Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilket kollektivavtal har ni?

https://www.unionen.se/kollektivavtal/it-avtalet-inom-ittelek...

Lägstlöner

Efter lönerevisionen ska månadslönen för heltidsanställd tjänsteman som fyllt 18 år uppgå till lägst 19.117 kronor den 1 november 2020 respektive 19.461 kronor den 1 april 2022.

För tjänsteman med ett års sammanhängande anställningstid i företaget ska månadslönen den 1 november 2020 uppgå till lägst 20.671 kronor respektive 21.043 kronor den 1 april 2022.

För medarbetare som helt saknar arbetslivserfarenhet kan lägre lön tillämpas under 6 månader. De lokala parterna kan komma överens om längre tillämpningstid. Om andra skäl än avsaknad av arbetslivserfarenhet föreligger erfordras lokal överenskommelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Låter lågt betalt för den erfarenheten. De jag känner med runt 10 år i gamet har ca 50k idag, detta i Lund.
Tycker en rimligare modell hade varit 45k i bas och 60k vid full lön.

Känns väldigt lågt. Har 45k som 4 års erfarenhet och en med 2 års gick in på 43k... Konsultbolag i Skåne.

De seniora ligger oftast på 60k eller mer

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Känns väldigt lågt. Har 45k som 4 års erfarenhet och en med 2 års gick in på 43k... Konsultbolag i Skåne.

De seniora ligger oftast på 60k eller mer

Lönen har utvecklats fint senaste åren. De som har 50 idag gick troligen in under 30' för 10 år sedan... Är företaget sniket och de anställde "nöjd" så blir resultatet därefter. Men det är nog inte direkt lågt i regionen egentligen.

Sen skulle jag säga att du med fördel blir egen istället. Höjer din lön med en tusing, tar 250' i lågbeskattad utdelning och börjar jobba deltid. Kanske drar på årlig konferens till San Francisco också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Känns väldigt lågt. Har 45k som 4 års erfarenhet och en med 2 års gick in på 43k... Konsultbolag i Skåne.

De seniora ligger oftast på 60k eller mer

Hmmm ja, jag tyckte alltid vi hade lågt på mitt förra jobb. En av anledningarna till att jag sa upp mig och startade eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungrikard:

Hur ser lönemodellen ut för er som jobbar som anställd hos ett konsultbolag?

Jag jobbar som systemutvecklare med fast lön idag ~41500/mån..

Blev headhuntad av en större konsultfirma och efter intervjuer och kodprov vill de erbjuda mig följande..

Grundlön 34000, mållön 49000...
De 15k extra faller ut vid 100% debitering av målet.. 65% ger 10k.. under 65% 0

Är det normalt med en lönemodell där grundlönen är så låg? Känns ju lite B 🤔

Har jobbat för ett bolag som hade liknande modell och det är nog en av sämre modellerna som finns för dig som anställd. Precis som många andra har skrivit så försvinner 100% deb. väldigt ofta p.g.a. semster/Vab/sjukdom men även om det skulle bli ett litet glapp mellan uppdrag för dig. Räcker ju trots allt med 1dag i glapp mellan uppdrag så är 5k borta.
Om man läser mellan raderna så erbjuder företaget dig 34+10k i bonus, inget mer.

Detta exempel visar på att det är en kass deal för att byta jobb.
Du ligger på runt 90% debitering och får således ut 44k i månaden, men så väljer du att lägga din semester i t.ex. halva Juli och halva Augusti och då bränner du automatiskt 2 månader utan bonus över huvud taget.
Då blir din totala årslön 44.000*10 + 34.000*2 = 508000
Din nuvarande årslön är 41.500*12 = 498000

Du gör alltså en löneökning på 834:-/mån = inte värt det på långa vägar, då du troligtvis enkelt kan få mer än det i ökning på ditt nuvarande bolag.

Som en del andra skrivit så finns det ett gäng bolag som kör x% av debitering i lön, tänk på att skillnaden mot att ha ett eget bolag är att du betalar mängder med skatt extra om du är anställd i ett bolag, mot att t.ex. ta ut överskottet som aktieutdelning.

Jag kör själv en form av hybrid, eget bolag men kopplade till en samarbetspartner som fixar uppdrag m.m.
Länkar till sidan som beräknar ekonomin för ett bolag enligt den modell som jag kör.
Räknesnurra

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag har snackat lite med ett konsultbolag som kör en 70/30 lönemodell. Man får alltså som anställd 70% av det kunden debiteras. Ni som har en liknande lönemodell, vet ni hur banken hanterar detta vid bolån? Tänker på att månadsinkomsten kan variera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kameltå:

Tjena. Jag har snackat lite med ett konsultbolag som kör en 70/30 lönemodell. Man får alltså som anställd 70% av det kunden debiteras. Ni som har en liknande lönemodell, vet ni hur banken hanterar detta vid bolån? Tänker på att månadsinkomsten kan variera.

Banken brukar väl bara vara intresserad av vad du drar in över året eller så räknar du om vad du beräknar att tjäna över året och slår ut det per månad. För att vara på den säkra sidan så kan du ju alltid lägga dig ett par tusen under vad du beräknar att få, mest för att bespara dig själv från otrevliga överraskningar om du t.ex. skulle bli utan uppdrag under en längre stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kameltå:

Tjena. Jag har snackat lite med ett konsultbolag som kör en 70/30 lönemodell. Man får alltså som anställd 70% av det kunden debiteras. Ni som har en liknande lönemodell, vet ni hur banken hanterar detta vid bolån? Tänker på att månadsinkomsten kan variera.

Vi har en 80/20 split och vår bank brydde sig inte.

Permalänk
Medlem

Jag har 80/20 split för mina anställda och garantilön på 34k mellan uppdrag. Garantilön har endast inträffat under Covid-hösten då ett stort projekt blev abrupt avbrutet vilket medförde att fyra stod utan uppdrag. Hade tillbaka alla ute på uppdrag inom 2 månader.