Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Som sagt, varit nöjd med Tidal HiFi Plus trots att det är kring smärtgränsen dyrt, det jag stört mig på överlägset mest är väl att man inte kan fjärrstyra Tidal klienten på samma mycket smidiga sätt som med Spotify, mycket irriterande. Jag har varje fall inte lyckats att fjärrstyra Tidal sessionen på datorn från min mobil men kanske dags prova igen.

Har testa Tidal ett par gånger sedan jag sa upp mitt spotify. Men kommet inte överens med klienten och deras genererade listor. Men har nu landat på Deezer, och är riktigt nöjd. För utom på samma sak som du skrev ovan. Att kunna fjärrstyra klienten när man t.ex. lyssnar på stereon.
Någon som vet hur Qubuz är på detta?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag har haft Spotify, Tidal och nu använder jag Qobuz. Och det är "lite" bättre ljud på Qobuz än Tidal, speciellt när man lyssnar på "HI-Resolution" musik.

Värt att prova, det är 1 månad gratis provperiod.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Jag har haft Spotify, Tidal och nu använder jag Qobuz. Och det är exceptionellt bättre ljud på Qobuz än Tidal, speciellt när man lyssnar på "HI-Resolution" musik.

Värt att prova, det är 1 månad gratis provperiod.

Det är exceptionellt bättre ljud på Qobuz jämfört med ett Tidal Hifi Plus abonnemang menar du? Extremt underligt att inte detta faktum gått upp för mer människor kan man tycka, exceptionellt bättre ljud är stora ord.

Hur är musikutbudet i jämförelse?

Klienterna? Stabiliteten på tjänsten?

Kanske får prova på Qobuz.

Här någon jämförelse som What HiFi gjort men vet inte hur revelant den är.
https://www.whathifi.com/best-buys/streaming/best-music-strea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Jag har haft Spotify, Tidal och nu använder jag Qobuz. Och det är exceptionellt bättre ljud på Qobuz än Tidal, speciellt när man lyssnar på "HI-Resolution" musik.

Värt att prova, det är 1 månad gratis provperiod.

Om Qobuz har exceptionellt bättre ljud än Tidal så är det antingen helt olika masters, nåt fel på ditt Tidal eller bara rent o skär placebo. Ska jag vara ärlig så tror jag på det sista

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det är exceptionellt bättre ljud på Qobuz jämfört med ett Tidal Hifi Plus abonnemang menar du? Extremt underligt att inte detta faktum gått upp för mer människor kan man tycka, exceptionellt bättre ljud är stora ord.

Hur är musikutbudet i jämförelse?

Klienterna? Stabiliteten på tjänsten?

Kanske får prova på Qobuz.

Här någon jämförelse som What HiFi gjort men vet inte hur revelant den är.
https://www.whathifi.com/best-buys/streaming/best-music-strea...

Skrivet av Gurrrra:

Om Qobuz har exceptionellt bättre ljud än Tidal så är det antingen helt olika masters, nåt fel på ditt Tidal eller bara rent o skär placebo. Ska jag vara ärlig så tror jag på det sista

Ja exceptionellt kanske var att ta i från tårna haha

Men tycker ändå att Qobuz låter bättre, kan ha o göra med att jag bara lyssnar på rave/trance musik? Till nackdelarna att det är svårare att navigera, inte lika lätt att hitta låter och många låtar finns inte med i Qobuz jämfört med Tidal där det finns väldigt många.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om Qobuz har exceptionellt bättre ljud än Tidal så är det antingen helt olika masters, nåt fel på ditt Tidal eller bara rent o skär placebo. Ska jag vara ärlig så tror jag på det sista

Ditto, clear case of placebo, men gillar man en tjänst är placebo ok om man mår bra av det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av makatech:

Det är exceptionellt bättre ljud på Qobuz jämfört med ett Tidal Hifi Plus abonnemang menar du? Extremt underligt att inte detta faktum gått upp för mer människor kan man tycka, exceptionellt bättre ljud är stora ord.

Hur är musikutbudet i jämförelse?

Klienterna? Stabiliteten på tjänsten?

Kanske får prova på Qobuz.

Här någon jämförelse som What HiFi gjort men vet inte hur revelant den är.
https://www.whathifi.com/best-buys/streaming/best-music-strea...

Väldigt lite skillnad. Hörde en gång tillbaka i butik när det var demo. Hinner knappt besöka sådana event längre. Alltid på fel datum. Då rigg på Naim/Audiovector i väl dämpat rum.
Spotify fungerar, jag föredrar tidal hifi. Deezer var jobbigt för HEOS plattformen stödjer inte deras premium tjänst i själva HEOS och jobbigt UI.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få EAPO att fungera på senaste Windows 11, nice! Fick avinstallera Realtek och köra DDU på AMD grafik/audio samt stänga av onboard + Azalia i bios. Nu hittar den mitt externa interface! Enligt artikeln i Audiosciencereview så har EAPO -170dB i brus + dist vilket är bättre än någon hårdvara. Så nu skall Windows duga. Med Youtube Music.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Söder om söder-hipster

Det kommer bli en ordentlig utmaning för Spotify att ta extra betalt för lossless musik när flera av konkurrenterna redan erbjuder funktionen utan extra kostnad. Apple ger t ex både lossless (upp till 24-bit/48KHz) och Hi-Res lossless i 24-bit/192kHz i grundabonnemanget. Till ett pris som är lägre än Spotifys.

Problemet med lossless är att de allra flesta (inklusive jag själv) inte hör någon skillnad. Det är svårt att motivera en hundring extra då förutom för de självutnämnda audiofiler som ändå utgör en försvinnande liten del av marknaden. Lossless kan bara vara en "nice to have"-funktion som ingår i priset.

Olika mixar och mastringar däremot. När jag bytte från Spotify till Apple Music för några år sedan uppplevde även mina öron stor skillnad vid en direkt jämförelse mellan samma album på de båda tjänsterna. Apples program "Apple Digital Masters" har funnits i åratal och gett resultat. Dessutom satsas stort på Dolby Atmos-mixar (eller "Spatial Audio" som marknadsavdelningen på Apple tycker det ska heta). Här går väl meningarna isär – vissa älskar, andra hatar. Själv tycker jag somliga Atmos-mixar låter MAGISKT medan andra låter mest märkligt. Men de finns där om man vill, och har ett par hörlurar eller en stereo som stöder funktionen.

Och just detta är väl en av nackdelarna med Apple Music. Precis som det mesta Apple gör beror upplevelsen till stor del på vilka andra av Apples produkter och tjänster du använder. Har du Airpods (Max eller Pro), en Iphone och ett Apple Music-abonnemang kan du ställa in dig på en superlyxig och klangfylld upplevelse. Har du en Android-telefon eller Windows-dator är det kanske inte lika självklart.

Det jag saknar mest från Spotify är de sociala funktionerna. Hur lätt det är att dela och göra gemensamma spellistor. Där är Apple inte i närheten, så livet i Apple Music är lite ensamt.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Skrivet av Paradis-Jakob:

Det kommer bli en ordentlig utmaning för Spotify att ta extra betalt för lossless musik när flera av konkurrenterna redan erbjuder funktionen utan extra kostnad. Apple ger t ex både lossless (upp till 24-bit/48KHz) och Hi-Res lossless i 24-bit/192kHz i grundabonnemanget. Till ett pris som är lägre än Spotifys.

Problemet med lossless är att de allra flesta (inklusive jag själv) inte hör någon skillnad. Det är svårt att motivera en hundring extra då förutom för de självutnämnda audiofiler som ändå utgör en försvinnande liten del av marknaden. Lossless kan bara vara en "nice to have"-funktion som ingår i priset.

Olika mixar och mastringar däremot. När jag bytte från Spotify till Apple Music för några år sedan uppplevde även mina öron stor skillnad vid en direkt jämförelse mellan samma album på de båda tjänsterna. Apples program "Apple Digital Masters" har funnits i åratal och gett resultat. Dessutom satsas stort på Dolby Atmos-mixar (eller "Spatial Audio" som marknadsavdelningen på Apple tycker det ska heta). Här går väl meningarna isär – vissa älskar, andra hatar. Själv tycker jag somliga Atmos-mixar låter MAGISKT medan andra låter mest märkligt. Men de finns där om man vill, och har ett par hörlurar eller en stereo som stöder funktionen.

Och just detta är väl en av nackdelarna med Apple Music. Precis som det mesta Apple gör beror upplevelsen till stor del på vilka andra av Apples produkter och tjänster du använder. Har du Airpods (Max eller Pro), en Iphone och ett Apple Music-abonnemang kan du ställa in dig på en superlyxig och klangfylld upplevelse. Har du en Android-telefon eller Windows-dator är det kanske inte lika självklart.

Det jag saknar mest från Spotify är de sociala funktionerna. Hur lätt det är att dela och göra gemensamma spellistor. Där är Apple inte i närheten, så livet i Apple Music är lite ensamt.

Problematiken ligger inte där. Utan det handlar om hur samhället använder. Tekniken går stadigt framåt samtidigt har Spotify behållit samma modell om att de skall vara bäst. Som sagt. Andra aktörer har kommit och erbjuder bättre kvalitet.
Som sagt äpplet om vi nu tar det så har de hela tiden stampat fast på AAC i evighet. Inte förrän nyligen de upptäckte att deras container också behöver erbjuda ALAC.
Som sagt Spotify är efter även fast de har haft möjligheten att hela tiden erbjuda kunderna FLAC.

Permalänk
Medlem

Hmmm, sjukt förvirrande detta.

Kan man säga att Apple Music för $9.99/månad är jämförbart sett till ljudkvalité med Tidal Hifi Plus för $19.99/månad eller vad är det för skillnad sett till ljudkvalité?

I så fall är verkligen Tidal ute och cyklar. Även Spotify om de också kommer lägga sig på $19.99/månad för deras premiumtjänst.

De kommer i så fall bli uppätna på marknaden av Apple Music på sikt.

Kanske är dags själv att man går över till Apple Music och skiter i Tidal och Spotify om de överprissätter sina tjänster för samma ljudkvalité som Apple Music.

Permalänk
Medlem

Hoppade på Spotify-tåget som betalande kund riktigt tidigt, men ledsnade till slut på 320kbps. Testade då Tidal, Deezer och ev. nån mer tjänst innan jag för ca ett år sen landade i Apple Music (till viss del då jag fick ett år gratis vid teckning av mobilabonnemang).

Itunes (som gäller på PC) fungerar sämre än Spotifys desktop-program. "Förslag" och "upptäck" var långt bättre på Spotify, men inte värt den sämre ljudkvalitén. Det finns appar och ev. program som för över spellistor. Den jag använde hade en gratismånad, och pricksäkerheten vid överföring fungerade acceptabelt (~<1% av låtar har tolkats fel, men förvånansvärt få kunde inte hittas i Apple Music).

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Skrivet av makatech:

Hmmm, sjukt förvirrande detta.

Kan man säga att Apple Music för $9.99/månad är jämförbart rent ljudkvalité mässigt med Tidal Hifi Plus för $19.99/månad eller vad är det för skillnad sett till ljudkvalité?

I så fall är verkligen Tidal ute och cyklar. Även Spotify om de också kommer lägga sig på $19.99/månad för deras premiumtjänst.

De kommer i så fall bli uppätna på marknaden av Apple Music på sikt.

Alltid varit 200kr/mån på tidal hifi
Använder ej Apple längre så kan ej säga vad som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insio:

Itunes (som gäller på PC) fungerar sämre än Spotifys desktop-program. "Förslag" och "upptäck" var långt bättre på Spotify, men inte värt den sämre ljudkvalitén.

Men har Itunes lossless på PC?
Jag googlade på detta så sent som idag och fick där "svaret" att man måste köra Apple Music android appen på windows 11 (vilket jag fixat idag) för att få lossless på PC.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Alltid varit 200kr/mån på tidal hifi
Använder ej Apple längre så kan ej säga vad som skiljer.

Om det nu är så att Apple Music vässat på deras ljudkvalité och att det faktiskt är jämförbart med Tidal HiFi Plus abonnemanget så är det kanske dags att gå över, halva priset? I så fall får verkligen Tidal skylla sig själva och även Spotify om de kommer vilja ha ca 200 kr / månad för deras premium tjänst.

Tveksamheterna gäller väl dock klienterna för Apple Music, har inte koll på hur bra eller dåligt de fungerar för Windows PC respektive Samsung mobil.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Om det nu är så att Apple Music vässat på deras ljudkvalité och att det faktiskt är jämförbart med Tidal HiFi Plus abonnemanget så är det kanske dags att gå över, halva priset? I så fall får verkligen Tidal skylla sig själva och även Spotify om de kommer vilja ha ca 200 kr / månad för deras premium tjänst.

Tveksamheterna gäller väl dock klienterna för Apple Music, har inte koll på hur bra eller dåligt de fungerar för Windows PC respektive Samsung mobil.

Om jag mins rätt så var det en medlem som sa att det var lite trixande på PC att få Apple att fungera felfritt.

Jag kör Android och HEOS/Marantz så lite svårt att svara på vad som stämmer. Kör till varadag Tidal hifi
På bussen, S22u ihop med Yamaha YH-E700A och hemma ren stereo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om jag mins rätt så var det en medlem som sa att det var lite trixande på PC att få Apple att fungera felfritt.

Jag kör Android och HEOS/Marantz så lite svårt att svara på vad som stämmer. Kör till varadag Tidal hifi
På bussen, S22u ihop med Yamaha YH-E700A och hemma ren stereo.

Möjligen är det för mycket skräp/joxande med klienterna fortfarande i Windows miljö. Verkar som att man ska trixa med någon Android klient på Windows för att få lossless med Apple Music? https://mashtips.com/get-apple-music-lossless-on-windows/

Om Apple nu erbjuder lossless till halva priset mot tex Tidal HiFi Plus och Spotifys kommande premiumtjänst så är det dock en "intressant" situation kan jag tycka.

Men det kan också vara så att Apple ser deras musiktjänst som ett effektivt verktyg för att få över mer folk till deras mobiler och datorer och att de ej kommer överanstränga sig för att utveckla bra Windows och Android klienter för Apple Music.

Vi får se...

Permalänk
Medlem

Kommer nog gå över till Apple Music när deras spelare nu kommer till Windows (https://www.theverge.com/2022/10/12/23400419/apple-windows-xb...) om nu bara barnen går med på det

Tror Spotify Familj är 180kr, för 20kr mer så får jag massvis av iCloud lagring (betalar 20kr för det idag), ATV+ och Apple Arcade.
Tycker Spotify är stökigt rent allmänt sen de tryckte in poddar, men iTunes / A. Music via webbläsaren har inte fungerat optimalt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kommer nog gå över till Apple Music när deras spelare nu kommer till Windows (https://www.theverge.com/2022/10/12/23400419/apple-windows-xb...) om nu bara barnen går med på det

Tror Spotify Familj är 180kr, för 20kr mer så får jag massvis av iCloud lagring (betalar 20kr för det idag), ATV+ och Apple Arcade.
Tycker Spotify är stökigt rent allmänt sen de tryckte in poddar, men iTunes / A. Music via webbläsaren har inte fungerat optimalt för mig.

Aha, en vettig/riktig Windows klient är på gång?

Det här blir intressant att följa måste jag säga, musik kriget på streamingmarknaden.

Svårt att se i så fall att Spotify kan prissätta deras nya/kommande premiumtjänst för 200 kr / månad, vore verkligen totalidiotiskt ("skott i foten"). Även Tidal borde påverkas.

Jag har helt enkelt missat att Apple Music skruvat upp kvalitén till lossless men ligger kvar på samma månadspris.

Även whathifi.com skriver om Apple Music nu: "Hi-res sound quality for little money". För ovanlighetens skull är alltså Apple plötsligt prisvärda. 😉

Permalänk
Medlem

Aha, nya rön, med EAPO och Voicemeeter går det att få ASIO på allt Windows ljud. Nice! Duger ASIO att spela in albumen med, så duger det att spela upp dom med ...

Kort sagt, jag har nu Youtube Music med ASIO

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Youtube Music DeLuxe

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av makatech:

Men det kan också vara så att Apple ser deras musiktjänst som ett effektivt verktyg för att få över mer folk till deras mobiler och datorer...

Det där är nog nyckeln tror jag. Apple, Amazon och Google kan till stor del subventionera sina musiktjänster och erbjuda "funktioner" som Lossless i grundpriset eftersom:
1. De stora pengarna kommer från försäljning av hårdvara och/eller andra tjänster
2. Användarbasen är fortfarande ökande

Spotify (och Tidal) kan inte göra det. Den strömmande musiktjänsten ÄR deras huvudprodukt och när antalet prenumeranter inte längre ökar kvarstår bara att ta ut mer pengar per prenumerant. Det blir som sagt svårt att motivera ett Pro-abonnemang med Lossless om konkurrenterna kan erbjuda det i grundpaketet.

Det är en liknande situation som Netflix befinner sig i. Tillväxten har stannat av, och då måste priset gå upp. Många har nog lika svårt att se det rimliga i att Netflix tar extra betalt för 4K och HDR när konkurrenter som Amazon Prime och Apple TV och Disney erbjuder det utan extra kostnad.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Söder om söder-hipster

Till Apples nackdel kan då eventuellt läggas "trögheten" i att lanseras på andra plattformar än sina egna. Men ärligt talat tycker jag Apple Music-appen på både Mac och Iphone är SÅDÄR minst sagt.

Spotify står och faller med med att tjänsten finns på alla plattformar och funkar med allt.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Aha, en vettig/riktig Windows klient är på gång?

Det här blir intressant att följa måste jag säga, musik kriget på streamingmarknaden.

Svårt att se i så fall att Spotify kan prissätta deras nya/kommande premiumtjänst för 200 kr / månad, vore verkligen totalidiotiskt ("skott i foten"). Även Tidal borde påverkas.

Jag har helt enkelt missat att Apple Music skruvat upp kvalitén till lossless men ligger kvar på samma månadspris.

Även whathifi.com skriver om Apple Music nu: "Hi-res sound quality for little money". För ovanlighetens skull är alltså Apple plötsligt prisvärda. 😉

Lycka till. Äpplet kommer säkert låsa det till något skit.

Det de skriver är också om musik på farten. Inte förrän nu de lyckas ge ALAC stöd för sin AAC container.
Android sidan där kan du få AptxHD som är en del utav nästa steg mot version 6 utav BT. Äpplet å sin sida kommer envisas med att stå och stampa på samma plats ifall de inte inser att de måste släppa sitt tänk om att alla enheter i världen skall enbart köra AAC.
Bara ta till exempel på bild sidan där de fortfarande vill ha MPEG även fast de är med och utvecklar AV1.
Får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Som sagt, varit nöjd med Tidal HiFi Plus trots att det är kring smärtgränsen dyrt, det jag stört mig på överlägset mest är väl att man inte kan fjärrstyra Tidal klienten på samma mycket smidiga sätt som med Spotify, mycket irriterande. Jag har varje fall inte lyckats att fjärrstyra Tidal sessionen på datorn från min mobil men kanske dags prova igen.

Gav nyss tidal ett försök, och föll direkt på det här.. brukar köra stora stereon hemma via en chromecast audio, som jag sedan styr med datorn/telefonen, och det funkar tbh rätt skräpigt..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Kul , alla som skriver att man inte hör skillnaden.
Och tvärsäkra på också

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Kul , alla som skriver att man inte hör skillnaden.
Och tvärsäkra på också

Vi skriver inte att man inte kan höra skillnad på saker, vi skriver att man måste se till att alla lika förutsättningar är uppfyllda innan man skyller på bitrate. Oftast är det något annat som ÄR det man hör.

I studiosvängen brukar man säga att dom flesta, även proffs, failar på A/B-test från 160kbps och uppåt. Det är ganska långt ner från lossless.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Kan rekommendera en gammal SR dokumentär om det här med komprimering som är en ögon(öron)öppnare:
SR Play Snålkodning

Tack för tipset! Den var intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Här någon jämförelse som What HiFi gjort men vet inte hur revelant den är.
https://www.whathifi.com/best-buys/streaming/best-music-strea...

Vet inte hur det är med Tidal, men Qobuz har ingen replaygain/normalizer. Vilket gör att ljudet ibland är högt, ibland lågt om man inte lyssnar på album. Det kan upplevas störande om man jämför med andra som har det. Det är något jag saknar i Qobuz som alternativ.

Sen använder väl Tidal MQA också för högsta kvalitén? Det formatet har fått rätt mycket kritik. Qobuz använder bara öppna format som FLAC vad jag känner till.

Sen är studio-kvalite releaserna av så hög kvalite att det är enormt svårt uppleva skillnad. Jag har gjort lite test mellan 24/96 och 16/44,1 och hör ingen skillnad. Gissar att det kan handla om olika releaser/masters som gör att man upplever skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Kan rekommendera en gammal SR dokumentär om det här med komprimering som är en ögon(öron)öppnare:
SR Play Snålkodning

Den där dokumentären skulle jag inte alls rekommendera, den måste kanske vara den mest överdrivna nånsin då producenten målar upp MP3 som något som nästan är lika illa som krig o svält, när det i själva verket vid 320kpbs är till 99% transparent. Vidare så är ju 320kbps OGG Vorbis snäppet ännu bättre än MP3 vid samma bitrate, så att nån skulle höra "stor skillnad" mellan 320kbps och lossless finns inte. Det är knappt ens att skillnaden är liten för vissa guldöron om dom verkligen försöker.
Som sagts tidigare så bör man vara _helt_ säker på att det är samma master man jämför, vid _exakt_ samma ljudnivå och dessutom blind så nån eventuell bias inte påverkar.

Skrivet av Fulci:

Sen är studio-kvalite releaserna av så hög kvalite att det är enormt svårt uppleva skillnad. Jag har gjort lite test mellan 24/96 och 16/44,1 och hör ingen skillnad. Gissar att det kan handla om olika releaser/masters som gör att man upplever skillnad.

Skillnaden mellan 16 och 24bit är att brusgolvet ökar från 96 till 144dB, eller egentligen 120 till 160+dB med format dither, alltså inget som nån människa nånsin kommer ha användning för eftersom man måste lyssna vid öronbedövande volymer för att övervinna brusgolvet i ens eget rum.
O skillnaden mellan 44.1khz o 96khz är att du kan ha ett snällare AA-filter för att minska risken att det o eventuella amplitudskillnader eller fasskiftningar går ner i hörbara områden, men med tanke på att inga vuxna ens hör ovanför säg 17khz så är inte det direkt nåt problem heller, speciellt eftersom AA-filtrarna idag ändå är så pass bra att 44.1khz funkar fint upp till 20khz ändå.
Tldr; 16/44.1 är allt vi nånsin kommer behöva