"Fyndvara" på Netonnet defekt?

Permalänk
Medlem

Senaste nytt.

Köpte ett nytt nätaggregat men inte öppnat paketet än. Ville först prova att byta plats på grafikkortet till den andra PCI-E-slotten, efter tips här i tråden.

Och hör och häpna: jag lyckas inte återskapa felet.
Det ska säga att jag bara hållit på i en halvtimme, men lyckas köra webbsidor som google maps och spel med 3d-funktioner, vilket var helt ogörbart när kortet satt i den första slotten, redan efter mindre än en minut.

Nu sitter alltså kortet i den nedre slotten enligt denna bild.

https://asset.msi.com/resize/image/global/product/five_pictur...

Jag undrar två saker.
1. Om det nu är moderkortet/slotten det var fel på (har läst nåt om kapacitorer som försämras över tid), är det nåt som säger att jag inte bara kan fortsätta med kortet i den "nya" slotten?
2. Moderkortet har enligt uppgift PCI-E Gen3(16) och Gen2(4). Vilken av slottarna är vilken? Om den jag nu börjar köra (den nedre på bilden alltså) är den sämre, kommer det begränsa prestandan på GPU:n mycket?

Edit: hittade i manualen att slotten jag använder nu är PCIe 2.0 16x, och grafikkortet Geforce 1650 GTX är gjort för 3.0. Så jag antar att det blir nån flaskhalseffekt, men den kanske inte är så farlig för mig som inte är nån hardcore-gamer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saiganti:

Senaste nytt.

Köpte ett nytt nätaggregat men inte öppnat paketet än. Ville först prova att byta plats på grafikkortet till den andra PCI-E-slotten, efter tips här i tråden.

Och hör och häpna: jag lyckas inte återskapa felet.
Det ska säga att jag bara hållit på i en halvtimme, men lyckas köra webbsidor som google maps och spel med 3d-funktioner, vilket var helt ogörbart när kortet satt i den första slotten, redan efter mindre än en minut.

Nu sitter alltså kortet i den nedre slotten enligt denna bild.

https://asset.msi.com/resize/image/global/product/five_pictur...

Jag undrar två saker.
1. Om det nu är moderkortet/slotten det var fel på (har läst nåt om kapacitorer som försämras över tid), är det nåt som säger att jag inte bara kan fortsätta med kortet i den "nya" slotten?
2. Moderkortet har enligt uppgift PCI-E Gen3(16) och Gen2(4). Vilken av slottarna är vilken? Om den jag nu börjar köra (den nedre på bilden alltså) är den sämre, kommer det begränsa prestandan på GPU:n mycket?

Edit: hittade i manualen att slotten jag använder nu är PCIe 2.0 16x, och grafikkortet Geforce 1650 GTX är gjort för 3.0. Så jag antar att det blir nån flaskhalseffekt, men den kanske inte är så farlig för mig som inte är nån hardcore-gamer.

Det är nog lugnt, i teorin är det halva bandbredden men få grafikkort behöver ju så mycket.

Men det kan ju vara så att kortet ändå blev hårdare belastat i den andra sloten och att nätaggregatet därmed inte orkade med, men det funkar här för kortet kanske inte kräver riktigt lika mycket ström. Men funkar det så funkar det, så då kanske du får returnera agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Senaste nytt.

Köpte ett nytt nätaggregat men inte öppnat paketet än. Ville först prova att byta plats på grafikkortet till den andra PCI-E-slotten, efter tips här i tråden.

Och hör och häpna: jag lyckas inte återskapa felet.
Det ska säga att jag bara hållit på i en halvtimme, men lyckas köra webbsidor som google maps och spel med 3d-funktioner, vilket var helt ogörbart när kortet satt i den första slotten, redan efter mindre än en minut.

Nu sitter alltså kortet i den nedre slotten enligt denna bild.

https://asset.msi.com/resize/image/global/product/five_pictur...

Jag undrar två saker.
1. Om det nu är moderkortet/slotten det var fel på (har läst nåt om kapacitorer som försämras över tid), är det nåt som säger att jag inte bara kan fortsätta med kortet i den "nya" slotten?
2. Moderkortet har enligt uppgift PCI-E Gen3(16) och Gen2(4). Vilken av slottarna är vilken? Om den jag nu börjar köra (den nedre på bilden alltså) är den sämre, kommer det begränsa prestandan på GPU:n mycket?

Edit: hittade i manualen att slotten jag använder nu är PCIe 2.0 16x, och grafikkortet Geforce 1650 GTX är gjort för 3.0. Så jag antar att det blir nån flaskhalseffekt, men den kanske inte är så farlig för mig som inte är nån hardcore-gamer.

Så länge sloten använder 16 fysiska ”lanes” i PCIe 2.0 är det ingen fara prestandamässigt. Dock har vissa moderkort en nedre fullstor 16x PCIe slot men den använder inte alla lanes (ofta bara 4x).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Senaste nytt.

Köpte ett nytt nätaggregat men inte öppnat paketet än. Ville först prova att byta plats på grafikkortet till den andra PCI-E-slotten, efter tips här i tråden.

Och hör och häpna: jag lyckas inte återskapa felet.
Det ska säga att jag bara hållit på i en halvtimme, men lyckas köra webbsidor som google maps och spel med 3d-funktioner, vilket var helt ogörbart när kortet satt i den första slotten, redan efter mindre än en minut.

Nu sitter alltså kortet i den nedre slotten enligt denna bild.

https://asset.msi.com/resize/image/global/product/five_pictur...

Jag undrar två saker.
1. Om det nu är moderkortet/slotten det var fel på (har läst nåt om kapacitorer som försämras över tid), är det nåt som säger att jag inte bara kan fortsätta med kortet i den "nya" slotten?
2. Moderkortet har enligt uppgift PCI-E Gen3(16) och Gen2(4). Vilken av slottarna är vilken? Om den jag nu börjar köra (den nedre på bilden alltså) är den sämre, kommer det begränsa prestandan på GPU:n mycket?

Edit: hittade i manualen att slotten jag använder nu är PCIe 2.0 16x, och grafikkortet Geforce 1650 GTX är gjort för 3.0. Så jag antar att det blir nån flaskhalseffekt, men den kanske inte är så farlig för mig som inte är nån hardcore-gamer.

Alla PCIe-portar förutom den första x16-porten går via styrkretsen istället för direkt till processorn, och den andra x16-porten är som sagt bara kopplad som PCIe 2.0 x4. Så det kommer troligtvis påverka prestandan lite, men svårt att säga hur mycket det egentligen gör med ett grafikkort i den klassen.

En möjlig orsak till problemet är att du har böjda pinnar i CPU-sockeln, det är det vanligaste problemet när PCIe-portarna som är kopplade till processorn strular. Och det är väl i stort sett det enda du faktiskt kan göra något åt utan att behöva byta ut delar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla PCIe-portar förutom den första x16-porten går via styrkretsen istället för direkt till processorn, och den andra x16-porten är som sagt bara kopplad som PCIe 2.0 x4. Så det kommer troligtvis påverka prestandan lite, men svårt att säga hur mycket det egentligen gör med ett grafikkort i den klassen.

En möjlig orsak till problemet är att du har böjda pinnar i CPU-sockeln, det är det vanligaste problemet när PCIe-portarna som är kopplade till processorn strular. Och det är väl i stort sett det enda du faktiskt kan göra något åt utan att behöva byta ut delar också.

Aha intressant info!!

Jag går nog inte in och försöker böja tillbaka något i det här läget, är bara glad om det kan överleva några år till nu.

Permalänk
Medlem

Hörni allihop -

Tusen tack, och tusen till. Man upphör aldrig att förvånas hur många vänliga människor det finns som vill hjälpa. Jag är så glad för stöd och pepp. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Nu är kortet bytt mot ett nytt likadant. Nu kan man bara be till högre makter att inte felet återskapas 😅

Det krävdes en del tjafs och jag kan inte rekommendera kundservicen på Netonnet i Hisings Backa - mkt bättre i Järnbrott.

Ibland är det så. Ibland kan det tom. skilja sig mellan olika anställda hos butiken ifråga. Vissa kanske känner sig mer "serviceminded" för dagen medan andra eventuellt sätter sig på tvären.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara att det är själva pcie sloten som är skadad med böjda/skitiga/tappat fjäder kraft på nån/några pinnar med dålig kontakt som följd.
Och att då byta till andra X16 sloten som troligen varit oanvänd och kanske aldrig haft ett kort i sig alls gör ju att det kan fungera.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag köpte också dumt nog en fyndvara på Netonnet. Ett datorchassi som var "komplett och kontrollerat".

När jag väl rivit ner hela min egna dator, oåterkallerligt (klippt i kablar å skit) så visade det sig att nya chassit inte alls var komplett. Diskkabinetten (en ram för ssd/hdd), allt kablage inkl alla skruvar, muttrar, distanser, buntband etc samt ett magnetiskt dammfilter saknades.

Sedan följde 2 månader av samtal till kundtjänst. Dom skicka ut fel ersättningschassi pga det jag köpte var felmärkt av klåparna i butiken från början. Dom skickade faktura på faktura med betalningskrav fast jag gjorde en reklamation av en ej komplett vara, och så jävla mycket mer klabb än så.

Aldrig aldrig mer, fy fan vilket elände det var att reda upp den skiten!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W