Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det sänker skatten som ska betalas, inte taxerad förvärvsinkomst, se ovan.

Du har rätt, jag blandade ihop det med andra avdrag.
Ignorera det jag skrivit

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av DOGE:

Upp till 100tkr per person dessutom. Något jag missade initialt. Fördelaktigt för oss som lever med någon.

Korrekt, det kunde jag förtydligat.

Skrivet av first:

Tusenlappar och kronor, säg procent?
Ränteavdraget är på 30% upp till 100tkr och därefter 21%.

Det ÄR en skillnad. Med din formulering får han inte avdrag för belopp som överstiger en jämn tusenlapp.

Jo, men det stod ju redan med procentsatser i informationen på skatteverket - den informationen förstod frågeställaren inte enligt egen utsago så jag försökte förtydliga med ett exempel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Lånet är troligen litet i förhållande till värdet. Risken är då obefintlig och då kan man få väldigt bra villkor.

Som nämndes här tidigare med 1,70% rabatt är galet mycket, har de kanske en taxifirma med 200 bilar försäkrade i LF?

Permalänk

Ni som har Swedbank, Hur gör ni för att förhandla räntan?
Var i kontakt med deras kundcenter för att kolla igenom lånet då bindningstiden har gått ut, dem kunde erbjuda mig samma som internetbanken. En ränta på 3.48% Nämnde att Ikano erbjuder mig 3.02 om jag byter till dem och fick till svar att dem kan inget göra. Nämnde också att det inte var några problem för dem att matcha andra banker när jag tog bolånet för första gången.

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ni som har Swedbank, Hur gör ni för att förhandla räntan?
Var i kontakt med deras kundcenter för att kolla igenom lånet då bindningstiden har gått ut, dem kunde erbjuda mig samma som internetbanken. En ränta på 3.48% Nämnde att Ikano erbjuder mig 3.02 om jag byter till dem och fick till svar att dem kan inget göra. Nämnde också att det inte var några problem för dem att matcha andra banker när jag tog bolånet för första gången.

Har du ingen personlig bankman? Annars ring igen och be om amorteringsunderlag och ring runt till andra banker. Swedbank är ju inget och vara kund i om dom inte ens kan matcha räntan hos Ikano Bank.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ni som har Swedbank, Hur gör ni för att förhandla räntan?

Varför ska du enbart förhandla med en aktör? Vore det inte bättre om du uppsökte andra aktörer på marknaden och inhämtade deras förslag?

Med tanke på ditt inlägg, så verkar inte din Storbank ge dig något bra förslag.

Permalänk

Ok så Länet höjde min ränta från 1,59->3,09 idag. 150 punkter.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ok så Länet höjde min ränta från 1,59->3,09 idag. 150 punkter.

3,19 blir räntan på våra lån från månadsskiftet.. Inget kul.
Ökar rätt drastiskt från tidigare nivåer..

Nu blir ju frågan aktuell igen om man ska amortera av en del på lånen eller om man ska låta bli?
Visst att lånen blir mindre värda, men räntorna blir ju rätt saftiga att betala framöver..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

3,19 blir räntan på våra lån från månadsskiftet.. Inget kul.
Ökar rätt drastiskt från tidigare nivåer..

Nu blir ju frågan aktuell igen om man ska amortera av en del på lånen eller om man ska låta bli?
Visst att lånen blir mindre värda, men räntorna blir ju rätt saftiga att betala framöver..

Inflationen tar en del av värdet på skulden samtidigt. Även det att det blir ränta på kontot balansera upp det..

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Inflationen tar en del av värdet på skulden samtidigt. Även det att det blir ränta på kontot balansera upp det..

Nja, det gäller så länge man ser löneökningar som kompenserar inflationen. Detta är stagflation, och fortfarande 0% hos storbankerna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ok så Länet höjde min ränta från 1,59->3,09 idag. 150 punkter.

Gick från 1.52 till 4.26 igår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Gick från 1.52 till 4.26 igår...

Shit :/ kommer hamna där när vårt bundna går ut om 15 månader :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Shit :/ kommer hamna där när vårt bundna går ut om 15 månader :/.

Som tur för mig handlade det bara om 320.000 kr

Har tre lån på 320.000 kr st och de andra två går ut 2023 / 2024.. hoppas det inte blir värre

Mina två andra är på 1.5

Har Swedbank

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Nja, det gäller så länge man ser löneökningar som kompenserar inflationen. Detta är stagflation, och fortfarande 0% hos storbankerna.

Nja man kan få 2% ränta hos t.ex IKANO i dagsläget utan att binda pengarna, om det är sparränta du syftar på?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ni som har Swedbank, Hur gör ni för att förhandla räntan?
Var i kontakt med deras kundcenter för att kolla igenom lånet då bindningstiden har gått ut, dem kunde erbjuda mig samma som internetbanken. En ränta på 3.48% Nämnde att Ikano erbjuder mig 3.02 om jag byter till dem och fick till svar att dem kan inget göra. Nämnde också att det inte var några problem för dem att matcha andra banker när jag tog bolånet för första gången.

Det var samma för mig tills jag begärde ut amorteringsunderlaget. Då blev jag uppringd av en som berättade hur bra kund jag var och de (nästan) matchar.
Det blev tillräckligt nära för att jag inte skulle orka byta bank.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Gick från 1.52 till 4.26 igår...

Japp, det är för att du sitter fast med de två andra delarna. Hade du vart helt rörlig hade du fått betydligt lägre ränta. Då hade du ju kunnat ta ditt pick o pack och dra.

Nästa gång, lyssna inte när dom vill dela upp det.

Permalänk
Avstängd

Stabelos rörliga är 2.86 i dagsläget. Prutat o klart. Max 60% belåning. Kan någon storbank matcha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Stabelos rörliga är 2.86 i dagsläget. Prutat o klart. Max 60% belåning. Kan någon storbank matcha det?

Vad har du för löptid på lånet hos Stabelo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nja man kan få 2% ränta hos t.ex IKANO i dagsläget utan att binda pengarna, om det är sparränta du syftar på?

Ja fast jag skulle ändå hävda att Ikano är en nisch bank. Jag vet att man kan få ränta hos nordax och lite andra nisch spelare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Ja fast jag skulle ändå hävda att Ikano är en nisch bank. Jag vet att man kan få ränta hos nordax och lite andra nisch spelare.

Missade att du skrev storbanker. Fast hos storbankerna har det ju typ varit 0% sparränta i en evighet så nget speciellt bra mått enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Japp, det är för att du sitter fast med de två andra delarna. Hade du vart helt rörlig hade du fått betydligt lägre ränta. Då hade du ju kunnat ta ditt pick o pack och dra.

Nästa gång, lyssna inte när dom vill dela upp det.

Man kan dela upp det, men se till att det är samma löptid på alla delar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunix:

Vad har du för löptid på lånet hos Stabelo?

Jag har inte skaffat det. Är fortf bunden till Swedbank.

Det såg ut att vara 3 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag har inte skaffat det. Är fortf bunden till Swedbank.

Det såg ut att vara 3 mån.

Löptid är inte samma som villkorstid eller bindningstid som man är van att säga.
När man tar ett bolån så finns det ett slutdatum för lånet, typ 40 år. Kallas löptid
För mig som är 50+ så kan jag inte teckna ett lån med löptid 20år t.ex. för efter det så kanske jag inte får lån igen och måste då sälja kåken.
Vissa av dessa ”billigare” bolånebanker brukar ha kortare löptid på lånet och jag tror Stabelo hade 30 år vilket ändå är ok

Men det är viktigt om man är äldre att tänka på detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunix:

Löptid är inte samma som villkorstid eller bindningstid som man är van att säga.
När man tar ett bolån så finns det ett slutdatum för lånet, typ 40 år. Kallas löptid
För mig som är 50+ så kan jag inte teckna ett lån med löptid 20år t.ex. för efter det så kanske jag inte får lån igen och måste då sälja kåken.
Vissa av dessa ”billigare” bolånebanker brukar ha kortare löptid på lånet och jag tror Stabelo hade 30 år vilket ändå är ok

Men det är viktigt om man är äldre att tänka på detta.

Jag visste inte om den variabeln fanns men nu gör jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Japp, det är för att du sitter fast med de två andra delarna. Hade du vart helt rörlig hade du fått betydligt lägre ränta. Då hade du ju kunnat ta ditt pick o pack och dra.

Nästa gång, lyssna inte när dom vill dela upp det.

Sant, men som tur är så handlar det inte om tusenlappar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Japp, det är för att du sitter fast med de två andra delarna. Hade du vart helt rörlig hade du fått betydligt lägre ränta. Då hade du ju kunnat ta ditt pick o pack och dra.

Nästa gång, lyssna inte när dom vill dela upp det.

Det är både och. Vi valde att låsa halva lånet på 5 år då räntan var låg. Samtidigt ville vi inte låsa allt då det historiskt lönat sig att ha rörligt om man har buffert att klara höjningar. Nu i efterhand känns det rätt skönt att halva lånet ligger kvar på ca 1.6% i 5 år medan den rörliga just nu ligger på det dubbla.

Men givetvis, är man inte nöjd med sin bank eller tror att man kommer hoppa mellan banker för att jaga ränta så är det dumt att låsa sig. Men vi ser att vi inte kommer bya bank inom 5 år ändå, lånet måste amorteras ner mer för att kunna få bättre rabatt.

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ni som har Swedbank, Hur gör ni för att förhandla räntan?
Var i kontakt med deras kundcenter för att kolla igenom lånet då bindningstiden har gått ut, dem kunde erbjuda mig samma som internetbanken. En ränta på 3.48% Nämnde att Ikano erbjuder mig 3.02 om jag byter till dem och fick till svar att dem kan inget göra. Nämnde också att det inte var några problem för dem att matcha andra banker när jag tog bolånet för första gången.

Jag försökte för ca 3 år sedan att förhandla med Swedbank om räntan och tror att de gav mig ynka 0,1 procentenhet i rabatt. Jag bytte bank och fick en bra deal då på Danske Bank men hade kunnat byta till vilken som helst. Det jag fick där var en bra bit under vad Swedbank hade att erbjuda. Även andra banker jag kollade med kunde ge lägre ränta än Swedbank, så det är nog att byta som gäller om du vill komma ner.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Det är både och. Vi valde att låsa halva lånet på 5 år då räntan var låg. Samtidigt ville vi inte låsa allt då det historiskt lönat sig att ha rörligt om man har buffert att klara höjningar. Nu i efterhand känns det rätt skönt att halva lånet ligger kvar på ca 1.6% i 5 år medan den rörliga just nu ligger på det dubbla.

Men givetvis, är man inte nöjd med sin bank eller tror att man kommer hoppa mellan banker för att jaga ränta så är det dumt att låsa sig. Men vi ser att vi inte kommer bya bank inom 5 år ändå, lånet måste amorteras ner mer för att kunna få bättre rabatt.

Det är i princip alltid dumt att dela lånet då det minskar förhandlingsutrymmet. Hade varit ännu bättre för er om allt var låst nu inte sant?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Stabelos rörliga är 2.86 i dagsläget. Prutat o klart. Max 60% belåning. Kan någon storbank matcha det?

SBAB ger ca 2,77% rörligt (beror på belåningsgrad etc.) senast jag kollade, Hypoteket också ca 2,80%, så de andra som också brukar ligga bra till utan förhandling kan det i alla fall.

Tidigare har det gått att få samma eller lägre ränta hos vissa av storbankerna än Stabelo etc., men har inte varit tillfälle för mig att förhandla om räntan nu i närtid så har svårt att svara på om så fortfarande är fallet. Nästa gång blir tyvärr precis efter ett av Riksbankens möten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Som nämndes här tidigare med 1,70% rabatt är galet mycket, har de kanske en taxifirma med 200 bilar försäkrade i LF?

Spelar ingen roll om man kör försäkring eller andra tjänster i LF, har precis haft den dialogen med dom och Bank och Försäkring är helst separerade.
LF är rätt jobbiga att ha att göra med när det gäller lån, håller man inte koll så försvinner rabatter och dom ligger ofta över en bra bit över Stabelo, Skandiabanken eller andra internetbanker även med deras ränterabatt.

Är på väg att flytta mina lån därifrån, man får gråa hår på deras stenålders tänk.