Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Fast det där stämmer inte riktigt gällande vad kroppen vill och inte.
https://tyngre.se/artikel/en-gang-tjock-alltid-tjock/

Själv tror jag även att överflödet av mat och framförallt processad sådan, samt livsmedel med mycket fett och socker som både är billiga och lättillgängliga ligger bakom stor del av all fetma.
Helt enkelt att vi i gemen är lite veka i sinnet och äter för mycket av det som ger en snabb, billig belöning.

Det är dags att sluta lägga fett i samma fack som socker tycker jag. Fett är en essentiell makronutrient medan socker är båda onödigt och farligt. Vi äter mindre fett idag än på 70-talet men vi är mycket fetare.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Osueco:

Varför blir du upprörd?
Läs gärna det jag länkade så kanske du lär dig något nytt.

Nja, jag lärde mig inte något nytt. Det jag tar fasta på är min ursprungliga åsikt att energi aldrig kan förstöras, den kan bara omvandlas. Trots att miljontals människor försökt spräcka denna teori, så har man alltid misslyckats.

Det är ganska ointressant hur mycket energi som kroppen förbrukar. Om man trycker i sig mer energi än vad kroppen gör av med, så bildas fett. Detta är beroende på evolutionen, som gynnat sådant för alla däggdjur.

Så, vem kan bestämma hur mycket energi man trycker i sig och hur mycket energi som man gör av med? Den mängd energi man trycker i sig är helt valbart för gemene man och likaledes är det helt valbart hur mycket energi man gör av med. Det spelar inte någon roll hur mycket energi som krävs för att hålla kroppen igång, för du själv påverkar hur mycket energi som du gör av med varje dygn genom att röra dig olika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Nja, jag lärde mig inte något nytt. Det jag tar fasta på är min ursprungliga åsikt att energi aldrig kan förstöras, den kan bara omvandlas. Trots att miljontals människor försökt spräcka denna teori, så har man alltid misslyckats.

Det är ganska ointressant hur mycket energi som kroppen förbrukar. Om man trycker i sig mer energi än vad kroppen gör av med, så bildas fett. Detta är beroende på evolutionen, som gynnat sådant för alla däggdjur.

Så, vem kan bestämma hur mycket energi man trycker i sig och hur mycket energi som man gör av med? Den mängd energi man trycker i sig är helt valbart för gemene man och likaledes är det helt valbart hur mycket energi man gör av med. Det spelar inte någon roll hur mycket energi som krävs för att hålla kroppen igång, för du själv påverkar hur mycket energi som du gör av med varje dygn genom att röra dig olika mycket.

Finns väl ingen vare sig i tråden eller i den länkade artikeln som motsäger att fetma i grunden handlar om för mycket energi in?

Permalänk
Avstängd

Hitintills gått 8200 steg idag för att jag i te har lust att betala 40kr för att åka buss en hållplats och fixk således gå 180 mil i omväg från kungens kurva till skärholmen.

Skulle behöva träna, typ få mer rumpa så jag inte sitter direkt på skelettet som jag gör idag. Men träning är så j*a tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Ja, det är hjärnan som bestämmer vad du ska äta, inte "kroppen". Samtidigt är det din egna hjärna som bestämmer hur mycket du ska röra på dig (och göra av med energi).

Jag blir så fruktansvärt upprörd när gemene man säger att det inte är man själv som äter för mycket, utan att det är någonting annat. Har man då inte någon egen hjärna? Bestämmer man då inte över sin egen kropp?

Den som bestämmer över sin egna kropp är man själv. Det är inte någon annan.

Som sagt, det finns ett överflöd av grönsaker, som man i princip kan äta hur mycket som helst av utan att bli fet, då man blir mätt innan man fått i sig tillräckligt med energi.

Vad är det du inte fattar egentligen? Du har aldrig hört talas om sug? GIVETVIS är det man själv som bestämmer vad man stoppar i munnen, men har man ett sug är det väldigt svårt att stå emot det man är sugen på. Vem säger att det inte är man själv som äter?
Herregud tolka inte allt så jävla bokstavligt. Och sen, det är inte sallad man får sug efter direkt..
Lämna tråden om den gör dig så upprörd, så kan vi andra diskutera viktnedgång och hur man bäst kanske får bort sitt sug efter dålig mat o.s.v. Du tillför liksom inget.

ÅTER IGEN, tror du vi hade haft sådana problem med vikt i världen om alla bara hur lätt som helst valde att äta exakt den mängd som behövs?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att bli av med sötsug är att inte äta söta saker alls några dagar.

Att låta sig själv bli hungrig och vänta tills det går över av sig själv är lärorikt. Man märker att man inte måste äta och att hungern bara är en tillfällig signal som faktiskt går över rätt snabbt.

Att inte spika insulinet 5 gånger per dag är sen nästa steg. 18/6 med två måltider istället för fem gör underverk för de flesta som provar. Lugnare humör och bättre hälsa utöver viktnedgången får ses som bonus.

Backar man tillbaka 120 år när raffinerade oljor och socker inte användes i maten kunde man räkna de globala cancerfallen per år med fingrarna på sina händer. Diabetes och kärlsjukdommar likaså.

Idag dör minst 25% av befolkningen av det. Botemedlet mot cancer finns redan. En vanlig vattenfasta får de flesta cancersorterna att gå i remiss eller försvinna helt. Vilket bevisar att det vi äter idag inte är bra för våra kroppar.

Hetsen att äta fem gånger om dagen har dödat flera människor än alla världskrig totalt. Låt kroppen vila och den kommer belöna dig. Två gånger om dagen räcker. Har följt den dieten större delen av mitt vuxna liv och jag ser tio till femton år yngre ut än min riktiga ålder, beroende på vem man frågar.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Bästa sättet att bli av med sötsug är att inte äta söta saker alls några dagar.

Att låta sig själv bli hungrig och vänta tills det går över av sig själv är lärorikt. Man märker att man inte måste äta och att hungern bara är en tillfällig signal som faktiskt går över rätt snabbt.

Att inte spika insulinet 5 gånger per dag är sen nästa steg. 18/6 med två måltider istället för fem gör underverk för de flesta som provar. Lugnare humör och bättre hälsa utöver viktnedgången får ses som bonus.

Backar man tillbaka 120 år när raffinerade oljor och socker inte användes i maten kunde man räkna de globala cancerfallen per år med fingrarna på sina händer. Diabetes och kärlsjukdommar likaså.

Idag dör minst 25% av befolkningen av det. Botemedlet mot cancer finns redan. En vanlig vattenfasta får de flesta cancersorterna att gå i remiss eller försvinna helt. Vilket bevisar att det vi äter idag inte är bra för våra kroppar.

Hetsen att äta fem gånger om dagen har dödat flera människor än alla världskrig totalt. Låt kroppen vila och den kommer belöna dig. Två gånger om dagen räcker. Har följt den dieten större delen av mitt vuxna liv och jag ser tio till femton år yngre ut än min riktiga ålder, beroende på vem man frågar.

Vilket massa skitsnack

Källor på dina påståenden? Vilken jävla dynga till kvacksalveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Bästa sättet att bli av med sötsug är att inte äta söta saker alls några dagar.

Att låta sig själv bli hungrig och vänta tills det går över av sig själv är lärorikt. Man märker att man inte måste äta och att hungern bara är en tillfällig signal som faktiskt går över rätt snabbt.

Att inte spika insulinet 5 gånger per dag är sen nästa steg. 18/6 med två måltider istället för fem gör underverk för de flesta som provar. Lugnare humör och bättre hälsa utöver viktnedgången får ses som bonus.

Backar man tillbaka 120 år när raffinerade oljor och socker inte användes i maten kunde man räkna de globala cancerfallen per år med fingrarna på sina händer. Diabetes och kärlsjukdommar likaså.

Idag dör minst 25% av befolkningen av det. Botemedlet mot cancer finns redan. En vanlig vattenfasta får de flesta cancersorterna att gå i remiss eller försvinna helt. Vilket bevisar att det vi äter idag inte är bra för våra kroppar.

Hetsen att äta fem gånger om dagen har dödat flera människor än alla världskrig totalt. Låt kroppen vila och den kommer belöna dig. Två gånger om dagen räcker. Har följt den dieten större delen av mitt vuxna liv och jag ser tio till femton år yngre ut än min riktiga ålder, beroende på vem man frågar.

Japp håller med helt. Jag har plockat bort socker helt nu igen och nu börjar sockersuget klinga av.
Det är dock en liten kamp. Ett stort problem är allt socker som finns i princip all mat nuförtiden, det hjälper inte direkt.

Jag äter också två gånger om dagen nu och håller mig mätt mellan målen med hjälp av mer fett och mindre kolhydrater så inte blodsockret åker berg och dalbana som i sin tur skapar sug efter sött.
Jag har lite svårt att minska lite har jag märkt, så jag kör strikt lchf utan fusk vilket fungerar för mig.
Sötsuget borta, mätt mellan målen. 👍

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad är det du inte fattar egentligen? Du har aldrig hört talas om sug? GIVETVIS är det man själv som bestämmer vad man stoppar i munnen, men har man ett sug är det väldigt svårt att stå emot det man är sugen på. Vem säger att det inte är man själv som äter?
Herregud tolka inte allt så jävla bokstavligt. Och sen, det är inte sallad man får sug efter direkt..
Lämna tråden om den gör dig så upprörd, så kan vi andra diskutera viktnedgång och hur man bäst kanske får bort sitt sug efter dålig mat o.s.v. Du tillför liksom inget.

ÅTER IGEN, tror du vi hade haft sådana problem med vikt i världen om alla bara hur lätt som helst valde att äta exakt den mängd som behövs?

Skrivet av Fredag:

Bästa sättet att bli av med sötsug är att inte äta söta saker alls några dagar.

Att låta sig själv bli hungrig och vänta tills det går över av sig själv är lärorikt. Man märker att man inte måste äta och att hungern bara är en tillfällig signal som faktiskt går över rätt snabbt.

Att inte spika insulinet 5 gånger per dag är sen nästa steg. 18/6 med två måltider istället för fem gör underverk för de flesta som provar. Lugnare humör och bättre hälsa utöver viktnedgången får ses som bonus.

Backar man tillbaka 120 år när raffinerade oljor och socker inte användes i maten kunde man räkna de globala cancerfallen per år med fingrarna på sina händer. Diabetes och kärlsjukdommar likaså.

Idag dör minst 25% av befolkningen av det. Botemedlet mot cancer finns redan. En vanlig vattenfasta får de flesta cancersorterna att gå i remiss eller försvinna helt. Vilket bevisar att det vi äter idag inte är bra för våra kroppar.

Hetsen att äta fem gånger om dagen har dödat flera människor än alla världskrig totalt. Låt kroppen vila och den kommer belöna dig. Två gånger om dagen räcker. Har följt den dieten större delen av mitt vuxna liv och jag ser tio till femton år yngre ut än min riktiga ålder, beroende på vem man frågar.

Kul att se att tråden efter ca tio år börjar göra framsteg

Personligen tycker jag det är förvånande att folk lägger så mycket möda och energi på viktnedgång år efter år utan att lyckas. Kanske på grund av de skruvade budskap som pumpas ut, ät mindre spring mer. det låter bra men det fungerar sällan i praktiken.

Förutom allt sött som det ständigt ska frossas i så är ju även nästan all mat totalt grotesk idag. Fullproppade med diverse smakförhöjande tillsatser som socker och andra saker som exotiska kryddor, så att vi ska äta mer ut av det.

Vill man få i sig mindre mängd energi än vad man gör av med så är det kontraproduktivt att öka aptiten.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Kul att se att tråden efter ca tio år börjar göra framsteg

Personligen tycker jag det är förvånande att folk lägger så mycket möda och energi på viktnedgång år efter år utan att lyckas. Kanske på grund av de skruvade budskap som pumpas ut, ät mindre spring mer. det låter bra men det fungerar sällan i praktiken.

Förutom allt sött som det ständigt ska frossas i så är ju även nästan all mat totalt grotesk idag. Fullproppade med diverse smakförhöjande tillsatser som socker och andra saker som exotiska kryddor, så att vi ska äta mer ut av det.

Vill man få i sig mindre mängd energi än vad man gör av med så är det kontraproduktivt att öka aptiten.

Nej för att röra på sig har inga andra fördelar än vid viktminskning....

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nej för att röra på sig har inga andra fördelar än vid viktminskning....

Konstigt citat, har du citerat fel inlägg?

I vilket fall, jag anser att fysisk aktivitet leder inte till någon större viktnedgång, men det kan absolut finnas andra fördelar. Ser inte hur mitt föregående inlägg kan tolkas som motsatsen till det.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smkr:

Konstigt citat, har du citerat fel inlägg?

I vilket fall, jag anser att fysisk aktivitet leder inte till någon större viktnedgång, men det kan absolut finnas andra fördelar. Ser inte hur mitt föregående inlägg kan tolkas som motsatsen till det.

Ökad aktivitet ger ju oftast ökad hunger vilket kan leda till ingen viktminskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ökad aktivitet ger ju oftast ökad hunger vilket kan leda till ingen viktminskning

Ja det är sant, men det är vad man sedan stillar hungern med som är det viktiga.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Konstigt citat, har du citerat fel inlägg?

I vilket fall, jag anser att fysisk aktivitet leder inte till någon större viktnedgång, men det kan absolut finnas andra fördelar. Ser inte hur mitt föregående inlägg kan tolkas som motsatsen till det.

Fysiskt aktivitet bränner en jäkla massa kalorier. Så varför skulle det inte bidraga till viktnedgång?

Jag tränar ca 5-6 dagar i veckan löpning plus att jag går mycket. Ca 25-30k steg om dagen. Jag måste äta mycket för att inte gå ner mer i vikt. Har försökt hitta rätt balans med träning/matintag och har legat på runt 3300kcal/dag i snitt. Väger allt. Varenda gram. Gick ändå ner i vikt.

Jag är 180, 71kg.

Ska man gå ner i vikt så vet jag att mat är den stora förändringen. Men motion gör ju minst lika mycket, iaf om man tränar mycket. Jag ligger ju på ungefär 30-35k förbrända kalorier vid aktivitet i månaden.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Fysiskt aktivitet bränner en jäkla massa kalorier. Så varför skulle det inte bidraga till viktnedgång?

Detta har varit hypotesen under lång tid, men senare forskning har visat att det inte fungerar. Exakt varför är svårt att säga.
Men tänk om man nu är överviktig och börjar bränna en massa extra kalorier, är det då orimligt att kroppen försöker få tillbaka det den förlorat? Lägg också till att aptiten är förhöjd då personen redan är överviktig.

Skrivet av palusa:

Jag tränar ca 5-6 dagar i veckan löpning plus att jag går mycket. Ca 25-30k steg om dagen. Jag måste äta mycket för att inte gå ner mer i vikt. Har försökt hitta rätt balans med träning/matintag och har legat på runt 3300kcal/dag i snitt. Väger allt. Varenda gram. Gick ändå ner i vikt.

Jag är 180, 71kg.

Ska man gå ner i vikt så vet jag att mat är den stora förändringen. Men motion gör ju minst lika mycket, iaf om man tränar mycket. Jag ligger ju på ungefär 30-35k förbrända kalorier vid aktivitet i månaden.

Här skriver du plötsligt att "mat är den stora förändringen" och i nästa mening att "motion gör minst lika mycket, iaf om man tränar mycket". Det är ju lite luddigt uttryckt, men ja mat är den stora förändringen som krävs.

Anledningen till att maten är det viktiga är att den på sikt påverkar hur mycket energi man få i sig och hur mycket man kommer förbruka.

Detta behöver inte vara jätte komplicerat men är man låst i att intag och utgift ska påverkas direkt så kommer man men största sannolikhet att misslyckas.

I ditt fall så verkar ju det motsatta till vad tråden handlar om gälla, så det kanske ska tas i en annan tråd.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Fysiskt aktivitet bränner en jäkla massa kalorier. Så varför skulle det inte bidraga till viktnedgång?

Jag tränar ca 5-6 dagar i veckan löpning plus att jag går mycket. Ca 25-30k steg om dagen. Jag måste äta mycket för att inte gå ner mer i vikt. Har försökt hitta rätt balans med träning/matintag och har legat på runt 3300kcal/dag i snitt. Väger allt. Varenda gram. Gick ändå ner i vikt.

Jag är 180, 71kg.

Ska man gå ner i vikt så vet jag att mat är den stora förändringen. Men motion gör ju minst lika mycket, iaf om man tränar mycket. Jag ligger ju på ungefär 30-35k förbrända kalorier vid aktivitet i månaden.

Ja, tränar man en vettig mängd så kan man äta massvis och ändå tappa i vikt. Tycker personligen att det är mycket lättare att tappa vikt genom att träna mycket, då kan man äta massvis och ändå nå sitt mål.

Värre är det om man av sjukdom eller annat inte kan vara aktiv, då får man istället dra ned på kalorierna kraftigt vilket är jobbigare. Inte svårt på något sätt så man inte måste äta bara för man är hungrig men såklart inte lika roligt som att uppnå samma sak men kunna ha mer mat i magen. Är i det stadiet själv just nu och det är väldigt tradigt faktiskt att inte kunna äta "som vanligt" och ändå tappa vikt relativt snabbt som det går med träning utan nu får jag dra ned på portionerna och inte äta kakor/godis/chips varje dag.

Som sagt är det bara att göra men jag föredrar att äta mer och inte vara lika hungrig men ändå uppnå samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag tränar ca 5-6 dagar i veckan löpning plus att jag går mycket. Ca 25-30k steg om dagen. Jag måste äta mycket för att inte gå ner mer i vikt. Har försökt hitta rätt balans med träning/matintag och har legat på runt 3300kcal/dag i snitt. Väger allt. Varenda gram. Gick ändå ner i vikt.

Får man fråga hur många aktiva timmar du har per dag, dvs. som du är ute och rör på dig?

Sedan jag skaffade hund för att aktivera mig kommer jag upp i ca 7-8k steg per dag. Det på ca 1,5h hundpromenad (makalöst långsam takt eftersom han ska lukta och kissa på allt).

Tror aldrig att jag skulle kunna komma över 10k steg. Dygnet har inte så många timmar att avvara mellan jobb, barn och kvalitetstid (för nej, hundpromenad är inte kvalitetstid, det är ett nödvändigt ont).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Får man fråga hur många aktiva timmar du har per dag, dvs. som du är ute och rör på dig?

Sedan jag skaffade hund för att aktivera mig kommer jag upp i ca 7-8k steg per dag. Det på ca 1,5h hundpromenad (makalöst långsam takt eftersom han ska lukta och kissa på allt).

Tror aldrig att jag skulle kunna komma över 10k steg. Dygnet har inte så många timmar att avvara mellan jobb, barn och kvalitetstid (för nej, hundpromenad är inte kvalitetstid, det är ett nödvändigt ont).

10k steg är inte särskilt mycket. Om 1,5h promenad om dagen ger dig en total på 7-8k steg så är du nog extremt stillasittande.

Behöver du inte röra dig i jobbet? Gå till/från eller kanske ställa bilen längre bort eller gå av en hållplats tidigare?

Motionerar inte barnen? Ut och lek?

Sen är träning kvalitetstid då det ökar kvaliteten på allt annat i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

10k steg är inte särskilt mycket. Om 1,5h promenad om dagen ger dig en total på 7-8k steg så är du nog extremt stillasittande.

Behöver du inte röra dig i jobbet? Gå till/från eller kanske ställa bilen längre bort eller gå av en hållplats tidigare?

Motionerar inte barnen? Ut och lek?

Sen är träning kvalitetstid då det ökar kvaliteten på allt annat i livet.

Extremt stillasittande? Ja, absolut. Programmerare som jobbar hemifrån 100%. Spel, programmering och film som intressen.

Skaffade hund för att bli mindre stillasittande, vilket trots allt lyckats. 7-8k steg är säkert med än det dubbla än vad jag skramlade ihop tidigare. Tyvärr avskyr jag att promenera i Stockholm eftersom det finns människor överallt. Och jag avskyr människor xD

Barnen är tonåringar, så oavsett vad de gör vill de inte ha med mig. Om de inte behöver pengar

Ska sägas att sommartid på landet snittar jag säkert 12-13k steg. Men då finns fiskemöjligheter, trädgård och livslust. Desto mindre av den varan höst/vinter i stan. Då vill man ju bara äta fett och sova 🤷‍♂️

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Får man fråga hur många aktiva timmar du har per dag, dvs. som du är ute och rör på dig?

Sedan jag skaffade hund för att aktivera mig kommer jag upp i ca 7-8k steg per dag. Det på ca 1,5h hundpromenad (makalöst långsam takt eftersom han ska lukta och kissa på allt).

Tror aldrig att jag skulle kunna komma över 10k steg. Dygnet har inte så många timmar att avvara mellan jobb, barn och kvalitetstid (för nej, hundpromenad är inte kvalitetstid, det är ett nödvändigt ont).

Stegräknare är ungefär lika pålitliga som kaloriräknare på träningsmaskiner. Det finns ingen poäng att jämföra med en annan person som använder en annan stegräknare. Vissa säljs som rena lycko-siffra-generatorer. Fruns klocka räknade ungefär 3 steg för varje steg min klocka räknade när vi gjorde exakt samma aktivitet och oavsett variation i steglängd är det omöjligt. Du bör bara utgå ifrån dina egna värden och jämföra om du haft högre eller lägre aktivitet än vanligt.

25000 steg låter också extremt för dem flesta. Motsvarar väl 3 timmar promenad i rask takt. Ovanpå det skulle du också träna regelbundet tydligen. Är man brevbärare så kanske det går ihop. Men jag har haft en klocka som gav mig 2500 steg för att åka buss i 15 minuter så det finns ju "andra sätt" om man är okritisk.

Permalänk
Medlem

Gör små förändringar över tid. Mer hållbart och inte lika jobbigt 😀
Mitt personliga mål är att nå 10% kroppsfett, en vikt på 70kg och en bra fysik. Kommer ta lång tid att nå målet men vad gör det?
Hamnar jag på 15% är det bra mycket bättre än att vara kanske runt 30%, vilket jag var närmre förut än nu.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Får man fråga hur många aktiva timmar du har per dag, dvs. som du är ute och rör på dig?

Sedan jag skaffade hund för att aktivera mig kommer jag upp i ca 7-8k steg per dag. Det på ca 1,5h hundpromenad (makalöst långsam takt eftersom han ska lukta och kissa på allt).

Tror aldrig att jag skulle kunna komma över 10k steg. Dygnet har inte så många timmar att avvara mellan jobb, barn och kvalitetstid (för nej, hundpromenad är inte kvalitetstid, det är ett nödvändigt ont).

Går i jobbet mycket. Arbetar ute inom byggbranschen. Men går en promenad, ca 7km på strax under timmen. Så lågt 8-tempo/km. Springer för det mesta runt 5:00-5:40min/km

Springer nästan varje dag. I veckorna runt milen på helgerna långpass runt 15-20km. Sen minst en promenad varje dag på drygt 7-10km. Blir endel steg då

Ofta uppe runt 04:30 för att ut och springa 30min senare. Går sen en sväng på kväll/eftermiddag eller tvärtom.

I oktober hittills har jag på löpning och gång:
Tid:56tim 39min
Genomsnitt tid/pass: 59min 38sek
Antal pass:57st
Förbrända kalorier: 30 411

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Går i jobbet mycket. Arbetar ute inom byggbranschen. Men går en promenad, ca 7km på strax under timmen. Så lågt 8-tempo/km. Springer för det mesta runt 5:00-5:40min/km

Springer nästan varje dag. I veckorna runt milen på helgerna långpass runt 15-20km. Sen minst en promenad varje dag på drygt 7-10km. Blir endel steg då

Ofta uppe runt 04:30 för att ut och springa 30min senare. Går sen en sväng på kväll/eftermiddag eller tvärtom.

I oktober hittills har jag på löpning och gång:
Tid:56tim 39min
Genomsnitt tid/pass: 59min 38sek
Antal pass:57st
Förbrända kalorier: 30 411

Imponerande som bara fan! 💪

(Jag försöker komma på något mer vettigt att svara, men det går inte. Är bara sjukt imponerad. Önskar att jag hade samma jävlar-anamma. Men önskar det kanske inte så mkt att jag förmår ändra livsstil ... xD)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Imponerande som bara fan! 💪

(Jag försöker komma på något mer vettigt att svara, men det går inte. Är bara sjukt imponerad. Önskar att jag hade samma jävlar-anamma. Men önskar det kanske inte så mkt att jag förmår ändra livsstil ... xD)

Har en smärre skada när det gäller att göra saker som jag bestämt mig för. Har det väl mer eller mindre som intresse försöker alltid på något sätt utmana mig själv lite mer och göra lite mer.

Man får helt enkelt gå upp mitt i natten och ta på pannlampan denna årstiden. Är segt första veckan men sen blir det en rutin som man inte kan vara utan.

Det som gör att dom flesta ger upp, tror jag beror på att dom inte kommer över den där lilla gropen efter någon dag. Bekvämlighets-gropen

När man väl är inne i det så är det som en drog. Endorfinerna gör att man bara vill röra mer på sig.

Man får helt enkelt bara bestämma sig och köra. Har hållt på sen v.28. Då hade jag gått i 7 år och varit bekväm. Lagt på mig rejält och vägde 94kg. Rörde mig knappt mer än från sängen till soffan. Tröttnade på vad jag hade blivit.

Nu väger jag 71kg. Mår så jäkla bra och vill aldrig tillbaka igen

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Tråkigt med så hätsk stämning i tråden. Här har varit väldigt peppigt innan. Ni kanske bör tagga ned lite med jag-vet-bättre-än-alla-andra-retoriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har alltid varit fet och när vågen visade på 98,4 för drygt 6 veckor sen så valde jag att testa viktväktarna. Senaste invägningen var i fredags och då stod vågen på 89,3kg, dvs 9,1kg ner. Jag har inte ökat min motion alls under denna tid, om man inte räknar 2 extra powerwalk's under dessa veckor. Dock har det stannat av lite så jag måste nog börja rampa upp träningen lite. Ångrar att jag inte mätte in mig innan för det vore kul att se hur mkt mått ändrar sig och inte bara vågen

Jag citerar mig själv.

Ny invägning igår 87,2kg på vågen nu och om man ska gå enligt det "lite" gruvhuggna BMI så är jag inte längre fet utan "bara" överviktig. Således 11,2kg ner sen start och det är jag ganska stolt över. Behöver få till lite mer motion för än så länge är det samma vardagsmotion som när jag vägde 11kg mer.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen, för kanske 10e gången så har jag bestämt mig för att gå ner i vikt. Tänkte slänga mig in i diskussionerna här för att ha någon slags "accountability".

Vägde in på 102,4 kg vilket är det högsta jag någonsin vägt på mina 180cm. Körde samtidigt igång träningspassen T25 från beachbody vilket innebär 25min av tabataövningar med enbart kropp 5dagar i veckan.

Till detta så har jag börjat logga maten via MyFitnessPal till hjälp och begränsar intaget till 1711 Kcal per dag.

Grymt stort tack till alla som skriver här och motiverar övriga medlemmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag citerar mig själv.

Ny invägning igår 87,2kg på vågen nu och om man ska gå enligt det "lite" gruvhuggna BMI så är jag inte längre fet utan "bara" överviktig. Således 11,2kg ner sen start och det är jag ganska stolt över. Behöver få till lite mer motion för än så länge är det samma vardagsmotion som när jag vägde 11kg mer.

Bra jobbat! Känns som att du klarat ett bra mål där!

Skrivet av CyCe:

Då var det dags igen, för kanske 10e gången så har jag bestämt mig för att gå ner i vikt. Tänkte slänga mig in i diskussionerna här för att ha någon slags "accountability".

Vägde in på 102,4 kg vilket är det högsta jag någonsin vägt på mina 180cm. Körde samtidigt igång träningspassen T25 från beachbody vilket innebär 25min av tabataövningar med enbart kropp 5dagar i veckan.

Till detta så har jag börjat logga maten via MyFitnessPal till hjälp och begränsar intaget till 1711 Kcal per dag.

Grymt stort tack till alla som skriver här och motiverar övriga medlemmar!

Håller tummarna för dig! Skulle också behöva komma tillbaka till träningen igen men får i alla fall dagliga promenader. 🙂

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Bra jobbat! Känns som att du klarat ett bra mål där!

Tack, satte mitt ursprungsmål till 80 så det är ju med på horisonten i alla fall. Kändes dock avlägset när vågen var och nosade på nästan 100 pannor Är dock tvungen att ha några delmål på vägen för annars tycker jag att det är övermäktigt. Mitt nästa mål som ligger i en liten parentes är 85. Kommer man dit är det "bara" 5kg kvar och det ska man f*n lyckas med

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Förra sommaren vägde jag 128.5kg vilket är det mesta jag någonsin vägt. Jag orkade verkligen inte göra någonsin och satt bara hemma och pressade i mig godis, pizza och annan skit. Mina blodprover visade att levern inte mådde super.

Idag väger jag 96kg. Har gått ner 32.5kg sen dess. Har tagit bort socker i den mån som känns rimligt, gråter inte över ketchup med socker i eller frukt och bär, undviker mjölprodukter som pasta och bröd samt så rör jag på mig varje dag och försöker träna minst 3 dagar i veckan. Har en allmänt fett och proteinrik diet.

Mitt primära mål är 85kg och det är förhoppningsvis med rätt mkt muskler med. Mår väldigt mycket bättre nu och mina blodprover är mycket bättre de med.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!