Ladda upp 160k filer till molnet. Hur gör man det snabbt? Google Drive, OneDrive etc.

Permalänk

Ladda upp 160k filer till molnet. Hur gör man det snabbt? Google Drive, OneDrive etc.

Hej folket, hoppas allt är bra med er!

Vi har 160 tusen filer på totalt 70GB som vi vill ha på molnet, t.ex Google Drive eller dropbox.

Men problemet är att efter en stunds uppladdning på ca 70MB/s så går hastigheten ner till 0,5MB/s på tusentals mindre filer. Obrukbart segt.

Något terminalprogram med rsync eller liknande vill jag gärna undvika, ska vara användarvänligt.

Setup:
500Mbit Fiber.
Macbook från 2014 med SSD och MacOS El Capitan som jag ej vill uppgradera.
(Har provat, fläktarna låter 50% mer.)

*
Tack.

Raderat otillåten del av inlägget
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Måste ni ladda upp alla filer som små separata filer, dvs varje individuell fil ska gå att plocka enskilt och separat från webbmoln?

Problemet lär vara att det är en bunt med små filer som alla ska ha paket i överföringen. Om ni zippar ihop filerna till ett gäng arkiv så kommer det gå mycket snabbare att ladda upp.

Med 500 Mbit/s uppladdning och kabel i laptopen så snackar vi ca 50MB/s i sekventiell överföring. Dvs för stor fil som ett arkiv. Då kommer överföringen ta drygt en timme.

Ska det vara separata enskilda filer så är det bara att köra igång din sync och lämna datorn över en helg eller två.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Verkar som lösningen är i att föra över i något som heter "blockvis". D.v.s inte det vanliga sättet.

Aja, ska titta lite så ska det nog lösa sig. Jävla skit att dem inte gör det rätt från början.

Permalänk
Medlem

Det är ofta ganska "långsamma protokoll" bakom diverse moln-lagring. De vill helst inte folk ska ha så mycket antal filer där.

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera Rclone, men eftersom du inte ville ha ett "terminalprogram" så skulle jag unvika det, även om det är väldigt bra och fungerade enkelt för mig när jag använde det.

Permalänk
Medlem

Tar man ner google drive och installerar på datorn, pekar vilken mapp den ska ladda upp så kommer den tugga på tills den är klar, även om den avbryts och återupptas senare. Så det är ju ett enkelt alternativt om än tidskrävande.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stefaneriksson123:

Något terminalprogram med rsync eller liknande vill jag gärna undvika, ska vara användarvänligt.

Det är enklare att komma med förslag om du berättar ändamålet med lagringen. Att t.ex. trycka på DELETE på katalogen som innehåller alla filer och filstrukturer är "användarvänligt".

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är enklare att komma med förslag om du berättar ändamålet med lagringen. Att t.ex. trycka på DELETE på katalogen som innehåller alla filer och filstrukturer är "användarvänligt".

Hur menar du?

Det är filer jag kommer behöva då och då, gärna någon smart sync som är pålitlig osv.

Permalänk
Vila i frid

Alltså lixom, ska du ha tillgång till filerna från ett enda ställe t.ex. du sitter hemma hela tiden eller är du ute på vift varje dag och behöver komma åt dem när du är ute på uppdrag? Är det en form av backup eller säkerhetskopiering? Tål filerna att raderas från OneDrive/GoogleDrive, av misstag, sabotage, ransomware, då du har backup på annan plats? Ett järnspett består av en himla massa saker.