[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk
Medlem

Har inte hittat liknande customizing-program alls i listan men ger lite förslag på sån här ändå, plus lite annat

7+Taskbar Tweaker - Mer options för taskbaren i Win10, som t ex att kunna stänga ner program med mittklick, inte kombinera fler program till en knapp, dubbelklicka varsomhelst på taskbaren för taskmanager eller musskrolla varsomhelst för att snabbt ändra volym i Windows.

AltSnap - Bästa funktionen ifrån Linux, att kunna hålla in Alt o dra med musen varsomhelst i ett fönster för att flytta den, eller dra med högermus för att ändra storlek. Personligen använder jag dock Win-knappen då det funkar bättre imo.

EarTrumpet - En bättre volymkontroll, gjort av fd Microsoft-anställda som tydligen inte fick göra det här på arbetstid.

qimgv - Bästa bildvisningsprogrammet jag testat. Relativt basic men samtidigt väldigt kraftfullt o gör precis det man vill, dessutom open source. Utvecklaren är dock Ukrainare så utvecklingen är on hold atm av uppenbar anledning.

Winaero Tweaker - Ändra många gömde inställningar i Windows, t ex stäng av all telemetry eller automatiska uppdateringar.

Permalänk
Medlem

RBTray - Gör att man kan högerklicka på minimera-knappen på vilket fönster som helst för att få ner programmet till trayn istället för taskbaren. T ex smidigt för mig som använder en MiniDSP där jag gärna vill ha snabb åtkomst till apparaten men inte vill ha programmet konstant skräpande i taskbaren. Dessutom har det nåt extrafönster uppe hela tiden för enbart nån slags kommunikation med MiniDSPn som jag har helt ointresserad av att se, så att gömma den i trayn var också gött.

Permalänk
Medlem

Slänger in ett par småfavoriter som dykt upp mellan åren, säkerligen ett par som blivit rekommenderade tidigare, men what the hell:

  • ShareX | Microsoft Store - öppen källkod, gör allt du behöver när det kommer till skärmdumpar och skärminspelning

  • EarTrumpet | Microsoft Store - ofantligt mycket bättre än Microsofts egna sätt att hantera volymkontrollen för individuella applikationer, fungerar bättre (just nu) på Windows 10 då du kan gömma Microsofts egna, i jämförelse med Windows 11 som du inte kan göra det

  • PowerToys | Microsoft Store - mycket smått och gott utvecklat av Microsoft själva som hjälper med produktiviteten

Söker personligen ett bra alternativ till gamla EPUB-läsaren som Microsoft Edge (Legacy) hade... och inte riktigt hittat ett bra alternativ till det. Calibre är för klumpigt och vill ha något "lightweight" i stil med EPUB-läsaren från Edge (Legacy).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Slänger in ett par småfavoriter som dykt upp mellan åren, säkerligen ett par som blivit rekommenderade tidigare, men what the hell:

  • ShareX | Microsoft Store - öppen källkod, gör allt du behöver när det kommer till skärmdumpar och skärminspelning

  • EarTrumpet | Microsoft Store - ofantligt mycket bättre än Microsofts egna sätt att hantera volymkontrollen för individuella applikationer, fungerar bättre (just nu) på Windows 10 då du kan gömma Microsofts egna, i jämförelse med Windows 11 som du inte kan göra det

  • PowerToys | Microsoft Store - mycket smått och gott utvecklat av Microsoft själva som hjälper med produktiviteten

Söker personligen ett bra alternativ till gamla EPUB-läsaren som Microsoft Edge (Legacy) hade... och inte riktigt hittat ett bra alternativ till det. Calibre är för klumpigt och vill ha något "lightweight" i stil med EPUB-läsaren från Edge (Legacy).

Jag gav förslag om EarTrumpet, men TS ville inte lägga till det pga Microsoft Store. Lite tråkigt att det inte finns att installera som vanligt.
ShareX finns ju dock som vanlig innstallation https://getsharex.com/
PowerToys borde också finnas via microsoft.com istället för Store.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Jag gav förslag om EarTrumpet, men TS ville inte lägga till det pga Microsoft Store. Lite tråkigt att det inte finns att installera som vanligt.
ShareX finns ju dock som vanlig innstallation https://getsharex.com/
PowerToys borde också finnas via microsoft.com istället för Store.

Som sagt försöker hålla listan ganska universal så man inte ska behöva ha ett microsoft konto för att ha tillgång till dem då vissa väljer att köra oregistrerat med lokalt konto och har då inte tillgång till Microsoft Store.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

WinDirStat

Sökte i tråden men såg ingen som hade tipsat om detta. Väldigt finurligt program för att se vad som tar plats på ens diskar. Som exempel hittade jag en 60GB stor fil på en inspelning jag dragit igång när jag spelat Modern Warfare och sedan glömt bort. Ett antal timmar slösurfning tog upp mycket utrymme

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt försöker hålla listan ganska universal så man inte ska behöva ha ett microsoft konto för att ha tillgång till dem då vissa väljer att köra oregistrerat med lokalt konto och har då inte tillgång till Microsoft Store.

Jag har kunnat köra med lokalt konto och kunna hämta hem från Microsoft Store. Det går i Pro versionen av Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag gav förslag om EarTrumpet, men TS ville inte lägga till det pga Microsoft Store. Lite tråkigt att det inte finns att installera som vanligt.
ShareX finns ju dock som vanlig innstallation https://getsharex.com/
PowerToys borde också finnas via microsoft.com istället för Store.

Missade det helt att det skulle vara utan Microsoft Store, de flesta människor kör ju med det idag och det är enkelt. Som ovan nämnde bör det vara möjligt att dra hem programmen med ett lokalkonto idag också.

Anyway, EarTrumpet har några varianter också på deras egna sajt, samt GitHub. Finns experimentella versioner bland annat. Samt via någon plattform som heter Chocolatey.

Permalänk
Medlem

Såg att CCleaner ligger i listan. Har de åtgärdat alla problem?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har kunnat köra med lokalt konto och kunna hämta hem från Microsoft Store. Det går i Pro versionen av Windows

mycket möjligt. men vill som sagt inte beblanda in appar som ligger bakom kontoväggar för att äns kunna laddas ned men om folk vill ha det så får jag skapa en kategori för Microsoft store appar.

Skrivet av Cable:

Missade det helt att det skulle vara utan Microsoft Store, de flesta människor kör ju med det idag och det är enkelt. Som ovan nämnde bör det vara möjligt att dra hem programmen med ett lokalkonto idag också.

Anyway, EarTrumpet har några varianter också på deras egna sajt, samt GitHub. Finns experimentella versioner bland annat. Samt via någon plattform som heter Chocolatey.

vet inte var du hittade några installers på github sidan?.

eller menar du att man ska bygga den från source själv?
känns överkurs och inget som jag har en aning om hur man gör har gjort de ett par gånger efter instruktioner på linux men under windows har jag iaf totalt noll koll på hur man gör det.

inget jag skulle fixa utan instruktionsbok varesig på windows eller linux...

vill helst inte krångla till det behåll windows simpelhet med att bara kunna klicka på en installer och installera det så .exe eller .msi eller annan executeable som windows native vet vad den ska göra med och inte behöva fippla med konsoller i onödan.

Skrivet av CymbalCrasher:

Såg att CCleaner ligger i listan. Har de åtgärdat alla problem?

ingen aning ligger kvar sen Dimestam ägde tråden före 2018 eller nå sånt så finns en del länkar där som kanske inte längre fungerar och så.

har inte använt ccleaner på säkert 10 år eller sen man lämnade typ win xp...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gjorde en tagg för win 10/11 Microsoft store appar eftersom det verkar som att många vill använda det.

la till

EarTrumpet
ShareX
PowerToys

la även till Windirstat under lagring

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pugilisten:

WinDirStat
https://windows-cdn.softpedia.com/screenshots/WinDirStat_3.jpg
Sökte i tråden men såg ingen som hade tipsat om detta. Väldigt finurligt program för att se vad som tar plats på ens diskar. Som exempel hittade jag en 60GB stor fil på en inspelning jag dragit igång när jag spelat Modern Warfare och sedan glömt bort. Ett antal timmar slösurfning tog upp mycket utrymme

WinDirStat kör jag relativt ofta när jag saknar en massa utrymme och minne(i huvudet) var allt tagit vägen, dock stänger jag av den där gräsliga bilden den genererar och använder bara listan.

Permalänk
Avstängd

Jag vill föreslå Lightshot.
https://app.prntscr.com/en/index.html

Ett screenshot-program som lyssnar på din PrtScr-knapp (default) där man bland annat kan spara bil, rita på bild innan, kopierabild (så man kan klistra in på ställen som stödjer inklistring av bildobjekt).
PrtScr och sedan är det bara att dra över det område man vill spara, och man kan justera ytterkanterna efteråt ifall man dragit lite fel/för kort/för långt.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Jag vill föreslå Lightshot.
https://app.prntscr.com/en/index.html

Ett screenshot-program som lyssnar på din PrtScr-knapp (default) där man bland annat kan spara bild, rita på bild innan, kopierabild (så man kan klistra in på ställen som stödjer inklistring av bildobjekt).

vad jag vet så kan du simpelt bara trycka ctrl+v för att klistra in skärmbild du tagit med print screen (eller ALT+Print screen för specifikt programfönster) typ överallt?

måste va flera år sen jag stötte på en websida eller annat som faktiskt kräver att man först sparar bilden som en fil först utan de flesta stödjer inklistring direkt.

spara bilden går väl inte göra direkt dock vad jag vet utan kräver väl att man passerar en bildeditor först samma med redigering.

för friklipp på finns snipping tool inbyggt i win 10/11 tror t.om win 7/8 ev har det inbyggt men osäker där du sen antingen kan välja att spara bilden eller välja att kopiera bilden till urklipp.

men visst den verkar väl vara ett relativt genomtänkt allt i ett paket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jag vet så kan du simpelt bara trycka ctrl+v för att klistra in skärmbild du tagit med print screen (eller ALT+Print screen för specifikt programfönster) typ överallt?

måste va flera år sen jag stötte på en websida eller annat som faktiskt kräver att man först sparar bilden som en fil först utan de flesta stödjer inklistring direkt.

spara bilden går väl inte göra direkt dock vad jag vet utan kräver väl att man passerar en bildeditor först samma med redigering.

för friklipp på finns snipping tool inbyggt i win 10/11 tror t.om win 7/8 ev har det inbyggt men osäker där du sen antingen kan välja att spara bilden eller välja att kopiera bilden till urklipp.

men visst den verkar väl vara ett relativt genomtänkt allt i ett paket.

Med vanliga prtscr, kan du crop:a bilden direkt utan bildredigering?
Via lights or kan du spara bilden med ett knapptryck. Eller ladda upp till en imghost.

Det är förvånansvärt många ställen som inte stödjer inklistring fortfarande.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Med vanliga prtscr, kan du crop:a bilden direkt utan bildredigering?
Via lights or kan du spara bilden med ett knapptryck. Eller ladda upp till en imghost.

Det är förvånansvärt många ställen som inte stödjer inklistring fortfarande.

de va det jag menade man hade inbyggda snipping tool till så får du typ samma funktion där du typ markerar vad du vill klippa ut.

det snipping tool saknar är väl direktuppladdnin och att den inte kör med print screen knappen utan du får starta appen från startmenyn när du behöver den.

osäker om snipping tool har några snabbknappar faktist så sällan jag behöver ett vistt område utan helskärm eller programfönster är good enough.

men som sagt det är ett alternativ så kan bli att det åker med in i nästa batch jag lägger till orkar inte sitta igen idag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

de va det jag menade man hade snipping tool till så får du typ samma funktion där du typ markerar vad du vill klippa ut.

det snipping tool saknar är väl direktuppladdnin och att den inte kör med print screen knappen utan du får starta appen från startmenyn när du behöver den.

Ja du måste ju in i start-menyn och rota fram sniping tool, helt onödigt arbete när det räcker med ett knapptryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jag vet så kan du simpelt bara trycka ctrl+v för att klistra in skärmbild du tagit med print screen (eller ALT+Print screen för specifikt programfönster) typ överallt?

måste va flera år sen jag stötte på en websida eller annat som faktiskt kräver att man först sparar bilden som en fil först utan de flesta stödjer inklistring direkt.

spara bilden går väl inte göra direkt dock vad jag vet utan kräver väl att man passerar en bildeditor först samma med redigering.

för friklipp på finns snipping tool inbyggt i win 10/11 tror t.om win 7/8 ev har det inbyggt men osäker där du sen antingen kan välja att spara bilden eller välja att kopiera bilden till urklipp.

men visst den verkar väl vara ett relativt genomtänkt allt i ett paket.

Med ALT+SHIFT+S kan man klippa UT valfritt område. Mycket användbart.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av stgr:

Ja du måste ju in i start-menyn och rota fram sniping tool, helt onödigt arbete när det räcker med ett knapptryck.

jag har allt i startmenyn... gillar att ha allt på samma ställe.

Skrivet av Zirgo:

Med ALT+SHIFT+S kan man klippa UT valfritt område. Mycket användbart.

<Uppladdad bildlänk>

se där fanns ju t.om. snabbknapp för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gjorde en tagg för win 10/11 Microsoft store appar eftersom det verkar som att många vill använda det.

la till

EarTrumpet
ShareX
PowerToys

la även till Windirstat under lagring

Du tyckte alltså inte nån av mina förslag högst upp på den här sidan var nåt att ha alltså?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Du tyckte alltså inte nån av mina förslag högst upp på den här sidan var nåt att ha alltså?

har inte tittat på allt än ska tebaks te föregående sida också när ja får tid.

har för mig iaf 2 av dem redan finns men osäker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

WizTree, extremt mycket snabbare än WinDirStat som jag körde tidigare 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

SoundSwitch - Gör det enkelt att byta default ljud input/output med keybindings
https://github.com/Belphemur/SoundSwitch/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Med ALT+SHIFT+S kan man klippa UT valfritt område. Mycket användbart.

<Uppladdad bildlänk>

Du menar exakt samma som win+shift+s som redan är inbyggt i windows11?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Du menar exakt samma som win+shift+s som redan är inbyggt i windows11?

Du har rätt och jag har fel😎

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Såg att CCleaner ligger i listan. Har de åtgärdat alla problem?

Så vitt jag vet så har de det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KroesusSork:

Du menar exakt samma som win+shift+s som redan är inbyggt i windows11?

Eller Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

qimgv - Bästa bildvisningsprogrammet jag testat. Relativt basic men samtidigt väldigt kraftfullt o gör precis det man vill, dessutom open source. Utvecklaren är dock Ukrainare så utvecklingen är on hold atm av uppenbar anledning.

Kan varmt rekommendera den här bildvisaren också! Oerhört bra!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Detta var en nyhet för mig.

Power automate

Med Power Automate Desktop kan du automatisera webb- och skrivbordsappar på skrivbordet i Windows genom att härma användargränssnittsåtgärder som klick och tangentbordsinmatningar. Du kan också kombinera dessa åtgärder med fördefinierat stöd för appar som Excel om du vill underlätta automatiseringen av repetitiva uppgifter.

Verkar var mycket användbart.

Beskrivning tillagd + youTube
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jag vet så kan du simpelt bara trycka ctrl+v för att klistra in skärmbild du tagit med print screen (eller ALT+Print screen för specifikt programfönster) typ överallt?

måste va flera år sen jag stötte på en websida eller annat som faktiskt kräver att man först sparar bilden som en fil först utan de flesta stödjer inklistring direkt.

spara bilden går väl inte göra direkt dock vad jag vet utan kräver väl att man passerar en bildeditor först samma med redigering.

för friklipp på finns snipping tool inbyggt i win 10/11 tror t.om win 7/8 ev har det inbyggt men osäker där du sen antingen kan välja att spara bilden eller välja att kopiera bilden till urklipp.

men visst den verkar väl vara ett relativt genomtänkt allt i ett paket.

Sweclockers?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021