Snabbkoll: Stationär eller bärbar dator?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Antal timmar? Laptop med äpple på, då det är vardags-surf och arbetsmaskin. Ska det spelas görs det på datorn i signatur, dvs stationär vass burk.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

För jobb kör jag bärbar och privat så är det stationär som gäller

Permalänk
Medlem

Förstår att frågorna här inte är på liv och död. Men då alla tänker olika så skulle det vara mer intressant om frågor som denna separerades, en för privat och en för arbete. En del räknar med jobbtid medan andra räknar med privat tid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Legion 7 med ryzen 9, 3080 RTX i Januari - ville hellre ha en med intel cpu (thunderbolt,pci express 4.0 etc), men de fanns ju inget alls på marknaden så jag köpte de som fanns till bjuds.

Då jag nu är väldigt mobil (hoppar emellan olika länder) så ville jag ha en gaming-burk som jag kan släpa med mig. Det är väl det primära skälet till att köra gaminglaptop rent generellt känner jag.

Har en äldre kärra med 1080 ti och 8700K cpu som står hos mina föräldrar för tillfället. Får känslan att prestandamässigt så matchar laptopen min stationära ganska bra. Kan svida lite när man lade ner 24k för laptopen....

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Stationär dator.

Min bärbara dator är en Ipad med tangentbord.

Permalänk
Medlem

Som liten ville jag alltid ha en laptop, som magiskt då skulle vara tillräckligt kraftfull för allt förstås. Jag skulle kunna ta med den överallt (tänk ungen i Digimon som hade en laptop på ryggen hela tiden, min idol) och sedan docka den som stationär när jag var hemma för jag såg en cool dockningsstationslösning i ett Dell-reklamblad

Nu har jag både laptops och desktops och liksom ingen laptop jag testat hittills har kunnat ersätta desktopberoendet. Dom är antingen för svaga eller för otympliga. Plus det var ganska kul att bygga desktops.

Slösurf sker på surfplattan. Fan vad användbar en sån är om man inte sträcker sig till att tänka på det som någon slags "skaparmaskin". Bringer of information är värdefullt det med.

Jag har beställt en MBA nu så får se hur den känns.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Stationär inkopplad i ett annat rum med kablar dragna genom väggen in till "datorrummet" (kringutrustningsrummet?).
Så jävla gött att kunna sitta och spela i ett tyst och svalt rum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stationär av hur många anledningar som helst. Bärbar är ofta lite som att använda en skiftnyckel istället för fast nyckel och man får offra hur mycket som helst. Ljudnivå, uppgraderingsmöjligheter, bildfrekvens kombinerat med upplösning, speciellt när man pratar 3 st skärmat.

...

Där frågan är vad den ultimata datorn till Word, Excel, photoshop och Chrome är?
3st 27" skärmar i 4k, 144MHz känns som idag bland det bättre för ändamålet.

Nu har jag antagligen inte lika stor soffa som du men i min soffa blir det trångt med 3st 27". Så på grund av denna platsbegränsning så kör jag laptop när jag sitter och slökodar i soffan och kollar film.
Jag kan ju då klart inte köra just Word optimalt eftersom jag bara har en skärm men det får jag leva med!

OnT: min egna primära dator är stationär men sett till spenderad tid så blir det mer på jobblaptopen - kopplad till extern skärm klart.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

"Ja" svarar jag på frågan; jag använder min laptop för att styra min stationära, Parsec gör den upplevelsen så gott som helt transparent ^^

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag stationär CAD burk och hemma har jag stationär spelburk. Så jag kör stationärt mer eller mindre helt och hållet.

Jag har en nu 12 år gammal laptop visserligen men den har jag bara till anteckningar när jag är DM i D&D åt polarna så det lite försumbart i sammanhanget.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Stationär
Smartphone
Bärbar

Föredrar stationär, men kan man ju inte alltid ha med sig.
Smartphone är fortfarande smidigare att ha med sig än bärbar dator, får plats i fickan.
Surfa på nätet går på smartphone och finns många appar som fungerar på smartphone.

Även om en bärbar dator generellt är en bättre användarupplevelse när man väl sitter framför den så tror jag ändå att det är många som oftare har med sig telefonen än bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Gick över helt på bärbart för hela familjen för att spara plats. Sen även att jag inte kan hålla fingrarna i styr när det kommer till stationära datorer.

Så sparar plats och pengar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Då jag behöver vara på flera olika platser är det en släpbar (3kg) som gäller. En Asus med i9-12900h, RTX3070Ti, 4tb pcie-4 SSD, 17" skärm med 95% av D3-skalan och 240hz. Uppskattar asus tradition av att ha snabbknapp för att byta fläkt+strömprofil på datorn, så kör den oftast i silent (ljudlös) men ibland på performance när jag spelar. Har en bärbar 15" 1080p skärm som är mindre än en cm tunn och kör via usb-C, i porträttläge bredvid. Gör allt jag behöver göra, och när jag kommer hem har jag en USB-C docka som fixar tre skärmar utan problem.

Det sjuka är ändå att jag sneglar på stationär, av extrema i-lands skäl. Så roddigt att varje gång jag kommer nånstans sätta upp min rigg, som bara växer. Ryggsäcken nu på ca 10kg och stor som ett hus. När vi får större hem så jag kan ha dedikerat rum för datorn så ska jag fixa en liten vanlig laptop och en bra stationär rigg istället, men just nu så är denna burk en kompromiss. Den saknar det bästa hos en bärbar dator, och också det bästa hos en stationär. Men det är så det är. Hårt liv

Permalänk

Stationär hemma och laptop med docka på jobbet.
Att byta till bärbar privat för att spara plats fungerar inte för mig, skulle ju bli ett fullstort skrivbord med docka och skärmar ändå då jag vill kunna spela och skriva med ett riktigt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bärbar med extern skärm, tangentbord och mus. Har inte haft stationär på många år.

Inget jag gör kräver bättre hårdvara än så här (AMD 6800HS, RTX 3060). Mobilitet däremot är ett stort plus, och då har jag min 15.6" bärbara plus en 14" SideTrak Swivel. Givetvis inte lika bra som en 34" extern skärm, men duger på resande fot.

Permalänk
Medlem

Kör Stationär men hade gärna haft en släpbar om de inte gick så jäkla varma. Saknar de gamla Asus rog som hade en stor jefla kylare i baken. Tempsen på dessa gick aldrig över 65C och man kunde t.om överklocka en bra bit utan att behöva sätta kylklampar på undersidan

Permalänk

Har både och men överväger att gå över helt till bärbart.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

1 Master Gaming Rig, 2 Laptops, 4 Surfplattor
Lite svårt att köra flygsimulatorer i 4K i VR med en laptop, svårt att köra VR överhuvudtaget med en laptop. Men jag kör mycket surfplatta med keyboard-cover när jag inte sitter vid gaming-rig:en. Vi har ett par laptoppar i familjen men de används sparsamt. Man löser det mesta med mobilerna.

Permalänk
Medlem

Primärt stationär, med 2 x 24" skärm.
Skriver kod på laptop ibland men det blir snabbt klaustrofobiskt och väldigt ont om yta och tröttsamt att klicka upp/ned fönster konstant, sen blir det ju lite slött om man ska köra typ 3 x Visual Studio t ex.
Så det kokar väl ned till vad man använder burken till.

Permalänk
Avstängd

Haft några laptops men de känns alltid begränsande på olika sätt, för mycket kompromisser

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Stationär så ofta det bara går, är verkligen inte mycket för bärbara. Bärbar endast när man är ute i fält på jobbet och felsöker/knackar kod, och inte har så mycket till val.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Steam Deck till 95%. Tycker inte att den klassas som en bärbar dator dock, även fast det är precis vad den är.

Permalänk
Medlem

Stationär privat. Laptop med docka till 2x skärmar på jobbet.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Privat: Stationär då min stora passion är 3D modellering och animation.

Har i min tidigare yngre dagar haft hur svindyra som helst laptops som hade topp prestanda, men det som alltid gjorde mig nervös var när det var dags att rendera, hårdsmälta är vad jag vill kalla det. Visst finns det superlaptops idag som är helt otroliga, men de blir ju såklart jättevarma för Energi är Energi - och alla datorer ska av med värme oavsett om det är i en stor luftig burk eller en liten platta, fysikens lagar gäller här.

Jobbet: IT Supporter, fick nyss en modern laptop, den har inget fancy grafik kort, men hanterar 4K galant (det gjorde INTE min gamla jobbdator kan jag säga), den bootar även blixtsnabbt i förhållande till min stationära pc (som även har 7GBit's NVMe), tar ungefär 1-2 sekunder så är den redo - ganska impad av det måste jag säga.

Så det är väl lite 50/50 - fast i semesterveckorna blir det ju 100% stationär pc som gäller
Kan hälsa er att säga AMD 16 kärnors i kombination med 3090 kort är inte rolig om sommarn - det blir STEKHETT.

Permalänk
Medlem

Kör både stationär dator och laptop. Behöver båda beroende på situation.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Använder en bärbar mest men gamear på min stationära när tid väl ges.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Stationär bärbar kör jag. Tappade en del av höljet till min projektorduk ned i laptopen som stod inkopplad i receiverns AUX-ingång. Skärmen sprack men resten av datorn klarade sig. Sedan dess har jag använt laptopens två bild-utgångar som om det vore en stationär PC.

Permalänk
Medlem

Stationärt, självklart, både hemma och på jobbet.

Bärbart enbart i special- eller nödfall (och då ska det vara lång batteritid och inga jäkla fläktar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

stationär alla gånger,för min del som spelar mest och har plats.så hittar jag inget positivt med laptop alls.
Frugan har dock en laptop som hon använder till pluggade och ibland lite surfade. Dock så används surfplattor mer hos oss.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använder laptop är på arbetsplatsen, men även då har jag en dockningsstation för kringutrustning. Så är väl bara på möten utanför kontoret/hemmet man känner att man använder en laptop.

Övrig tid så kör jag stationär, inkl. jobb hemifrån.

Visa signatur

Nada.