Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jag satsar allt på dåliga certifikat och kryptovalutor så jag går back lite varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

I runda slängar har du än så länge, ränta ej inkluderat, lagt ner runt 1,4 miljoner på din bostad.

Har ingen aning om vad du menar med alternativa intäkter och kostnader.

Värdeökning i en fastighet du bor i är generellt sett inget annat än inflation.

Man är oftast vinnare som bostadsägare om de sker inflation, ditt lån grundas ju på tidigare penningvärde.
Därför ska man ammortera så lite som möjligt när räntan är låg, samla på sig en buffert tills att räntan går upp. Som bostadsägare i Stockholm så bor du gratis, förlorarna är de som bor i hyresrätter tyvärr.
Har man dock haft möjligheten och köpa sig en bostad men väntat på rätt läge i 10 år så får man skylla sig själv att man bara kastat pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Investerar inget.

Det som blir över hamnar på sparkonto.

Permalänk
Medlem

50% Svenska småbolag
50% Mineraler och gruvdrift.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Man är oftast vinnare som bostadsägare om de sker inflation, ditt lån grundas ju på gammal inflation.
Därför ska man ammortera så lite som möjligt när räntan är låg, samla på sig en buffert tills att räntan går upp. Som bostadsägare i Stockholm så bor du gratis, förlorarna är de som bor i hyresrätter tyvärr.
Har man dock haft möjligheten och köpa sig en bostad men väntat på rätt läge i 10 år så får man skylla sig själv att man bara kastat pengar i sjön.

Allt handlar inte om pengar heller, visst hyresrätt är "bortkastade" pengar men det gav mig sinnesro när man slapp renoveringar, bostadsrättsmöten, gnälliga grannar osv..

För mig är det ren frihet och ekonomisk frihet att vara 100% lånefri.

Investerar förövrigt små summor i bitcoin varje månad och pensionssparar i lågriskfonder / automatiskt spar genom folksam.

Har också en större samling med Nintendo prylar i samlarskick om det kan räknas som en investering som jag köpt på mig de senaste 15 åren, som t.ex. zelda collectors edition utgåvor i obruten förpackning. Varje gång det släpps nytt Zelda spel eller liknande titlar som jag vill spela köper jag collectors edition till bokhyllan och en standard utgåva att spela med.

Har också funderat på att köpa fysiskt guld men vet inte riktigt hur jag ska förvara det? bankfack? hemma? sparkontot börjar bli tjockt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

50% diverse fonder, 25% aktier och övrigt är krypto(BTC/ETC/LRC med en handfull IMX). Spenderar inte jättemycket på krypto, minar det mesta och sen försöker jag dumpa när det är högt och köpa lågt. Ligger plus än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alch:

Också Rikatillsammans rekommenderas: https://rikatillsammans.se/kom-igang/

Jag skulle dock säga att det är något mer hobby-investeringsperspektiv än bara stabilt sparande.

Så det beror på vilket sätt en vill spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

50% Svenska småbolag
50% Mineraler och gruvdrift.

Intressant, hur kom du fram till att det var just dessa två du ville rikta in dig på?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av fondrobotar? Ex LYSA eller Opti?

Jag börjar misstänka att jag inte är den bästa placeraren (-6% i år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

http://ddnum.com/articles/leveragedETFs.php

SP500 och OMX30 med 2x hävstång.

Ändra faktiskt en just vid nyår så nu är det såklart varit tufft men siffrorna pratar för sig själv. De krävs lite mer mod men de kommer ge en högre avkastning än vanliga indexfonder.

Det är intressant, har du tips på någon sp500-etf man kan handla i Sverige?

Rent praktiskt skulle man kunna få hävstången med billigt /gratis lån från t.ex avanza eller nordnet också. Kanske bättre i praktiken?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Just nu har jag i stora drag:
50% Div fonder (Teknik, fastigheter, investering och småbolag)
40% Global indexnära fond
10% Cert & krypto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som har erfarenhet av fondrobotar? Ex LYSA eller Opti?

Jag börjar misstänka att jag inte är den bästa placeraren (-6% i år)

Det där är ganska bra, med tanke på att OMX Stockholm 30 är ner 10% i år och DJ USA är ner 7%. Det blev en hyfsat rejäl korrigering i samband med Ukrainakriget och varningar om högre räntor, men nu börjar det (peppar peppar) att ordna upp sig. Det var -20% när det låg som lägst.

Permalänk

Mitt spar

Lån = 0 villa betald 2011
Övriga = 0

Sparar barnspar 3000/ månad (3 barn) i frugans namn (Avanza 0% avgift).

Köper aktier och fonder i avanza enligt principen äg dina fiender.
Så mycket bank och energi blir det + solceller på tak.

Siktar på utdelningar (nu ca 40 000/år), genom swedbank, clas ohlsson, fortum, och en del SSAB (för grönt stål i framtiden).
Lite fonder: Handelsbanken hållbar energi samt spiltan aktiefond invest.

Bäst, lyckades pricka in och sälja veoneer för 351,80 (snittanskaffat för ca 100).
Sämst, sålt av Veoner , hälften för 100, sedan hälften igen för 160, så kvar var bara 25%

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Intressant, hur kom du fram till att det var just dessa två du ville rikta in dig på?

Jag gjorde det enkelt för mig helt enkelt, gruvor och prospektörer går alltid hyfsat eller ja hyfsat nära i alla fall och svenska småföretag tror jag är en bra investering även om de köps upp till slut i vårat tidevarv.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Siktar på utdelningar (nu ca 40 000/år), genom swedbank, clas ohlsson, fortum, och en del SSAB (för grönt stål i framtiden).

Wow, grattis!

Får jag fråga ungefär hur stora summor investerade i utdelningsaktier som krävs för att komma upp i 40 000 kr/år för utdelningar, mellan tummen och pekfingret räcker (du behöver inte svara om du inte vill). Låter ju fantastiskt men misstänker att det ligger mycket möda bakom innan du nådde dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Wow, grattis!

Får jag fråga ungefär hur stora summor investerade i utdelningsaktier som krävs för att komma upp i 40 000 kr/år för utdelningar, mellan tummen och pekfingret räcker (du behöver inte svara om du inte vill). Låter ju fantastiskt men misstänker att det ligger mycket möda bakom innan du nådde dit.

Räkna med styvt 5% i utdelning. En del ligger lite över 5% och en del lite under 5% men det är runt 5% man hamnar på om man vill bygga en stabil utdelningsportfölj.
Så 40000/0,05=800k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Wow, grattis!

Får jag fråga ungefär hur stora summor investerade i utdelningsaktier som krävs för att komma upp i 40 000 kr/år för utdelningar, mellan tummen och pekfingret räcker (du behöver inte svara om du inte vill). Låter ju fantastiskt men misstänker att det ligger mycket möda bakom innan du nådde dit.

Med tanke på att utdelningen brukar ligga någonstans mellan 4-7% så skulle jag gissa på mellan 500 000 - 1 000 000

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Siktar på utdelningar (nu ca 40 000/år), genom swedbank, clas ohlsson, fortum, och en del SSAB (för grönt stål i framtiden).

Är det bara dem du har? Annars får du jättegärna dela hela din portfölj. Satsar själv på 25% utdelningsaktier i form av stabila bolag som gått bra historiskt och "alltid" haft hög direktavkastning. Har just nu över 20 olika aktier(overkill kanske) i portföljen som jag investerar ganska likvärdigt i. Hittills en utdelning på ca 8000, första delmålet är att få en tusenlapp i månaden i snitt.

Skrivet av Thriss:

Wow, grattis!

Får jag fråga ungefär hur stora summor investerade i utdelningsaktier som krävs för att komma upp i 40 000 kr/år för utdelningar, mellan tummen och pekfingret räcker (du behöver inte svara om du inte vill). Låter ju fantastiskt men misstänker att det ligger mycket möda bakom innan du nådde dit.

Kan bara svara för egen del (se ovan) och det är med en medel-direktavkastning på 2,7% (ganska lågt, man kan sätta snittet betydligt högre). Men runt en mille för 40k direktavkastning om året skulle jag säga. I regel ligger bolagen på 2-6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

50% diverse fonder, 25% aktier och övrigt är krypto(BTC/ETC/LRC med en handfull IMX). Spenderar inte jättemycket på krypto, minar det mesta och sen försöker jag dumpa när det är högt och köpa lågt. Ligger plus än så länge.

LRC och IMX, gissar att du kanske äger nånn GME eller två också?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är intressant, har du tips på någon sp500-etf man kan handla i Sverige?

Rent praktiskt skulle man kunna få hävstången med billigt /gratis lån från t.ex avanza eller nordnet också. Kanske bättre i praktiken?

Jaa de finns ju inte jättemycket att välja på jämfört mot i USA men vi har OMX30, STOXX och SP500 att välja mellan.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/lista.h...

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond...
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond...

Avgifterna är relativt låga också även om inte lika lågt som riktigt billiga indexfonder men som du såg i länken jag skickade så är det fortfarande fördelaktigt upp till en viss avgift.

ETF är egentligen samma sak som en fond men skillnaden är att du kan handla den på börsen som en aktie.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Någon som har erfarenhet av fondrobotar? Ex LYSA eller Opti?

Jag börjar misstänka att jag inte är den bästa placeraren (-6% i år)

-6% i år? det är väl ändå bra? är ner mycket mer än så. dom där robotarna har jag testat, dom är värdelösa

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Definitionen av investering håller inte med dig.

Investering
En ekonomisk satsning som görs med förhoppning om framtida avkastning. En investering görs antingen för att öka intäkterna eller för att minska kostnaderna.

Punkt!

Ett hus är en investering - beroende på hur du förvaltar den.

Men jag håller med dig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

LRC och IMX, gissar att du kanske äger nånn GME eller två också?

Jag har 2 stycken GME, mest för att det är en kul grej. Skulle den gå ner till 0 så bryr jag mig inte direkt, det är pengar jag har råd att förlora. Anledningen till LRC och IMX är för att jag tar en chans på att NFT kommer bli något mer i framtiden, men samma här, kör inte in mer pengar här än vad jag har råd att förlora. Man får ju leva lite i alla fall, inte bara sitta och hålla på en tråkig fond i 40 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

-6% i år? det är väl ändå bra? är ner mycket mer än så. dom där robotarna har jag testat, dom är värdelösa

På vilket sätt är dom värdelösa? Den typen av sparande kanske inte passar dig men det gör inte Lysa värdelöst tycker jag. Vad rekommenderar du för sparande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad säger er kaffesump om marknaden framöver?

Jag tror att det blir en kortvarig dipp så jag fyllde på i förra veckan, utöver månadssparandet.

Det kommer bli en typisk björnmarknad med nedåtgående trend, samt enstaka dagar med stark uppgång. Världens centralbanker kommer slåss halvhjärtat mot inflationen, som blir ett ihållande problem i ca 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Allt handlar inte om pengar heller, visst hyresrätt är "bortkastade" pengar men det gav mig sinnesro när man slapp renoveringar, bostadsrättsmöten, gnälliga grannar osv..

För mig är det ren frihet och ekonomisk frihet att vara 100% lånefri.

Investerar förövrigt små summor i bitcoin varje månad och pensionssparar i lågriskfonder / automatiskt spar genom folksam.

Har också en större samling med Nintendo prylar i samlarskick om det kan räknas som en investering som jag köpt på mig de senaste 15 åren, som t.ex. zelda collectors edition utgåvor i obruten förpackning. Varje gång det släpps nytt Zelda spel eller liknande titlar som jag vill spela köper jag collectors edition till bokhyllan och en standard utgåva att spela med.

Har också funderat på att köpa fysiskt guld men vet inte riktigt hur jag ska förvara det? bankfack? hemma? sparkontot börjar bli tjockt

Håller helt med angående hyresrätter. Skuldfri känsla samt att allt bara löser sig. Visst får du inte tillbaka pengarna med samtidigt slipper du allt som kallas äga. Den dagen jag köper en bostad är när det blir dags för hus.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Håller helt med angående hyresrätter. Skuldfri känsla samt att allt bara löser sig. Visst får du inte tillbaka pengarna med samtidigt slipper du allt som kallas äga. Den dagen jag köper en bostad är när det blir dags för hus.

Fast det är ju billigare att äga än att hyra, inklusive amortering och ränta för mig i Stockholm. Är billigare tills räntan når 4%. Dock har värdet på lgh gått up 700k på 4 år.
Så att hyra är som sparkonto utan ränta medan för de flesta är att köpa hus/lgh sparkonto med ränta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det är ju billigare att äga än att hyra, inklusive amortering och ränta för mig i Stockholm. Är billigare tills räntan når 4%. Dock har värdet på lgh gått up 700k på 4 år.
Så att hyra är som sparkonto utan ränta medan för de flesta är att köpa hus/lgh sparkonto med ränta

Tur att alla inte bor i Stockholm då

EDIT: Skämt åsido, tyvärr finns inte den värdeutvecklingen på bostäder där jag bor, samt att hyran inte är så oerhört märkvärdig på lönen därav så anser jag för tillfället att köpa en bostad för min egen del inte kommer göra mig gladare.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast det är ju billigare att äga än att hyra, inklusive amortering och ränta för mig i Stockholm. Är billigare tills räntan når 4%. Dock har värdet på lgh gått up 700k på 4 år.
Så att hyra är som sparkonto utan ränta medan för de flesta är att köpa hus/lgh sparkonto med ränta

Fast det beror ju väldigt mycket på hyran också. Min hyra är på 3500 och skulle jag köpa en motsvarande lägenhet skulle bara räntan och avgiften bli dyrare än min hyra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultman:

Håller helt med angående hyresrätter. Skuldfri känsla samt att allt bara löser sig. Visst får du inte tillbaka pengarna med samtidigt slipper du allt som kallas äga. Den dagen jag köper en bostad är när det blir dags för hus.

Samma här, ALDRIG MER BOSTADSRÄTT!

Betalar förövrigt 8700kr inklusive allt förutom kall vatten då vi har solceller på taket som ger gratis el och värmer vårt varmvatten, nybyggd 3a 70 kvadrat (byggår 2021)

Jag och min sambo planerar inom en snar framtid att köpa oss en tomt och bygga ett nytt hus istället, vi vill bara utbilda oss färdigt först

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.