Geforce RTX 2060 hävdas gå i graven

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 2060 hävdas gå i graven

Nvidia påstås ännu en gång skala ned och sluta förse partnertillverkare med kretsar för tillverkning av det nyligen återupplivade grafikkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2060 ser ut att fortfarande vara bättre val än 3050 om man köper nytt (bättre prestanda och lägre pris), nackdelen var att man bara fick 6GB ram med den billigare 6GB varianten.

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkligt vettigt mellanklass kort, men det är dags nu.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av 1440p165:

2060 ser ut att fortfarande vara bättre val än 3050 om man köper nytt (bättre prestanda och lägre pris), nackdelen var att man bara fick 6GB ram med den billigare 6GB varianten.

Ja, 6 GB-versionen håller jag med om är värd att överväga i den prisklassen, särskilt mätt mot RTX 3050. RX 6600 ligger lite bättre till, typ mellan RTX 2060 och 2060 Super, men sistnämnda verkar ha utgått hos de flesta och där det finns att tillgå nytt är det till samma prislapp som typ RTX 3060.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånande. Kortet återupplivades för att det gjordes på gamla TSMC 16nm FF (även om Nvidia kallar den för 12N) som inte alls var lika full som de senare processerna. Nu när det inte längre är brist så kan Nvidia döda det igen och möjligen sälja 3060 för något som liknar MSRP. Kan göra ett 3050 Ti också, med säg 24 SM och 8 GB minne för ett pris som nästan kan kallas överkomligt. 3050 görs iofs av samma chip (GA106), men det är tydligt att det är designat göras av GA107 eftersom man kapat ner GA106 till precis vad ett komplett GA107 klarar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ja, 6 GB-versionen håller jag med om är värd att överväga i den prisklassen, särskilt mätt mot RTX 3050. RX 6600 ligger lite bättre till, typ mellan RTX 2060 och 2060 Super, men sistnämnda verkar ha utgått hos de flesta och där det finns att tillgå nytt är det till samma prislapp som typ RTX 3060.

GPUN orkar inte driva spel som kräver 6Gb+ dock. Det orkar knappt mitt 3070 idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

GPUN orkar inte driva spel som kräver 6Gb+ dock. Det orkar knappt mitt 3070 idag.

Moddade spel med textur-patchar (typ Skyrim) kräver lite GPU-kraft och massor av VRAM. Såg nåt test när gamla R9-390 slog en 2060.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

RTX IO(Direct storage, DX12 Ultimate) kräver RTX 2xxx så man vill ju gärna att det ska finnas billiga kort med stöd för det så att mjukvara kan rullas ut på bred front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Moddade spel med textur-patchar (typ Skyrim) kräver lite GPU-kraft och massor av VRAM.

Det beror främst på utebliven optimering, en klassisk ”för många kockar”-situation. Det är tyvärr osannolikt att instegskort kommer komma ikapp med tillräckliga mängder VRAM för moddares behov inom överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Jag rockar fortfarande ett RTX2060 original (6 GB)!

Då jag inte spelar så fasligt mycket och bara på 1440p så tycker jag det funkar finfint fortfarande.

Jag kör mycket AI-bildskapande nu dock och då hade man velat ha lite mer VRAM, helst 12+ GB, men i övrigt tycker jag det har varit ett superbt kort. Kostade under 4 000 för två år sedan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror främst på utebliven optimering, en klassisk ”för många kockar”-situation. Det är tyvärr osannolikt att instegskort kommer komma ikapp med tillräckliga mängder VRAM för moddares behov inom överskådlig framtid.

Det är mest ett problem för Nvidia. AMD har haft 8GB på kort under $200 sen 2016 (470, 570 och sedan 5500XT). Senaste generationen gick det åt skogen med det, men det beror på bristerna. 6600 borde inte kosta vad den gör idag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Synd, prismässigt ett väldigt bra kort till encoding.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag rockar fortfarande ett RTX2060 original (6 GB)!

Då jag inte spelar så fasligt mycket och bara på 1440p så tycker jag det funkar finfint fortfarande.

Jag kör mycket AI-bildskapande nu dock och då hade man velat ha lite mer VRAM, helst 12+ GB, men i övrigt tycker jag det har varit ett superbt kort. Kostade under 4 000 för två år sedan.

/hulle.

Samma här! Jättenöjd fortfarande med mitt 2060. Tuffar på bra i 1440p och kör sällan AAA titlar med ULTRA settings eller RTX så det duger fint. Får kamma hem ett begagnat 3080 nån gång längre fram när detta kortet gjort sitt

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror främst på utebliven optimering, en klassisk ”för många kockar”-situation. Det är tyvärr osannolikt att instegskort kommer komma ikapp med tillräckliga mängder VRAM för moddares behov inom överskådlig framtid.

Budget typ xx50-korten och nu snart även xx60-korten kommer bli alltmer mindre relevanta för varje år. De kommer långt efter toppkorten har lanserats och prestandanskillnaderna blir allt större. Det är inte som förr där ett GTX 460 eller 560 som var omåttligt populära pga sin prestanda per krona. Idag får du fortfarande mkt för pengarna men prestanda ligger väldigt mycket efter ett toppkort som RTX 4090.

Det märks att Nvidia prioriterar instegskorten och även topp budgetkorten mindre och mindre. Ser inte riktigt samma sak hos AMD men det finns där.

Permalänk
Medlem

Släpper dom få kvarvarande för 1500 slår jag till.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Budget typ xx50-korten och nu snart även xx60-korten kommer bli alltmer mindre relevanta för varje år. De kommer långt efter toppkorten har lanserats och prestandanskillnaderna blir allt större. Det är inte som förr där ett GTX 460 eller 560 som var omåttligt populära pga sin prestanda per krona. Idag får du fortfarande mkt för pengarna men prestanda ligger väldigt mycket efter ett toppkort som RTX 4090.

Det märks att Nvidia prioriterar instegskorten och även topp budgetkorten mindre och mindre. Ser inte riktigt samma sak hos AMD men det finns där.

Jag tror vi kommer fo sen en fortsatt utveckling av kort som 4050 och 4060. Det är ju trots allt som så att det är först när XX50 kort i framtiden har likvärdig prestanda som ett 4090 idag som utvecklare verkligen kan börja göra funktioner till standard tillexempel Ray Tracing att det inte är något man slår på utan att det alltid är på om än i olika grad beroende på vilka inställningar man har. Samma när det gäller riktig simulering av hår och annat för de som utvecklar spel är detta väldigt viktigt anser jag för att de ska kunna höja lägsta nivån på spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majathebeat:

Samma här! Jättenöjd fortfarande med mitt 2060. Tuffar på bra i 1440p och kör sällan AAA titlar med ULTRA settings eller RTX så det duger fint. Får kamma hem ett begagnat 3080 nån gång längre fram när detta kortet gjort sitt

Jag trodde mitt skulle få seriösa problem när skaffade Acer-4K-skärmen som netonnet hade väldans billigt i somras eller när det var men så blev det inte riktigt. Hemligheten är att spela spel från 2019 antar jag.. (Age of Wonders: Planetfall, Pillars of Eternity 2, Disco Elysium) funkar det relativt bra med, de behöver inte gå i 100fps konstant.

Tänker byta det inom ett halvår till nåt från AMD för en mer integrerad drivrutin (Linux) och för att jag inte behöver CUDA (och även om nvidia-smi är trevligt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

... och möjligen sälja 3060 för något som liknar MSRP...

Den som lever får se

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 4060 och dess prestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Moddade spel med textur-patchar (typ Skyrim) kräver lite GPU-kraft och massor av VRAM. Såg nåt test när gamla R9-390 slog en 2060.

Ah, ingen regel utan undantag. Men där har man stor användning för dem.

Skrivet av Vangen:

Jag väntar på 4060 och dess prestanda.

Det lär ju prestera i nivå med det kort du har. Kanske om vi har lite "flyt" som ett 2080ti.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vara tvungen att välja på 2060 och 3050 skulle jag ändå ta 3050 då det decodar AV1. Det saknas på turing och känns som det är viktigt framöver.

Permalänk
Medlem

Pris prestanda på rtx 4060 blir intressant

Permalänk
Medlem

Om man inte är allergisk mot DLSS så är hela turing generationen riktigt bra fotfarande.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag rockar fortfarande ett RTX2060 original (6 GB)!

Då jag inte spelar så fasligt mycket och bara på 1440p så tycker jag det funkar finfint fortfarande.

Jag kör mycket AI-bildskapande nu dock och då hade man velat ha lite mer VRAM, helst 12+ GB, men i övrigt tycker jag det har varit ett superbt kort. Kostade under 4 000 för två år sedan.

/hulle.

Kan säkert vara ett helt okej kort om man redan har ett och inte har allt för höga krav.
Men vi närmar oss slutet av 2022.
Är ett RTX 2060 fortfarande ett vettigt nyköp år 2023 ?

Om vi pratar om nytillverkning så får man ju se det i ett perspektiv om det fortfarande är ett vettigt kort att köpa om 6-12 månader, kanske 18 månader framåt.
Inte om det kan fortsätta att vara ett okej kort för de som redan har ett.

Däremot om Nvidia redan har tillverkade GPUer på lager så kan det vara bättre att sälja dem till de företag som gör kompletta grafikkort, till ett reducerat pris. Istället för att bara kassera dem.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ångrar fortfarande att jag inte köpte ett 2060 super för 4k våren innan RTX 3000 serien kom ut från Nvidia.
Hade jag sluppit sitta på mitt GTX770 fram till nu typ aja, har ett bättre nu, men fick vänta 2,5h år med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror främst på utebliven optimering, en klassisk ”för många kockar”-situation. Det är tyvärr osannolikt att instegskort kommer komma ikapp med tillräckliga mängder VRAM för moddares behov inom överskådlig framtid.

Njah, och ja. Han har rätt. Minecraft med shaders och RTX kan dra upp mot 22GB+ Vram. Jag är dock besviken på 3070 (vilket var det enda kortet jag fick tag på) men jag får ofta slut på VRAM. Särskilt om du siktar på 120+ FPS.
Siktar du på 60+ så går det bättre då GPUN är krallig men minnet gör den inte till rätta.

Men när vi börjar gå upp mot 10+ GB i 1440P så kan man givetvis offra en del för att köra det under 8GB. Men 3080 skulle ha varit 12GB och 3070 10GB. Att få slut på VRAM i ett 1 år gammalt spel i 1440P med "näst" bästa GPUN då jag köpte den är skamligt.
Hade RTX 3080 och 3070 haft lite mer VRAM så hade de klarat lite högre krav och mycket därav lite högre bandbredd.

Facit i hand så skulle man köpt en AMD. Ge det 5 år och 6xxx-serien (AMD) kommer köra över 3xxx serien(Nvidia), jag garanterar det.

Jag fick ta skit för att jag köpte ett "Gainward" Inte gainward då men. FX5900XT, De med 9800XT skrattade inte lika mycket i UT efter att jag flashade stackarn till FX5950 Ultra. Strax efter det så tog jag bara morsans kort och klockade det till döden. Det fungerar än idag, även min Barton 1800+ i 2.3GHz. Nästa steg var 3700+ San Diego i 2.9GHz(3.2) Vet inte om vilken som lever men jag har en kvar, Men Alina/AMD muppade sig så jag köpte två. Sen köpte jag ett ASUS A8N32-SLI deluxe, det var fel på det med så jag fick ett M2N32N-SLI deluxe. Att köra PCI-E i 2x16 var ju magiskt. Första moderkort jag haft med kylflänsar till VRM I Koppar! A8N32-SLI var nog koppar med faktiskt. Men hade folk sett moderkort som dessa i dag hade det blivit fuktigt i brallan.

Vi kan dilla hur länge som helst. Men den senaste San Diegon jag körde gick i 3.2GHz. Jag har för mig 3.4 men om folk börjar keffa så drar man ju igång det gamla modermodemet. Den startar/kommunicerar alltid. Inte kan du koka ägg på den som Prescott heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Men när vi börjar gå upp mot 10+ GB i 1440P så kan man givetvis offra en del för att köra det under 8GB. Men 3080 skulle ha varit 12GB och 3070 10GB. Att få slut på VRAM i ett 1 år gammalt spel i 1440P med "näst" bästa GPUN då jag köpte den är skamligt.
Hade RTX 3080 och 3070 haft lite mer VRAM så hade de klarat lite högre krav och mycket därav lite högre bandbredd.

Nvidia har alltid snålat med minne tills de kommer på att AMD är ett hot en stund igen. Just här fastnade man i problemet att man satsat på GDDR6X och sedan inte kunde få det i 2Gbit-chip. Enda sättet att ge 3080 mer minne då vore att göra en dubbelmacka (som 3090), med 20GB VRAM, och det tillät väl inte deras vinstmarginaler. Med 3080 på 10GB kunde man inte gärna släppa upp 3070 till 16GB, så då fastnade alla de korten med för lite minne, trots att det inte hade varit speciellt dyrt att använda 2 Gbit-chip GDDR6 för 3070.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nvidia har alltid snålat med minne tills de kommer på att AMD är ett hot en stund igen. Just här fastnade man i problemet att man satsat på GDDR6X och sedan inte kunde få det i 2Gbit-chip. Enda sättet att ge 3080 mer minne då vore att göra en dubbelmacka (som 3090), med 20GB VRAM, och det tillät väl inte deras vinstmarginaler. Med 3080 på 10GB kunde man inte gärna släppa upp 3070 till 16GB, så då fastnade alla de korten med för lite minne, trots att det inte hade varit speciellt dyrt att använda 2 Gbit-chip GDDR6 för 3070.

Det är ju otroligt tråkigt för en annan. När man väl "fläskar" på och köper ett redigt kort och så möts man av 100+ "5-3" FPS för att VRAM tar slut... Det blir ett 7900XTX så fort de kommer. Sen får det fan vara nog ett tag vad gäller dator. Med ett 7900XTX så är den dyrare än bilen, om den inte redan är det.

Men bilen går från A till B utan problem utan att staka och har så gjort i över 6 år.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

2060 ser ut att fortfarande vara bättre val än 3050 om man köper nytt (bättre prestanda och lägre pris), nackdelen var att man bara fick 6GB ram med den billigare 6GB varianten.

RTX 2060 behöver inte mer RAM, om man inte som jag blev uppläxad körde specifika moddar i spel med högre texturer.
Men "vanilla" så kvarknar kortet långt före 6GB tar slut. Mitt 3070 kvarknar vid sin gräns på 8GB i nyare spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

sälja 3060 för något som liknar MSRP.

Sker redan.

329x10,4x1,25=4277

Inet har just nu ett kort för 4190:- och det finns andra lite här och där för några hundringar till.

https://www.inet.se/produkt/5412526/gigabyte-geforce-rtx-3060...