Köp via CDON där säljaren gått i konkurs (Xstra Digital Storage)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Med risk att låta nedlåtande mot TS, men är det inte rätt så uppenbart när man handlar från amazon, CDON, Elgiganten, att man då alltid handlar från butiken själv? Oavsett hur stort eller litet köpet är så skulle jag aldrig vågat handla från tredjeparts butik, vad gör ni sedan när det strular och måste utnyttja garantin?

På Amazon är det inte bara tredjeparts butiker utan Amazon säljer också själva.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag köpte en NUC av dem för ett par år sen. Efter två veckor frågade jag dem om de skicka paketet och de svarade att det kommer från nåt lager i Tyskland.
Det gick nån vecka till, fick till slut ett paket och var ganska nöjd till sist. Tråkigt att du råkat illa ut, jag var rädd att hamna i samma sits själv eftersom de tog tid på sig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Amazon är det inte bara tredjeparts butiker utan Amazon säljer också själva.

Ja men det är samma hos Elgiganten, och CDON också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ja men det är samma hos Elgiganten, och CDON också.

Jag har inte sett att CDON själva sålt något på deras hemsida på väldigt länge. Elgiganten ja, men inte på marketplace delen så det är enklare där än på CDON att veta vem man köper av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte sett att CDON själva sålt något på deras hemsida på väldigt länge. Elgiganten ja, men inte på marketplace delen så det är enklare där än på CDON att veta vem man köper av

Beror ju lite vad man kollar på, men jag var precis inne och kollade lite på spel och filmer, och då är det alltid CDON som förstahandsval för mig som säljare, och på högra sidan kan man se vad andra butiker tar.

och hos Elgiganten så står det ganska klart "laveras från vår partner" under varje produkt, där det inte är Elgiganten som är säljare.

Även vid utcheckning så står det ganska klart vem som är säljare. Helt ärligt så förstår jag inte hur man kan missa detta såvida man inte klickar sig förbi ganska snabbt om man har det som en vana. Tydligast är väl Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Även vid utcheckning så står det ganska klart vem som är säljare. Helt ärligt så förstår jag inte hur man kan missa detta såvida man inte klickar sig förbi ganska snabbt om man har det som en vana. Tydligast är väl Amazon.

Jag vet inte varifrån du fått att det inte framgått vilket företag som agerade säljare, det har varit klart sedan från början. Den stora frågan är huruvida CDON har lagligt, avtalsmässigt eller moraliskt ansvar för att se till att vi som kunder inte hamnar i den här sortens sits. Om inte antagandet är att vi som konsumenter väntas genomföra riskanalyser på nederländska företag när vi beställer från en svensk internetbutik, så kan man fundera på vilket ansvar CDON har för de butiker de tillåter på sin marknadsplats.

Permalänk
Medlem

Också blåst

Inte undra på att bolaget går med förlust.
Jag har handlat för säkert 100 000 SEK men det är väl sluthandlat nu.
Sista hoppet är att dom kompenserar mig för förlusten jag åkte på genom ''Xtra Digital Storage''.
Då kan jag komma tillbaka som kund. ALDRIG annars!
Det handlar om goodwill (från detta desperata, giriga bolag).

Permalänk
Medlem

Vidare uppdatering, fick detta per mail idag:

Vi beklagar naturligtvis det som uppstått.
Genom köp på CDON´s marknadsplats ingår du ett avtal med säljaren av produkten, detta framgår i våra köp- och leveransvillkor. CDON fungerar således som en plattform där olika säljare erbjuder sina produkter.
Det som är unikt i detta fall är att säljaren gått i konkurs, vilket sällan går att förutse. Vi som marknadsplats har inte mottagit din betalning, vilket gör att vi heller inte kan göra en återbetalning/kreditering, detta kan endast göras av den legala säljaren.
Vi förstår att detta är en jobbig situation och vi tar verkligen till oss av det du beskriver. Vi har däremot ingen möjlighet att hantera denna situation på ett annorlunda sätt eftersom vi inte innehar din betalning.
Som vi tidigare informerat om ber vi dig vänligen vända dig mot konsumentverket eller din kreditgivare om du använt kreditkort.

Min magkänsla är ju först och främst att detta inte stämmer på flera punkter.

  1. Jag har ju betalt med presentkort. Då har väl CDON absolut mottagit min betalning och kan återbetala.

  2. Vad fan ska konsumentverket kunna göra i den här situationen?

  3. Vad är den omtalade "Tryggt köp garantin" värd i detta? Även om de skulle kunna hävda att jag bara "[...] får den hjälp du behöver vid behov." så får de ju i så fall skaka fram en nederländsk jurist till mig som kan hjälpa mig navigera processen att ställa ett krav mot konkursboet, för det är ju den hjälp jag behöver.

Permalänk
Medlem

re: Vidare uppdatering

Detta är ingen vanlig konkurs. Detta är en extrem konkurs av bedragare.
Därför finns nog på sin höjd en jordhög kvar plus ett berg av skulder.
Nu har CDON också slutat svara mig. Så kan det gå.

Permalänk
Medlem

Nästan identisk sits som er. Köpt en Ryzen 5600 på cdon via presentkort som aldrig skickades. Att spara 50 kr var verkligen att vara dumsnål.

Men som ni sagt, cdon måste ju ha något ansvar att kolla upp så företagen de samarbetar med inte är oseriösa och att de sedan inte bara kan avsäga sig allt ansvar när de dessutom framställer sig själva som representanter för ett "tryggt" köp.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk

Jag har råkat ut för samma sak, tyvärr betalade jag m h a faktura och Qliro och jag betalade innan jag fick varan (jag vet, korkat men jag är naiv och litar på svenska företag). Jag har anmält detta till KO och ARN. Jag har varit i kontakt med Qliro. Jag har postat på Facebook och Twitter. Jag kommer aldrig någonsin mer handla på CDON och jag kommer aktivt sprida detta så att mina nära och kära aldrig gör det heller. Jag tycker synd om de oskyldiga som jobbar på CDON men jag kommer inte gråta den dagen CDON går i konkurs.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill inte gnida salt i såren, men jag och rätt många andra avrådde från att handla från CDON redan för flera år sedan, i detta forum. Många olika faktorer som gjorde att varningsklockorna ringde redan då.

Handlar ni på en marknadsplats (oavsett vilken) av okänd tredjepartssäljare, läs alltid villkoren mycket noga så ni vet att ni är garanterade återbetalning om varorna inte dyker upp.

Jag bytte främst till Amazon och deras A-Z garanti gör just det, även om det är en källarkines som både säljer och skickar själv. Kommer inte varan på utsatt tid, får ni pengarna åter efter kontakt med Amazon. Det enda kravet de har är att man själv skriver till (via Amazons system) och ger säljaren 2-3 dygn att lösa problemet. Har man inte fått varan eller pengarna då, så kliver A utan undantag in och betalar ur egen kassa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är svårt att förstå hur CDON tänker. Hur mycket skulle dom inte vinna på att ta denna smäll.
Man får bara en massa inkopierad text om att dom inte har möjlighet. En kund som får upprättelse är den
bästa kunden man kan få. Då skulle kanske företaget börja tjäna pengar igen. Försöker dom själva gå i konkurs? Kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikky:

Det är svårt att förstå hur CDON tänker. Hur mycket skulle dom inte vinna på att ta denna smäll.
Man får bara en massa inkopierad text om att dom inte har möjlighet. En kund som får upprättelse är den
bästa kunden man kan få. Då skulle kanske företaget börja tjäna pengar igen. Försöker dom själva gå i konkurs? Kanske.

De tar nog hand om sina kunder skulle jag tro.

Det är dock inte du som köper via deras sida som är deras kund utan det är säljaren. Troligen betalar säljaren för tjänsten att få ligga på deras sida.
Läser man på cdons hemsida så står bland annat att alla frågor etc reläas direkt till säljaren. Som jag förstår det så driftar cdon enbart marknadsplatsen som en tjänst till sina kunder (säljarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike.oakman:

Jag har råkat ut för samma sak, tyvärr betalade jag m h a faktura och Qliro och jag betalade innan jag fick varan (jag vet, korkat men jag är naiv och litar på svenska företag). Jag har anmält detta till KO och ARN. Jag har varit i kontakt med Qliro. Jag har postat på Facebook och Twitter. Jag kommer aldrig någonsin mer handla på CDON och jag kommer aktivt sprida detta så att mina nära och kära aldrig gör det heller. Jag tycker synd om de oskyldiga som jobbar på CDON men jag kommer inte gråta den dagen CDON går i konkurs.

I och med att du handlade via Qliro, så är du i ett betydligt mycket bättre läge än någon av oss andra. Qliro är en kredit, vilket betyder att den följer kreditköpslagen, och i och med att du inte fått någon vara, så riktar du bara dina krav mot kreditgivaren. Flera har gjort det mot sina kreditkortsutgivare och paypal, och samtliga som jag hört om har redan fått tillbaka sina pengar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Efter att jag försökt pressa CDONs kundtjänst lite vad den där "Tryggt Köp" garantin (som de inte egentligen riktigt verkar vilja kännas vid att de marknadsför sig själva med) egentligen innebär, får jag följande svar:

"Det som är unikt i detta fall är att säljaren gått i konkurs vilket vi tidigare meddelat dig och detta går sällan att förutse och då åberopas inga typer av garantier."

Så då är det tydligen så att garantier inte gäller för saker man inte kan förutse. Har tid bokad med en jurist nu.
Någon som har erfarenhet av ARN jmf. förenklat tvistemål i tingrsätten?

Permalänk
Medlem

Breakit har skrivit en längre artikel om det och grävt hos ARN:

"Statistik visar samtidigt att antalet ärenden som kommit in till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och som berör Cdon har ökat kraftigt under de senaste åren. Under 2020 var det 36 ärenden. Hittills under 2022: 87 stycken. Det är på tvärs mot den allmänna trenden. Efter en topp under pandemiåret 2020 har det totala antalet ärenden gått ner hos ARN. Vad beror ökningen för Cdon på och hur ser bolaget på den statistiken?"

CDON verkar ducka frågorna vilket var lite oväntat då förtroendet är allt en marknadsplats har.

https://www.breakit.se/artikel/35034/handlare-i-konkurs-drabb...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tänker ju att det är CDONs due diligience att kontrollera vilka företag som släpps in.
Om man sätter upp fakturakonto till ett företag så kollar man ju att företaget har inkomster och är i välstånd, varför ska man som marknadsplatsinnehavare vara helt friskriven? Känns som att man inte kan äta kakan och slippa betala för den om man ska köra marknadsplats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Även M3 skriver om det och nämner att CDON prisade Xstra förra året:

"Pikant i sammanhanget är att just Xstra Digital Storage förra året utsågs till "Årets rookie" på en intern prisutdelning."

Extra pinsamt eftersom Sweclockers redan då raderade tips till butiken eftersom den ansågs oseriös.

"Tog bort tipset då den butiken (och därmed även Cdon) är Xstra oseriösa"

Permalänk
Medlem

"Så det ena är att skaffa kreditkort, och det andra är att inte handla på CDON". Sammanfattar väl läget ganska bra när det gäller CDON.

När M3 själva säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddilord:

Vidare uppdatering, fick detta per mail idag:

Vi beklagar naturligtvis det som uppstått.
Genom köp på CDON´s marknadsplats ingår du ett avtal med säljaren av produkten, detta framgår i våra köp- och leveransvillkor. CDON fungerar således som en plattform där olika säljare erbjuder sina produkter.
Det som är unikt i detta fall är att säljaren gått i konkurs, vilket sällan går att förutse. Vi som marknadsplats har inte mottagit din betalning, vilket gör att vi heller inte kan göra en återbetalning/kreditering, detta kan endast göras av den legala säljaren.
Vi förstår att detta är en jobbig situation och vi tar verkligen till oss av det du beskriver. Vi har däremot ingen möjlighet att hantera denna situation på ett annorlunda sätt eftersom vi inte innehar din betalning.
Som vi tidigare informerat om ber vi dig vänligen vända dig mot konsumentverket eller din kreditgivare om du använt kreditkort.

Min magkänsla är ju först och främst att detta inte stämmer på flera punkter.

  1. Jag har ju betalt med presentkort. Då har väl CDON absolut mottagit min betalning och kan återbetala.

  2. Vad fan ska konsumentverket kunna göra i den här situationen?

  3. Vad är den omtalade "Tryggt köp garantin" värd i detta? Även om de skulle kunna hävda att jag bara "[...] får den hjälp du behöver vid behov." så får de ju i så fall skaka fram en nederländsk jurist till mig som kan hjälpa mig navigera processen att ställa ett krav mot konkursboet, för det är ju den hjälp jag behöver.

Som CDON skriver så är dom en marknadsplats och har inte direkt fått din betalning, oavsett hur du betalat. Betalningen har ju gått till säljaren, eftersom CDON är en marknadsplats.

Konsumentverket kan inte hjälpa dig i detta fallet då du inte använt ett kreditkort. Pengarna är tyvärr förlorade om man inte betalat med ett kreditkort. Finns produkten på företaget kan du eventuellt få den om du kan bevisa att just du har köpt just den produkten.

Tredje frågan känner jag inte till så kan inte vara till någon hjälp där :/

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Som CDON skriver så är dom en marknadsplats och har inte direkt fått din betalning, oavsett hur du betalat. Betalningen har ju gått till säljaren, eftersom CDON är en marknadsplats.

Konsumentverket kan inte hjälpa dig i detta fallet då du inte använt ett kreditkort. Pengarna är tyvärr förlorade om man inte betalat med ett kreditkort. Finns produkten på företaget kan du eventuellt få den om du kan bevisa att just du har köpt just den produkten.

Tredje frågan känner jag inte till så kan inte vara till någon hjälp där :/

Fast fungerar det så när man handlat med presentkort? Finns det några pengar som egentligen skickas till tredjeparten eller hur gör de då?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv

Fick en artikel skickad till mig där denna tråd länkades. Väldigt tråkigt att folk har drabbats. Själv slutade jag att köpa från CDON för länge sedan när jag upptäckte att de hade blivit en Marketplace. Vägrar köpa från okända säljare. Samma gäller Elgiganten som också har börjat med en Marketplace. Är alltid vaksam med vem som säljer, Elgiganten eller nån annan.

Amazon litar jag mer på då det snarare är säljarna än köparna som råkar illa ut där. Dock köper jag trots det mest från Amazon själv eller där Amazon åtminstone står för frakten. Har vare sig tid eller ork att krångla med okända säljare.

Trots att jag är priskänslig köper jag endast av kända svenska återförsäljare. Skiljer det dessutom marginellt mellan två av dessa återförsäljare så börjar öppet köp/returfrakt och avstånd spela in. Ibland fokuserar man för mycket på vad man betalar när man köper en vara och mindre på vad man förlorar om man behöver returnera eller utnyttja garanti på varan. Då är bra service eller fysisk butik värt några extra slantar.

Stavfel.
Permalänk
Medlem

Känns som att lagen för prioordningen borde ses över. De som blir hårdast drabbade borde prioriteras först. Tex privatpersoner eller småbolag. Inte att störst går först som det verkar vara idag. Obs; jag har inte kollat upp och har ingen aning om hur det här funkar idag, men av det lilla jag har läst verkar privatpersoner vara prioriterade lägst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Känns som att lagen för prioordningen borde ses över. De som blir hårdast drabbade borde prioriteras först. Tex privatpersoner eller småbolag. Inte att störst går först som det verkar vara idag. Obs; jag har inte kollat upp och har ingen aning om hur det här funkar idag, men av det lilla jag har läst verkar privatpersoner vara prioriterade lägst.

Det finns ju en anledning varför privatpersoner hamnar längst ned i prioordning. Anledningen varför leverantörer hamnar högre är att det blir följdverkningar. Bolag A har köpt från varor från Bolag B. Om Bolag B inte får betalt så kan ju Bolag B gå i konkurs pga skulderna. Därför hamnar privatpersonerna längst ned. Förarbetena resonerar att om du som privatperson har köpt en vara du inte får, så är det bara du som drabbas. Alltså inte så allvarligt för systemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Läste precis om detta på en annan sida. Har alltid trott att CDON var en stor seriös aktör på marknaden men nu ser man att det har friskrivit sig i villkoren och kör inte alls samma garanti som etc Amazon tredjeparts säljare. Väldigt illa med tanke på marknadsföringen på deras hemsida.

Från min sida blir det bojkott av CDON. Kommer inte handla från CDON igen. Det har ändå varit en del ordrar genom åren. Tur det finns bättre aktörer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Från min sida blir det bojkott av CDON. Kommer inte handla från CDON igen. Det har ändå varit en del ordrar genom åren. Tur det finns bättre aktörer på marknaden.

Samma här. Tänkte köpa en del Blu-Ray-filmer men såg att det var CDON som sålde dem. Då får det bli import av filmerna istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Läste Breakits text om saken nu. Ganska så stor skillnad mellan vad CDONs kontroller visar och vad man måste anta att grossisterna till Xstra visat. Verkar ju som att företaget varit helt beroende av att få pengarna från CDON innan de kunnat beställa varorna de sålt, alltså verkar ju inte tillverkarna ansett Xstra som speciellt kreditvärdiga.

Permalänk
Medlem

Har tidigare i tråden försökt mig på djävulens advokat, då jag tycker det är intressant att försöka se det från olika vinklar. Så jag skulle göra nytt försök i att sätta mig in i hur CDON tolkar det hela. Men jag upptäckte att CDON uppdaterat sin text på sin webbsida.

Grävde fram snapshot från deras webb och dubbelkolla så det är samma text som jag citera tidigare i tråden, vilket är följande:

Nu är sidan uppdaterad till följande text:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av IMPANI:

Har tidigare i tråden försökt mig på djävulens advokat, då jag tycker det är intressant att försöka se det från olika vinklar. Så jag skulle göra nytt försök i att sätta mig in i hur CDON tolkar det hela. Men jag upptäckte att CDON uppdaterat sin text på sin webbsida.

Grävde fram snapshot från deras webb och dubbelkolla så det är samma text som jag citera tidigare i tråden, vilket är följande: https://i.imgur.com/TqEWB2F.png

Nu är sidan uppdaterad till följande text:
https://i.imgur.com/oyNTP6g.png

Lol, vilket semantiktrams det var i sista bilden. Säger ju absolut skvatt om "tryggt köp".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin