Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Är det nån mer än jag som fått kraftigt sänkt mining rate på sistone?!

Har ett 3080 och använder NiceHash och låg tidigare på ca 100 MH/s, nu är jag nere kring 60 MH/s!

Har Nvidia gjort nåt med drivrutinerna?

Inte så stor skillnad men jag låg på kring 102-103 med mitt 3080. Sedan jag uppdaterade gpu-drivisar och NiceHash i samma veva har jag legat på runt 98.

Har stenkoll på temp osv så det är inget där som knasar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ned miningen sedan årskiftet. Alldeles för liten förtjänst med ett kort sedan svårhetsgraden ökat. Får ändå vara nöjd. Dragit in ca 12.5k från ingenstans sedan April förra året. GPUn har betalat sig med råge.
Nu kommer jag bara sitta och ruva på de Etherium och ADA jag har.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har lagt ned miningen sedan årskiftet. Alldeles för liten förtjänst med ett kort sedan svårhetsgraden ökat. Får ändå vara nöjd. Dragit in ca 12.5k från ingenstans sedan April förra året. GPUn har betalat sig med råge.
Nu kommer jag bara sitta och ruva på de Etherium och ADA jag har.

Ja 2021 var bra! Samlade på mig över 10k iaf och köpte prylar för allt ihop.

Nu är jag osäker på om jag fortsätta med den dåliga avkastning som är nu. Går dessutom varmare nu än alldeles efter att jag bytt thermal pads, måste köra på 90 % gpu fläkt för ligga på under 95 grader på minnena.. lite orolig för wear and tear på bode kortet och fläkten.. men det kanske inte är nåt att oroa sig överdrivet för.

Permalänk

Om man ändå har tjänat tbx va korten kostat en(gratis gpu) varför inte låta det mina vidare så länge man har nån form av fast elavtal till okej pris o och mining ger mer än va elen kosta. Det lilla du får i form av ETH eller BTC kan bli en hel del några år i framtiden, tänk på dom som minat BTC på skoj för 10år sen o hållit i coinsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ja 2021 var bra! Samlade på mig över 10k iaf och köpte prylar för allt ihop.

Nu är jag osäker på om jag fortsätta med den dåliga avkastning som är nu. Går dessutom varmare nu än alldeles efter att jag bytt thermal pads, måste köra på 90 % gpu fläkt för ligga på under 95 grader på minnena.. lite orolig för wear and tear på bode kortet och fläkten.. men det kanske inte är nåt att oroa sig överdrivet för.

Har lite coins också som jag ruvar på.. Hur gjorde du för att handla prylar för dem? Använde du t.ex binance visa kort eller hur gick du vidare för att handla med "fiat pengar" eller vad man ska säga hos t.ex webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Om man ändå har tjänat tbx va korten kostat en(gratis gpu) varför inte låta det mina vidare så länge man har nån form av fast elavtal till okej pris o och mining ger mer än va elen kosta. Det lilla du får i form av ETH eller BTC kan bli en hel del några år i framtiden, tänk på dom som minat BTC på skoj för 10år sen o hållit i coinsen

För att jag spelar mycket och inte hoppas byta GPU än på ett tag.
Ingen aning hur mycket ett grafikkort står pall för och har inte råd att köpa ett nytt.

Å man kan ju faktiskt köpa BTC på vanligt vis.. Men ja, önskar jag haft kvar alla BTC jag köpt genom åren, då hade jag haft över 10 miljoner idag. Nu har jag 70 Euro på NiceHash.. Känns fruktansvärt att tänka på.

Skrivet av plajton:

Har lite coins också som jag ruvar på.. Hur gjorde du för att handla prylar för dem? Använde du t.ex binance visa kort eller hur gick du vidare för att handla med "fiat pengar" eller vad man ska säga hos t.ex webhallen?

Jag köpte gift cards på https://www.bitrefill.com/buy/?hl=en sen spenderade jag dem hos Amazon, Steam m m. Tar mig emot att handla hos Amazon men det är så mycket jag vill ha :/

Tror även att Inet erbjuder betalning med BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Har lite coins också som jag ruvar på.. Hur gjorde du för att handla prylar för dem? Använde du t.ex binance visa kort eller hur gick du vidare för att handla med "fiat pengar" eller vad man ska säga hos t.ex webhallen?

Skicka dom till någon som växlar dom till annan valuta typ coinbase sedan skickar du pengarna till paypal så kan du välja själv hur du gör med pengarna där ifrån.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande värt att mina ETH? Hur mkt drar ni in per dag?

Mitt 3080 minar forfarande i kring 60 MH/s! Så har inte minat nåt på sistone Nån som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Är det fortfarande värt att mina ETH? Hur mkt drar ni in per dag?

Mitt 3080 minar forfarande i kring 60 MH/s! Så har inte minat nåt på sistone Nån som vet vad det kan bero på?

Whattomine.com där ser du om det är värt med just ditt kort/hash/watt, men tldr ja det är fortfarande värt, ett 3080 ej LHR drar in 4,5$ om dan innan el. Är ditt 3080 LHR? kollat temp på minnet så att det inte är för varmt o kortet throttla. Använder du raiser till kortet? prova byta ut den till en annan har själv haft problemet att en raiser håller på ge sig och hashrate gått ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Whattomine.com där ser du om det är värt med just ditt kort/hash/watt, men tldr ja det är fortfarande värt, ett 3080 ej LHR drar in 4,5$ om dan innan el. Är ditt 3080 LHR? kollat temp på minnet så att det inte är för varmt o kortet throttla. Använder du raiser till kortet? prova byta ut den till en annan har själv haft problemet att en raiser håller på ge sig och hashrate gått ner.

Tack för svar!

Nej, inget LHR, jag minade i ca 100 MH/s i nästan ett år via NiceHash men sen nån månad tillbaka är det nere på ca 60 MH/s!

Men kikade temperaturen och det verkar gå varmt! Uppe i över 75 grader "vanliga" tempen, minnena inte över 100 iaf..
Vad kan det bero på att temperaturen stigit då, var ju inte så förut..

Vad är raiser för nåt?

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Tack för svar!

Nej, inget LHR, jag minade i ca 100 MH/s i nästan ett år via NiceHash men sen nån månad tillbaka är det nere på ca 60 MH/s!

Men kikade temperaturen och det verkar gå varmt! Uppe i över 75 grader "vanliga" tempen, minnena inte över 100 iaf..
Vad kan det bero på att temperaturen stigit då, var ju inte så förut..

Vad är raiser för nåt?

Försök sänka temps, o se om det hjälper. Har du kortet i ett stängt chassi öppna sidan o kör öppet, blås på den med bordsfläkt, byta cooling pads eller ny kylpasta på kortet etc. Vet du inte va en raiser är så har du nog bara 1 kort i en burk nvm 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Försök sänka temps, o se om det hjälper. Har du kortet i ett stängt chassi öppna sidan o kör öppet, blås på den med bordsfläkt, byta cooling pads eller ny kylpasta på kortet etc. Vet du inte va en raiser är så har du nog bara 1 kort i en burk nvm 😉

Har öppet chassi och har bytt kylpasta och pads en gång.. men det är ett år sen nu och tempen har stigit sen dess på minnena med så kanske ska testa på nytt då.. Märkligt att det stigit så utan vidare iaf.

Permalänk

Nicehash quickminer med eras egna Escavator miner har nu knäckt LHR helt, 100% hashrate! Testat själv legit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Nicehash quickminer med eras egna Escavator miner har nu knäckt LHR helt, 100% hashrate! Testat själv legit!

Inte illa. Har också provat med ett 3070 ti. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Nicehash quickminer med eras egna Escavator miner har nu knäckt LHR helt, 100% hashrate! Testat själv legit!

Tycker detta förtjänar en egen tråd eller t.o.m. nyhet ändå, många lär missa det annars. Sensationellt bra jobbat av dem. Lär påverka (minska) andrahandsvärdet för non-LHR kort och kanske även försäljningen och priserna av befintliga LHRv2 kort?

Edit: Klistrar in länk till deras blog https://www.nicehash.com/blog/post/100-lhr-unlock-at-nicehash...
Edit2: The catch

Citat:

Does 100% unlock only work on NiceHash?

Yes, the 100% unlock only works on NiceHash. You cannot use it to mine elsewhere.

Och de förtäljer ju inte hur de lyckats med det, och inte heller är det open source

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

NBMiner har också släppt 100% LHR unlock nu
https://github.com/NebuTech/NBMiner/releases/tag/v41.0

EDIT: (har inte testat själv ännu men såg att den har släppts)

förtydligande
Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Fast är ju lite sent, bromsen(ökad svårighetsgrad) kommer ju att slå till även om Proof of stake vart uppskjutet igen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Devmöte kommer väl upp snart där dom ska ta beslut om skjuta upp bomben eller ej, får väl se hur klara dom är med mergen, jag tror bomben blir flyttad igen iafl 3-6månader.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är värt nu men när jag gjorde det kunde jag köpa ett grafikkort, mina i några månader och sälja grafikkortet för dubbla priset

Permalänk
Medlem

Med dagens elpriser även på våren är det ju förlust att gräva kryptovalutor. Bättre att köpa och vänta på en uppgång om den kommer?
https://www.cnbc.com/video/2022/05/11/bitcoin-30000-coinbase-...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Med dagens elpriser även på våren är det ju förlust att gräva kryptovalutor. Bättre att köpa och vänta på en uppgång om den kommer?
https://www.cnbc.com/video/2022/05/11/bitcoin-30000-coinbase-...

Nä, det behöver det ju inte alls vara. Beror helt på vad man betalar för elpris. på 100 öre/kwh går man fortfarande med vinst med ett 3080 på ETH med nicehash. Det ska till bra mycket mer än nuvarande pris på el.

...Men BTC priset fullkomligt rasar så vi får väl se hur länge det håller. Nere på 28k nu.

Permalänk

ETH måste ner 65% till för jag ska vara breakeven ...har fast avtal på el tecknat förra året
Hoppas folk lägger av nu så hashrate går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

ETH måste ner 65% till för jag ska vara breakeven ...har fast avtal på el tecknat förra året
Hoppas folk lägger av nu så hashrate går ner.

65% sa du? Snart så… 🥲

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur Etherium och Bitcoin rasar i snabb takt

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

ETH måste ner 65% till för jag ska vara breakeven ...har fast avtal på el tecknat förra året
Hoppas folk lägger av nu så hashrate går ner.

Närmar sig med stormsteg. Ner i genomsnitt 1,5 procent per dag under de senaste 2,5 månaderna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Det är en fröjd för ögat att se hur Ethereum rasar i pris. Miners lägger ut sina grafikkort på Tradera till fantasipriser i en rasande takt, snart inser de att de måste sänka priserna också.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Man bör ju även ta i beaktning om man tror på ETH's framtid eller inte.
Tror man på att ETH har en framtid så är nu en bra tidpunkt att mina ETH och hålla på det tills det går upp i framtiden. Även om det nödvändigtvis inte är värt det just i denna stund.

Själv har jag blivit väldigt skeptisk till Ethereums framtid, så just nu så kör jag Nicehash så jag får ut betalningar i BTC istället, som jag tror på kommer att gå upp i pris igen framöver.

Jag funderar även på att spekulativt mina/bryta andra valutor som tex ERG som jag lägga undan och kolla på vad som hänt med dom om 10-20 år.
Just nu har ju den totala hashraten gått ner överlag på alla valutor, så minar du nu så får du ju mer för din hashrate en tidigare eller eventuellt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hur många 100W solpaneler från Biltema krävs det för att mina en mulen dag? Tex ett 2080Ti eller 3080 som drivare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Hur många 100W solpaneler från Biltema krävs det för att mina en mulen dag? Tex ett 2080Ti eller 3080 som drivare.

Ett 3080 drar väl i runda slängar 220W, men det räcker sannolikt inte med 3 paneler eftersom de knappast producerar hela tiden. Har ingen aning om hur det funkar med eventuella batterier till solpaneler.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Ett 3080 drar väl i runda slängar 220W, men det räcker sannolikt inte med 3 paneler eftersom de knappast producerar hela tiden. Har ingen aning om hur det funkar med eventuella batterier till solpaneler.

Man kan räkna med att en panel på 100W i producerar ca 400Wh/dag i genomsnitt . Läst att att en miningdator drar 7.2 kWh/dygn med en RTX 3080.

18 paneler för 18 000 kronor då plus untrusting för att växla till 220V om det inte ingår. Nichehash 18 juni 2022 ger ett 2080 Ti 250 kr/månad och 380 1,4 ggr mer = 350 kr/månad.

Det blir 51 månader för att gå med vinst med ett RTX 380 med just Biltemas solpaneler. 4, 25 år om inte marknaden kraschar ännu mer och mindre år om värdet på krypto går upp?

En BTC är idag värd ca: 183 000 kr (2018 års nivå)
En ETH är idag värd ca: 009 219 kr

/dygn
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]