Apple Watch dominerar bland smarta klockor

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått grejen med smartklocka när man redan har mobilen. Kör med vanliga klockor istället.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Har du provat återställa den helt och hållet och sedan återskapa från säkerhetskopia? Har hänt mig 2 gånger på 2 år att min klocka spökat och har behövt återställa. När jag tänker tillbaka har det möjligvis varit i samband med att jag bytt ut airpods eller telefonen, eller vid en iOS uppdatering. Trist att du är missnöjd med den, det är ju ett ganska dyrt köp.

Tack för tipset, men jag har återställt den helt och hållet en gång (för ca 3 mån) och sedan återskapat den från senaste säkerhetskopian.
Planen är att ringa till Apple imorgon då jag är ledig och prata med dom. Får jag ingen hjälp så kommer jag troligen lägga ut den på försäljning, och vara ärlig om hur buggig den är.
Alt. så testar jag med en återställning igen och hoppas på tur.

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Har bara använt det ett par fåtal gånger men den har trackat distans och rutt utan problem, kolla in privacy inställningar så att telefonen inte blockar location/plats för klockan innan du väl skickar något på service

Har kollat i inställningar både på mob och klocka. Platstjänster är aktiverade på båda enheter.
Visserligen så är platstjänster under träning ”vid användning”, så är inte aktivt hela tiden.
Men tycker att det borde fungera även med valet ”vid användning”.
Har dessutom slagit av och på platstjänster ett par gånger för att se om det hjälper. Det gör det inte.
Sen har den inga problem med GPS under promenader eller löpning, bara utomhuscykling.
Tänker ringa Apple imorgon och förhoppningsvis få lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Tack för tipset, men jag har återställt den helt och hållet en gång (för ca 3 mån) och sedan återskapat den från senaste säkerhetskopian.
Planen är att ringa till Apple imorgon då jag är ledig och prata med dom. Får jag ingen hjälp så kommer jag troligen lägga ut den på försäljning, och vara ärlig om hur buggig den är.
Alt. så testar jag med en återställning igen och hoppas på tur.

Du har säkert gjort det här redan men se till så både mobilen och klockan är på senaste iOS också. Är du under garantitiden får du hjälp av apple ifall det är fel på den. Har du nära till Apple Store så får man bäst och snabbast hjälp där. Man bokar en tid på deras support sida.

Permalänk
Skrivet av ultima:

Har aldrig förstått grejen med smartklocka när man redan har mobilen. Kör med vanliga klockor istället.

Har aldrig förstått grejen med en vanlig klocka när man redan har mobilen. Kör med smarta klockor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan är det så att det kanske inte passar alla, men som med många saker, så saknar man inte det förens man provat och använt det. Men så är det ju med mycket i livet.

Finns ju även väldigt mkt grejer som man i efterhand har insett att man inte behöver. Skulle tippa på att det är än vanligare faktiskt.

Citat:

Tror inte vi behöver göra så stor grej av det. Men festligt hur många "haters" och skeptiker, som är inne och diskuterar smartklockor, men som egentligen inte är det minsta intresserade av de själva. Säger en del.

Vad säger det menar du?

Är väl inget konstigt att utvärdera behovet av en ganska, om än inte jätte, populär kategori av produkter.

Eller för den delen diskutera varför det i huvudtaget finns ett Nej alternativ i topicen.

Man skulle kunna vända på det och säga att det är festligt att du som smart-watch fanboy, eller blind believer, har sånt behov av att försvara ditt inköp. Men vore det en rättvis beskrivning tycker du?

Det är teknik. Därför kan det vara intressant att diskutera. Du sa det själv, man behöver inte göra en större grej av det än så.

(det är naturligtvis idiotiskt att ständigt, i tråd efter tråd, markera att 'jag är inte intresserad av detta ämne" men att det ibland frågan 'varför" dyker upp är enbart naturligt och säkert hälsosamt...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ja precis, det sitter ytterligare en sensor i den som skickar ett ljus in i blodet och mäter ljuset som reflekteras tillbaka och på så sätt kan dom mäta sockerhalten. Mer än så vet jag inte men det finns redan dedikerade armband som kör samma teknik. En kollega här har diabetes och har fått en bluetoothsändare monterad på benet som kan mäta blodsockret live direkt i Apple Watch. Hen har varit försökskanin ett tag med att testa olika matvaror och drickor. Kan bekräfta att Cola Zero har absolut 0 inverkan på blodsockret.🤓

Riktigt coolt, hoppas det kommer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ja precis, det sitter ytterligare en sensor i den som skickar ett ljus in i blodet och mäter ljuset som reflekteras tillbaka och på så sätt kan dom mäta sockerhalten. Mer än så vet jag inte men det finns redan dedikerade armband som kör samma teknik. En kollega här har diabetes och har fått en bluetoothsändare monterad på benet som kan mäta blodsockret live direkt i Apple Watch. Hen har varit försökskanin ett tag med att testa olika matvaror och drickor. Kan bekräfta att Cola Zero har absolut 0 inverkan på blodsockret.🤓

Intressant, men frågan är om det går att förminska till att få plats direkt i själva klockan?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Har aldrig förstått grejen med smartklocka när man redan har mobilen. Kör med vanliga klockor istället.

Förutom tränings/aktivitets/hälso-aspekten, så är en absolut viktigaste funktion en modern klocka har (måste inte vara en smartklocka) är att inte bara visa mig tiden, utan även vad jag skall göra härnäst i tiden.

Tiden i sig är inte så värdefull för mig, och jag inte vet vad tiden innebär att jag skall göra och befinna mig en viss tid.

Därför har jag alltid nästa kalenderevent direkt på huvudsidan av klockan. Då kan jag alltid kasta en snabb blick på armen, och inte bara veta tiden, men även vad jag skall använda tiden, eller befinna mig härnäst.

Enbart tid har extremt lite värde för mig.

En modern klocka skall även kunna tala om vad som tiden skall användas till härnäst för att jag skall ha praktisk nytta av att veta tiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trots hög efterfrågan på enheter under tusenlappen fortsätter Apple Watch vara mest populär, med tre gånger högre försäljning än Samsungs dito.

Läs hela artikeln här

Har (hade) en Fitbit Ionic (inte för att jag är något motionsfreak, snygg helt enkelt) tills det kom ett "recall" på den efter alla dessa år. Inköpt 2018. Tydligen kan batteriet expandera/börja brinna. Typ Samsung syndromet för några år sedan...
Vill man ju inte ha på handleden om det händer ...

https://help.fitbit.com/en_US/ionic.htm

Ska få "pengar tillbaka", får se hur mycket det blir och när ...

Nu vill jag hitta en Oppo Watch 2.

Komplettering
Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Man behöver ju inte mycket i livet förutom mat och värme, men det innebär ju inte att saker ändå kan vara grymt smidiga och användbara för vissa människor. Jag är en av de som verkligen inte skulle vilja vara utan en (smart)klocka.

Du har säkert någon pryl som andra, som tex. jag, säkert kan vara utan.

Det festliga är ju alla som mest är inne i en tråd och diskuterar saker som de inte är det minsta intresserade av.

Mitt inlägg speglar inte nödvändigtvis min personliga åsikt, svaret jag skrev på inlägget jag citerade var dock min reaktion på inlägget, jag finner det givande att ha ett öppet sinne snarare än att låsa sig vid sina egna åsikter. Se mitt inlägg som en reaktion emot just detta.

Jag kollade in i tråden då jag var intresserad av vad andra finner för nytta med denna typen av enheter, alltså viljan att dra nytta av andras erfarenheter.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant, men frågan är om det går att förminska till att få plats direkt i själva klockan?

Apple Watch mäter numer syresättning i blodet på motsvarande sätt, och det får ju plats. Att det inte finns i klockan än lär vara för att det är direkt farligt om den visar fel, och syresättningsmätaren är vad jag förstår inte speciellt exakt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Mitt inlägg speglar inte nödvändigtvis min personliga åsikt, svaret jag skrev på inlägget jag citerade var dock min reaktion på inlägget, jag finner det givande att ha ett öppet sinne snarare än att låsa sig vid sina egna åsikter.

Helt riktigt. Många som har fördomar år åt alla håll och kanter. Passar inte alla, men dumt att fördöma med rigida åsikt på förhand innan man iaf. testat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple Watch mäter numer syresättning i blodet på motsvarande sätt, och det får ju plats. Att det inte finns i klockan än lär vara för att det är direkt farligt om den visar fel, och syresättningsmätaren är vad jag förstår inte speciellt exakt.

Jo, kan ju vara en orsak att de inte fått till kvaliteten. Samma sak gäller O2-mätare. De är inte i närheten så exakta som de stora i ambulanser och sjukhus som man klämmer som en klädnypa över fingret. Det svåra är nog att förminska, med just bibehållen kvalitet och exakthet.

Vi får hoppas att de lyckas få till det (med kvalitet/noggrannhet)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/