Apple Airpod Pro Elcare - rimligt?!

Permalänk
Medlem

Apple Airpod Pro Elcare - rimligt?!

Hej,

lämnade in mina Apple Airpod Pro som jag fick i present av min flickvän förra året, juni 2021.

Det är NC och Passthrough som har slutat fungera/fungera dåligt. Personen som tog emot lurarna sade "detta är ett vanligt fel".

De säger alltså att de blivit utsatta för fukt. Jag blev otroligt förvånad. Jag har aldrig haft de ute i regn, eller utsatt de för vätska på något sätt annat än normalt svett, ej träning. Alltid lagt tillbaka dem i sitt case efter användande (naturligt eftersom de laddas i caset).

Lämnade in hos Elgiganten som är auktoriserad service partner för Apple. 2700kr vill de ha för att laga dem. Nya kostar 2100kr på prisjakt, CDON.

Nu behöver jag betala 300kr för att få tillbaka dem.

Är detta rimligt?

Tror ni det hade det varit annorlunda om jag lämnat in på Apple-butiken i Täby Centrum?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vänta nu, fukt?

Är inte airpods pro "fuktsäkra"?
Jag springer med mina i hällregn :S

Edit: Tål svett och vatten (IPX4) - enligt Apple

Permalänk
Medlem

Brukar inte det vara lite av ett standardsvar? Fuktskada vet jag att flertalet verkstäder kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vänta nu, fukt?

Är inte airpods pro "fuktsäkra"?
Jag springer med mina i hällregn :S

Edit: Tål svett och vatten (IPX4) - enligt Apple

Precis, känns jättekonstigt. Antar att det finns någon liten indikator för att de blivit utsatta för fukt? Vet att datorer och t.ex. Nintendo Switch har liknande... Så det blir ju tandlöst om jag hävdar att så vitt jag vet har de aldrig blivit utsatta för fukt då... Känns väldigt trist och jag kommer inte köpa Apples lurar igen i framtiden, vilket är synd för de var bra så länge de fungerade.

edit: Googlade och hittade detta.

Can Apple tell water damage AirPods Pro?
Bildresultat för airpod pro service they say water damage?
Some issues may come at no charge to you under Apple's One Year Limited Warranty and AppleCare+. However, water damage is not fully covered. Because there is no Liquid Damage Indicator on the AirPods, it's unlikely that an Apple technician can tell there's been water damage.20 juli 2020

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Precis, känns jättekonstigt. Antar att det finns någon liten indikator för att de blivit utsatta för fukt? Vet att datorer och t.ex. Nintendo Switch har liknande... Så det blir ju tandlöst om jag hävdar att så vitt jag vet har de aldrig blivit utsatta för fukt då... Känns väldigt trist och jag kommer inte köpa Apples lurar igen i framtiden, vilket är synd för de var bra så länge de fungerade.

Jag skulle vägra att köpa verkstadens påstående. Fråga om de kan bevisa att de gått sönder av fukt.
Om du inte gjort något extremt med lurarna så ska de inte gått sönder av det.
Klarar mina allt regn + snö de blivit utsatta för så måste dina vara defekta även i fuktskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Tror ni det hade det varit annorlunda om jag lämnat in på Apple-butiken i Täby Centrum?

Definitivt.
Bestrid det butiken säger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Precis, känns jättekonstigt. Antar att det finns någon liten indikator för att de blivit utsatta för fukt? Vet att datorer och t.ex. Nintendo Switch har liknande... Så det blir ju tandlöst om jag hävdar att så vitt jag vet har de aldrig blivit utsatta för fukt då... Känns väldigt trist och jag kommer inte köpa Apples lurar igen i framtiden, vilket är synd för de var bra så länge de fungerade.

edit: Googlade och hittade detta.

Can Apple tell water damage AirPods Pro?
Bildresultat för airpod pro service they say water damage?
Some issues may come at no charge to you under Apple's One Year Limited Warranty and AppleCare+. However, water damage is not fully covered. Because there is no Liquid Damage Indicator on the AirPods, it's unlikely that an Apple technician can tell there's been water damage.20 juli 2020

Extremt troligt att de bara hittar på och försöker lura dig att betala för nya lurar alltså... Riktigt smutsigt!

Permalänk
Medlem

Detta är inte rimligt, jag har haft samma problem med Noise Cancelling med mina två gånger, börjar rassla och ha sig. Första gången gick det utan problem på garantin. Andra gången utan problem genom reklamation.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Kan du utveckla lite vad du menar med att ANC- eller passthroughläget (som kallas Transparency i det här fallet) funkar dåligt?

Det finns ett känt fel i konstruktionen på lurar som har tillverkats innan oktober 2020, som kan resultera i att det knastrar eller blir en försämrad ANC-effekt. Apple byter ut de som uppvisar sådana problem (i alla fall om de tillverkats innan oktober 2020). Jag fick mina utbytta på grund av att det knastrade när jag skakade på huvudet eller var ute och gick, om jag hade ANC eller transparency påslaget. Mina tillverkades september 2020.

Här är en länk till deras "utbytesprogram".

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Fun fact, om de använder samma vattenskadestickers som i sina laptops så går de av bara av att vara i fuktig miljö. Dvs inte ens av direkt vattenkontakt. Sen låter det ju som om att vattentätningen gått sönder ifall de nu ska tåla det. Borde också gå på reklamation. Dock ej garanti möjligvis. Bara pusha på och säg att du tar det via ARN om du inte får tillbaka enheten i samma skick. Då kan du gå direkt till apple eller butiken du köpt hos och gör en reklamation istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Kan du utveckla lite vad du menar med att ANC- eller passthroughläget (som kallas Transparency i det här fallet) funkar dåligt?

Det finns ett känt fel i konstruktionen på lurar som har tillverkats innan oktober 2020, som kan resultera i att det knastrar eller blir en försämrad ANC-effekt. Apple byter ut de som uppvisar sådana problem (i alla fall om de tillverkats innan oktober 2020). Jag fick mina utbytta på grund av att det knastrade när jag skakade på huvudet eller var ute och gick, om jag hade ANC eller transparency påslaget. Mina tillverkades september 2020.

Här är en länk till deras "utbytesprogram".

Ja, det var via den länken jag sedan kom vidare och bokade besök hos Elgiganten.

Knaster och rundgång i lurarna när man använder de funktionerna skulle jag beskriva det som. Känns ibland som att hela luren vibrerar i örat vilket är extremt obehagligt!

Visa signatur