Permalänk
Medlem

Ny Sata disk!

Tja!

Har köpt en Samsung 870 QVO disk som jag inte hitta i min dator. Har försökt att partitionera den men den finns ej där.
har kollat igenom min bios men är inte jättevass på att vara där inne. så vet ej vad jag letar egentligen efter.
jag har kollat kablaget, provat olika portar på MK.
Har ett Aorus elite Z390 moderkort.

tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

Tja!

Har köpt en Samsung 870 QVO disk som jag inte hitta i min dator. Har försökt att partitionera den men den finns ej där.
har kollat igenom min bios men är inte jättevass på att vara där inne. så vet ej vad jag letar egentligen efter.
jag har kollat kablaget, provat olika portar på MK.
Har ett Aorus elite Z390 moderkort.

tacksam för hjälp!

Har du kopplat sata och strömkabel till sata disken ? Har du testat olika kablar för båda ifall den du använde var trasig?
Jag är tyvärr inte hemma på gigabyte bios så kan inte dirigera dig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du kopplat sata och strömkabel till sata disken ? Har du testat olika kablar för båda ifall den du använde var trasig?
Jag är tyvärr inte hemma på gigabyte bios så kan inte dirigera dig

Jo, jag har testat och byta båda kablagen. Okej, men tacksam för svar oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

Jo, jag har testat och byta båda kablagen. Okej, men tacksam för svar oavsett

Ladda ner Samsung magican, syns den där?
Även testa att uppdatera bios på ditt moderkort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ladda ner Samsung magican, syns den där?
Även testa att uppdatera bios på ditt moderkort

nej, dör syns bara mina två M2:or och jag vet inte riktigt hur jag uppdaterar min bios. men får kolla på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

nej, dör syns bara mina två M2:or och jag vet inte riktigt hur jag uppdaterar min bios. men får kolla på nätet.

På msi är det hitta ditt moderkort på leverantörens hemsida, ladda ner och spara.
Formatera en usb sticka, öppna tidigare sparade filen. Kopiera innehållet.
Beroende på tillverkare måste man döpa om filen.

Starta om och gå in i bios, leta efter bios/Flash, datorn startar om och flashar in. Tar några minuter oftast.

Beroende på hur länge sedan du fixade bios kan man behöva göra detta i omgångar då man bara kan hoppa X antal versioner. Gigabyte brukar vara flitiga med bios uppdateringar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har du testat alla olika sata-portar på ditt moderkort? Vanligt att sata-portar inaktiveras om man använder M2-plats #2.

Kolla din användarmanual, det står garanterat om det där om portarna inaktiveras om man använde M-plats #2

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

På msi är det hitta ditt moderkort på leverantörens hemsida, ladda ner och spara.
Formatera en usb sticka, öppna tidigare sparade filen. Kopiera innehållet.
Beroende på tillverkare måste man döpa om filen.

Starta om och gå in i bios, leta efter bios/Flash, datorn startar om och flashar in. Tar några minuter oftast.

Beroende på hur länge sedan du fixade bios kan man behöva göra detta i omgångar då man bara kan hoppa X antal versioner. Gigabyte brukar vara flitiga med bios uppdateringar

hjälpte inte att uppdatera biosen.
Btw, så har gigabite en App för uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har du testat alla olika sata-portar på ditt moderkort? Vanligt att sata-portar inaktiveras om man använder M2-plats #2.

Kolla din användarmanual, det står garanterat om det där om portarna inaktiveras om man använde M-plats #2

jo, har testat alla sex. har läst något om att 0 och 1 inte går att använda om man har 2x M2

Permalänk
Rekordmedlem

Sataportarna går att slå av och på i bios, är de på ? Sataportarna går att konfigurera på olika sätt tex raid som inte fungerar så porten bör vara i ahci läge.
Och för att förtydliga om inkopplingen , du har väl anslutit 2 kablar i ssdn, en från nätdelen och en från moderkortet och du vet att strömkabeln verkligen är ansluten i nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

Tja!

Har köpt en Samsung 870 QVO disk som jag inte hitta i min dator. Har försökt att partitionera den men den finns ej där.
har kollat igenom min bios men är inte jättevass på att vara där inne. så vet ej vad jag letar egentligen efter.
jag har kollat kablaget, provat olika portar på MK.
Har ett Aorus elite Z390 moderkort.

tacksam för hjälp!

Kolla så inte nån/några av dina SATA utgångar blir inaktiverade när du sätter i ett grafikkort/M2 SSD.

Detta bör framgå i manualen.

Annars bör du helt enkelt testa samtliga SATA kontakter och starta om och se om den dyker upp i disk management i windows.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sataportarna går att slå av och på i bios, är de på ? Sataportarna går att konfigurera på olika sätt tex raid som inte fungerar så porten bör vara i ahci läge.
Och för att förtydliga om inkopplingen , du har väl anslutit 2 kablar i ssdn, en från nätdelen och en från moderkortet och du vet att strömkabeln verkligen är ansluten i nätdelen ?

exakt. har kollat och de står "PÅ" ahci är de.
Jo, det går en kabel från nät agget till SATAn, och sån går vidare till andra grejer i datorn. sen går det en kabel mellan moderkortet och SATA disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kolla så inte nån/några av dina SATA utgångar blir inaktiverade när du sätter i ett grafikkort/M2 SSD.

Detta bör framgå i manualen.

Annars bör du helt enkelt testa samtliga SATA kontakter och starta om och se om den dyker upp i disk management i windows.

jo, så är det ju. men har provat alla portar på moderkortet men det hjälper inte. så tror det ligger i biosen, men vad jag tycker så är allt "PÅ"

Permalänk
Medlem

Rätt säker att det beror på att du har 2 M2 diskar i datorn.

Jag kollade manualen:
Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may
be affected by the type of device installed in the M.2 connector. Refer to the following tables for details

Satsa på att sätta in din SATA disk i SATA port 0, 2 eller 3. Dessa inaktiveras inte av dina M2 diskar. 0 = uttaget längst ner till HÖGER när du tittar rätt in i alla SATA uttag. 2 och 3 är de uttagen som sitter i mitten.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Rätt säker att det beror på att du har 2 M2 diskar i datorn.

Jag kollade manualen:
Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may
be affected by the type of device installed in the M.2 connector. Refer to the following tables for details

Satsa på att sätta in din SATA disk i SATA port 0, 2 eller 3. Dessa inaktiveras inte av dina M2 diskar. 0 = uttaget längst ner till HÖGER när du tittar rätt in i alla SATA uttag. 2 och 3 är de uttagen som sitter i mitten.

okej, tack för att du hittade de. men trotts allt så har jag den just nu i port 3 och ändå funkar det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

jo, så är det ju. men har provat alla portar på moderkortet men det hjälper inte. så tror det ligger i biosen, men vad jag tycker så är allt "PÅ"

"Go to Peripherals\SATA And RST Configuration, make sure SATA Controller(s) is enabled. "

Annars vet jag faktiskt inte vad det kan vara.

Ser att man individuellt kan inaktivera vissa SATA portar, men default på dessa ska vara "on".

Testat en bios reset?

EDIT:
Testa disken i en annan dator, så det inte är nått fel på den kanske?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

"Go to Peripherals\SATA And RST Configuration, make sure SATA Controller(s) is enabled. "

Annars vet jag faktiskt inte vad det kan vara.

Ser att man individuellt kan inaktivera vissa SATA portar, men default på dessa ska vara "on".

Testat en bios reset?

EDIT:
Testa disken i en annan dator, så det inte är nått fel på den kanske?

ja, precis. det är där inne jag har varit och tittat i biosen. så tror att min dator gör rätt. så det lutar åt att disken är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

ja, precis. det är där inne jag har varit och tittat i biosen. så tror att min dator gör rätt. så det lutar åt att disken är paj.

Sata diskar kan vara lite jobbiga men ibland behövs bara en bokstav efter formatering, ifall du har någon kompis testa hos deras dator

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SQizzy59:

ja, precis. det är där inne jag har varit och tittat i biosen. så tror att min dator gör rätt. så det lutar åt att disken är paj.

Alltså lixom, koppla bort ALLA andra diskar och prova SATA-disken ensam. Sidan 15 (och framtåt) i manualen beskriver relevanta saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sata diskar kan vara lite jobbiga men ibland behövs bara en bokstav efter formatering, ifall du har någon kompis testa hos deras dator

var på netonnet precis och de testade disken och den poppa upp i deras dator.
Köpte en Kingston disk och nya sata kablar. Kingstonen hittade direkt men samma problem för samsungen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Alltså lixom, koppla bort ALLA andra diskar och prova SATA-disken ensam. Sidan 15 (och framtåt) i manualen beskriver relevanta saker.

testade det imorse, hjälpte ej...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SQizzy59:

testade det imorse, hjälpte ej...

...och läsning från sidan 1-15 och framåt i manualen gav dig inga tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och läsning från sidan 1-15 och framåt i manualen gav dig inga tips?

Hittar inget som jag tycker hjälper mig med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

Hittar inget som jag tycker hjälper mig med problemet.

Starta datorn, sedan högerklickar du på start och sedan väljer du diskhantering.
Se om den syns där.

Vissa diskar har varken partition eller filsystem när de är nya, det får man då fixa i diskhanteringen.
Se bara till att det är bra kablage anslutet och att den inte sitter kopplad i en port som inaktiveras på grund av din m2a!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Starta datorn, sedan högerklickar du på start och sedan väljer du diskhantering.
Se om den syns där.

Vissa diskar har varken partition eller filsystem när de är nya, det får man då fixa i diskhanteringen.
Se bara till att det är bra kablage anslutet och att den inte sitter kopplad i en port som inaktiveras på grund av din m2a!

/Lifooz

jo, men precis så har jag gjort.
jo, det är ju så med portarna också. men det ska funka att ansluta i port 0,2,3 vilket jag har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

jo, men precis så har jag gjort.
jo, det är ju så med portarna också. men det ska funka att ansluta i port 0,2,3 vilket jag har testat.

Har du tillgång till zoom? (finns som app för telefoner och surfplattor) I så fall kan jag köra ett videosamtal med dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SQizzy59:

jo, men precis så har jag gjort.
jo, det är ju så med portarna också. men det ska funka att ansluta i port 0,2,3 vilket jag har testat.

Ytterst skumt faktiskt, det är som om den vore doa.

Finns bara tre saker kvar jag tänker på.

1: Om du har en gammal PS3a ståendes så kan du slänga in disken i den, vet att de brukar kunna få igång det mesta.

2: Sätt in disken i en annan dator för att se om den datorn får kontakt med disken.

3: Ta hjälp av @OldComputer via zoom och se om ni kan få igång liret!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!