Ska byta SSD och slänga in mer RAM, hur gör jag med ESD-armband?

Permalänk
Medlem

Ska byta SSD och slänga in mer RAM, hur gör jag med ESD-armband?

Hallå där.

Ska slänga in en Samsung 970 EVO Plus och ytterligare 16 GB RAM i min pärla idag.

Hörde att man är tvungen att ha ESD-matta eller ESD-armband om man ska hålla på inne i datorn.
Köpte ett Armband igår men vet inte riktigt vad jag ska göra? Läste att man kan sätta krokodilklämman på chassit, men vart? Och sen har olika sagt att strömsladden ska vara i datorn men avstängd och andra säger att strömsladden inte ska vara i, vad är det som gäller?

En step by step guide hade varit underbart 😏

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt ESD en enda gång. Sätt klämman på i chassit (inte i plast) och kör på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem

Dra ur sladden och sätt klämman i nån olackad metalldel på chassit så ska det vara lugnt.

Ta inte ur något ur förpackningen innan det ska monteras.

Undvik fleecetröjor och katter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Vila i frid

Läs på om ESD innan du börjar mecka. Fel använt gör ESD-armband och ESD-matta varken till eller från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Hörde att man är tvungen att ha ESD-matta eller ESD-armband om man ska hålla på inne i datorn.

Du ska ha armband eller armband och matta, en matta i sig ger inget skydd utan är bara till för att man ska kunna lägga ifrån sig saker och fortfarande ha elektrisk kontakt med dem. Om man bara monterar saker direkt ur förpackningen så behöver man alltså ingen matta.

Skrivet av roflc0re:

Och sen har olika sagt att strömsladden ska vara i datorn men avstängd och andra säger att strömsladden inte ska vara i, vad är det som gäller?

Såna här saker brukar ha att göra med att många missförstår vad det innebär att jorda sig, då många tror att det handlar om skyddsjord i elnätet och hittar på alla möjliga konstigheter. Men när det gäller ESD så handlar det istället bara om att jorda sig mot delarna man jobbar med, d.v.s. datorn i det här fallet.

ESD-armbandet fungerar genom att det jordar dig mot vad du kopplar armbandet till, och potentialutjämningen som då sker görs genom ett motstånd i armbandet så att utjämningen sker kontrollerat. Eftersom allt i datorn delar jord så räcker det att koppla in armbandet i chassit för att man ska få samma potential som allt annat i datorn och därmed skydda sig mot statiska urladdningar.

Potentialutjämning mot komponenter som inte monterats sker när du tar i ESD-påsarna de levereras i, och om de inte levereras i påse så är de troligtvis inte så känsliga (men det är nog en bra idé att undvika att peta på t.ex. kontakterna på RAM-minnen oavsett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du ska ha armband eller armband och matta, en matta i sig ger inget skydd utan är bara till för att man ska kunna lägga ifrån sig saker och fortfarande ha elektrisk kontakt med dem. Om man bara monterar saker direkt ur förpackningen så behöver man alltså ingen matta.
Såna här saker brukar ha att göra med att många missförstår vad det innebär att jorda sig, då många tror att det handlar om skyddsjord i elnätet och hittar på alla möjliga konstigheter. Men när det gäller ESD så handlar det istället bara om att jorda sig mot delarna man jobbar med, d.v.s. datorn i det här fallet.

ESD-armbandet fungerar genom att det jordar dig mot vad du kopplar armbandet till, och potentialutjämningen som då sker görs genom ett motstånd i armbandet så att utjämningen sker kontrollerat. Eftersom allt i datorn delar jord så räcker det att koppla in armbandet i chassit för att man ska få samma potential som allt annat i datorn och därmed skydda sig mot statiska urladdningar.

Potentialutjämning mot komponenter som inte monterats sker när du tar i ESD-påsarna de levereras i, och om de inte levereras i påse så är de troligtvis inte så känsliga (men det är nog en bra idé att undvika att peta på t.ex. kontakterna på RAM-minnen oavsett).

Kan jag ta bort skruvarna som man ska sätta i m2 skruvarna i för att montera på SSDn? https://ibb.co/S6xXmgq och måste jag sätta på "plattan" igen över själva SSDn eller kannden ligga sådär synligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du ska ha armband eller armband och matta, en matta i sig ger inget skydd utan är bara till för att man ska kunna lägga ifrån sig saker och fortfarande ha elektrisk kontakt med dem. Om man bara monterar saker direkt ur förpackningen så behöver man alltså ingen matta.
Såna här saker brukar ha att göra med att många missförstår vad det innebär att jorda sig, då många tror att det handlar om skyddsjord i elnätet och hittar på alla möjliga konstigheter. Men när det gäller ESD så handlar det istället bara om att jorda sig mot delarna man jobbar med, d.v.s. datorn i det här fallet.

ESD-armbandet fungerar genom att det jordar dig mot vad du kopplar armbandet till, och potentialutjämningen som då sker görs genom ett motstånd i armbandet så att utjämningen sker kontrollerat. Eftersom allt i datorn delar jord så räcker det att koppla in armbandet i chassit för att man ska få samma potential som allt annat i datorn och därmed skydda sig mot statiska urladdningar.

Potentialutjämning mot komponenter som inte monterats sker när du tar i ESD-påsarna de levereras i, och om de inte levereras i påse så är de troligtvis inte så känsliga (men det är nog en bra idé att undvika att peta på t.ex. kontakterna på RAM-minnen oavsett).

Såg även att min CPU cooler täcker ett av mina RAM slots.. går det att "vända" på den? Eller är jag körd?
https://ibb.co/CQHxNcF

Permalänk
Medlem
Skrivet av roflc0re:

Såg även att min CPU cooler täcker ett av mina RAM slots.. går det att "vända" på den? Eller är jag körd?
https://ibb.co/CQHxNcF

Svårt att se på den där bilden hur det ser ut, men är du säker på att du inte får plats med ett minne under fläkten? Det kan gå att vrida kylaren 90°, men det brukar inte vara så bra för kylningen eftersom den då drar varm luft från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Svårt att se på den där bilden hur det ser ut, men är du säker på att du inte får plats med ett minne under fläkten? Det kan gå att vrida kylaren 90°, men det brukar inte vara så bra för kylningen eftersom den då drar varm luft från grafikkortet.

Nej det går tyvärr inte, kollade en video på tuben och han sa att första RAM-sloten försvinner med den fläkten. Kanske ska köpa en ny? Vet du någon bra som passar till mitt moderkort? (ASUS ROG STRIX Z390)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Svårt att se på den där bilden hur det ser ut, men är du säker på att du inte får plats med ett minne under fläkten? Det kan gå att vrida kylaren 90°, men det brukar inte vara så bra för kylningen eftersom den då drar varm luft från grafikkortet.

Jag flyttade på den avtagbara delen av fläkten och satte den på andra sidan, tror du det är lugnt? (Ursäkta en smutsig dator)https://ibb.co/6rknnR8

Permalänk

Du bör vända riktning på fläkten, just nu försöker fläkten som sitter bak suga ut luft, och processorfläkten försöker blåsa åt höger. Men har du att den suger fläkt genom flänsen så tappar du bara lite prestanda jämfört om den försöker trycka igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

Du bör vända riktning på fläkten, just nu försöker fläkten som sitter bak suga ut luft, och processorfläkten försöker blåsa åt höger. Men har du att den suger fläkt genom flänsen så tappar du bara lite prestanda jämfört om den försöker trycka igenom.

Pratade med Inet och dem rekommenderar att jag skulle vända så jag kan få in RAM-minnet

Hoppas allt funkar nu bara som det ska...

Permalänk

Om den sitter som du har den enligt bilden så blir det inte bra, jag menar att fläkten ska sitta på den sidan av flänsen. Men du flyttar metallclipsen så sidan du har bakåt i chassiet nu hamnar in mot kylflänsen. För just nu så blåser processorkylaren framåt i chassiet, vilket inte blir helt bra.