3dfx Voodoo 5 får drivrutin för breda bildförhållanden

Permalänk
Melding Plague

3dfx Voodoo 5 får drivrutin för breda bildförhållanden

Entusiastutvecklade 3dfx Wide Driver gör det möjligt att ansluta retroosande grafikkort ur Voodoo 5-familjen till modernare skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

But can it run Crysis?

Roligt det finns folk som har mycket fritid, jag har svårt att se att den i praktiken blir så populär. Största problemet är att nästan ingen äger ett voodoo 5 kort idag, andra problemet är att de som gör det vill uppleva cult till så stor grad som möjligt och då på en crt skärm.
Sista problemet är att det är vid voodoo 5 tiden som 3dfx blev tråkigt. Exakt när det gick utför för 3dFx går att diskutera.
Jag själv köpte ett grafikkort RIVA TNT från en okänd tillverkare Nvidia istället för 3dfx redan vid vodoo2 tiden. Undra om Nvidia finns kvar idag, jag har hört att de har slutat med grafikkort och börjat med brödrostar istället. Nvidia 4090 brödrost med 700W peak, man rostar sin macka på nollstid, Philips bröstrostar kan man slänga där de hör hemma.

Permalänk
Medlem

Med en stor ”DOS-nostalgi”

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso en bra CRT skärm. Men för de som inte har det passar det bra med uppdaterade drivrutiner när man nu kan beställa nytillverkade Voodoo5 6000 kort med 256MB minne.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Är småsugen på att bygga en retromaskin så småningom

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Voodoo-korten var väl bara 16-bitars allihop, eller minns jag fel?
Har modernt windows stöd för 16 bitar?

Permalänk
Medlem

LoL det var länge sen, hade bara ett Banshee, men nej jag saknar inte Windows 98 datorerna är bättre idag

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Voodoo-korten var väl bara 16-bitars allihop, eller minns jag fel?
Har modernt windows stöd för 16 bitar?

De VSA-100 baserade modellerna, alltså Voodoo4 och Voodoo5 har stöd för 32 bitars färg.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sista problemet är att det är vid voodoo 5 tiden som 3dfx blev tråkigt. Exakt när det gick utför för 3dFx går att diskutera.

Konstig analys. Det var absolut inte något "tråkigt" med Voodoo 5. Har du ens tittat på ett 6000? Produktcyklerna vid denna tid var väldigt korta, t.ex var tiden mellan Geforce 256 och Geforce 2 inte ens ett år. Hade 3Dfx inte dragits med förseningar hade Voodoo5 gått upp mot bara Geforce 256, och varit ensamma om FSAA. När det gick utför är heller inget diskussionsämne, Voodoo 3 var riktigt dåligt och ledde till en sen Voodoo5 launch och ett uteblivet 6000.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem

Vettigaste användningsområdet för detta måste ändå vara om man har nån av Sonys widescreen crt-skärmar

Kanske kan testa detta på mitt Voodoo4 4500 vid något tillfälle. Nyttan är dock lite begränsad om man i vanliga fall kör på en 22" crt med 4:3 format.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Die nVidia Die

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Många anledningar till att 3DFX tappade bollen.
En stor var att dom försökte behålla tillverkningen istället för att som ATI/nVidia ha en massa partnertillverkare.
En annan var deras beroende av Glide för att prestera.
32 bit och stora texturer var även det saker som pushades hårt av "alla andra" och som VooDoo korten (innan VS100) inte klarade av.
Men i min mening var det windows spelande och Direct3D som verkligen satt en strålkastare på hur långt efter 3DFX var feature mässigt.
Och kombinera det med ett försenat chip som dessutom behövde flera chip för att konkurrera prestandamässigt, och det var ju rätt klart även vid den tiden att det inte kunde fortsätta.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om någon kunnat reverse enginer VSA-100-kretsar så det kunna nytillverkas Voodoo 5 5500 kort eller kanske någon nyare variant med mer prestanda och minne, 1920x1080/1920x1200 stöd och sånt men fortfarande Glide stöd.

Men frågan om det ändå hade gått att tillverka i några volymer så korten inte måste kosta som moderna entusiast grafikkort.

PCI Express för att använda i moderna moderkort.
Drivrutiner för moderna Linux och Windows versioner.

Hade varit kul.
Men troligtvis är det bättre att bara köpa ett nytt RTX kort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Konstig analys. Det var absolut inte något "tråkigt" med Voodoo 5. Har du ens tittat på ett 6000? Produktcyklerna vid denna tid var väldigt korta, t.ex var tiden mellan Geforce 256 och Geforce 2 inte ens ett år. Hade 3Dfx inte dragits med förseningar hade Voodoo5 gått upp mot bara Geforce 256, och varit ensamma om FSAA. När det gick utför är heller inget diskussionsämne, Voodoo 3 var riktigt dåligt och ledde till en sen Voodoo5 launch och ett uteblivet 6000.

Skulle inte säga att Voodoo 3 var särskilt dålig. Prestandamässigt kunde det konkurrera, och korten på den tiden var ändå för slöa för funktioner som 32-bit färgdjup och texturer i högre upplösning. Glide-stöd var även fortfarande ett säljargument 1999 (t.ex. Unreal Tournament som också kom 1999 fungerade bäst i Glide).

Ända sedan 1998 hade de arbetat på Rampage som egentligen skulle ersätta Voodoo-arkitekturen och konkurrera med GeForce, men den försenades ständigt. VSA-100 kom mest till för att de skulle ha något att sälja tills Rampage blev klart, därför bjöd det inte på så mycket nytt förutom FSAA, 32-bit och högupplösta texturer (de två senare funktionerna hade konkurrenterna haft i flera år). Prestandamässigt var det ungefär som Voodoo3, varför det krävdes 2-4 kretsar på samma kort för att konkurrera. VSA-100 är egentligen väldigt likt Voodoo3 arkitektoniskt, som i sin tur var en högre klockad Voodoo2 plus 2D-del, o.s.v., så allt 3dfx släppte byggde i grunden på ursprungliga Voodoo. Hade 3dfx fått ut Rampage i tid hade de kanske kunnat leva vidare, men hela företaget var väldigt dåligt skött så det är tveksamt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Voodoo3 var ett bra kort trots att det saknade stöd för 32 bitars färg. Men många blev nog lite besvikna på att det prestandamässigt inte var något större lyft mot en Voodoo2 SLI uppsättning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Voodoo3 var ett bra kort trots att det saknade stöd för 32 bitars färg. Men många blev nog lite besvikna på att det prestandamässigt inte var något större lyft mot en Voodoo2 SLI uppsättning.

Gick från inbyggd grafik med 8 meg till ett Voodoo 3 3000 pci (16 meg) och fy ända in i helsefyr vilken skillnad det var 🥳.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade varit kul om någon kunnat reverse enginer VSA-100-kretsar så det kunna nytillverkas Voodoo 5 5500 kort eller kanske någon nyare variant med mer prestanda och minne, 1920x1080/1920x1200 stöd och sånt men fortfarande Glide stöd.

Men frågan om det ändå hade gått att tillverka i några volymer så korten inte måste kosta som moderna entusiast grafikkort.

PCI Express för att använda i moderna moderkort.
Drivrutiner för moderna Linux och Windows versioner.

Hade varit kul.
Men troligtvis är det bättre att bara köpa ett nytt RTX kort istället.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664826-3dfx-voodoo5-6...

Kostar som ett nytt dyrare RTX förstås men möjligheten finns om man är en väääldigt stor 3dfx-entusiast

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Musikälskare

Efter att allt är färdigt i lägenheten med servrar / uppgraderingar osv så blir det lätt en retroburk, gah man blir så sugen när man läser om sånt här!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

But can it run Crysis?

Roligt det finns folk som har mycket fritid, jag har svårt att se att den i praktiken blir så populär. Största problemet är att nästan ingen äger ett voodoo 5 kort idag, andra problemet är att de som gör det vill uppleva cult till så stor grad som möjligt och då på en crt skärm.
Sista problemet är att det är vid voodoo 5 tiden som 3dfx blev tråkigt. Exakt när det gick utför för 3dFx går att diskutera.
Jag själv köpte ett grafikkort RIVA TNT från en okänd tillverkare Nvidia istället för 3dfx redan vid vodoo2 tiden. Undra om Nvidia finns kvar idag, jag har hört att de har slutat med grafikkort och börjat med brödrostar istället. Nvidia 4090 brödrost med 700W peak, man rostar sin macka på nollstid, Philips bröstrostar kan man slänga där de hör hemma.

Brödrostar?

Har dom inte slogan "Vi håller dig varm dom kalla vinterdagarna!".

Tätt följd av en konkurrent med slogan "Kyla? Vad är det?"
---

Oavsett...

Detta var en överraskning, för mig tillhör 3Dfx numera forntid. Så tala om seglivade entusiaster

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664826-3dfx-voodoo5-6...

Kostar som ett nytt dyrare RTX förstås men möjligheten finns om man är en väääldigt stor 3dfx-entusiast

Ja det är häftigt.
Men rätt så dyrt.
Om jag förstått det rätt så är det VSA-100 kretsar som är New Old Stock.
Så de kommer ta slut om produkten blir för populär?

Voodoo 5 6000 eller RTX 4070, jag får väl beställa det som blir mest prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det är häftigt.
Men rätt så dyrt.
Om jag förstått det rätt så är det VSA-100 kretsar som är New Old Stock.
Så de kommer ta slut om produkten blir för populär?

Voodoo 5 6000 eller RTX 4070, jag får väl beställa det som blir mest prisvärt.

Ett av dom kommer att behålla värdet bättre än det andra

Permalänk
AKA AudioBamse

Tänk om 3dfx Interactive återuppstartar och ger sig in i GPU-marknaden igen med Voodoo 6 som start. Hade LÄTT köpt det framför GeForce / Radeon / Arc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Tänk om 3dfx Interactive återuppstartar och ger sig in i GPU-marknaden igen med Voodoo 6 som start. Hade LÄTT köpt det framför GeForce / Radeon / Arc.

Närmaste du kan komma är att köpa ett Nvidia kort, 3Dfx såldes den 15'e December år 2000 till Nvidia. Det inkluderade givetvis då även alla patent.

Om 3Dfx skulle återuppstå så är det helt på nåder från Nvidia...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Närmaste du kan komma är att köpa ett Nvidia kort, 3Dfx såldes den 15'e December år 2000 till Nvidia. Det inkluderade givetvis då även alla patent.

Om 3Dfx skulle återuppstå så är det helt på nåder från Nvidia...

Så vitt jag vet är Nvidias rättigheter till varumärket 3dfx utgånget och det är därmed fritt fram för vem som helst att använda det. Något som Anthony Zxclxiv som bland annat har konstruerat de nya Voodoo5 6000 korten gör.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Så vitt jag vet är Nvidias rättigheter till varumärket 3dfx utgånget och det är därmed fritt fram för vem som helst att använda det. Något som Anthony Zxclxiv som bland annat har konstruerat de nya Voodoo5 6000 korten gör.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Rättigheter, JA!

Men jag skrev om patent som har med 3Dfx specifik hårdvara, med det så kan det aldrig bli något som liknar 3Dfx förutom då namnet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Rättigheter, JA!

Men jag skrev om patent som har med 3Dfx specifik hårdvara, med det så kan det aldrig bli något som liknar 3Dfx förutom då namnet.

Borde man inte inkräkta på patenten om man kopierar befintliga 3dfx grafikkort och säljer dessa? Förvisso är det bara kretskorten man nyproducerar och inte själva kretsarna.

Uppenbarligen verkar det inte vara några problem eftersom han har hållit på ett tag. Eller också kanske Nvidia helt enkelt inte tycker att det gör något.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Borde man inte inkräkta på patenten om man kopierar befintliga 3dfx grafikkort och säljer dessa? Förvisso är det bara kretskorten man nyproducerar och inte själva kretsarna.

Uppenbarligen verkar det inte vara några problem eftersom han har hållit på ett tag. Eller också kanske Nvidia helt enkelt inte tycker att det gör något.

Misstänker att Nvidia inte ser något hot = problem, dels då det inte finns någon nyproduktion av kretsar, så det gäller ett begränsat antal kort.

Men främst så kommer 3Dfx korten det gäller inte att konkurrera inom något segment för Nvidia.

Skulle däremot nyproduktion av 3Dfx kretsar att ske, då hamnar det i ett annat läge, dels då Nvidia äger patenten (ja även designen via köpet). Enda vägen då vore med avtal, ja kanske även att Nvidia stod för produktionen av kretsarna, och 3Dfx körs/ses som en partnertillverkare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Om man kopierar kretslayouten och bussarna för VS100 på 5nm, hur många Voodoo-gpu får man plats med på samma yta som ett GA102?

4-5000? Och säg i 2GHz istället för 2-300MHz som det var på den tiden. Tala om GLide-prestanda LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||