Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det stämmer inte att degradering av batterit sker utifrån ren kalendertid.

Nej, jag menade att det var en faktor. Det är kanske inte ens den största men ändå är det ett litet argument för att faktiskt använda elbilar och inte låta de "stå" i 10 år eller köra de extremt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

När beställde du?

25 januari

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Då var Skodan beställd till slut Arctic Silver, blev ett sista tillägg också med Family Plus istället för Basic (sambon gillade idén med att ha utfällbara brickor bak). Utöver det Climate Plus, Comfort Seat Basic, Drive Sport Plus, Convenience Plus, Area View och ett lastskyddsnät. Svarta läderstolar och utfällbar dragkrok får man inte glömma heller. Skippade HUD och massa bling

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Poängen är: Hade jag kört 150 mil med min förra dieselbil så hade tankningen kostat runt 2700-2800kr om dieseln låg på exakt 26kr/l. (Räknar på 0.7l/milen i snitt)

Sparat alltså drygt 2000kr på 3 veckor. Det lönar sig att köra elbil 😀

Nice!

Skrivet av superapan:

Klart OT, men - jag fnissade lite åt Sweclockers lista över "de 300 mest aktiva medlemmarna".

Flera av er, och som endast skriver i denna tråd, är med i listan.

https://www.sweclockers.com/artikel/34431-delta-i-sweclockers...

*LOL*

Snyggt!

Skrivet av Chippen2188:

Elbilstråden är väl en av dom mest aktiva trådarna, vill minnas att SweC sagt det själva. Tycker det är bästa tråden om elbilat på svenska. Reddit är för dött, Facebookgrupper spårar ur totalt, TCS tycker jag är lite för bias, Teknikveckans forum är halvdött och hänger lite anti-elbilsfolk där också. Så SweClockers får det bli! Mest vuxna diskussionerna

Håller med dig helt.

Var ett tag även lite inne på FlashBack för specifikt deras elbilsforum, men var tyvärr rätt mycket fossilbilstrollande i elbilstrådarna där (annars bra inlägg dränktes lite i det).

Skrivet av Daniel75:

Håller helt med dig i detta Chippen.

Nästan så man skulle önska ett eget forum för elbilar på SweC. Så kan man ha egna trådar om snabbladdning, hemmaladdning, mm. Kanske inte är motiverat nu, men blir volymen ytterligare lite större så kanske det blir med tiden!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Tips för att få mer info om din order:
https://www.polestar-forum.com/threads/get-more-info-about-your-order.5247/

För mig tog det ganska exakt 2v från att bilen var registrerad hos Polestar (hasCarArrivedAtDealer: true) tills jag hade den. Regnr fick jag ca 3v innan leverans. Detta hos Polestar Landvetter.

Edit: Min var beräknad till mitten/slutet juni. Fick den 8 juni.

Intressant workaround, undrar varför de inte skriver ut informationen på deras annars väldigt informationsfattiga ordersida.

customerEarliestPossibleHandoverDate: "2022-06-29" hasCarArrivedAtDealer: false

Tror inte riktigt på det där datumet, men spännande oavsett!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Polestar har släppt en video om hur deras företag ska ta sig framåt och lite sånt. Sista bilden är den som är intressant.

Rumpan på Polestar 3. Jag kan inte låta bli att vara lite besviken, tycker inte den blev så bra

Videon för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=FQ1XOPluJEs&ab_channel=Polest...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

25 januari

Vilken typ av EV6 / färg?

Beställde en Svart AWD Plus den 5e Januari och har inte ens fått ett produktionsdatum än..

Hur lång tog det från att få ett produktionsdatum till att bilen faktiskt kom fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Vilken typ av EV6 / färg?

Beställde en Svart AWD Plus den 5e Januari och har inte ens fått ett produktionsdatum än..

Hur lång tog det från att få ett produktionsdatum till att bilen faktiskt kom fram?

EV6 RWD Glacier.

Problemet är att du har valt en AWD. De är alla väldigt försenade.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Polestar har släppt en video om hur deras företag ska ta sig framåt och lite sånt. Sista bilden är den som är intressant.

<Uppladdad bildlänk>

Rumpan på Polestar 3. Jag kan inte låta bli att vara lite besviken, tycker inte den blev så bra

Videon för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=FQ1XOPluJEs&ab_channel=Polest...

Håller med. Gillar inte alls designen av Polestar 3 och nya XC90.

Polestar 5 ser dock okej ut. Och Polestar 4 hade varit mest intressant för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Polestar har släppt en video om hur deras företag ska ta sig framåt och lite sånt. Sista bilden är den som är intressant.

<Uppladdad bildlänk>

Rumpan på Polestar 3. Jag kan inte låta bli att vara lite besviken, tycker inte den blev så bra

Videon för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=FQ1XOPluJEs&ab_channel=Polest...

Tycker samtliga ser riktigt bra ut. Ser en ljus framtid för Polestar. Blir nog nästa bil om man har råd

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

EV6 RWD Glacier.

Problemet är att du har valt en AWD. De är alla väldigt försenade.

Jo vet, men intressant att jämföra ändå.

Permalänk
Medlem

Vår beställda ID.4 byggs denna vecka, så bör vara hos oss om några veckor enligt säljaren. Nu undrar jag vilka appar man "definitivt" behöver för att kunna ladda längs vägen? Kommer ladda 90-95% hemma, men vad behövs för att ta sig fram ute i landet? Ingick något abonnemang från VW som standard? Ionity?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Då var Skodan beställd till slut Arctic Silver, blev ett sista tillägg också med Family Plus istället för Basic (sambon gillade idén med att ha utfällbara brickor bak). Utöver det Climate Plus, Comfort Seat Basic, Drive Sport Plus, Convenience Plus, Area View och ett lastskyddsnät. Svarta läderstolar och utfällbar dragkrok får man inte glömma heller. Skippade HUD och massa bling

Nice. Har en 80X Arctic Silver själv och är mer nöjd med färgen än vad jag trodde jag skulle vara. Jag tog svart läder, riktigt snyggt till den gröna färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vår beställda ID.4 byggs denna vecka, så bör vara hos oss om några veckor enligt säljaren. Nu undrar jag vilka appar man "definitivt" behöver för att kunna ladda längs vägen? Kommer ladda 90-95% hemma, men vad behövs för att ta sig fram ute i landet? Ingick något abonnemang från VW som standard? Ionity?

Med VW får du WeCharge och det kommer garanterat ge bästa priser på dom största laddnätverken i Sverige, så behöver inte oroa dig för det. Det ska vara Tesla som kan vara värt att ha utöver det annars håll dig till WeCharge, speciellt eftersom du får det gratis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Med VW får du WeCharge och det kommer garanterat ge bästa priser på dom största laddnätverken i Sverige, så behöver inte oroa dig för det. Det ska vara Tesla som kan vara värt att ha utöver det annars håll dig till WeCharge, speciellt eftersom du får det gratis.

Ok 🙂 Men är inte Ionity backat av VW? Är WeCharge en app som används för att betala vid Ionity-stationer?

Edit:
Sökte i Google Play men hittade ingen app som heter WeCharge...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok 🙂 Men är inte Ionity backat av VW? Är WeCharge en app som används för att betala vid Ionity-stationer?

Edit:
Sökte i Google Play men hittade ingen app som heter WeCharge...

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.volkswagen....

Finns även inbyggt i bilen

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Nice. Har en 80X Arctic Silver själv och är mer nöjd med färgen än vad jag trodde jag skulle vara. Jag tog svart läder, riktigt snyggt till den gröna färgen.

Jo jag valde bort den direkt jag såg den i konfiguratorn, men när jag såg några bilder på den blev jag mer intresserad. Nu tycker jag den blir snyggare och snyggare för varje bild jag ser på den, men väntan kommer bli olidligt lång!

Skrivet av Chippen2188:

Med VW får du WeCharge och det kommer garanterat ge bästa priser på dom största laddnätverken i Sverige, så behöver inte oroa dig för det. Det ska vara Tesla som kan vara värt att ha utöver det annars håll dig till WeCharge, speciellt eftersom du får det gratis.

Är det samma priser som för Skoda så lär det vara rätt billigt att betala när gratistiden är över också. 30kr/mån för passet där Ionity inte ingår och 99kr inklusive Ionity, om jag minns rätt. Däremot är jag osäker på om man kan teckna månad för månad utan bindningstid eller om det är ett år i stöten som gäller.

Kommer nästan aldrig snabbladda själv men ska man ladda 20-80% blir det ju ändå typ 45kwh, så med det man sparar räcker det ju med ett par snabbladdningar per år för att tjäna igen det. Vore dock fint att kunna ta högre nivån med Ionity bara nån månad när man ska ut på långresa eller så, och sen säga upp.

Ionity finns ju inte norr om Sundsvall så det är helt värdelöst för mig annat än om man ska söderut men förstår att för er som bor där det finns är det värt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok 🙂 Men är inte Ionity backat av VW? Är WeCharge en app som används för att betala vid Ionity-stationer?

Edit:
Sökte i Google Play men hittade ingen app som heter WeCharge...

Inte bara backat, Ionity ägs av VW-gruppen. Därför så får du bästa priset via deras app, som någon länkade här ovan Finns som app men man får också ett kort man kan blippa vid laddarna för att enklare starta. Vet inte om VW har kommit igång med Plug & Charge än men det är ju ännu smidigare, då man bara pluggar in Ionity-laddaren och den börjar ladda (SÅÅ nice, kommer bli så bortskämd).

Men det gäller på flera ställen än Ionity t.ex. Eon, Virta, Mer osv osv. Helt klart bäst cover. Har man inte en bil från VW-gruppen finns elli.eco, exakt samma sak men för icke-VW bilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det stämmer inte att degradering av batterit sker utifrån ren kalendertid.
Degraderingen beror på flera saker till exempel
- hur varmt batteriet blir under laddning. Påverkan vid DC laddning
- om bilen får stå länge med 100% laddat batteri
- om bilen får stå med 0% laddat batteri
Batteriet trivs bäst om det är laddat mellan 20% - 70%.
Om man hyr ut sin elbil bör man kontollera att personen som hyr förstår hur batteriet ska hanteras.

Skiljer det sig även mellan de olika tillverkarna eller kör alla samma batteri och laddteknik?

Vet att lucid optimerat sin laddning med ca 20% lägre värmeutveckling än konkurrenterna.

Snabbladdning har jag alltid misstänkt bör slita på batteriet mer än moderat laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Inte bara backat, Ionity ägs av VW-gruppen.

Nu låter det som att det är heltägt av VW, vilket det inte är, utan:

"IONITY is a joint venture of the car manufacturers BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG and Volkswagen Group with Audi and Porsche, along with BlackRock’s Global Renewable Power platform as financial investor."

BlackRock gick in i slutet av förra året, ungefär ett år efter Hyundai som inte var med från början.

(Citatet från Ionitys hemsida.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Intressant workaround, undrar varför de inte skriver ut informationen på deras annars väldigt informationsfattiga ordersida.

customerEarliestPossibleHandoverDate: "2022-06-29" hasCarArrivedAtDealer: false

Tror inte riktigt på det där datumet, men spännande oavsett!

Ja, mycket konstigt. Finns massor med mer info att få..

Jag hade customerEarliestPossibleHandoverDate: "2022-06-14" - fick den 8 juni. Kolla under state och när hasCarArrivedAtDealer ändras till true, då är det nära. Jag fick boka tid för upphämtning dagen efter den statusuppdateringen.

Permalänk
Medlem

Elbil borde få en egen kategori på forumet med subkategorier. Finns mkt ämnen runt elbil jag skulle vilja prata om här men inte i en ”finns i sjön” tråd på snart 500 sidor.

Nörderi runt teslamate, homeassistant integration, elbilstillbehör och annat kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Elbil borde få en egen kategori på forumet med subkategorier. Finns mkt ämnen runt elbil jag skulle vilja prata om här men inte i en ”finns i sjön” tråd på snart 500 sidor.

Nörderi runt teslamate, homeassistant integration, elbilstillbehör och annat kul.

Skapa en massa trådar så kanske moderatorerna skapar en subkategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Skiljer det sig även mellan de olika tillverkarna eller kör alla samma batteri och laddteknik?

Vet att lucid optimerat sin laddning med ca 20% lägre värmeutveckling än konkurrenterna.

Snabbladdning har jag alltid misstänkt bör slita på batteriet mer än moderat laddning.

För elbilar används idag batterier av typen lithium-ion.
De som används mest är Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide (NCM). De används till exempel i VW MEB platformen och Hyundai EGMP platformen.
Även batterier av typen Lithium Iron Phosphate (LFP) används bland annat av Tesla. I Teslas manual för Model 3, som finns med både NCM och LFP batterier, står lite om hur batterierna ska hanteras.
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Lightyear 0 – elbilen som knappt behöver laddas..
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Provsatt en Kia EV6 igår tillsammans med en kollega... Kort sagt, inte en bil för mig. I rätt körposition så slår skallen i taket

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite nörd när det kommer till däck och det är lite nischat med däck till elbilar.

Hankook släppte nyss ION serien som verkar nice.

Skulle vara nice med en elbilskategori, håller med!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Provsatt en Kia EV6 igår tillsammans med en kollega... Kort sagt, inte en bil för mig. I rätt körposition så slår skallen i taket

Hmm låter inte kul. Hur lång är du?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Provsatt en Kia EV6 igår tillsammans med en kollega... Kort sagt, inte en bil för mig. I rätt körposition så slår skallen i taket

Höjer man stolen tillräckligt så slår även den i taket

Så konstigt byggd bil och då är man inte ens lång, 175..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nästan så man skulle önska ett eget forum för elbilar på SweC. Så kan man ha egna trådar om snabbladdning, hemmaladdning, mm. Kanske inte är motiverat nu, men blir volymen ytterligare lite större så kanske det blir med tiden!

En mycket god idé. Denna tråd blir ju derailad rätt ofta av olika anledningar. Är ju även värdefullt med specifika trådar om särskilt populära modeller. Det är lustigt, men några av de bättre elbilstesterna jag sett på Youtube är inte av konventionella motorjournalister - dom har fel glasögon på och upptäcker inte relevanta problem - ofta rörande mjukvara och HMI. De bättre är t.ex Linus Tech Tips - datanördar förstår sig på elbilar bättre än många gamla "bilgubbar"!

Det blev ett förslag till Sweclockers!
#19632057

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF