Permalänk
Medlem

USB-C till bildskärm?

Tjo!

Har en HP laptop (15-cs0813no) som har ett gäng USB utgångar, 1 HDMI samt 1st USB-C utgång.

Jag har ringt HPs support 2ggr för att få reda på OM min dator stödjer möjligheten att köra 2 externa skärmar OCH hur jag i såna fall skall gå till väga. Båda gångerna med kryptiska svar om att de har en Hub som är kompatibel med min dator även fast jag har varit väldigt specifikt vad det gäller.

Att ena skärmen kopplas till HDMI utgången är klar. Men jag har fortfarande inte fått klart för mig om min
USB-C utgång stödjer bild?

Har provat med diverse hubbar bland annat en HP hub. Dvs Hub - usb-c och så har jag då kopplat en DP eller HDMI till porten.
Har även provat en dongel som är USB-C - HDMI utan att ha lyckats.

Vad missar jag?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du har stöd för Thunderbolt på den maskinen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Från HPs specifikation för datorn (sidan är nere just nu, men google hade den cachad):

Citat:

1 USB 3.1 Type-C™ Gen 1 (dataöverföring på upp till 5 Gbit/s, strömöverföring, DisplayPort™ 1.2, HP Sleep and Charge);

Det borde med andra ord fungera med en USB-C-till-DP-adapter (med betoning på borde ).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Från HPs specifikation för datorn (sidan är nere just nu, men google hade den cachad):
Det borde med andra ord fungera med en USB-C-till-DP-adapter (med betoning på borde ).

Jag tycker du är lite väl försiktig

Du borde säga "skall fungera".

Om det inte fungerar för trådskaparen när det står så på HP så borde man reklamera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag tycker du är lite väl försiktig

Du borde säga "skall fungera".

Om det inte fungerar för trådskaparen när det står så på HP så borde man reklamera.

Ok, det ska fungera¹.
¹ Om specifikationerna stämmer, och man hittar rätt adapter, och månen står i rätt fas. Allmänna villkor tillämpas. Kan ej kombineras med andra erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Hah!

Såååå alla är överens om att datorn BORDE ha stöd för x2 bildskärmar via HDMI & USB-C.
Kika på svaret jag fick i ett HP support forum.

"I do not see any immediate reason that you cannot run dual monitors. The USB-C Dock is supposed to be able to support two displays at 1920x1200. The issue is that I do not find any positive statement about the 620M and dual monitors. Since it does not have any dedicated memory, and is using system memory instead, There may not be enough memory available for dual independent screens. Plugging two monitors into the dock should give you mirrored output. Then going to display settings to see what happens, or what the system allows, will answer the question. The standard memory load for that system is 4GB, I believe that one 1980x1200 screen is going to take a fair chunk of that. What I see on notebookcheck.com indicates maybe 2x64 bits per pixel, which is only 256MB or so. "

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingvor:

Tjo!

Har en HP laptop (15-cs0813no) som har ett gäng USB utgångar, 1 HDMI samt 1st USB-C utgång.

Jag har ringt HPs support 2ggr för att få reda på OM min dator stödjer möjligheten att köra 2 externa skärmar OCH hur jag i såna fall skall gå till väga. Båda gångerna med kryptiska svar om att de har en Hub som är kompatibel med min dator även fast jag har varit väldigt specifikt vad det gäller.

Att ena skärmen kopplas till HDMI utgången är klar. Men jag har fortfarande inte fått klart för mig om min
USB-C utgång stödjer bild?

Har provat med diverse hubbar bland annat en HP hub. Dvs Hub - usb-c och så har jag då kopplat en DP eller HDMI till porten.
Har även provat en dongel som är USB-C - HDMI utan att ha lyckats.

Vad missar jag?

Har du provat med hub och dongle även utan andra skärmar inkopplade?
Om din tanke är att köra interna skärmen plus två externa så kan du med största säkerhet glömma det. Väldigt få laptops stödjer tre skärmar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat med hub och dongle även utan andra skärmar inkopplade?
Om din tanke är att köra interna skärmen plus två externa så kan du med största säkerhet glömma det. Väldigt få laptops stödjer tre skärmar.

Jag har provat med att enbart koppla 1st extern skärm till datorn via USB-C. Inte 2st externa samtidigt. Vill ju se om det går att driva skärm via USB-C. Behöver jag en USB-C - DP dongel kanske?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingvor:

Kika på svaret jag fick i ett HP support forum.

"I do not see any immediate reason that you cannot run dual monitors. The USB-C Dock is supposed to be able to support two displays at 1920x1200. The issue is that I do not find any positive statement about the 620M and dual monitors. Since it does not have any dedicated memory, and is using system memory instead, There may not be enough memory available for dual independent screens. Plugging two monitors into the dock should give you mirrored output. Then going to display settings to see what happens, or what the system allows, will answer the question. The standard memory load for that system is 4GB, I believe that one 1980x1200 screen is going to take a fair chunk of that. What I see on notebookcheck.com indicates maybe 2x64 bits per pixel, which is only 256MB or so. "

Jag vet inte var de får 2x64 bitar per pixel från eller hur det skulle kunna bli 256MB, en 1920x1200 buffer tar egentligen bara upp ca 9MB med 32-bitars färgdjup (d.v.s. 4 byte per pixel). Intel UHD 620 klarar i själva verket av tre 4K-skärmar samtidigt, dock är det inte säkert att datorn faktiskt drar nytta av det.

Skrivet av Ingvor:

Behöver jag en USB-C - DP dongel kanske?

Det är nog en bra början i alla fall, blandar man in HDMI så får man ytterligare en handfull med möjliga felkällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte var de får 2x64 bitar per pixel från eller hur det skulle kunna bli 256MB, en 1920x1200 buffer tar egentligen bara upp ca 9MB med 32-bitars färgdjup (d.v.s. 4 byte per pixel). Intel UHD 620 klarar i själva verket av tre 4K-skärmar samtidigt, dock är det inte säkert att datorn faktiskt drar nytta av det.
Det är nog en bra början i alla fall, blandar man in HDMI så får man ytterligare en handfull med möjliga felkällor.

Grejt! Har det någon sexuell betydelse vilken UDB-C - DP Dongel man köper? Så länge den inte är från WISH då...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Inget i BIOS eller andra inställningar som jag eventuellt missar?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Skrivet av Ingvor:

Grejt! Har det någon sexuell betydelse vilken UDB-C - DP Dongel man köper? Så länge den inte är från WISH då...

jag köpte en sån här till min craptop typ 2020 och funkade till min ultra wide 1440p i 100hz.
https://www.amazon.se/YIWENTEC-DisplayPort-omvandlare-Thunder...

brandad med ett annat märke men såg identisk ut så troligen samma adapter.
(ta dock specasrna med en lastbil salt min skulle klara min skärm kalkylerat på behövd bandbredd upp till 120Hz men den vägrar över 100Hz)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Blir fasen inte klok på det hela.

Har köpt en USB-C - DP V1,2 kabel till datorn och ändå vill den inte hoppa igång.

https://www.webhallen.com/se/product/303387-iiglo-USB-C-till-...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingvor:

Blir fasen inte klok på det hela.

Har köpt en USB-C - DP V1,2 kabel till datorn och ändå vill den inte hoppa igång.

https://www.webhallen.com/se/product/303387-iiglo-USB-C-till-...

Då verkar det som att datorn inte stödjer DP över USB-C.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kontrollera om du ser en Displayport eller Thunderbolt-markering vid USB-porten.
https://www.datapro.net/techinfo/what_is_usb_type_c_usb_c.htm...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus