Sega utannonserar Mega Drive Mini 2 – nu med Mega CD-spel

Permalänk
Melding Plague

Sega utannonserar Mega Drive Mini 2 – nu med Mega CD-spel

Minikonsolen från år 2019 får en ytterligare krympt uppföljare med 50 nya spel, där många av dessa är Mega CD-titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste köpa första Mega Drive Mini nu ju 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade missat att denna hade kommit.
För egen del så känns det inte värt att köpa dessa versioner när man på ett enklare sätt kan spela dem.
Däremot så kommer jag nog investera i en Sega handkontroll.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Måste köpa första Mega Drive Mini nu ju 🙂

Bara 5000 spänn hos gameshop!

https://gameshop.se/product/retro/sega-mega-drive/478395/sega...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många timmar jag spenderade på Shining in the Darkness, ett helt sommarlov gick åt

Men för 5000:- o_0

Nostalgi i all ära men SÅ jäkla bra är inte de gamla spelen

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kashing 💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Necrophor:

Vet inte hur många timmar jag spenderade på Shining in the Darkness, ett helt sommarlov gick åt

Men för 5000:- o_0

Nostalgi i all ära men SÅ jäkla bra är inte de gamla spelen

Lite drygt 900 kronor kommer den att kosta, vilket inte är gratis men dock långt ifrån 5000 kr.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert kunna modda denna som mini SNES det e riktigt nice faktiskt. Kan lätta tänka mig att köpa, om den går att modda.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kommer säkert kunna modda denna som mini SNES det e riktigt nice faktiskt. Kan lätta tänka mig att köpa, om den går att modda.

Gick första versionen att modda @JonasT ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gick första versionen att modda @JonasT ?

Ja första modellen gick att modda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Ja första modellen gick att modda.

sweet tack för info.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RVX:

Gick första versionen att modda @JonasT ?

Skrivet av crash:

Ja första modellen gick att modda.

Ja, den jailbreakades verkligen till helvete och tillbaka. Går att lägga till ytterligare emulatorkärnor för andra konsoler till och med.

Permalänk
Bildexpert

Ganska intressant val av spel ändå. Virtua Racing använder som bekant SVP-chippet för 3D-grafik och jag tror inte att det har emulerats officiellt tidigare. Det är antagligen enklare att bara göra en ren portning.

Hoppas också att Sonic CD inkluderar bägge soundtracks. Jag gillar både det japanska och amerikanska.

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande att se vilka spel som kommer att avslöjas sen. Om Snatcher ingår så blir det ett 100% köp.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nu kliar de i köp fingret, man hade ju en sån här rackare när man var liten parvel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mono:

Om Snatcher ingår så blir det ett 100% köp.

Ja det spelet ligger ju i limbo helt utan goda anledningar. Konami har ju konstant vägrat licensera ut det sedan medeltiden, men samtidigt är de helt ointresserade av att göra en nylansering av något slag vare sig det vore en portning, remaster eller rentav remake.

Förbaskat bra spel oavsett som fler borde uppleva.

Permalänk
Medlem

Om det rört sig om prisvärd emulering på hårdvarunivå så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa nya versioner av alla mina gamla konsoler. För dessa känns inte tillräckligt mycket "på riktigt" för mig. (Jag har Nes mini och PSX mini. Båda dessa har blivit ståendes.) Meen samtidigt känns det ju inte helt på riktigt med LCD-skärm heller... Så egentligen hade väl originalhårdvara och införslaffandet av CRT stått högst upp på priolistan om jag verkligen hade velat få uppleva det förgångna.
Billig kärnkraft + nyproduktion av CRT - miljömuppar = Win? 👼 Möjligen att jag satsar på det i ett parallellt universum typ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jätteroligt, Men samtidigt, jag har för mycket skit under tvn. Jag ska storstäda där snart och bära bort saker som jag inte använder. T.ex. ett Nintendo Wii U som jag ej har startat på 10år, behöver det stå där under?

Vad detta har med denna konsol att göra. Jo, min lust att köpa en mer konsol bara för att ha därunder är inte på toppen. Hade det inte varit för detta hade jag köpt en sådan igen då jag vill kunna spela dessa spel.

Det jag vill ha är en kraftfull maskin under tvn som kan emulera de flesta gamla konsoler, till denna kan jag ha flera olika handkontroller för den riktiga känslan som spelen hade förr. Men att även ha alla dessa konsoler, men sin strömförsörjning och hdmi kabel till tvn är jag mer tveksam till..

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg ett spel till denna konsolen där man spelar som militär? Man springer runt på en platt yta om jag minns rätt, första bossen är någon form av pansarvagn och typ andra eller tredje banan är att man går ombord på en båt. Du kan spela två spelare och tror du kan uppgradera dina vapen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mattiiss:

Någon som kommer ihåg ett spel till denna konsolen där man spelar som militär?

Min första, spontana tanke är Mercs. Är ursprungligen utvecklat av Capcom men har ett vagt minne av att Sega stod för portningen till Megan. Bra spel; Påminner en del om Rambo 3.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Måste köpa första Mega Drive Mini nu ju 🙂

Slå på stort och fixa alla tillbehör också! Mega CD, 32X, kassetter, mega adaptor / power base converter (en grej som gör att man kan köra master system på både kort och kassetter på mega drive). Sen såklart Mega CD II till Mega Drive Mini II också.

Obs att allt det där är prydnader och inget annat, så det tillför ingen funktionalitet, men en kul grej imo.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det rört sig om prisvärd emulering på hårdvarunivå så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa nya versioner av alla mina gamla konsoler. För dessa känns inte tillräckligt mycket "på riktigt" för mig. (Jag har Nes mini och PSX mini. Båda dessa har blivit ståendes.) Meen samtidigt känns det ju inte helt på riktigt med LCD-skärm heller... Så egentligen hade väl originalhårdvara och införslaffandet av CRT stått högst upp på priolistan om jag verkligen hade velat få uppleva det förgångna.
Billig kärnkraft + nyproduktion av CRT - miljömuppar = Win? 👼 Möjligen att jag satsar på det i ett parallellt universum typ.

Det låter som att det är en Analogue Mega Sg som du vill ha.
Åtminstone om du vill ha HDMI output.

Du kan ju alltid köpa en begagnad original Mega Drive och koppla till en tjock tv.
Hade jag haft obegränsat-utrymme™ och obegränsad-ekonomi™ så hade jag kört original.
Men FPGA konsoler och Everdrives och dyl ihop med moderna skärmar kan ge en bra upplevelse och ändå spara lite utrymme och pengar.
Framförallt om du ändå vill ha en modern TV/skärm för att se på TV och/eller streaming och/eller använda med lite modernare konsoler som PS3 och nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Slå på stort och fixa alla tillbehör också! Mega CD, 32X, kassetter, mega adaptor / power base converter (en grej som gör att man kan köra master system på både kort och kassetter på mega drive). Sen såklart Mega CD II till Mega Drive Mini II också.

Obs att allt det där är prydnader och inget annat, så det tillför ingen funktionalitet, men en kul grej imo.

Tower of power!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har både ett NES och SNES mini hemma men kör mest med emulator er via datorn idag, tex projekt 64 för att emulera hela Nintendo 64 biblioteket.

Kör med Nintendo 64 kontroller med USB kontakt (kineskopia inköpt ifrån Prylstaden) där du själv ställer in vilken knapp som gör vad i inställningarna på Pj64, riktigt smidigt faktiskt

Blir rätt bra grafik på datorn med även med äldre spel The legend of Zelda ocarina of time är sjukt kul o spela igen 😍

Blir att införskaffa GameCube kontroller med usb också i framtiden för o köra dolphin emulator (GameCube och Wii spel på datorn)

Men i och med att mini konsolerna är så billiga så kanske man skaffar lite fler sådana i framtiden med då de är lite smidigare än o köra emulator via dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Någon som kommer ihåg ett spel till denna konsolen där man spelar som militär? Man springer runt på en platt yta om jag minns rätt, första bossen är någon form av pansarvagn och typ andra eller tredje banan är att man går ombord på en båt. Du kan spela två spelare och tror du kan uppgradera dina vapen.

Man går "uppåt" så att säga och inte sidledes? Har för mig att man kunde hoppa in i pansarvagnar också. Spelade ett sådant spel som en galning på Arkadmaskiner som liten Och uppgraderade handgranater som gjorde potatismos av det mesta ^^

Har för mig att en boss var en Apache helikopter också (?)

Kan det ha varit Commando?

Eller det jag tänkte på är Ikari Warriors! Ah, sååå många kronor matades i de maskinerna

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Man går "uppåt" så att säga och inte sidledes? Har för mig att man kunde hoppa in i pansarvagnar också. Spelade ett sådant spel som en galning på Arkadmaskiner som liten Och uppgraderade handgranater som gjorde potatismos av det mesta ^^

Har för mig att en boss var en Apache helikopter också (?)

Kan det ha varit Commando?

Eller det jag tänkte på är Ikari Warriors! Ah, sååå många kronor matades i de maskinerna

jag funderar också på om de inte hette Commando, men då dyker det upp minnesbilder från C64 tiden med Commando.
sen har vi Commandos, med s på slutet, det är som Commandos till PC typ.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag funderar också på om de inte hette Commando, men då dyker det upp minnesbilder från C64 tiden med Commando.
sen har vi Commandos, med s på slutet, det är som Commandos till PC typ.

https://youtu.be/Hpz8TVMtg8E

Commandos (med S på slutet) var väl mer squad-based stealth game?

Dock var det Ikari Warriors jag mindes med alla de härliga minnena ^^ Commando var väl okey, men kom inte i närheten av Ikari Warriors som det spelades väldigt flitigt där sådan arkad fanns

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal