Snabbkoll: Laddar du din telefon trådlöst?

Permalänk
Medlem

Har trådlös laddare på skrivbordet vid datorn och laddplatta i bilen.
Blir även en hel del laddning med kabel.

Borde finnas fler lösningar som kan integreras snyggt i möbler.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Trådlöst hemma, kabel när man reser

Permalänk
Medlem

Laddar med sladd på kvällen när jag lägger mig. Tar typ 30 min att ladda fullt. Sen håller batteriet hela dagen

Permalänk
Medlem

Laddar med tråd men förmodligen har min telefon stöd för trådlös laddning. Köpte min första smarttelefon för knappt 2 månader sedan en Flip 3. Anledningen till att jag köpte den telefonen är att man kan vika ihop den och ha den i en framficka på jeansbyxorna även om man sitter ner och att "navigationsknappen" på min gamla telefon lossnat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Laddar min mobil numera om kvällarna när jag sitter vid datorn och räcker inte batteriet till nästa kväll så är det ett tecken på att jag måste börja använda min mobil mindre på jobbtimmarna

Permalänk
Medlem

Min telefon har inte stöd för det, men även om den hade det skulle jag inte använda det pga att det är så attans ineffektivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlös laddning. Min USB-C port glappar något djävulskt så kör bara trådlöst nu. Annars föredrar jag egentligen laddning med sladd då det går fortare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nej. Har en S22 Ultra och laddningen i den är redan piss-seg. Gick från en mobil med 100W laddning och har nu 25Watt (Tekniskt sett har den 45W, men laddar endast i 2-3 minuter på 45W innan den hoppar ned till 20-25W).
Trådlöst så kör den i 10/15W.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör trådlöst hemma och på jobbet, men kabeln åker fram vid resor.

Permalänk
Avstängd

Valde att min telefon har stöd för det men föredrar kabel. Det händer att jag använder trådlös laddning men det är väldigt sällan. Jag har en laddare inbyggd i bilen men då behöver telefonen klämmas fast i facket under armstödet så det är inte på något vis smidigare än att bara koppla in en sladd (mer än att man slipper en sladd då förstås), men det är rätt sällan jag har behovet av att ladda i bilen ändå. Har också en trådlös laddare på skrivbordet som jag köpte för typ 49, vilken funkar ok men får själva USB-adaptern/-laddaren att tjuta när den är inkopplad oavsett om den är belastad eller ej så den används ytterst sällan.

Permalänk
Medlem

Kör trådlöst vid sängen och har även laddare i bilens mobilhålllare. Var framförallt smidigt när privata mobilen hade micro-usb, jobbtelefonen hade usb-c och polarna iphone... Är i behov av ny telefon nu och blir ledsed av att det knappt finns några lowend telefoner med trådlös laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kör trådlös laddning. Min USB-C port glappar något djävulskt så kör bara trådlöst nu. Annars föredrar jag egentligen laddning med sladd då det går fortare.

Trodde min också var glapp, tills jag rengjorde porten, sen sitter kabeln som berget igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Trådlöst sedan 2012. Super nöjd att slippa kabel.
Visst går lite långsammare men sällan jag har bråttom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trådlöst hemma och telefon hållaren i bilen laddar också trådlöst. Ett av kraven med ny telefon när jag byter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vill inte ha den extra uppvärmningen av batteriet som trådlös laddning ger. Onödigt slitage.
Av samma anledning använder jag en svag laddare. Ingen onödig värme, inget onödigt slitage. Laddar endast telefonen när jag sover, så den praktiska biten med trådlös laddning tillför inte något.

Hade hellre kört på sladdar med magnetkontakter om jag ville få det smidigare.

Du orsakar nog liknande slitage om du låter telefonen ladda fullt varje natt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Trodde min också var glapp, tills jag rengjorde porten, sen sitter kabeln som berget igen

Vattentät telefon, så borde bara vara att koka upp en gryta bensin på spisen och ploppa i telefonen eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sladd om jag har bråttom. Annars har jag en laddplatta från IKEA, lägger mobilen på laddning på nattduksbordet när jag lägger mig och så är den laddad (dvs, 85%) på morgonen. Har en laddplata från Clas & Co (typ) i vardagsrummet också, där lägger jag ibland ifrån mig telefonen men där blir laddplattan varm (eller, ljummen snarare).

Med tanke på hur usla usb-kontakterna är på telefonerna laddar jag gärna trådlöst om det går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vattentät telefon, så borde bara vara att koka upp en gryta bensin på spisen och ploppa i telefonen eller?

Smalt, icke-ledande föremål är väl säkrast. I mitt fall körde jag lugnt med en nål 🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Mitt fodral är rätt så fläskigt så trådlös laddning fungerar inte.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Har ingen trådlös laddare hemma och känner väl inte något stort behov av det.

Däremot vore det trevligt att kunna utnyttja bilens inbyggda laddare för underhållsladdning på lite kortare turer men genierna på Volkswagen har satt en usb-kloss i ena hörnet i det facket så typ ingen modern telefon får plats...

Stort I-landsproblem egentligen och spelar inte så stor roll för mig men lite klantigt måste kag säga att det är.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk

värme under laddning är fast ställt som en av de stora batteri dödare. och all snabb trådlös laddning som jag testat gör telefonen glödhet. så jag kör kabel.

Permalänk
Medlem

Laddat trådlöst endast lurarna då det är rätt så smidigt och de kan ligga där över en längre tid.
Mobilen nej, hinner oftast inte ladda upp då det tar timmar att få 100% laddning mot att köra 30-60 minuter i warp laddaren (oneplus) och få en laddning som håller för dagen och nästa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bara för att jag såg den här tråden, så kom jag på att jag har en trådlös laddare till en LG G4 (som numera är trasig och skrotar) men jag kom på att varför inte prova den på min Samsung S10 och det funkade faktiskt.

Nu ska jag ändra mina vanor och börja ladda trådlöst, spara slitage på USB porten. Det gick också ganska snabbt att ladda trots att det bara går att ladda med 5w. Ser ut som de flesta enheter för att ladda trådlöst numera är 10w och många telefoner stödjer trådlös laddning 2.0

Det kanske är bra att min trådlösa laddare är ganska klen, då blir inte telefonen så varm. Jag kommer definitivt skaffa trådlös laddning i bilen, där är det helt klart smidigare för att slippa djungel av kablar. Det är dessutom trångt i bilen så där är det bra om man slipper sladdar.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande mobil har inte stöd för det.
Förra laddade jag trådlöst några gånger antingen i bilen eller på en puck hemma, men p g a överhettning så vågade jag inte fortsätta med det...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Vill ej köra trådlöst. Stödjer ej. Laddas via datorns usb när jag är där.

Permalänk
Medlem

Mestadels trådlös laddning sedan Nokia släppte sina lurar med Qi-stöd kring 2012-2013. Just nu iphone 12 mini och kanske 9 av 10 gånger trådlös laddning. På resor blir det laddare med sladd.

Permalänk
Medlem

Kör kabel 99% av gångerna, tycker att trådlöst strular för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Min mobil blir varmare av att ladda med kabel. Eftersom värme är döden för batteriet, samt snabb laddning, föredrar jag trådlöst.
Det skiljer säkert mellan modeller och märken.. men på mina Samsung är det tydligt. Trådlös laddning = svalare mobil.

Där kan man välja en laddare som inte är en snabbladdare, Ikea har en uppsjö med olika trådladdare som gör att laddningen inte blir supersnabb och som inte gör att mobilen blir sjukt varm. Min erfarenhet har annars varit att trådlös har så stora förluster att mobilen blir ännu varmare än med vanlig laddning, speciellt om mobilen inte är spot on på laddplattan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du orsakar nog liknande slitage om du låter telefonen ladda fullt varje natt.

Moderna versioner av iOS håller telefonen på 80% fram tills morgonen då den laddar fullt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Laddar bara trådlöst i bilen, hemma blir det i princip alltid kabel.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?