Permalänk
Medlem

Vilken butik REKar ni?

Är ute efter en router, AX5400 som ni tipsar om här - men vart köper jag?

Blev nyss rätt irriterad på Elgiganten som har villkor man var tvungen att skriva under inför inlämnande på garanti - kunde de inte konstatera felet så kunde man betala 500-1000 kr för att få tillbaka produkten, annars skrotade de den - det var gratis (NO SHIT).

Vad tror dem, tar jag tid, far till deras butik, är utan en produkt jag köpt för att det inte är fel på den?
Vilket sätt att behandla kunder, mot denna bakgrund undrar jag vilken webbutik som är bäst?

Ser att Inet verkar få bra omdömen, men de verkar inte sälja AX5400.
-> Kan ni lista era favoritbutiker från bäst till sämre? (avseende kundservice gällande garanti/reklamation osv.)

Jag kan betala någon hundring x-tra för en seriös butik med bra service, men kanske inte 1000 kr känns rimligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Blev nyss rätt irriterad på Elgiganten som har villkor man var tvungen att skriva under inför inlämnande på garanti - kunde de inte konstatera felet så kunde man betala 500-1000 kr för att få tillbaka produkten, annars skrotade de den - det var gratis (NO SHIT).

Vilket sätt att behandla kunder, mot denna bakgrund undrar jag vilken webbutik som är bäst?

Bara så att du inte blir förvånad nästa gång:

Det är standard för alla butiker och återförsäljare att informera kunden om att kunden får betala för felsökningsavgift (eller skrota produkten och "slippa" betala) om det visar sig att det inte finns något fel eller om felet inte går på garanti.

Du kommer inte komma undan en sån sak genom att köpa från någon annan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kicken:

Är ute efter en router, AX5400 som ni tipsar om här - men vart köper jag?

Blev nyss rätt irriterad på Elgiganten som har villkor man var tvungen att skriva under inför inlämnande på garanti - kunde de inte konstatera felet så kunde man betala 500-1000 kr för att få tillbaka produkten, annars skrotade de den - det var gratis (NO SHIT).

Vad tror dem, tar jag tid, far till deras butik, är utan en produkt jag köpt för att det inte är fel på den?
Vilket sätt att behandla kunder, mot denna bakgrund undrar jag vilken webbutik som är bäst?

Ser att Inet verkar få bra omdömen, men de verkar inte sälja AX5400.
-> Kan ni lista era favoritbutiker från bäst till sämre? (avseende kundservice gällande garanti/reklamation osv.)

Jag kan betala någon hundring x-tra för en seriös butik med bra service, men kanske inte 1000 kr känns rimligt.

Tack på förhand!

Bara för förtydligandets skull, är det Asus AX5400 och isf vilken modell? Eller Netgears? Vilken modell av netgears är det isf?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bara så att du inte blir förvånad nästa gång:

Det är standard för alla butiker och återförsäljare att informera kunden om att kunden får betala för felsökningsavgift (eller skrota produkten och "slippa" betala) om det visar sig att det inte finns något fel eller om felet inte går på garanti.

Du kommer inte komma undan en sån sak genom att köpa från någon annan.

Tack för input. Kanske är så men är extremt konstigt? Om felet inte går på garantin - visst. Men med dessa villkor riskerar jag ju få betala en avgift bara för att en verkstad (som förmodligen inte har massvis med tid) inte lyckas återskapa felet - jag tycker det är väldigt fel! Betala om felet är pga yttre påverkan visst, men lyckas de inte återskapa felet ska jag inte behöva betala för att få tillbaka en defekt produkt.

ONT: Vilka ÅF har ni haft minst problem med gällande garantiärenden?

OFT: Kan visserligen i detta fall säga att jag fick mina produkter utbytta via Elgiganten - men jag litar inte på dessa verkstäder. Det är fullständigt vansinnigt och tro att jag lägger tid, pengar och är utan en produkt för att skicka in en produkt som inte har ett fel.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bara för förtydligandets skull, är det Asus AX5400 och isf vilken modell? Eller Netgears? Vilken modell av netgears är det isf?

ASUS tänker jag, men kanske tar denna istället: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...
givet de behov jag har idag.

Är inte benämningarna jättekonstiga? Det verkar ju vara kaos - denna ovan ex. ska man kalla den AX56U eller AX1800?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Tack för input. Kanske är så men är extremt konstigt? Om felet inte går på garantin - visst. Men med dessa villkor riskerar jag ju få betala en avgift bara för att en verkstad (som förmodligen inte har massvis med tid) inte lyckas återskapa felet - jag tycker det är väldigt fel! Betala om felet är pga yttre påverkan visst, men lyckas de inte återskapa felet ska jag inte behöva betala för att få tillbaka en defekt produkt.

ONT: Vilka ÅF har ni haft minst problem med gällande garantiärenden?

OFT: Kan visserligen i detta fall säga att jag fick mina produkter utbytta via Elgiganten - men jag litar inte på dessa verkstäder. Det är fullständigt vansinnigt och tro att jag lägger tid, pengar och är utan en produkt för att skicka in en produkt som inte har ett fel.

Seriösa butiker ser till att kunden är medveten om vad som kan hända om verkstaden inte kan återskapa felet. Elgiganten har gjort 100% rätt i det här fallet + att dom dessutom bytte ut dina produkter.

Nu beror det ju lite på exakt vad felet är, men om verkstaden inte kan återskapa felet, menar du då att du ändå ska få en ny produkt/reparation på garantin? Bara för att du säger så?

Om du t.ex. skickar in den på garanti med anledningen "WiFi fungerar jättedåligt" och det visar sig att det fungerar bra men hos dig så störs det ut av alla grannars WiFi för att ni allihopa råkar ligga på samma kanal. Det är ingen yttre påverkan och inte heller något fel på produkten, även om det fungerar dåligt hemma hos dig. Så om felet ligger hemma hos dig/dina grannar, vem ska då betala för timarvodet hos verkstaden?

Dessutom är det ganska troligt att alla butiker skickar till samma verkstad. Då hade du nog snarare tur att du köpte routern hos Elgiganten där du fick en ny produkt, då andra kanske inte ens hade gjort det.

Skrivet av Kicken:

Är inte benämningarna jättekonstiga? Det verkar ju vara kaos - denna ovan ex. ska man kalla den AX56U eller AX1800?

Modellen heter Asus AX56U och har stöd för AX1800.

Edit: AX i modellbeteckningen förtydligar att det är en WiFi 6 router. 56U är vilken modell det är (lågsegment). När det gäller AX1800 så innebär AX att den har stöd för WiFi 6, 1800 innebär att den klarar 574Mbit på 2,4GHz-bander + 1201Mbit på 5GHz-bandet. 574+1201= nästan 1800.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kicken:

Är inte benämningarna jättekonstiga?

Jo, det har blivit lite rörigt den senaste tiden när "alla" ska använda just "AX" till allt

Skrivet av Kicken:

ska man kalla den AX56U eller AX1800?

Japp (se ovan)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Förlåt för lite OT men jag köpte en ASUS AX92U för ett tag sedan. Skulle AX5400 vart ett smartare val?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

ASUS tänker jag, men kanske tar denna istället: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...
givet de behov jag har idag.

Är inte benämningarna jättekonstiga? Det verkar ju vara kaos - denna ovan ex. ska man kalla den AX56U eller AX1800?

Lite dyr sett till hastigheten. För bara 200 kr extra får du en rejält mycket snabbare router.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/d...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Seriösa butiker ser till att kunden är medveten om vad som kan hända om verkstaden inte kan återskapa felet. Elgiganten har gjort 100% rätt i det här fallet + att dom dessutom bytte ut dina produkter.

Nu beror det ju lite på exakt vad felet är, men om verkstaden inte kan återskapa felet, menar du då att du ändå ska få en ny produkt/reparation på garantin? Bara för att du säger så?

Om du t.ex. skickar in den på garanti med anledningen "WiFi fungerar jättedåligt" och det visar sig att det fungerar bra men hos dig så störs det ut av alla grannars WiFi för att ni allihopa råkar ligga på samma kanal. Det är ingen yttre påverkan och inte heller något fel på produkten, även om det fungerar dåligt hemma hos dig. Så om felet ligger hemma hos dig/dina grannar, vem ska då betala för timarvodet hos verkstaden?

Dessutom är det ganska troligt att alla butiker skickar till samma verkstad. Då hade du nog snarare tur att du köpte routern hos Elgiganten där du fick en ny produkt, då andra kanske inte ens hade gjort det.

Modellen heter Asus AX56U och har stöd för AX1800.

Edit: AX i modellbeteckningen förtydligar att det är en WiFi 6 router. 56U är vilken modell det är (lågsegment). När det gäller AX1800 så innebär AX att den har stöd för WiFi 6, 1800 innebär att den klarar 574Mbit på 2,4GHz-bander + 1201Mbit på 5GHz-bandet. 574+1201= nästan 1800.

I princip - ja.

I fallet du anger så är de ju klart att omgivningen spelar roll - jag är ingen expert, men jag vet att man gällande Wi-Fi inte ska köra samma kanal alla.

I mitt fall handlade det om en luftrenare där fläkten fick lagerljud efter en vecka - inte jättehögt, men ändå. Produkten är gjord för att användas i sovrum, vilket man inte vill med lagerljud. För att identifiera just detta, behöver man ett helt tyst rum och dessutom förstå vad som var ljudet innan defekten uppstod - faktiskt inte helt enkelt för en verkstad, då man måste ha en tyst miljö (förmodligen utan ventilation, eller en som går att stänga av), samt förstå och ha förmågan att särskilja lagerljud från 'driftljud'.

Det andra fallet var en knapp på en Xbox-kontroll som fastnade 1s efter man hållit den inne i ett antal minuter - återigen så behövs ju tiden för att konstatera felet.

Naturligtvis är jag glad att de kunde identifiera felen i detta fall och/eller litade på mig om de hade svårt att återskapa det.

Tycker det ändå är märkligt att man skulle gå in med ej trasiga produkter, ditt exempel tyder ju snarare på brist hos konsumenten - men jag kan tänka mig att en del skickar in sådana grejor. Men gud vad korkat, slösa sin egen tid och andras...

Det andra
Tack, så AX för ax-standarden då förstår jag = WiFi 6.
Det andra är jag halvt med på - men vad krånligt och lägga det i produkt/artikelnamnet som vissa gör då - det är ju tekniska spec.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lite dyr sett till hastigheten. För bara 200 kr extra får du en rejält mycket snabbare router.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/d...

Tack för tips. Du hade kört den för +200kr?
Nackdelen är ju att det inte finns i lager - behöver kollas upp.
Det andra är väl om man funderar på en ytterligare ASUS sen, för AiMesh är ASUS-standard för att koppla ihop va? Antar tillverkarna har sina egna standarder för det, eller kan man koppla ihop en D-Link och ASUS?

BTW
Är det ingen som vill lista sina favorit-butiker och/eller sämsta?

Jag har ingen dålig erfarenhet av någon än så länge och Elgiganten skötte sig ju i det senaste ärendet.
Men när jag snabb-googlade verkade Inet vara en favorit.
NetOnNet, Dustin, ev. Komplett också OK. MediaMarkt, Webbhallen verkade vara sämre.
På Trustpilot var det ris och ros om Kjelles - en del hade fått uppenbarligen beg-varor, i vissa fall var servicen bra, andra fall bristfällig. CDON verkar fått rätt kasst - verkar vara mer en marknadsplats likt Amazon numera(?), det verkade bland annat vara ett problem med att de inte tar något ansvar samt att personer fått vänta på kvitton osv.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Tack för tips. Du hade kört den för +200kr?
Nackdelen är ju att det inte finns i lager - behöver kollas upp.
Det andra är väl om man funderar på en ytterligare ASUS sen, för AiMesh är ASUS-standard för att koppla ihop va? Antar tillverkarna har sina egna standarder för det, eller kan man koppla ihop en D-Link och ASUS?

Finns hos Amazon. https://www.amazon.se/dp/B08GL1ZQV3/

AiMesh verkar vara ASUS-specifikt så lär inte gå med andra märken.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Är ute efter en router, AX5400 som ni tipsar om här - men vart köper jag?

Blev nyss rätt irriterad på Elgiganten som har villkor man var tvungen att skriva under inför inlämnande på garanti - kunde de inte konstatera felet så kunde man betala 500-1000 kr för att få tillbaka produkten, annars skrotade de den - det var gratis (NO SHIT).

Vad tror dem, tar jag tid, far till deras butik, är utan en produkt jag köpt för att det inte är fel på den?
Vilket sätt att behandla kunder, mot denna bakgrund undrar jag vilken webbutik som är bäst?

Ser att Inet verkar få bra omdömen, men de verkar inte sälja AX5400.
-> Kan ni lista era favoritbutiker från bäst till sämre? (avseende kundservice gällande garanti/reklamation osv.)

Jag kan betala någon hundring x-tra för en seriös butik med bra service, men kanske inte 1000 kr känns rimligt.

Tack på förhand!

Elgiganten krävde mig på en undersökningsavgift när de inte "kunde återskapa" problemet med min gamla Nexus 5x. Det var vid fjärde inlämningen och enda orsaken till jag fick min telefon fixad istället för stulen av de jävla asen var för att jag hade ställt mig i kunddisken och väntat i tio minuter tills mobilen stängde av sig och tvingat deras medarbetare att attestera felet vid den tredje inlämningen. Nu lagade Elgiganten telefonen i det fallet och ersatte mig för resor och arbetstid, men egentligen borde de fått böter för utpressning istället.

Elgiganten utnyttjar deras "rätt till undersökningsavgift" för att begå bedrägeri och stöld.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

I princip - ja.

I fallet du anger så är de ju klart att omgivningen spelar roll - jag är ingen expert, men jag vet att man gällande Wi-Fi inte ska köra samma kanal alla.

I mitt fall handlade det om en luftrenare där fläkten fick lagerljud efter en vecka - inte jättehögt, men ändå. Produkten är gjord för att användas i sovrum, vilket man inte vill med lagerljud. För att identifiera just detta, behöver man ett helt tyst rum och dessutom förstå vad som var ljudet innan defekten uppstod - faktiskt inte helt enkelt för en verkstad, då man måste ha en tyst miljö (förmodligen utan ventilation, eller en som går att stänga av), samt förstå och ha förmågan att särskilja lagerljud från 'driftljud'.

Det andra fallet var en knapp på en Xbox-kontroll som fastnade 1s efter man hållit den inne i ett antal minuter - återigen så behövs ju tiden för att konstatera felet.

Naturligtvis är jag glad att de kunde identifiera felen i detta fall och/eller litade på mig om de hade svårt att återskapa det.

Tycker det ändå är märkligt att man skulle gå in med ej trasiga produkter, ditt exempel tyder ju snarare på brist hos konsumenten - men jag kan tänka mig att en del skickar in sådana grejor. Men gud vad korkat, slösa sin egen tid och andras...

Som konsument vill man förstås att garantiärenden ska gå så smidigt som möjligt, men butik eller verkstad måste kunna få möjlighet att bekräfta felet innan dom ger dig en ny produkt eller t.ex. häver köpet.

Ännu jobbigare blir det för kunder som har stora produkter som t.ex. rejäla högtalare, TV-apparater, datorer och liknande. Men Elgiganten kan inte bara byta ut min TV till en nyare modell (samma finns inte kvar) bara för att jag säger det eller bara för att jag tar mig tid att plocka ner den från väggen och köra den till butiken.

Om problemet är väldigt specifikt och kanske svårt att återskapa om man inte har ett tyst rum som ett sovrum att testa i så kan det underlätta med underlag från din sida, t.ex. om du har lyckats spela in en video på när problemet händer (t.ex. 1 minut när det funkar bra och sedan 1 minut en vecka senare när det fungerar dåligt), eller om du har dokumentation från flera liknande fall från forum.

Alla butiker - i alla fall alla seriösa butiker - hade informerat dig om att du kan bli betalningsskyldig om felet inte finns eller om det av någon anledning inte går på garantin.

Du fick dessutom produkten utbytt, så du fick ju den bästa lösningen. Många andra butiker hade inte bytt ut produkten direkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som konsument vill man förstås att garantiärenden ska gå så smidigt som möjligt, men butik eller verkstad måste kunna få möjlighet att bekräfta felet innan dom ger dig en ny produkt eller t.ex. häver köpet.

Ännu jobbigare blir det för kunder som har stora produkter som t.ex. rejäla högtalare, TV-apparater, datorer och liknande. Men Elgiganten kan inte bara byta ut min TV till en nyare modell (samma finns inte kvar) bara för att jag säger det eller bara för att jag tar mig tid att plocka ner den från väggen och köra den till butiken.

Om problemet är väldigt specifikt och kanske svårt att återskapa om man inte har ett tyst rum som ett sovrum att testa i så kan det underlätta med underlag från din sida, t.ex. om du har lyckats spela in en video på när problemet händer (t.ex. 1 minut när det funkar bra och sedan 1 minut en vecka senare när det fungerar dåligt), eller om du har dokumentation från flera liknande fall från forum.

Alla butiker - i alla fall alla seriösa butiker - hade informerat dig om att du kan bli betalningsskyldig om felet inte finns eller om det av någon anledning inte går på garantin.

Du fick dessutom produkten utbytt, så du fick ju den bästa lösningen. Många andra butiker hade inte bytt ut produkten direkt.

Tror du folk plockar ner en TV och drar till med ett fel och hoppas på att få en nyare version?
Jag tror inte folk är så smarta generellt ^^

Nu blir jag nyfiken, kan du inte lista nån eller någon butik som du med större sannolikhet inte tror hade bytt ut produkter direkt - de vill jag nämligen gärna undvika!

Btw. har jag spelat in hur produkten låter som ny - just för att om skiten händer igen. Men att man ska behöva hålla på med sånt, ja...

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Elgiganten krävde mig på en undersökningsavgift när de inte "kunde återskapa" problemet med min gamla Nexus 5x. Det var vid fjärde inlämningen och enda orsaken till jag fick min telefon fixad istället för stulen av de jävla asen var för att jag hade ställt mig i kunddisken och väntat i tio minuter tills mobilen stängde av sig och tvingat deras medarbetare att attestera felet vid den tredje inlämningen. Nu lagade Elgiganten telefonen i det fallet och ersatte mig för resor och arbetstid, men egentligen borde de fått böter för utpressning istället.

Elgiganten utnyttjar deras "rätt till undersökningsavgift" för att begå bedrägeri och stöld.

Tråkig historia. Bra att du 'tvingade' dem. Ett fel som uppstår efter 10 min, som det verkar tal om här verkar det ju märkligt om de inte kan konstatera..?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Tror du folk plockar ner en TV och drar till med ett fel och hoppas på att få en nyare version?
Jag tror inte folk är så smarta generellt ^^

Nu blir jag nyfiken, kan du inte lista nån eller någon butik som du med större sannolikhet inte tror hade bytt ut produkter direkt - de vill jag nämligen gärna undvika!

Btw. har jag spelat in hur produkten låter som ny - just för att om skiten händer igen. Men att man ska behöva hålla på med sånt, ja...

Nej, jag tror inte folk plockar ner sin TV och drar till med ett fel och hoppas på att få en ny utan att verkstad eller butik först kan bekräfta felet. Men hade butiken varit tvungen att enbart gå på mitt ord (som du vill enligt tidigare inlägg) så hade många åkt dit med sin gamla TV precis innan garantin går ut.

Du kan räkna med att alla nätbutiker som saknar fysisk butik dit du kan åka och hämta en ny produkt från hyllan kommer skicka iväg din produkt till verkstad innan du får något nytt.

Det finns säkerligen undantag, men undantagen gäller framför allt produkter och inte butiker. Billiga produkter är enklare att byta ut direkt och vissa tillverkare låter butikerna byta ut på en gång enligt tillverkarens RMA rutiner.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, jag tror inte folk plockar ner sin TV och drar till med ett fel och hoppas på att få en ny utan att verkstad eller butik först kan bekräfta felet. Men hade butiken varit tvungen att enbart gå på mitt ord (som du vill enligt tidigare inlägg) så hade många åkt dit med sin gamla TV precis innan garantin går ut.

Du kan räkna med att alla nätbutiker som saknar fysisk butik dit du kan åka och hämta en ny produkt från hyllan kommer skicka iväg din produkt till verkstad innan du får något nytt.

Det finns säkerligen undantag, men undantagen gäller framför allt produkter och inte butiker. Billiga produkter är enklare att byta ut direkt och vissa tillverkare låter butikerna byta ut på en gång enligt tillverkarens RMA rutiner.

Det låter som du är insatt - fortfarande inga REKs?

Gällande luftrenaren så hade jag varit i direktkontakt med generalagenten som sa att de byter ut enheter, ty de har inte reservdelar pga så få reklamationer - vet inte om det hjälpte eller inte, men påtalade det för killen i disken när jag lämnade in luftrenaren.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Det låter som du är insatt - fortfarande inga REKs?

Gällande luftrenaren så hade jag varit i direktkontakt med generalagenten som sa att de byter ut enheter, ty de har inte reservdelar pga så få reklamationer - vet inte om det hjälpte eller inte, men påtalade det för killen i disken när jag lämnade in luftrenaren.

Jag har generellt inte haft några större problem som jag kan minnas på rak arm från varken Elgiganten, Netonnet, Komplett, Webhallen, Mediamarkt, Dustin, Inet m.fl.

Störst chans till utbytt produkt har du genom att besöka en fysisk butik, men om du får den utbytt har väldigt lite med butiken att göra och mer med RMA-rutiner som tillverkaren bestämmer.

På gott och ont förstås. När jag lämnade tillbaka en Xbox Elite-kontroll hos Netonnet för att den bl.a. inte reagerade på knapptryckningar så fick jag en ny direkt - men samtidigt lade dom ut den kontroll jag lämnade tillbaka bland hyllan så att någon annan stackare fick köpa den istället.

Elgiganten och Netonnet har väl bäst villkor i och med att du har 50 respektive 90 dagar öppet köp. I övrigt fungerar i princip alla butiker exakt likadant enligt tillverkarens RMA-rutiner.

Visa signatur

press nu1mlock