Permalänk
Medlem

14130. En av rundorna hamnade jag på E4 genom Härnösand. Den var inte svår, svarade 8m ifrån bara.

Edit: 24864 på famous places. Är hyfsat berest så det hjälpte nog en del att jag varit på fyra av ställena som dök upp.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

14670 poäng... 261 meter fel i Venedig...

8m fel i Berlin här

Permalänk
Medlem

"To play a GeoGuessr challenge you need an account"

Näe.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fasen vad ringrostig man är, bommade att klicka på sverige och helt lost på famous places de första 2..
Sweden

Famous places

Riktigt kul initiativ, ser fram emot att köra en karta i veckan

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

En minut? Skämtar du. Det tar längre tid än så för mig att bara klicka runt i det långsamma klunkiga gränssnittet. Jag hittar det exakta stället direkt, men tiden har redan tagit slut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Sverige gick åt skogen, men famous places fick jag 15167 på, vilket väl var ok. Hade bara varit på två av platserna och de satte jag ju rätt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

5931 poäng. Men jag fattar nog inte riktigt spelet. Man har ju typ ingen chans att gissa mer exakt än ~50 mil om man inte varit på platsen eller där finns ett känt landmärke. Företagsnamn kan ju hjälpa till förstås.

Första Sverigekartan blev lite onödigt svår. Man hamnar på en slumpmässigt utvald startpunkt och några av dem var verkligen svåra, framför allt med tidsbegränsningen på 1 minut.
Jag ska undersöka om man kan spela customkartor även med gratiskontot, och i sådant fall välja kartor som tagit bort "ödemarksstarterna".

Skrivet av Tempel:

"To play a GeoGuessr challenge you need an account"

Näe.

Synd! Alltid kul med fler spelare annars. Bara man registrerar konto får man 5 minuter speltid varje dag och jag har valt att ha 1 minuts tidsbegränsning hittills för att man ska hinna med hela kartan även om man väljer att inte betala.
Och om du inte alls vill skapa ett konto på GeoGuessr kanske FZ:s tips är mer i din smak.

https://www.fz.se/nyhet/290810-gissa-spelet-i-wordle-lika-guess-the-game

Skrivet av Findecanor:

En minut? Skämtar du. Det tar längre tid än så för mig att bara klicka runt i det långsamma klunkiga gränssnittet. Jag hittar det exakta stället direkt, men tiden har redan tagit slut.

Kan hålla med om att det inte är ett jättesmidigt gränssnitt och att tidsbegränsningen i vissa fall känns snål. Som jag skrivit ovanför valde jag 1 minut för att även de som väljer att inte betala ska hinna med hela kartan inom de 5 minuter de får varje dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Josef:

Okej... Detta var något helt nytt för mig.
"GeoGuessr is a geography game, in which you are dropped somewhere in the world in a street view panorama and your mission is to find clues and guess your location on the world map."
Låter otroligt spännade. Detta måste jag testa.

Kul! Tycker man om att resa, geografi och/eller kartor är det givet att man måste prova i alla fall.

Skrivet av medbor:

Kul initiativ! Mer av detta

Kul att det var fler än jag som ville spela (Vi har över 70 registrerade resultat på Famous Places-kartan)!
Min tanke är att jag själv lägger ut en karta i veckan i tråden, och om någon annan har någon karta de vill utmana andra på så är det fritt fram att lägga ut.

Kanske är en bra idé att vi försöker lägga ut max en karta per dag då inte alla har obegränsad speltid.

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Kanske är en bra idé att vi försöker lägga ut max en karta per dag då inte alla har obegränsad speltid.

Så länge det rör sig om så kallade Challenges så kan även gratisanvändare spela utan begränsning. Men kan tänka att det nog blir lite rörigt i tråden om det körs flera olika kartor samma dag.

Citerat från deras Q&A om tidssystemet:

Citat:

What about Play with Friends? You can still play unlimited in Play with Friends (if someone else has a Pro-account and starts the game), as well as Challenges/Pro Leagues you get invited to.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Philoslothical:

Så länge det rör sig om så kallade Challenges så kan även gratisanvändare spela utan begränsning. Men kan tänka att det nog blir lite rörigt i tråden om det körs flera olika kartor samma dag.

Citerat från deras Q&A om tidssystemet:

Perfekt! Tack för informationen!

Jag håller helt med om att det ändå blir rörigt om det skulle bli för många kartor per dag! Så om det skulle vara fler som vill lägga ut kartor kan vi dubbelkolla först så det inte blir mer än en per dag.
I annat fall ser jag till att det blir en miniminivå om åtminstone en karta per vecka som stående inslag.

Permalänk
Medlem

Stort fan av GeoGuessr och har kört lite då och då som tidsfördriv länge!

Fick till en riktigt bra omgång på dagens karta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Perfekt! Tack för informationen!

Jag håller helt med om att det ändå blir rörigt om det skulle bli för många kartor per dag! Så om det skulle vara fler som vill lägga ut kartor kan vi dubbelkolla först så det inte blir mer än en per dag.
I annat fall ser jag till att det blir en miniminivå om åtminstone en karta per vecka som stående inslag.

Kanske två kartor per vecka? En sverige och en annan (finns ju några roliga kategorier)? Skulle vara ganska kul tycker jag.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
99:e percentilen

”Får” man googla och ha sig för att hitta rätt plats, eller är tanken att man ska spela helt utan hjälpmedel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AReal_Human:

Kanske två kartor per vecka? En sverige och en annan (finns ju några roliga kategorier)? Skulle vara ganska kul tycker jag.

Bra förslag!
Jag siktar mer än gärna på två kartor per vecka om det inte läggs upp fler från andra. Jag har sneglat lite grann på kartor med speltema, så det kan eventuellt smyga sig in någon sådan framöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

”Får” man googla och ha sig för att hitta rätt plats, eller är tanken att man ska spela helt utan hjälpmedel?

Det finns ju ingen domare som står och sneglar över axeln på dig, så det är upp till ditt eget samvete. "Tanken" hos många som spelar är nog att spela utan hjälpmedel, men det finns så klart alla varianter. Tidsbegränsningen är ju även till för att stävja nyttan med hjälpmedel.
Vi spelar för att det är roligt, så spela på det sätt du själv tycker är roligast.

Permalänk
Medlem

Jag har introducerat en veckoutmaning i GeoGuessr på jobbet. Vi kör world och 1 minut. Vi har dock uttalat att det är ok att googla. Just på den korta tiden så är det nästan en bedrift att lyckas googla fram något användbart.
Personligen så gillar jag bägge sätten att spela, både med och utan googling.

Jag sitter gärna en fredag kväll med något gott att dricka och spelar utan tidsbegränsning och utan google, med målet att få full poäng. Något jag tycker är mycket avslappnande och trevligt. Ibland går det på 30 minuter, och andra gånger har jag suttit upp mot 3 timmar med det.

Jag tror det viktiga är att uttala om man anser att det är "tillåtet" eller inte att googla. Och sedan får man utgå ifrån att alla följer det.

Permalänk

Kul initiativ!

Vecka 1: 6235p
Vecka 2: 19327p

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enlightener:

Blev lite sugen på att spela Geoguessr igen efter att ha haft några års uppehåll.
Förvånansvärt nog fann jag ingen tråd om Geoguessr här på forumet så nu tar vi och ordnar en!

Tänkte att vi vänligt och sportsligt kan utmana varandra här i tråden och tipsa om bra kartor att spela på och dylikt.

Samlar kartlänkarna här i första inlägget i tråden så det är lätt att hitta dem.

Vecka 1: Sverige 1 minuts begränsning

Vecka 2: Famous Places 1 minuts begränsning

Okej. Detta var ju rätt roligt ändå..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om denna utmaning! Skitrolig men förnedrans var svårt det var, enda jag gissade rätt var på en i Venedig >_<

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Förlåt men famous places denna veckan var ju helt orimligt jävla enkel. Min kraschade på femte frågan med 19637p men gissningsvis hade jag fått 4500-5000 på sista också.

Man börjar ju skratta lite på den första på bron där det literally står exakt vilket land vi är i när man tittar ner.

Dold text

Edit: Visar sig att den registrerade min klicking på sista ändå, 24,612 poäng fick jag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Förlåt men famous places denna veckan var ju helt orimligt jävla enkel. Min kraschade på femte frågan med 19637p men gissningsvis hade jag fått 4500-5000 på sista också.

Man börjar ju skratta lite på den första på bron där det literally står exakt vilket land vi är i när man tittar ner.

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Edit: Visar sig att den registrerade min klicking på sista ändå, 24,612 poäng fick jag.

Jag kan hålla med dig. Blev en väldig skillnad i svårighetsgrad mellan den första Sverige-kartan och den här. Tyvärr är det ju alltid lite slumpmässigt hur svår den blir, men heter kartan Famous Places kanske vi inte ska räkna med att den är allt för svår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag kan hålla med dig. Blev en väldig skillnad i svårighetsgrad mellan den första Sverige-kartan och den här. Tyvärr är det ju alltid lite slumpmässigt hur svår den blir, men heter kartan Famous Places kanske vi inte ska räkna med att den är allt för svår.

Nej jag håller med dig, famous places blir ju ofta ett "memorisera dessa saker" istället för logiskt tänkande

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem

Slänger in en bonusutmaning så här på fredagseftermiddagen.
Den här gången är det en kurerad karta med bara städer. Så inga ödemarker i sikte.

City Guesser 2 minuters begränsning

Lycka till och trevlig helg!

(Edit: 20.130 poäng på den)

Lade till min poängsumma.
Permalänk
Redaktion
Redaktör

Sådärja.

Permalänk
Medlem

Var i fel land och snurrade på första, men annars gick det ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Slänger in en bonusutmaning så här på fredagseftermiddagen.
Den här gången är det en kurerad karta med bara städer. Så inga ödemarker i sikte.

City Guesser 2 minuters begränsning

Lycka till och trevlig helg!

(Edit: 20.130 poäng på den)

Gick skitbra ända fram till sista, då var jag på fel ö. 21761p blev det bara. Hade 19942p på första fyra rundorna så det var ändå helt okej.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Jag missade första staden, då jag inte förstod hur det fungerade.

Permalänk
Medlem

Geoguessr är najs!

Kolla när bättre spelare kör lite

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Geoguessr är najs!

Kolla när bättre spelare kör lite

https://www.youtube.com/watch?v=6kWWppRzxMw

Lustigt, jag såg samma snubbe igår och tänkte länka den här också. Såg den i slutet på Linkus7 stream

Här är några andra intressanta klipp av samma snubbe.

Guessing where i am on google maps in 0.1 seconds but using a super pixelated image

Guessing where i am on google maps but only using the concrete

Guessing where i am on google maps but only using the dirt

Här är hans hemsida också.

https://georainbolt.com/

Permalänk

Karta 3: 14450

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro