Intel visar rendering av Arc-grafikkort för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel visar rendering av Arc-grafikkort för stationära datorer

En förhandstitt på företagets grafikkort för stationära datorer ger en liten insikt i vad Intel ämnar att släppa senare i sommar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snygg ... hoppas pris/prestanda blir bra med.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Faktiskt sjukt snyggt referenskort. Blir väldigt taggad på att försöka knipa ett om det går att köpa här

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jäkla snyggt är det! Undrar om Intel i sista stunden valde att exkludera strömkontakterna från renderingen när de insåg att de introducerat 12VHPWR-kontakten med ATX 3.0-standarden och referenskortet från början hade dubbla 8-pins?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Medger att håren reste sig lite på armarna när det presenterades. Jag är orimligt taggad, om inte annat bara för att det är new and shiny.

Permalänk
Medlem

Snyggt kort med vad som ser ut att vara en gedigen referenskylare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vackert. Här har AMD och Nvidia en hel del att lära gällande hur en referensmodell borde se ut! Hoppas på grym prestanda och billigt pris också. Både AMD och Nvidia behöver få byxorna neddragna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och stilrent! Hoppas att det är en kompetent kylare och att de håller vad de har lovat med prestandan.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Så när ska man köpa Intel aktier igen?

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är en riktigt snygg och clean design. När det gäller pris/prestanda håller jag mig dock hälsosamt skeptisk.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara den som står i kön för att köpa en Intel GPU, men jag välkomnar dem med förhoppning över lägre priser generellt för GPU:er.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Utan att ens läst artikeln så säger jag äntligen. Nu ska bara powervr och sis komma igång igen. Power kör ARM sis/via tror jag kanske slut i dagsläget. De kan nog mer men patenten.

Edit:
I huvudsak innovation som är det som jag saknar. Fler standarder är som det är men om ingen testar så sitter vi lite still.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Oavsett vad man tycker om Intel kan det inte vara annat än bra att få fler aktörer på marknaden. Gillar att designen inte skriker gaming utan är mer stilfull, likt nvidias founders editions.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Micket nifyken! Kan jag lägga vantarna på en av dessa för test och samling så blir jag nöjd. Dock får vi väl se hur tillgängligt för försäljning ett "limited edition"-kort blir i Sverige.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Det ser lite ut som XFX radeon 280x Black Edition som jag fortfarande äger ett exemplar av. Riktigt stilrent och fint, jag gillar det!
Hoppas bara det presterar också i slutändan

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Oavsett vad man tycker om Intel kan det inte vara annat än bra att få fler aktörer på marknaden. Gillar att designen inte skriker gaming utan är mer stilfull, likt nvidias founders editions.

Precis som jag tycker ... saknar faktiskt min 2080FE som jag dumt sålde ... mest för den snygga designen.
Tredje parts korten är oftast jävligt plottriga och fula jämfört med referensdesignen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Oavsett vad man tycker om Intel kan det inte vara annat än bra att få fler aktörer på marknaden. Gillar att designen inte skriker gaming utan är mer stilfull, likt nvidias founders editions.

Ja. 3D renderat men vi får hoppas det går att köpa på denna sidan pölen. Tror det blir årets mest intressanta släpp på hårdvaru marknaden detta år. Nr 2 kanske Samsung med AMD GPU men är en annan produkt kategori. RDNA2 portar till mobiler. men bra att det går. Om det går.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg men var sitter strömkontakten?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Utan att ens läst artikeln så säger jag äntligen. Nu ska bara powervr och sis komma igång igen. Power kör ARM sis/via tror jag kanske slut i dagsläget. De kan nog mer men patenten.

Edit:
I huvudsak innovation som är det som jag saknar. Fler standarder är som det är men om ingen testar så sitter vi lite still.

Äntligen? De stationära korten kommer inte ut förrän Juni tidigast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Väldigt snygg men var sitter strömkontakten?

"The Intel ARC Graphics Card is powered by the sheer power of Will."

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Henrik-W:

Väldigt snygg men var sitter strömkontakten?

dom kör trådlös strömmatning för Arc. First of it's kind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

dom kör trådlös strömmatning för Arc. First of it's kind.

Nej, nej. Inbyggd Arc-reaktor förstås.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vackert. Här har AMD och Nvidia en hel del att lära gällande hur en referensmodell borde se ut! Hoppas på grym prestanda och billigt pris också. Både AMD och Nvidia behöver få byxorna neddragna.

Tycker nog faktiskt att AMD också lyckats med stiliga referenskort Den aluminiumkåpan är inte att leka med, synd bara att fläktarna låter fruktansvärt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tycker nog faktiskt att AMD också lyckats med stiliga referenskort Den aluminiumkåpan är inte att leka med, synd bara att fläktarna låter fruktansvärt

Stilrent kan jag gå med på, men så stiligt tycker jag inte att just det där är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"The Intel ARC Graphics Card is powered by the sheer power of Will."

The power of Wills slap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stilrent kan jag gå med på, men så stiligt tycker jag inte att just det där är.

Ptja, smaken är som den berömda baken

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hoppas på riktigt bra prestanda/effekt. Det enda som är riktigt intressant.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det som oroar mig med är att det verkar som att alla tre(Intel, Nvidia och AMD) kommer använda sig av TSMC.
Det innebär att det kommer finnas en maxkapacitet på vad TSMC förmår tillverka och det kommer delas mellan dem (och andra?)
Hur kommer det påverka TSMCs prissättning mot de tre?
Hur kommer tillgängligheten att bli?

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande!
Dock tycker jag kortet ser, gammalt ut…?
Jag gillar stilrent som de flesta, men det ser ut att vara något som kommer från 2003 typ.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Oh, nice. Spännande. Hoppas på att referenskylaren har fanstop och bra rpm räckvidd på fläktkurvan.

2000 serien var rätt så nice den med men var ju så jäkla mkt väsen och gick inte att gå under 40% fanspeed tror jag det var.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb