Billiga, hållbara och bra ljud på hörlurar

Permalänk
Medlem

Billiga, hållbara och bra ljud på hörlurar

Jag jobbar som hantverkare och idag dunkade jag huvudet i ställningen så mina in ear lurar flög till Narnia. Jag tänkte att jag skulle kolla runt på Tradera efter nya fast en on ear variant. Eftersom jag jobbar som grisgubbe så bryr jag mig inte om hur dem ser ut eller hur "fina" dem är.

Det enda jag bryr mig om är att dem är hållbara, relativt billiga (>1000kr beg.) blåtand och har bra ljud. Skadar inte om dem blockar ljud utifrån bra också. Tänker att jag ska leta på Tradera men jag har inte den blekaste vad jag ska leta efter. Speciellt äldre varianter.

Någon med bra tips?

Ha de gött haj

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa vore nog ett par hörselskydd men då kostar de åtminstone nya ofta mer än 1000 kr men det brukar finnas hygiensatser så man kan få dem "renoverade till svettfria" om man väljer nått begagnat från ett känt märke.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa vore nog ett par hörselskydd men då kostar de åtminstone nya ofta mer än 1000 kr men det brukar finnas hygiensatser så man kan få dem "renoverade till svettfria" om man väljer nått begagnat från ett känt märke.

Kan bara hålla med här. Om hållbarhet är viktigt så finns det inga bra vanliga hörlurar för ändamålet utan det är hörselskydd som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa vore nog ett par hörselskydd men då kostar de åtminstone nya ofta mer än 1000 kr men det brukar finnas hygiensatser så man kan få dem "renoverade till svettfria" om man väljer nått begagnat från ett känt märke.

Skrivet av tonii:

Kan bara hålla med här. Om hållbarhet är viktigt så finns det inga bra vanliga hörlurar för ändamålet utan det är hörselskydd som gäller.

Jag har haft sådana. Sådana kan jag ta ut på jobbet nya, gratis men finns en anledning varför jag inte har dem.
Riktigt så viktigt är inte hörselskyddet. Rankar det såhär
1. Ljudkvalle
2. Billiga
2. Hållbarhet
4. Hörselskydd

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Fast billiga och ljudkvalité går inte ihop, du måste nog offra något tyvär!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Skulle väl iaf ge en ros till Peltors WS för 3 av de 4 krav du har. Och om jobbet kan betala för en del så kanske priset är rimligt.
https://www.proffsmagasinet.se/skydd/horselskydd/horselskydd/...

FYI >1000kr = mer än 1000kr. Du menar nog <1000kr

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjalls:

Jag har haft sådana. Sådana kan jag ta ut på jobbet nya, gratis men finns en anledning varför jag inte har dem.
Riktigt så viktigt är inte hörselskyddet. Rankar det såhär
1. Ljudkvalle
2. Billiga
2. Hållbarhet
4. Hörselskydd

Ett par bra hörselskydd uppfyller de kraven ganska väl, åtminstone om man ser till presterad ljudkvalitet i en bullrig omgivning och de 3 andra kraven uppfyller de definitivt, speciellt om du inte behöver betala dem helt själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, skit i hörselskydd. Menade bara att dem ska ha nån form av skydd. Och jag kommer köpa nån billig äldre blaska på tradera/blocket.

Typ Sony WH-1000XM2?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Ok, skit i hörselskydd. Menade bara att dem ska ha nån form av skydd. Och jag kommer köpa nån billig äldre blaska på tradera/blocket.

Typ Sony WH-1000XM2?

Men ingen av dessa Sony/Bose NC-lurar har något hörselskydd överhuvudtaget. Snarare tvärtom då dom sänker den upplevda ljudnivån från saker omkring dig utan att faktiskt skydda din hörsel.

Sony WH-1000X modellerna har väldigt bra ljudkvalité och sitter relativt bra. Bose QC modeller har i mitt tycke lite bättre passform. Inte riktigt lika bra ljud men tillräckligt bra för att man inte ska störa sig på det.

Om någon av dom är hållbara... byggkvalité är det inget fel på men dom är ju heller inte robusta likt ett Peltorskydd.

Ett par XM3 borde du kunna få under 1000kr i bra skick. XM2 absolut. Bose kan säkert kosta lite mer pga folks förhållande till varumärket.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Sålänge det inte är openback så är det en form av hörselskydd, ungefär som att hålla händerna för öronen. Tänker mest på ställningsklonk och kanske spikpistolsljud. Inte jag som gör ljuden så dem är en bit bort

Passform är viktigt speciellt när man använder dem länge. Sålänge ljudkvallen inte är dålig åt något håll så bryr jag mig inte så mycket, tänker att dessa är mer slit-o-släng.

Hållbarheten är mer att jag inte behöver sansa på rosor runt dem utan jag kan ta på/ta av många gånger om dagen utan någon billig plastdel går av.

Skulle du säga att det är en avsevärd skillnad på XM2 ochXM3? XM2 verkar gå för 500-800 och XM3 för 1000-1500

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med mina ATH-SR30BT. Riktigt bra ljud och grym batteritid. Mikrofonen är tyvärr inte den bästa dock om det är viktigt.

https://www.scandinavianphoto.se/audio-technica/ath-sr30bt-sv...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd

Du missade XM3 för 799 precis, #19747173

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Jag har haft sådana. Sådana kan jag ta ut på jobbet nya, gratis men finns en anledning varför jag inte har dem.
Riktigt så viktigt är inte hörselskyddet. Rankar det såhär
1. Ljudkvalle
2. Billiga
2. Hållbarhet
4. Hörselskydd

Ljudkvalité bekostas ju av NC om det nu faller på Sony XM2/3/4 eller vad som helst. Sen när det kommer till trådlöst så är det ju då batterier vilket är en förbrukningsvara så vet inte hur mycket det degraderats med tiden om det är beggade trådlösa hörlurar..

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag är supernöjd med mina ATH-SR30BT. Riktigt bra ljud och grym batteritid. Mikrofonen är tyvärr inte den bästa dock om det är viktigt.

https://www.scandinavianphoto.se/audio-technica/ath-sr30bt-sv...

Gott, men köper helst ett par begagnade då jag ändå ska slita ut dem

Skrivet av snajk:

Du missade XM3 för 799 precis, #19747173

Ajajaj den sved lite

Skrivet av MexxII:

Ljudkvalité bekostas ju av NC om det nu faller på Sony XM2/3/4 eller vad som helst. Sen när det kommer till trådlöst så är det ju då batterier vilket är en förbrukningsvara så vet inte hur mycket det degraderats med tiden om det är beggade trådlösa hörlurar..

Jag kommer nog slita ut dem fortare än dem normalt skulle hålla ändå

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Fast billiga och ljudkvalité går inte ihop, du måste nog offra något tyvär!

Ett par Takstar 80/Hyperx cloud II (utan USB-ljudkorter (skräpet) ) med equalizer duger gott och väl åt majoriteten. Särskilt med externt ljudkort/DAC då det inbyggda har för låg förstärkning. Jag har själv blivit tvungen att peta in gamla ljudkort från hyllan då det inbyggda kräver 95% volym för vad som motsvarar normal volym, då är inte ens "Cloud II" ett headset med hög impedans.

För spel, och snittanvändaren är audiofilsaker bortkastade pengar.

Det kräver dock equalizer så man kan åtgärda skrålet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Urbanears Plattan 2
Billiga
Okej ljud för musik och handsfree
Bluetooth
Hyffsat hållbara
Billiga nog att byta ut om dom slits ut.
Ingen ANC

https://www.urbanears.com/se/sv/1002580.html?gclid=CjwKCAjwp9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Ett par Takstar 80/Hyperx cloud II (utan USB-ljudkorter (skräpet) ) med equalizer duger gott och väl åt majoriteten. Särskilt med externt ljudkort/DAC då det inbyggda har för låg förstärkning. Jag har själv blivit tvungen att peta in gamla ljudkort från hyllan då det inbyggda kräver 95% volym för vad som motsvarar normal volym, då är inte ens "Cloud II" ett headset med hög impedans.

För spel, och snittanvändaren är audiofilsaker bortkastade pengar.

Det kräver dock equalizer så man kan åtgärda skrålet.

Använde faktiskt mina gamla Cloud II på jobbet men dem hade inte den pasformen som är bra när man är i rörelse. Den är ju gjorde för gaming liksom. Sen gick dem sönder fort, inte den bästa kvalitén

Skrivet av xSean145:

Urbanears Plattan 2
Billiga
Okej ljud för musik och handsfree
Bluetooth
Hyffsat hållbara
Billiga nog att byta ut om dom slits ut.
Ingen ANC

https://www.urbanears.com/se/sv/1002580.html?gclid=CjwKCAjwp9...

Dem är helt ok men tyvärr är ljudet inte riktigt där, iaf för mig. Dem är faktiskt jäkligt bra annars för det priset

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Dem är helt ok men tyvärr är ljudet inte riktigt där, iaf för mig. Dem är faktiskt jäkligt bra annars för det priset

Marshall Major är lik Urban Ears Plattan fast med betydligt mer tryck i och mer än dubbla priset.
Dessa sitter väldigt skönt på örat med små mjuka kuddar.

https://www.webhallen.com/se/product/347808-Marshall-Major-IV...