Permalänk
Medlem

Endast tekniker som har tillgång till skåpet. Blir till att dra kabel....

Det var något som @zectors lösning jag hade hoppats på

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

@xtrem fick du någon klarhet i varför Familjebostäder valt att bygga det på detta sätt? Hur löste du det till slut? Fick du sätta en switch ute i trapphuset?

Hur är Zitius att ha att göra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

@xtrem fick du någon klarhet i varför Familjebostäder valt att bygga det på detta sätt? Hur löste du det till slut? Fick du sätta en switch ute i trapphuset?

Hur är Zitius att ha att göra med?

Nej. Fick inte ha något i skåpet. Använder ett uttag i lägenheten till switch och router och drog sladdar därifrån till de rum som behöver trådad tillgång.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtrem:

Nej. Fick inte ha något i skåpet. Använder ett uttag i lägenheten till switch och router och drog sladdar därifrån till de rum som behöver trådad tillgång.

Tack för svar! Känner du någon osäkerhet över att inte ha fysisk kontroll över enheterna som används för att ansluta till internet? Teoretiskt sett skulle väl obehöriga personer kunna koppla upp sig och sniffa trafiken alternativt begå man in the middle-attacker och liknande på nätet?

Permalänk
Medlem

De flesta datanät som är RJ45 är säkerligen numera VLAN så även om man teknisk sett sitter på ett LAN som man delar med andra så ska man inte kunna komma åt de andra näten. Om det nu inte är så att man kan hacka switchen eller det finns bugg man kan utnyttja. Dessutom brukar i stort sett all utrustning numera även vara inlåst eller inte tillgänglig för allmänheten.

Däremot kan det ju vara så att man drabbas av dubbel NAT, beror lite på hur nätet ser ut andra jag och hur leverantören valt att göra.

Men nog är det lite konstigt att dom byggt som tidigare beskrevs i tråden, är det rätt enligt min mening ska alla TP-kablar komma ut vid t.ex. elcentralen där man själv får koppla in en router eller vad som behövs mot en fiberdosa eller RJ45 uttag som ger dig Internet. Mycket märkligt om man har en massa datauttag som försvinner ner till en källare någon stans. Ska man ha en sådan lösning bör man ha sin eget lilla utrymme som är låst där prylarna sitter men det uppfattar jag som en onödigt krånglig lösning.

Att man inte får tillträde till utrymmen som rör data och fibernät (koax etc) är inte konstigt i sig, det är ju fastighetsägarens ansvar.