serier/serietidningar vad samlar du på?

Permalänk

serier/serietidningar vad samlar du på?

Insåg nu för en liten stund sedan och en snabb sökning att jag inte tror det finns någon direkt tråd om serietidningar så jag tänkte att jag startar en där man kan diskutera vad man samlar på och hur man förvarar serierna samt även tipsa om platser att köpa serietidningar

jag tänker att jag börjar med att berätta lite om vad jag samlar på:

Jag samlar som mest aktivt på Nintendo magasinet och Witchblade och sen lite allt möjligt som jag hittar.

bla simpsons, olika disney serier som kom under en kort tid, osv osv (har massor med olika "små" serier som jag köpt tex "Spock"

jag har mina serier i lådor som ligger majoriteten i källaren och vissa uppe i lägenheten, sambon blir galen på mig haha.

jag köper majoriteten av mina serier på serieantikvariatet i Lidköping

väl mött

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Moebius, Alan Moore, Grant Morrison och George Bess är några serieskapare jag gillar. Jag samlar inte med tanke på att jag ska ha något särskilt i min samling, utan köper saker jag älskar. De flesta köpen jag gjort de senaste åren har varit via tradera.

Permalänk
Avstängd

Jag samlar inte egentligen, men jag har sparat mycket tidningar. Bortsett barntidningar från när jag var liten så har jag en massa Larson, Dilbert, Ernie och liknande humortidningar. Python var aldrig någon stor favorit men jag brukade köpa årgångspython på bokmässan. En massa Magnum och Agent X9. En del "vuxenserier" från den perioden som Pox och Epix. En del mer "finkultur"-serier som Galago. Sen har jag en massa seriealbum också, Tintin, Spirou, Lucky Luke, Gaston (favoriten, synd att de är svindyra och att nyutgivningar har en sämre översättning).

Permalänk
Medlem

Knasen, har den kompletta samlingen nr 1-15, dvs dom inbundna volymerna. Tog ett tag att få klart.
Samma med Asterix, haft en komplett utgåva med alla album sen 17-18 år nånting.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Knasen, har den kompletta samlingen nr 1-15, dvs dom inbundna volymerna. Tog ett tag att få klart.
Samma med Asterix, haft en komplett utgåva med alla album sen 17-18 år nånting.

Jag har faktiskt också Asterix i någon inbunden utgåva. Min farsa var ihop med en tjej som jobbade i en bokaffär när jag var rätt liten så jag fick de i julklapp eller liknande. Men de slutade ju vid "Asterix och son" tror jag, det har kommit en del album sedan dess, det kom till och med ett förra året vad jag kan se. Böckerna jag har är blåa inbundna med fyra album i varje och ett inledande kapitel i varje som tar upp någon aspekt.

Permalänk
Medlem

Samlade nog när jag var lite yngre än nu på Kalle anka tidningar av alla de slag och olika typer. har massor av flytt kartonger som står och tar plats i källaren, lätta är dom inte heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Masters of the Universe! Jag har det mesta i serieboxar med plastfickor... I Sverige släpptes dessa under namnet Satellitserien, samt 20 st "mini-comics" som gavs ut i leksaksbutiker. Har någon ett bra tips på hur man kan display:a tidningarna på ett säkert sätt är jag intresserad!

Permalänk
Medlem

Jag samlar inte på något, men köper serier för några tusenlappar i månaden. Senast blev det The Many Deaths of Laila Starr, El invierno del dibujante, Haikyû!!, Le divin, Foxes in love, Isola, The Nice House on the Lake, Niño Oruga, Snapdragon, Carta Blanca, samt några samlingar med 70-talsserier tecknade av Neal Adams, i och med hans bortgång förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har faktiskt också Asterix i någon inbunden utgåva. Min farsa var ihop med en tjej som jobbade i en bokaffär när jag var rätt liten så jag fick de i julklapp eller liknande. Men de slutade ju vid "Asterix och son" tror jag, det har kommit en del album sedan dess, det kom till och med ett förra året vad jag kan se. Böckerna jag har är blåa inbundna med fyra album i varje och ett inledande kapitel i varje som tar upp någon aspekt.

Dom samlade volymerna jag har är denna https://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Asterix+Den+komplett...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Masters of the Universe! Jag har det mesta i serieboxar med plastfickor... I Sverige släpptes dessa under namnet Satellitserien, samt 20 st "mini-comics" som gavs ut i leksaksbutiker. Har någon ett bra tips på hur man kan display:a tidningarna på ett säkert sätt är jag intresserad!

Akrylboxar tänker jag rent spontant?
Samma som vissa väljer att förvara sina dyra tv spel i.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ja ok, den jag har är: https://www.tradera.com/item/341536/539487406/asterix-inbunde... fast alla sju då. Mina böcker slutar på album 27 och dina verkar stanna på 31, nu verkar det finnas 39 album.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, den jag har är: https://www.tradera.com/item/341536/539487406/asterix-inbunde... fast alla sju då. Mina böcker slutar på album 27 och dina verkar stanna på 31, nu verkar det finnas 39 album.

Har en hel del drös lösa, skulle faktiskt inte ha nånting emot att börja på en ny samling. Pengarna skulle flyga iväg bara 💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Har en hel del drös lösa, skulle faktiskt inte ha nånting emot att börja på en ny samling. Pengarna skulle flyga iväg bara 💸

Jo det är inte billigt med gamla seriealbum. Jag köpte på mig några Gaston i ok skick, och de kostade typ 140-180 styck. Köpte ett par samlingsböcker med Gaston för typ 200 styck som innehöll flera album av innehåll, men översättningarna var inte så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är inte billigt med gamla seriealbum. Jag köpte på mig några Gaston i ok skick, och de kostade typ 140-180 styck. Köpte ett par samlingsböcker med Gaston för typ 200 styck som innehöll flera album av innehåll, men översättningarna var inte så kul.

Prins valiant är en serie som jag velat dra igång en samling på länge, men inte blivit av...
kanske

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Svenska Transformers G1, är komplett. Stål-Kalle (utan undertitel som bara försvårar letandet) som började 1997, saknar Nr 3 för 2004 och 2005 men annars är den också komplett.

Edit: Stål-Kalle 2005 efter 5e numret är bara nyprintade exemplar av första året, och det bryr jag mig inte om.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Drömmen är väl att ha inneha Carl Barks och Don Rosas samlade volymer

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag håller på och tar hand om min gamla samling serietidningar som fanns hos mina föräldrar.
Går igenom, sätter in de som är i någorlunda skick i "comic bags" (polypropylen plastfickor), läser lite emellanåt och har sen ställt dem sorterade i papplådor. Ungefär en låda DC och en låda Marvel från 1978-1985. Inte speciellt värdefulla grejor.
En del är förvånansvärt bra, en del så otroligt dåligt att man inte kan låta bli att skratta åt hur osammanhängande ologiska en del historier är.
Så här 40 år senare i andra omläsningen så kan jag ändå tycka att det mesta av Marvels X:en, Fantastiska Fyran, Hulk och Spindelmannen (med en del undantag) håller ganska bra.
DC har kanske inte åldrats lika bra, men min gamla favorit "Rymdens Hjältar" var ändå riktigt kul att läsa om. En del av Gigant är läsvärt. Tyvärr var min största favorit som barn Stålmannen, och som vuxen är det nog de som är sämst (av det jag ändå tycker är värt att spara).
Sammantaget var det ändå såpass kul att jag har börjat försöka fylla ut samlingen med sånt jag saknar. Har köpt en del på Tradera (kan fort dra iväg i pris), något bättre priser verkar det kunna gå att få på "Bokbörsen", bäst fynden hittills har jag gjort på lokala second hand butiken Askers (i Grums).

Permalänk
Medlem

Samlade ganska intensivt i de yngre åren, både prospektivt och retrospektivt. Har två-tre flyttkartonger med Bamse, Fantomen, Serieparaden, Asterix och lite allt möjligt från 60-90-tal. Trodde då att jag skulle kunna göra en hacka på att sälja dem senare. Nu har jag insett att jag får hitta pensionspengarna på annat håll.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Knasen samlingen

Asterix samlingen underst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Egentligen inget utan köper bara på mig det jag vill läsa.

Skulle vilja springa på tidningen Interface nån gång och scanna in den. Mycket skön svensk 90tals speljournalistik som fler borde få uppleva.

Permalänk
Medlem

Försökte ge mig inpå att börja läsa en av de nyare Spider-manserierna men gav upp då det var nästintill omöjligt att hitta nummer och blev väldigt förvirrad av numreringen.
Men har samlat på mig en del äldre Turtles, Spider-man och Nintendomagasin till mina pojkar som de kan läsa en vacker dag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Samlar skulle jag nog inte kalla det, men jag köper ju en del för att läsa det och behåller det därefter, och så prempar jag på Fantomen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."