Permalänk
Medlem

Kanske en longshot, men vad har din router för firmwareversion? Finns kanske en nyare att dra hem?

En annan om möjligen oortodox lösning kunde vara att pröva att använda den gamla routern som switch, om det nu skulle vara någon inkompatibilitet med nya routern och switchen. Har för mig (om det nu är en NG 3500L jag ser på bilden?) att man då kopplar in till lan1 istället för till WAN-porten & möjligtvis stänger av DHCP (samma gäller om man ska använda den som acesspunkt, men då är det nog nån inställning man behöver göra först, kommer inte riktigt ihåg).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Kanske en longshot, men vad har din router för firmwareversion? Finns kanske en nyare att dra hem?

En annan om möjligen oortodox lösning kunde vara att pröva att använda den gamla routern som switch, om det nu skulle vara någon inkompatibilitet med nya routern och switchen. Har för mig (om det nu är en NG 3500L jag ser på bilden?) att man då kopplar in till lan1 istället för till WAN-porten & möjligtvis stänger av DHCP (samma gäller om man ska använda den som acesspunkt, men då är det nog nån inställning man behöver göra först, kommer inte riktigt ihåg).

Vi testade att ha gamla routern som switch, förvisso testade vi inte att sätta inkommande i Lan1 eller gjorde vi det? Det var något vi testade men det ville inte funka ändå.

Just nu har vi gett upp. Bara förstärkaren som inte har internet just nu, men den överlever nog.

Permalänk
Medlem

Tror du behöver rita upp exakt hur kopplat, vilken enhet som går till vilka uttag m.m

Permalänk
Medlem

Hade du en router från din leverantör tidigare? De brukar kunna hämta TVn från IPTV-VLAN.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hade du en router från din leverantör tidigare? De brukar kunna hämta TVn från IPTV-VLAN.

Nej det tror jag inte? Det är ingen TV som behöver internet för att se kanalerna, den behöver bara internet för att kunna se Netflix m.m.
Vi kör den på trådlöst just nu och förhoppningsvis kommer den funka så länge tills vi löst det andra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheRedLightning:

Det skumma är att den kabeln i väggen lirar felfritt med den gamla routern och switchen.
Tycker inte den borde gjort det om det är något glapp på den.
Vi testade de gamla grejerna igen och det funkade felfritt direkt.

Så något vajsing är det med den kabeln, killen orkar inte felsöka den då han tycker den är krånglig att komma åt, samtidigt lutar han åt att skippa den kabeln helt och använda det nya nu med Ai-mesh, fördelen med det vad jag förstått det som är att WiFi täckningen blir bättre runt de noder man placerar ut. Den är lite halvtaskig ute i garaget bl.a.

Det kan vara så att 2 par funkar ok och 1 eller 2 strular och det påverkar routrarna olika för man behöver bara 2 friska par för en 100Mbit länk så det skulle vara möjligt att de hanterardåligt kablage på olika sätt, den ena tuffar på med en stabil 100Mbit länk och kanske lite till medans den andra inte alls accepterar den dåliga kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mobe06:

Tror du behöver rita upp exakt hur kopplat, vilken enhet som går till vilka uttag m.m

Inkommande till router i den porten den ska sitta, sen router lan portar till datorerna, router lan port till gateway som styr belysning.

Så är det kopplat just nu.
Vi hade router lan port till vägguttaget som skulle gå till vardagsrummet men av någon anledning lirar inte den kabeln i väggen med routern.
Nu ligger allt på is och tanken är att sätta sig in i Ai-meshens värld och använda det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Inkommande till router i den porten den ska sitta, sen router lan portar till datorerna, router lan port till gateway som styr belysning.

Så är det kopplat just nu.
Vi hade router lan port till vägguttaget som skulle gå till vardagsrummet men av någon anledning lirar inte den kabeln i väggen med routern.
Nu ligger allt på is och tanken är att sätta sig in i Ai-meshens värld och använda det istället.

Troligen har ni fulkabel i väggen, bara två par av fyra är dragna, gammal utrustning för 100Mbit/s fungerar då, för Gigabit krävs alla fyra paren. Man kan ställa om portarna till 100 Mbit/s utan autonegotiering men det är olika mellan olika switchar/routrar hur/om man kan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Nej det tror jag inte? Det är ingen TV som behöver internet för att se kanalerna, den behöver bara internet för att kunna se Netflix m.m.
Vi kör den på trådlöst just nu och förhoppningsvis kommer den funka så länge tills vi löst det andra.

Då har du inte berättat hur du kopplar i bostaden. Nätet i bostaden går till en patchpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

men av någon anledning lirar inte den kabeln i väggen med routern.

Exakt den slutsatsen drar jag också av informationen som är tillgänglig i tråden.

Mordekai ovan har en bra hypotes om vad som är fel. Börja titta i routern eftersom det fortfarande inte fungerar om du utesluter den nya switchen och eftersom det antagligen bara är routern som har inställningsmöjligheter att tala om.

Skrivet av TheRedLightning:

Det skumma är att den kabeln i väggen lirar felfritt med den gamla routern och switchen.
Tycker inte den borde gjort det om det är något glapp på den.
Vi testade de gamla grejerna igen och det funkade felfritt direkt.

Så något vajsing är det med den kabeln, killen orkar inte felsöka den då han tycker den är krånglig att komma åt, samtidigt lutar han åt att skippa den kabeln helt och använda det nya nu med Ai-mesh, fördelen med det vad jag förstått det som är att WiFi täckningen blir bättre runt de noder man placerar ut. Den är lite halvtaskig ute i garaget bl.a.

En petitess i sammanhanget är att det står "router" på etiketterna på båda de gamla enheterna du lagt upp, du har alltså ingen gammal switch. Jag orkar dock inte titta på exakt vad det är för grejer. Och båda dessa gamla enheter har förvisso troligen en switch i sig, det har i princip alla konsumentroutrar.

Snubben är uppenbarligen lat och vill bli av med problemet, dvs slippa hjälpa dig. Allt annat lika så kommer troligen ditt nätverk fungera bättre om du har kablar mellan enheterna än om du kör mesh kabellöst. Däremot kan ju placeringen av enheterna ändras lättare om du kör kabellöst, vilket skulle kunna förändra situationen.

En enkel ethernet-kabeltestare kostade för inte länge sedan max 200 kr på Amazon och någon 50-lapp mer på Kjell, jag har dock inte kollat priserna efter inflationsvågen. En sådan kollar dock bara om alla trådar sitter rätt. Manuell inspektion löser i princip samma sak, om man orkar ta bort locket på kontakten. Att dra ny kabel är inte jättekomplicerat, men den gamla kabeln borde fungera utmärkt, förutsatt att den är rätt kopplad, även om den är 6 år gammal. CAT5E kom enligt Wikipedia 2001 och klarar lätt Gigabit-hastighet på sträckor som är aktuella i en lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då har du inte berättat hur du kopplar i bostaden. Nätet i bostaden går till en patchpanel.

Nej, det finns bilder i tråden som visar hur nätet går. Man måste titta och tänka och läsa tråden onödigt många gånger bara för att förstå hur det hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nej, det finns bilder i tråden som visar hur nätet går. Man måste titta och tänka och läsa tråden onödigt många gånger bara för att förstå hur det hänger ihop.

Återigen då har han inte berättat.

Om inte switchen länkar till uttaget så förstår jag inte varför switchen används vid felsökning, direktkoppla och berätta hur uttagen är kopplade.

Permalänk
Medlem

Känns ju onekligen felkopplat. Finns inga bilder på patchpanelen heller.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Om inkommande verkligen är i dubbeluttaget, vem ansvarar då för uttagen?

Om inkommande är i ett mediaskåp/central så sitter en patchkabel där, de är ofta bakom en lucka så inget som syns. Om det är bara är kopplat i uttagen så behöver man kolla vad som stör, behöver inte vara skadad kabel kan också vara dåligt kontakterat.

Men det låter ju inte som TS menar att han har ett dubbeluttag med inkommande plus vidare till vardagsrummets enkeluttag, låter som han pratar om kabeln som går in i väggen.

Permalänk
Avstängd

Du kanske har haft tv´n inkopplad på wifi?
Och nu har ni bytt router = nytt ssid och lösen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antingen fungerar kabeln eller så fungerar den inte. Antingen har ni 100/1000 Mbps eller inte. Den slutar inte fungera för att ni byter router eller switch.

Koppla dator/tv direkt till router och se om det funkar. Har ni kollat så att nätverket fungerar? Har andra enheter internet? (Om inte kan det vara ett 24hr MAC-lås)c

@TheRedLightning Beroende på var du bor kanske en swec:are kan hjälpa till på plats

Permalänk
Medlem

@tcntad: Är det en mindre skada/dålig kontakt så kan ny utrustning vägra länka där gammal så gjorde.

Permalänk
Medlem

det kan inte vara nåt så konstigt som att kabels i väggen är korsad/inte korsad och den gamla routern hade autodetect för det men inte den nya?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Han behöver någon form av testverktyg, typ denna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GizmoTheGreen:

det kan inte vara nåt så konstigt som att kabels i väggen är korsad/inte korsad och den gamla routern hade autodetect för det men inte den nya?

autonegotiation är standard sen +20 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

autonegotiation är standard sen +20 år?

det är det säkert men brukade nämnas som feature men kommer inte ihåg att jag set det mer... så tänkte nåt av det nya kanske inte hade det eller failar testet pga nån anledning *shrug*

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Jag är inte så tekniskt kunnig själv, har vissa basala kunskaper.
Har ingen aning om vad en patchpanel är för något eller hur den ser ut. Ingen aning vad korsad eller inte korsad betyder eller det där med olika par. Det är inte riktigt mitt område och låter som rena rama grekiskan i mina ögon.

Det är inget fel på nätverket/internet. Tvn gick på nätverkskabeln innan, det är först nu vi kör den på wifi.
Det må ha varit router som agerade switch i gamla uppsättningen, men även när vi använde den gamla routern och det riktiga switchen så lirade dom ihop.

Ingen aning om hur man kan se i routern vilka hastigheter det är på de olika portarna.
Internetet här ska va 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Vi testade att ha gamla routern som switch, förvisso testade vi inte att sätta inkommande i Lan1 eller gjorde vi det? Det var något vi testade men det ville inte funka ändå.

Just nu har vi gett upp. Bara förstärkaren som inte har internet just nu, men den överlever nog.

Kopplar du in den på WAN-porten har du plötsligt 2 routers (DCHP) på nätverket= inte bra och leder bara till problem...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag fattar ärligt talat inte alls hur det är kopplat, men gissningsvis är det så här.

Dina vägguttag måste vara sammankopplade någonstans i andra änden troligen ett mediaskåp där patchpanelen sitter. I det mediaskåpet sitter det högst troligt någon form av switch som är kopplad till patchpanelen där alla uttag i lägenheten går till. Så vägguttaget från vardagsrummet är troligen inkopplat i andra änden i mediaskåpet.

Tycker dock det verkar konstigt att du inte har inkommande(internet) vid samma ställe som patchpanelen i så fall eftersom du uttagen i väggen och inte utanpåliggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Jag fattar ärligt talat inte alls hur det är kopplat, men gissningsvis är det så här.

Dina vägguttag måste vara sammankopplade någonstans i andra änden troligen ett mediaskåp där patchpanelen sitter. I det mediaskåpet sitter det högst troligt någon form av switch som är kopplad till patchpanelen där alla uttag i lägenheten går till. Så vägguttaget från vardagsrummet är troligen inkopplat i andra änden i mediaskåpet.

Tycker dock det verkar konstigt att du inte har inkommande(internet) vid samma ställe som patchpanelen i så fall eftersom du uttagen i väggen och inte utanpåliggande.

Behöver inte finnas patchpanel, inkommande kan sitta i dubbeluttaget till vänster varav uttaget till höger går vidare till rummet bredvid.

Sen tycks det finnas ett hemmameckat uttag, notera kabeln som går in i ett hål i väggen.

Det är egentligen inget konstigt att ny utrustning inte får länk (kontakt) där gammal fick, kretsarna för nätverksuttagen skiljer sig och programvaran för vad som är acceptabla fel skiljer sig. Dessutom är ena av routrarna som han kört tidigare en 100 Mbit/s-modell så den behöver bara två par, det är inte alltid utrustning för 1000 Mbit/s klarar att gå ner till 2 par när den ser fel över kabeln. När jag säger kabeln så menar jag också hela kopplingen, det kan vara dålig kontakt i uttaget eller dåligt krimpad RJ45-kontakt i andra änden. Dåliga uttag och kablar kan ge en hel del latenta fel, att du tappar kontakt helt plötsligt, men fungerar bra andra stunder.

Så ja det lutar åt att det handlar om en lägenhet med simpelt nät (utan mediacentral) där switch sitter i annan del av fastigheten, där någon satt in ett extra uttag som såg ut att fungera då men nu med ny utrustning uppdagas problem.

Vill man inte ta dit någon med utrustning eller fixa dyr utrustning själv så är det nog bara att göra om. Alltså börja med att göra om kontakterna på det egenmeckade enkeluttaget och kabeln som kommer ur väggen. Fastighetsägaren/föreningen har inte installerat uttaget som TS tycks ha problem med enligt det lilla som går att utröna av diskussionen så det ligger nog inte på någon annan än TS.

En annan tolkning är att det finns en mediacentral eller normskåp med mediacentral där det finns en mediaomvandlare och att mediaomvandlaren är patchad till vänster på dubbeluttaget, att höger på dubbeluttaget är patchat vidare i skåpet till rummet bredvid och att enkeluttaget vid TVn är patchad till mediaomvandlaren. Detta vore en bra lösning om någon vill köra IPTV som går i fibernätet (inte internet), men denna tråd kommer ju ingenstans så det kan vi inte veta.

Ett enkelt sätt att felsöka hade varit att skippa switchen och koppla direkt till TVn, TV-apparater har bara nätverkskretsar för 100 Mbit/s så är inte de paren skadade så kommer det fungera och då kan man dra slutsatsen att det är något fel på uttag/kablar/patchpanel/patchkabel.

Permalänk

Vi testade att sätta nätverkskabeln direkt i tvn också men det var fortfarande inget internet. Så nu hår tvn helt på wifi nätet istället och det fungerar felfritt.

Jag vet fortfarande inte vad en patchpanel är för något, aldrig hört talas om innan den här tråden.

Såvitt jag förstått det är det en nätverkskabeln som går genom väggen med två vägguttag i varje ände, som killen dragit själv när hans syn var bättre och han äger huset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheRedLightning:

Vi testade att sätta nätverkskabeln direkt i tvn också men det var fortfarande inget internet. Så nu hår tvn helt på wifi nätet istället och det fungerar felfritt.

Jag vet fortfarande inte vad en patchpanel är för något, aldrig hört talas om innan den här tråden.

Såvitt jag förstått det är det en nätverkskabeln som går genom väggen med två vägguttag i varje ände, som killen dragit själv när hans syn var bättre och han äger huset.

Patcpanel, de finns med olika antal portar.

Men du skriver att det är vägguttag i båda ändarna på den fasta kabeln, det har du inte tidigare sagt något om, ett vägguttag är bara en mycket mindre version av en patchpanel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Vi testade att sätta nätverkskabeln direkt i tvn också men det var fortfarande inget internet. Så nu hår tvn helt på wifi nätet istället och det fungerar felfritt.

Jag vet fortfarande inte vad en patchpanel är för något, aldrig hört talas om innan den här tråden.

Såvitt jag förstått det är det en nätverkskabeln som går genom väggen med två vägguttag i varje ände, som killen dragit själv när hans syn var bättre och han äger huset.

Du har bara visat ett dubbeluttag på dina bilder.

Permalänk
Medlem

Vore mycket enklare om du tog kort på allt du har och oxå kanske en ritning på hur du har kopplat.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Jag vet fortfarande inte vad en patchpanel är för något, aldrig hört talas om innan den här tråden.

Patchpanel är egentligen bara uttag som leder vidare till andra uttag i lägenheten. Oftast genom väggen så dom inte syns. Patchpanelen finns nästan alltid i hallen i ett skåp. Ofta är det ett uttag till vänster, ett mellanrum på några cm eller dm, och sen flera uttag till höger.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX