Permalänk

CSN-lån får ränta

Det verkar som att CSN-lånet får en ränta nu. Är det värt att betala av hela lånet då? Jag har allt i fonder/aktier nu men det har ju inte gått suveränt direkt detta året. Vad tänker/tycker ni?

https://omni.se/csnrantan-hojs-vid-nyar-kan-bli-0%2C64-procen...

Permalänk
Medlem

CSN-lånet har alltid haft ränta. Bara att den höjs nu. Fortfarande otroligt billigt lån. Fokusera på andra lån först.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Nej, det är nog inte värt att betala av hela lånet.

Permalänk
Jubileumsmästare

Det blir väl ca 160 kr extra i räntekostnader per månad, om man har ett lån på 300 000 kr.
Skulle man amortera 100 000 kr, skulle den extra räntekostnaden landa på ca 106 kr per månad, istället för 160 kr.

Permalänk
Skrivet av gwingis:

CSN-lånet har alltid haft ränta. Bara att den höjs nu. Fortfarande otroligt billigt lån. Fokusera på andra lån först.

I nuläget har jag inga andra lån utan endast csn-lånet. Och borde kunna spara ihop de pengarna på cirka 2 år med den lönen jag har nu och ändå leva relativt fritt med pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrz1360100:

I nuläget har jag inga andra lån utan endast csn-lånet. Och borde kunna spara ihop de pengarna på cirka 2 år med den lönen jag har nu och ändå leva relativt fritt med pengarna.

Om du har ett lån på säg 200k och sitter på den summan så skulle jag behålla pengarna på banken som en säkerhet. Om du hamnar i nöd (blir av med jobbet, trafikolycka o invalidiserad eller vad som helst. Mycket kan hända i livet när åren går och ungdomens odödlighet är över) så kan du aldrig ta ett blanco-lån på 200k. Alltid bra med en reserv.

Om du däremot sitter på dubbla summan så hade jag betalat för att ha mindre utgifter varje månad. CSN lån vägs ju in vid bostadslån t.ex.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

0,64% är fortfarande typ inget. Du får högre ränta på ett Sparkonto+ på Avanza (0,75% nu). Inte för att jag rekommenderar det dock, för det ska ju skattas på avkastningen, nej lägg det på ett ISK i nån bra fond istället.

Skrivet av gwingis:

CSN-lånet har alltid haft ränta. Bara att den höjs nu. Fortfarande otroligt billigt lån. Fokusera på andra lån först.

I år var räntan 0% dock.

Skrivet av mrz1360100:

Jag har allt i fonder/aktier nu men det har ju inte gått suveränt direkt detta året. Vad tänker/tycker ni?

Nä, men i långa loppet går det upp, fortsätta månadsspara som vanligt och sitt lugnt i båten.

Permalänk
Medlem

0,64% ränta är fortfarande galet billigt lån. Lägg dina sparpengar i fonder istället för att betala av CSN. Det kommer med största sannolikhet att löna sig rejält.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Glöm inte att lånet äts upp av inflationen nu också. Du kan t.ex hitta sparkonton som erbjudet cirka 2% ränta om du binder i ett år. Alternativt sätt in pengarna på börsen istället för att amortera.

Permalänk
Medlem

Om du har massa pengar du _inte_ vill investera på börsen så sätt dem på https://www.sbab.se/1/privat/spara/sparkonto/vart_sparkonto.h... så får du 1% ränta istället. Betala av CSN har aldrig vart en ekonomiskt bra ide, även om det kan känns skönt att vara lån fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

CSN lån vägs ju in vid bostadslån t.ex.

Inte för mitt bolån från i år. Jag frågade om just CSN (som är mitt enda lån, utöver bolånet) och fick svaret att banken inte ens räknade in det i kalkylen pga bra villkor.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om du har massa pengar du _inte_ vill investera på börsen så sätt dem på https://www.sbab.se/1/privat/spara/sparkonto/vart_sparkonto.h... så får du 1% ränta istället. Betala av CSN har aldrig vart en ekonomiskt bra ide, även om det kan känns skönt att vara lån fri.

Dock 0,7 % efter skatt så det är ganska nära +-0 om räntan blir 0,64 % på CSN i och med att den räntan inte är avdragsgill, om man ser det kortsiktigt och jämför aktuella eller spekulerade räntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Inte för mitt bolån från i år. Jag frågade om just CSN (som är mitt enda lån, utöver bolånet) och fick svaret att banken inte ens räknade in det i kalkylen pga bra villkor.

Det känns som att de gör fel då. Det är trots allt en utgift.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det viktiga där är ju att regeringen tycker att låntagarna ska stå för CSN de inte klarar att driva in pengarna
a från smitare och ändra villkoren för alla som tagit lån sen 1989.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det känns som att de gör fel då. Det är trots allt en utgift.

Det räknas inte med i din skuldkvot. Det räknas med som en utgift, finns en anledning varför alla banker har en specifik flik för studielånsbetalningar men inte bryr sig om storleken på lånet.

Permalänk
Medlem

Högsta räntan sen 2015. Inte jätte länge trots allt.

Skrivet av ztenlund:

Dock 0,7 % efter skatt så det är ganska nära +-0 om räntan blir 0,64 % på CSN i och med att den räntan inte är avdragsgill, om man ser det kortsiktigt och jämför aktuella eller spekulerade räntor.

Blir väl +-0 om man har ett lån på 250tkr, mindre lån blir en förlust. (pga 150kr årlig avgift).

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Betala av CSN har aldrig vart en ekonomiskt bra ide, även om det kan känns skönt att vara lån fri.

För oss som tog lån efter 1989 men innan 2001 och som har hyffsad inkomst så var det inte riktigt ett alternativ att inte betala av CSN-lånet då man betalar 4% av inkomsten till CSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För oss som tog lån efter 1989 men innan 2001 och som har hyffsad inkomst så var det inte riktigt ett alternativ att inte betala av CSN-lånet då man betalar 4% av inkomsten till CSN.

Det är fortfarande krav på att amortera (dock inte 4% av inkomsten). Men man behöver ju inte betala av hela alltihopa så fort man kan för det. Kan man lägga pengarna på något med avkastning istället så är det fortfarande bättre.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Absolut är det så, dock värt att komma ihåg att räntan på CSN-lånet under 90-talet var 5-9% så det fanns ändå ett visst incitament att betala av mer än de 4% av inkomsten som var minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Inte för mitt bolån från i år. Jag frågade om just CSN (som är mitt enda lån, utöver bolånet) och fick svaret att banken inte ens räknade in det i kalkylen pga bra villkor.

Nya lån är ju en obligatorisk summa att betala varje månad. Göra en kalkyl som är sann utan denna är ju inte seriöst. Antar att du hade så bra ekonomi att det inte spelade nån roll. Grattis

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

CSN-lånet är det mest förmånliga lån du någonsin kommer kunna få så finns mycket lite anledning att betala tillbaka snabbare än 25 år som amorteringen ligger på. Möjligen att de sista åren avviker pga avgiften på 150 kr som kan bli en stor del av årskostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag kommer för evigt att ångra att jag inte tog CSN och köpte fonder istället för att jobba och köra utan lån när jag pluggade. 🥺

Permalänk
Medlem

I dagens läge förlorar du pengar på att betala av på CSN-lånet pga. inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dock 0,7 % efter skatt så det är ganska nära +-0 om räntan blir 0,64 % på CSN i och med att den räntan inte är avdragsgill, om man ser det kortsiktigt och jämför aktuella eller spekulerade räntor.

Fast den stora skillnaden är att om du har pengarna på baken så är det tillgängliga, till låg kostnad. Om du betalat av ditt CSN lån får du ta tex ett blankolån om du skulle behöva större summa pengar omgående.

Men du har rätt, man tjänar väldigt lite pengar om ens nått att spara dem på ett konto med ränta. Jag skulle förespråka att investera dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

I dagens läge förlorar du pengar på att betala av på CSN-lånet pga. inflationen.

Ökar dina intäkter i samma utsträckning som inflationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ökar dina intäkter i samma utsträckning som inflationen?

Hur har det något med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Hur har det något med saken att göra?

Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det förändrar ingenting. Du kan ha absolut noll i inkomst, men om 30 år kommer studielånet fortfarande ha blivit en struntsumma pga inflationen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det förändrar ingenting. Du kan ha absolut noll i inkomst, men om 30 år kommer studielånet fortfarande ha blivit en struntsumma pga inflationen.

Likväl förutsätter det att dina intäkter (eller för all del kapital) ökar i motsvarande takt. Hur skall du annars om 30 år betala av struntsumman?

Permalänk
Medlem

Inflationen kommer att inte bara resultera i högre kostnader för lån utan även högre räntor på sparkonton. Jag skulle tippa på att man inom kort kan få 2,5-3% om man binder något eller några år. Sen har vi börsen, att amortera bort andra lån osv. CSN-lånet mår bra av att puttra på utan extra amortering. Även med normal löneökning på 2-3 procent minskar CSN-lånet på ett trevligt sätt år för år.