komma förbi den förmodat fastlåsta inställningen för ”Strömsparläge” (i Windows).

Tyvärr hade inte heller det någon effekt.
Scenariot är det samma: datorn snurrar och går men någon signal till skärmen, som såklart är påslagen, kommer det inte. Den är lika kolsvart som tidigare (bortsett från de meddelande man får om man använder skärmpanelens knappar, redan nämnt ovan).

Så, alla kunniga här på SweClockers, vad göra nu (borträknat ominstallation av OS, det skulle ju vara det absolut sista och minst önskade alternativet)?
Finn det något sätt att komma åt och påverka/stänga av ”Strömsparläget” och få systemet att rulla på som vanligt igen?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Provat annan kabel och annan skärm?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Har du:
Nollställt BIOS?
Kollat att diskarna hittas i BIOS?
Kollat att nätaggregatet fungerar och levererar spänningarna som det ska?
Testa att ta bort allt som absolut inte krävs för att starta?
Kollat över komponenterna (kondensatorer) så att inget ser trasigt ut?

Med tanke på komponenterna du angav, så är det ju en ca 13 år gammal dator, kan ju vara dags att köpa något nyare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Provat annan kabel och annan skärm?

Tack för svar

Det var mitt första val. Har dock ingen annan skärm.
Möjligen har jag en annan kabel. Skall i så fall testa med den.
Men, felet uppstod ju i direkt anslutning till att jag använde "Strömsparläge" - och både dator och skärm är ju bevisligen igång och kör, som jag beskrivit i inlägget.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Boota från en USB-sticka med installation av windows på och välja repair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har du:
Nollställt BIOS?
Kollat att diskarna hittas i BIOS?
Kollat att nätaggregatet fungerar och levererar spänningarna som det ska?
Testa att ta bort allt som absolut inte krävs för att starta?
Kollat över komponenterna (kondensatorer) så att inget ser trasigt ut?

Med tanke på komponenterna du angav, så är det ju en ca 13 år gammal dator, kan ju vara dags att köpa något nyare helt enkelt.

Som jag nämnde i inlägget kommer jag inte åt BIOS, skärmen är påslagen, levererar meddelande för det som rör skärmen, men förblir i övrigt kolsvart.

I övrigt, som jag nämnt i inlägget, kom felet i direkt anslutning till att jag använde "Strömsparläge" - och, som också redan nämnts, datorn är ju i gång och ger ström till både tangentbord och mus, så att i det läget börja att kolla nätaggregatet, kondensatorer, etc. känns, i alla fall i min bok, inte som prio 1.

Vad jag efterfrågar är, först och främst, ett sätt att komma åt inställningen som, av allt att döma, låst datorn i "Strömsparläge".
Alla tips och råd kring detta mottas tacksamt!

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Postar den ens? För om inte så bör du ju börja kolla på hårdvaran istället för inställningar i BIOS. Postar den inte kommer du aldrig komma åt Bios oavsett vad du gör, vilket du verkar vilja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Som jag nämnde i inlägget kommer jag inte åt BIOS, skärmen är påslagen, levererar meddelande för det som rör skärmen, men förblir i övrigt kolsvart.

I övrigt, som jag nämnt i inlägget, kom felet i direkt anslutning till att jag använde "Strömsparläge" - och, som också redan nämnts, datorn är ju i gång och ger ström till både tangentbord och mus, så att i det läget börja att kolla nätaggregatet, kondensatorer, etc. känns, i alla fall i min bok, inte som prio 1.

Vad jag efterfrågar är, först och främst, ett sätt att komma åt inställningen som, av allt att döma, låst datorn i "Strömsparläge".
Alla tips och råd kring detta mottas tacksamt!

Då frågar jag igen: Har du nollställt BIOS?
Du behöver inte kunna starta datorn för att göra det. Utan kan även göras via att kortsluta pinnar på moderkortet eller koppla ur batteriet (med nätaggregatet urkopplat) som sitter på moderkortet.Titta i moderkortets manual över hur du skall göra.

Bara för att mus, tangentbord och delar av moderkortet lyser betyder inte så mycket, ett nätaggregat levererar flera olika spänningar och bara för några av dem (säg 5V) fungerar så kan ju andra spänningar vara utanför specifikationen som gör att datorn krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Boota från en USB-sticka med installation av windows på och välja repair.

Det låter som en konstruktiv idé (som jag själv borde ha testat innan jag postade detta) - tack för bra tips

Förutsättningen är att BOOT-ordningen tillåter det. Som jag minns det är förinställningen CD-ROM och sedan HDD på den maskinen i fråga (USB-sticka var ganska nytt då det begav sig...) men det rimliga är ju att jag kommer åt BIOS i och med att jag använder stickan och då är ju den saken lätt ordnad.

EDIT: Insåg att jag, i.o.m. problemet ovan, nog inte kommer åt att ändra BOOT-ordningen.
Å andra sidan får jag tacka min lyckliga stjärna för att jag har så svårt att göra mig av med "bra-att-ha-saker". Som t.ex. en gammal CD-ROM Win7 reparations disk (vem sparar på sånt?), som naturligtvis återfanns på sin plats bland en massa andra bra-att-ha-CD-ROM-skivor för applikationer som nått sitt bäst-före-datum för något decennium sedan
Återstår att se om den övervintrat med alla funktioner i behåll...

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag hittade en fungerande CD-ROM-skiva med Win7.
Och jag fick access till Windows etc. enl. sedvanliga rutiner när jag drog igång reparationsprocessen.
Dock, visade det sig, bara så pass att det fungerade till hälften.
Vid omstarten (som en del av reparationsprocessen) var problemet tillbaka.

Jag observerade nu mer omsorgsfullt hur datorn betedde sig. Inte minst hur den lät.
Det blev ganska snart uppenbart att den befann sig i något slags "repeat"-läge med en intervall på någon minut i fråga om att starta och stänga av, vilket ju skiljer sig en del ifrån om datorn befinner sig i "Strömsparläge", men som inte är alldeles lätt att notera då omstarten sker både diskret och utan någon uppenbart tydlig indikation - i form av tydlig avvikelse från förväntat normalbeteende - om att så skulle vara fallet (särskilt om datorn stängts av i "Strömsparläge" och man då, av självklara skäl, förväntar sig att datorn skall vara igång).

När jag tittade lite närmare på vad som kunde vara orsaken till dessa omstarter fann jag dock ganska snart att omstartsknappen (den mindre som, på mitt chassi [Antec NSK 6580B], sitter strax ovanför [den större] startknappen) hade hamnat i ett "låst läge".
Detta visade sig i sin tur bero på att den kommit ur sitt fasta läge i chassit (själva infästningen) och, som det verkar, det sist inställda läget (omstart) var "fastlåst".

Efter att ha öppnat chassit och åtgärdat felet (återinfäst omstartsknappen i sin normala position) hade jag åter full access till datorn.

Så långt är alltså det ursprungliga problemet löst.

Det visade sig dock att de många, av ovan nämnda skäl orsakade, omstarterna samt de i trådens inledning nämnda "hårda" och "brutala" omstarter inte varit så hälsosamma för datorsystemet.
D.v.s. Windows är reparerat (sedvanlig reparationsprocess med hjälp av det inbyggda reparationsverktyget i Windows). Men en rad andra program (som var igång då felet uppstod) har blivit så pass skadade att de inte går att återställa på annat sätt än en systemåterställning av ett eller annat slag.
Och det var när jag skulle vidta dessa som det visade sig att det, av hittills okända skäl, inte var genomförbart (varken den enkla systemåterställningen via Windows tidigare sparade återställningspunkter, eller den från den säkerhetskopia som jag sedan tidigare gjort på hela systemdisken).

När det gäller återställningspunkter gör Windows hela processen fram till och med återstarten, och systemet åter är igång, där jag dock får meddelandet att återställningen inte kunde genomföras (alla återställningspunkter testade på detta sätt ett flertal gånger).

När det gäller den, på extern hårddisk, sparade säkerhetskopian återfinns/hittas den aldrig av Windows - oavsett om jag utgår från den externa disk där den är sparad, eller om jag flyttar hela mappen med säkerhetskopian till intern disk på den aktuella datorn.

Då detta, strikt sett, dock är fel plats i forumet för att diskutera problemlösning på det här nya uppkomna problemen tänker jag, om det inte råkar vara så att någon har en snabb lösning på vad som kan vara felet, ta upp frågan på sin i forumet adekvata plats.

Vill även passa på att tacka för de svar och intresse att hjälpa till som strömmat in.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om buggiga drivrutiner som gör att bilden inte återvänder efter att jag går ur strömsparläge.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har varit med om buggiga drivrutiner som gör att bilden inte återvänder efter att jag går ur strömsparläge.

Intressant!
Vilka drivrutiner rörde det sig då om, och blev det bättre när du åtgärdat dem?

Jag frågar, för även om jag nu fått igång systemet enl. ovan så återstår ju fortfarande frågan om varför problemet (med att inte kunna få tillbaka systemet i driftsläge efter Strömsparläge) ens är ett problem (för vissa stationära datorer).
Funktionen finns där och är väl tänkt att fungera även för desktops oavsett om dessa inte använder den funktionen lika frekvent som laptops.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Intressant!
Vilka drivrutiner rörde det sig då om, och blev det bättre när du åtgärdat dem?

Jag frågar, för även om jag nu fått igång systemet enl. ovan så återstår ju fortfarande frågan om varför problemet (med att inte kunna få tillbaka systemet i driftsläge efter Strömsparläge) ens är ett problem (för vissa stationära datorer).
Funktionen finns där och är väl tänkt att fungera även för desktops oavsett om dessa inte använder den funktionen lika frekvent som laptops.

Ja, det var nog AMDs drivare till mitt Asus 290X, ganska länge sen, kanske 2018.

Datorn var definitivt igång, men grafikkortet skickade ingen bild till skärmen. Och jo, det löste sig med nästa uppdatering.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ja, det var nog AMDs drivare till mitt Asus 290X, ganska länge sen, kanske 2018.

Datorn var definitivt igång, men grafikkortet skickade ingen bild till skärmen. Och jo, det löste sig med nästa uppdatering.

Tack för upplysningen
Ytterligare ett bidrag till vad som kan vara orsaken till det i rubriken beskrivna problemet.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Tack för upplysningen
Ytterligare ett bidrag till vad som kan vara orsaken till det i rubriken beskrivna problemet.

Om du vill kan du prova lite äldre drivrutiner sålänge kanske.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om du vill kan du prova lite äldre drivrutiner sålänge kanske.

Möjligt att så kan vara fallet. Eller att de jag har är föråldrade.
Behöver uppdatera mig på vad som faktiskt är installerat just nu, jag har tyvärr inte för någon logg på just den delen av systemkonfigurationen - det är ju som sagt en dator som jag bara använder lite då och då (har funnits tillfällen då det gått något, eller flera, år emellan...), men som när det väl blir tillfälle att starta upp den så gör den sitt jobb på ett alldeles utmärkt sätt (minst lika bra som jag skulle kunna förvänta mig av en helt nyinköpt för just den typ av uppgifter som denna dator används till).

Visa signatur

ICIT