Permalänk
Medlem

Projektor eller TV?

Att köra projektor känns nästan lite spännande. Kommer princip bara använda skärmen för ett PS5. Jag kollar aldrig på TV så det blir bara till för spel isåfall.

Får man bra "skärm" på en projektor och duk som man får på en tv eller hur är det?

Permalänk
Medlem

Man kan köpa hur dyra saker som helst.. projektor och duk.. sen märker man att man har för ljust rummet.. och allt ser grått och färglöst ut.. Se till att du kan ha Mörkt när du ska köra på projektorn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tänker du i termer av pengar är en TV helt överlägsen för vad du får. Överlägset både i fråga om bildkvalitet per tusenlapp och överlägset i fråga om enkelhet. Du sätter TV:n i princip var du vill och den fungerar i alla rum,

För projektor är det följande som gäller: Först rummet, sedan duken och sist projektorn. Tänk i den ordningen. Rummet är allra viktigaste. Är rummet fel blir projektorbilden alltid sämre. Och det bästa rummet ser ut som en biograf. Fast du behöver inte ha lagstadgade nödutgångar som lyser ovanför dörren och ger sämre bildkvalitet.

Ett sämre rum kan delvis hanteras av en duk anpassad för ändamålet, men ett sämre rum med specialduk är fortfarande en kompromiss. Samt en extra kostnad. Först när man har rummet och duken är det avgörande att börja tala om projektorns kvalitet.

En projektor är idag egentligen bara förnuftigt ifall du strävar efter riktigt stor bild, över 85 tum. Ifall du inte bryr sig om bildkvalitet kan du komma undan med en enkel projektor och en vit vägg. Vill du ha bildkvaliteten med projektor blir det bra mycket dyrare än en TV.

Permalänk
Medlem

Inte samma kvalitet (om inget revolutionerande hänt på sistone).

En projektor i hemmet används väl egentligen endast för att man vill ha så stor bild som möjligt, allting annat är negativt med en projektor (någon får gärna rätta mig om jag har fel).

Permalänk
Medlem

Det här har jag börjat tänka på mer och mer, en mindre bio i hemmet, både jag och sambon tycker om film och serier och spelar en del spel Ps5 samt switch. Hade varit kul att dedikerad ett rum för enbart sådant här.

En tv i 98" format börjar också bli prisvärda.
TCL har en 98" för 37000 kr (vanligt vis 50000 kr) som ser intressant ut.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Så man slipper bry sig så mycket om rummet, men en projektor kan väll ge ännu större bild till ett lägre pris förstås men det blir lite mer att planera och tänka på 🤔

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Tänker du i termer av pengar är en TV helt överlägsen för vad du får. Överlägset både i fråga om bildkvalitet per tusenlapp och överlägset i fråga om enkelhet. Du sätter TV:n i princip var du vill och den fungerar i alla rum,

För projektor är det följande som gäller: Först rummet, sedan duken och sist projektorn. Tänk i den ordningen. Rummet är allra viktigaste. Är rummet fel blir projektorbilden alltid sämre. Och det bästa rummet ser ut som en biograf. Fast du behöver inte ha lagstadgade nödutgångar som lyser ovanför dörren och ger sämre bildkvalitet.

Ett sämre rum kan delvis hanteras av en duk anpassad för ändamålet, men ett sämre rum med specialduk är fortfarande en kompromiss. Samt en extra kostnad. Först när man har rummet och duken är det avgörande att börja tala om projektorns kvalitet.

En projektor är idag egentligen bara förnuftigt ifall du strävar efter riktigt stor bild, över 85 tum. Ifall du inte bryr sig om bildkvalitet kan du komma undan med en enkel projektor och en vit vägg. Vill du ha bildkvaliteten med projektor blir det bra mycket dyrare än en TV.

Precis. En anledning att satsa på projektor kan också vara att man vill kunna flytta den hyfsat enkelt.

Jag hyr ofta stuga på somrarna exempelvis och det är väldigt sällan man vet mer än att TV finns typ, men det kan vara en tjock-TV på 14 tum med inbyggd VHS eller vad som helst liksom. Jag kan ju inte ta med mig min 65'' hemifrån, en typ 40'' kanske hade gått men ändå jobbigt, men en lite projektor är ju inga problem att få med. Sen blir ju inte bilden så mycket att ha om man inte har duk och så, men man kan i alla fall koppla in typ en Chromecast eller Switch för att ha lite underhållning när vädret är dåligt eller så, vilket inte riktigt funkar på en tjock-TV.

Permalänk
Medlem

Tre skillnader mot TV avgjorde för mig:
- Större bild möjlig. Kör 119" i 2.35:1 och 93" i 16:9 (konstant höjd på duken som på bio).
- ljudet kommer från rätt ställe med ljudtransparent duk
- kunde använda hela ytan bakom duken för absorption för akustikreglering

Bildkvaliteten är bättre på TV, och billigare ör det också med TV.

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta fingret på det men för just film är det något med bilden som en projektor ger som jag inte tycker man får riktigt med en tv.
Med det sagt är allt enklare och billigare med TV och förutom film så tycker jag TVn är bättre till allt annat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5