Permalänk
Medlem

DDR3 1600 vs 1333

Gällande datorn i min signatur.

Har ett spel som kraschar troligen för att RAM tar slut.
Har även begränsat min Swap storleken för att jag tyckte att det tog för stor del av min SSD..
Har en klart större SSD nu än jag hade då, så kanske det är en lösning?

I vilket fall...

Kör nu 4x4GB minnen i 1600Mhz..

Kommer jag uppleva en skillnad om jag sätter i 2x8GB 1333 + 2x4GB minnen i just 1333Mhz?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xfade:

Gällande datorn i min signatur.

Har ett spel som kraschar troligen för att RAM tar slut.
Har även begränsat min Swap storleken för att jag tyckte att det tog för stor del av min SSD..
Har en klart större SSD nu än jag hade då, så kanske det är en lösning?

I vilket fall...

Kör nu 4x4GB minnen i 1600Mhz..

Kommer jag uppleva en skillnad om jag sätter i 2x8GB 1333 + 2x4GB minnen i just 1333Mhz?

Ja du får ju mera minne så om du har problem med lite ram blir det skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Gällande datorn i min signatur.

Har ett spel som kraschar troligen för att RAM tar slut.
Har även begränsat min Swap storleken för att jag tyckte att det tog för stor del av min SSD..
Har en klart större SSD nu än jag hade då, så kanske det är en lösning?

I vilket fall...

Kör nu 4x4GB minnen i 1600Mhz..

Kommer jag uppleva en skillnad om jag sätter i 2x8GB 1333 + 2x4GB minnen i just 1333Mhz?

Hur snävt har du begränsat "swap-filen"(pagefile.sys)?

Har du begränsant den för hårt så kan det vara orsaken till att spelet krashar.. 16GB RAM bör ändå vara tillräckligt.
Vad är det för spel det gäller?

Om du vill frigöra lite utrymme och inte bryr dig om att det tar lite längre tid att starta upp datorn så kan du alltid stäga av "hiberfil.sys", eller begränsa denna.

Har du mer än en SSD finns ju alternativet att flytta över "swap-filen" till en annan än systemdisken.

När det kommer till frågan om man kommer uppleva skillnad mellan två uppsättningar ramminnen med olika hastigheter så är svaret, det beror på.
Det finns många mer parametrar än bara hastighet.
Om 1333-minnena dessutom olika specade så kommer de "sämsta" timingsen mest troligt att väljas.
Ex. Om dina 8GB-stickor är CL7 och 4GB-stickorna är CL8 så kommer förmodligen alla 1333-minnen att köras in CL8.
Vill du få åsikter om det är en god idé att blanda dessa två minnen så kan du alltid skriva ut modellbeteckningarna.

Men precis som @mrqaffe poängterar, om det är brist på RAM som är orsaken till att spelet krashar, så kan lite extra vara det som behövs för att spelet inte skall krasha.

Permalänk
Avstängd

Testa all minne med memtest. Tar en stund men värt att köras

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det känns långsökt att du skulle få slut på minne i ett spel när du har 16Gb, jag tror felet ligger någon annanstans. Du har mer än dubbelt av vad som behövs av för mig veterligen alla spel på planeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du får ju mera minne så om du har problem med lite ram blir det skillnad.

Jo absolut, det jag egentligen undrade om det var värt att handla 2x8GB minnen @ 1600MHz.

Skrivet av Kaleid:

Testa all minne med memtest. Tar en stund men värt att köras

För att kolla hur snabba de är eller för att det kanske är något fel på dem?

Skrivet av Ernesto:

Det känns långsökt att du skulle få slut på minne i ett spel när du har 16Gb, jag tror felet ligger någon annanstans. Du har mer än dubbelt av vad som behövs av för mig veterligen alla spel på planeten.

Jag håller med. Firestorm Viewer är i min humla ett riktigt kasst optimerat spel/program. Ser minnesåtgången stiga snabbt i Aktivitetshandteraren sen kraschar viewern ibland. Den verkar inte förstå att det håller på att ta slut med RAM.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hur snävt har du begränsat "swap-filen"(pagefile.sys)?

Har du begränsant den för hårt så kan det vara orsaken till att spelet krashar.. 16GB RAM bör ändå vara tillräckligt.
Vad är det för spel det gäller?

Om du vill frigöra lite utrymme och inte bryr dig om att det tar lite längre tid att starta upp datorn så kan du alltid stäga av "hiberfil.sys", eller begränsa denna.

Har du mer än en SSD finns ju alternativet att flytta över "swap-filen" till en annan än systemdisken.

När det kommer till frågan om man kommer uppleva skillnad mellan två uppsättningar ramminnen med olika hastigheter så är svaret, det beror på.
Det finns många mer parametrar än bara hastighet.
Om 1333-minnena dessutom olika specade så kommer de "sämsta" timingsen mest troligt att väljas.
Ex. Om dina 8GB-stickor är CL7 och 4GB-stickorna är CL8 så kommer förmodligen alla 1333-minnen att köras in CL8.
Vill du få åsikter om det är en god idé att blanda dessa två minnen så kan du alltid skriva ut modellbeteckningarna.

Men precis som @mrqaffe poängterar, om det är brist på RAM som är orsaken till att spelet krashar, så kan lite extra vara det som behövs för att spelet inte skall krasha.

CL kommer att vara 9CL på både 4gb och 8gb minnena.

Frågan var kanske mer om det är värt att handla snabbare 8GB stickor?

Gällande swapfilen så ligger den på en annan SSD men absolut öppna upp den mer skall testas.
hiberfil.sys är avstängd.

FirestormViewer är programet..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tycker systemkraven är ganska intressanta.
https://wiki.firestormviewer.org/fs_system_requirements

Minimum:
Memory:
8 GB for 64-bit systems
4 GB for 32-bit systems
Disk Space:
1 GB application, 1 GB cache

Rekommenderat:
Memory:
16 GB
Disk Space:
1 GB application, 10 GB cache

Nu vet jag inte om 1440p som din Asus-skärm klarar kräver mer RAM, det är inte omöjligt, men kolla upp vart cache-minnet för Firestorm lagras så problemet inte är orsakat utav för lite ledigt utrymme på den disk cache-filen finns.

För övrigt, när det kommer till hastigheten, är det stor skillnad i pris mellan stickorna? om inte så är det väl bara välja det snabbare minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tycker systemkraven är ganska intressanta.

Nu vet jag inte om 1440p som din Asus-skärm klarar kräver mer RAM, det är inte omöjligt, men kolla upp vart cache-minnet för Firestorm lagras så problemet inte är orsakat utav för lite ledigt utrymme på den disk cache-filen finns.

För övrigt, när det kommer till hastigheten, är det stor skillnad i pris mellan stickorna? om inte så är det väl bara välja det snabbare minnet?

I denna Viewer kan en ändra inställningarna.. allt från lättdrivet till riktigt tungt.
Dock kraschar den när det är mycket folk även med låga inställningar.

Känns som den inte vet hur mycket RAM det finns att tillgå, utan tar mer än vad som finns..
cache-filen liggeer på en SSD med massor med plats..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Jo absolut, det jag egentligen undrade om det var värt att handla 2x8GB minnen @ 1600MHz.

För att kolla hur snabba de är eller för att det kanske är något fel på dem?

Jag håller med. Firestorm Viewer är i min humla ett riktigt kasst optimerat spel/program. Ser minnesåtgången stiga snabbt i Aktivitetshandteraren sen kraschar viewern ibland. Den verkar inte förstå att det håller på att ta slut med RAM.

För att kontrollera så att de fungerar. Kanske inte alls minnet som tar slut, har man så att det blir bitfel i en viktig del av datan så kanske det alltid eller ofta leder till problem, oavsett om man köper till extra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att det blir lite varmt när du kört ett tag? Kolla upp det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max