Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Precis fått min C2 65" - har tyvärr minst 4 stycken vertikala streck med ljusare partier, samt flera små partier uppe till vänster.
Hur går man tillväga för reklamation till LG och hur gör den - tar tillbaka och reparerar, skickar en ny?
Har ingen erfarenhet av detta, men detta är ju inte okej.. - tips på vad jag ska göra nu?

Tack på förhand!

Sitt lugnt i båten, ha på tvn ett par timmar så kommer en autofunktion att "städa" bilden.

Prova iaf ett par timmar innan du kontaktar LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Precis fått min C2 65" - har tyvärr minst 4 stycken vertikala streck med ljusare partier, samt flera små partier uppe till vänster.
Hur går man tillväga för reklamation till LG och hur gör den - tar tillbaka och reparerar, skickar en ny?
Har ingen erfarenhet av detta, men detta är ju inte okej.. - tips på vad jag ska göra nu?

Tack på förhand!

Syns det på test slides eller är det linjer oavsett content? OLEDs ser skräp ut i uniformity innan den har kört sina kompensations cykler några gånger. Du får nog ge den lite tid om det bara syns på testbilder.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Sitt lugnt i båten, ha på tvn ett par timmar så kommer en autofunktion att "städa" bilden.

Prova iaf ett par timmar innan du kontaktar LG.

Tack för bra svar!
Blir sjukt orolig och inte köpt TV på 12år, så vet inte vad som ska vara vad!
Jag får he på något som får rulla - det kvittar om det är Netflix eller YouTube va? Krävs det att någon speciell inställning är igång?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Syns det på test slides eller är det linjer oavsett content? OLEDs ser skräp ut i uniformity innan den har kört sina kompensations cykler några gånger. Du får nog ge den lite tid om det bara syns på testbilder.

Det syns mest på test-slides (likt https://www.youtube.com/watch?v=eIJxh9UGyak), men även på vanliga videos där det blir med enhetlig färg över hela den vertikala linjen.

Ska återkomma med bilder!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Varför kör inte LG de här kompensation-programmen direkt från fabrik om det är så enkel?

Säger inte att ni har fel, men det skulle ju i så fall spara mycket huvudvärk och tid för supporten och kund om TV:n var "inkörd" vid leverans.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Varför kör inte LG de här kompensation-programmen direkt från fabrik om det är så enkel?

Säger inte att ni har fel, men det skulle ju i så fall spara mycket huvudvärk och tid för supporten och kund om TV:n var "inkörd" vid leverans.

Miljoner apparater och timmar av körning för varje är troligen helt orimligt. Det skulle krävas flera fabriker av sådana stationer

Vill du betala för detta och mer saker så har Sony och Panasonic sina Master-paneler

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bakgrund:

Varför kör inte LG de här kompensation-programmen direkt från fabrik om det är så enkel?

Säger inte att ni har fel, men det skulle ju i så fall spara mycket huvudvärk och tid för supporten och kund om TV:n var "inkörd" vid leverans.

10 miljoner TV-apparater om året som ska stå en extra timme på fabriksbandet och köra en panelrensningscykel. Även om det kanske är praktiskt möjligt kommer de där timmarna i slutändan landa på priset och LG:s konkurrensförmåga. För något som endast ett fåtal tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Hur går man tillväga för reklamation till LG och hur gör den - tar tillbaka och reparerar, skickar en ny?

De brukar traditionellt skicka en reparatör som byter panelen på plats hemma hos dig. Det är några skruvar för att lossna bakstycket innehållande all elektronik från panelen. Denna flyttas sedan över till en ny panel och skruvas fast och du har en "ny" TV.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Precis fått min C2 65" - har tyvärr minst 4 stycken vertikala streck med ljusare partier, samt flera små partier uppe till vänster.
Hur går man tillväga för reklamation till LG och hur gör den - tar tillbaka och reparerar, skickar en ny?
Har ingen erfarenhet av detta, men detta är ju inte okej.. - tips på vad jag ska göra nu?

Tack på förhand!

Syns det vid vanligt tittande eller på testbilder? Har inte vågat kontrollera mitt exemplar. På min förra oled fick jag ett vertikalt band ca 4cm brett, där färgerna var något ljusare. Hände efter typ 2.5 år. LG bedömde den som trasig och jag fick pengarna tillbaka (dock från NoN där den var köpt) då LG inte hade reservpaneler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Tack för bra svar!
Blir sjukt orolig och inte köpt TV på 12år, så vet inte vad som ska vara vad!
Jag får he på något som får rulla - det kvittar om det är Netflix eller YouTube va? Krävs det att någon speciell inställning är igång?

Nej detta sker per automatik då en 4 timmars total cykel gått.

Man kan manuellt köra en cykel också men bäst är om tvn sköter detta själv.

Du är inom garantiperiod, så ge det 1-2 veckor i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Syns det vid vanligt tittande eller på testbilder? Har inte vågat kontrollera mitt exemplar. På min förra oled fick jag ett vertikalt band ca 4cm brett, där färgerna var något ljusare. Hände efter typ 2.5 år. LG bedömde den som trasig och jag fick pengarna tillbaka (dock från NoN där den var köpt) då LG inte hade reservpaneler.

Nu drog jag igång någon Nature-video i 4k från YouTube - och speciellt ett vertikalt streck på höger sida syns, beror lite på bakgrunden naturligtvis. Jag har dock inte fullgjort en cykel, tror jag kanske kört 2,5t något nu. Ska utvärdera närmre efter haft TVn igång minst 4t.

Ah okej, det var ju bra gjort av dem.
Mina vertikala streck är väl en rad pixlar skulle jag anta - det är ca 1mm, inga centimetrar.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

LG C1: För några dagar sedan började jag få en popup varje gång jag startar TV:n.

Det är irriterande eftersom jag inte använder LG fjärrkontrollen utan bara använder Nvidia Shield fjärren, men måste ta fram LG fjärren för att stänga ner popup:en.

Har inte installerat någon ny uppdatering och inte gjort några andra ändringar som skulle kunnat orsaka att jag börjat få den här popup:en.

Provat fabriksåterställa TV:n och provat ta bort TV:n från LG ThinQ appen.

Någon som har nått tips på vad jag ska göra för att sluta får popup:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

LG C1: För några dagar sedan började jag få en popup varje gång jag startar TV:n.

Det är irriterande eftersom jag inte använder LG fjärrkontrollen utan bara använder Nvidia Shield fjärren, men måste ta fram LG fjärren för att stänga ner popup:en.

Har inte installerat någon ny uppdatering och inte gjort några andra ändringar som skulle kunnat orsaka att jag börjat få den här popup:en.

Provat fabriksåterställa TV:n och provat ta bort TV:n från LG ThinQ appen.

Någon som har nått tips på vad jag ska göra för att sluta får popup:en?

<Uppladdad bildlänk>

Provat stänga av nätverk o andra "connections" helt för TVn? Tänker att du ändå inte behöver det igång om du bara kör shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Nej detta sker per automatik då en 4 timmars total cykel gått.

Man kan manuellt köra en cykel också men bäst är om tvn sköter detta själv.

Du är inom garantiperiod, så ge det 1-2 veckor i alla fall.

Hur lång är garantiperioden? Hur lång tid har man på sig att rapportera sådant här till LG, från det att man mottagit enheten?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Provat stänga av nätverk o andra "connections" helt för TVn? Tänker att du ändå inte behöver det igång om du bara kör shield.

Tack för tipset men jag har inga nätverk igång på TV:n. Väldigt märkligt att den envisas med denna popup helt plötsligt.

Hmm, kanske ska prova aktivera nätverket på TV:n och klicka nej på popup:en medans den är uppkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicken:

Hur lång är garantiperioden? Hur lång tid har man på sig att rapportera sådant här till LG, från det att man mottagit enheten?

Lika bra att felanmäla det till LG direkt så har du i alla fall ett datum för när du först rapporterade om problemet i ditt ärende om det skulle visa sig vara ett fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Lika bra att felanmäla det till LG direkt så har du i alla fall ett datum för när du först rapporterade om problemet i ditt ärende om det skulle visa sig vara ett fel.

Bra tips, jag registrerade TVn hos dem och skickade ett e-postmeddelande via deras tjänst på nätet (inloggat läge). Skrev ut en PDF på bekräftelsen samt bad de även skicka det till mig enligt nedan, bör räcka va?

"
Hej,
Har per idag 221129 mottagit beställd TV från er.
Vid uppstart av TVn noterar jag i alla fall 4 vertikala streck i bilden.
När jag läser på nätet kan ev. någon form av kompensations cykel som TVn gör eventuellt lösa detta.
Har därmed TVn igång med rullande video.

Vill med detta meddelande rapportera till er att jag noterat detta fel ifall att en reklamation blir aktuell och problemet inte löses av sig självt. Finns det någon tidsfrist inom vilken jag behöver senast meddela er att problemet inte är avhjälpt och att vi behöver gå vidare i ärendet?

Om jag inte får en kopia på detta mejl via detta webbformulär, kan ni vänligen skicka en kopia direkt till min mejl också: ...@gmail.com

Tack på förhand!
Hälsningar,
...

"

EDIT: FK - man får en bekräftelse per mejl om man kontaktar dem via inloggat läge och e-post.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Fick Precis hem en LG C2 42" och tja har lite konstiga problem med den jag inte riktigt förstår vad som sker eller vad det är, fel då det inte riktigt ser ut att vara pixel problem, eller tja förutom 2 döda pixlar på ett ställe så har jag problem med missfärgningar och linjer med mörkare pixlar, tittar jag med gul bakgrund ser det mer rött ut, syns på allt förutom blått typ, har ett par hundra av dessa linjer dock.

Notera att dessa problem inte syns från alla vinklar heller men syns ganska tydligt när jag är nära därifrån jag sitter. (Har den som datorskärm)

Värt att nämna är att det inte fanns något plastskydd på Tv'n och tror nog inte den sitter kvar, finns ingen stans att greppa något sådant ändå, tyckte det personligen vart konstigt att det saknades. (Köpt från webhallen)

Har inte dessa fenomen på min 65" CX.

Förstora bilderna till max för att se det jag pratar om.
Edit: OK gick inte posta så pass stora bilder så här är mer krympta.

https://i.imgur.com/jWLzkFR.png
https://i.imgur.com/THY0KIz.png
https://i.imgur.com/PioQt4H.png

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Fick Precis hem en LG C2 42" och tja har lite konstiga problem med den jag inte riktigt förstår vad som sker eller vad det är, fel då det inte riktigt ser ut att vara pixel problem, eller tja förutom 2 döda pixlar på ett ställe så har jag problem med missfärgningar och linjer med mörkare pixlar, tittar jag med gul bakgrund ser det mer rött ut, syns på allt förutom blått typ, har ett par hundra av dessa linjer dock.

Notera att dessa problem inte syns från alla vinklar heller men syns ganska tydligt när jag är nära därifrån jag sitter. (Har den som datorskärm)

Värt att nämna är att det inte fanns något plastskydd på Tv'n och tror nog inte den sitter kvar, finns ingen stans att greppa något sådant ändå, tyckte det personligen vart konstigt att det saknades. (Köpt från webhallen)

Har inte dessa fenomen på min 65" CX.

Förstora bilderna till max för att se det jag pratar om.
Edit: OK gick inte posta så pass stora bilder så här är mer krympta.

https://i.imgur.com/jWLzkFR.png
https://i.imgur.com/THY0KIz.png
https://i.imgur.com/PioQt4H.png

Bara att felanmäla till lg support eller butiken du köpte från, inget att diskutera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Fick Precis hem en LG C2 42" och tja har lite konstiga problem med den jag inte riktigt förstår vad som sker eller vad det är, fel då det inte riktigt ser ut att vara pixel problem, eller tja förutom 2 döda pixlar på ett ställe så har jag problem med missfärgningar och linjer med mörkare pixlar, tittar jag med gul bakgrund ser det mer rött ut, syns på allt förutom blått typ, har ett par hundra av dessa linjer dock.

Notera att dessa problem inte syns från alla vinklar heller men syns ganska tydligt när jag är nära därifrån jag sitter. (Har den som datorskärm)

Värt att nämna är att det inte fanns något plastskydd på Tv'n och tror nog inte den sitter kvar, finns ingen stans att greppa något sådant ändå, tyckte det personligen vart konstigt att det saknades. (Köpt från webhallen)

Har inte dessa fenomen på min 65" CX.

Förstora bilderna till max för att se det jag pratar om.
Edit: OK gick inte posta så pass stora bilder så här är mer krympta.

https://i.imgur.com/jWLzkFR.png
https://i.imgur.com/THY0KIz.png
https://i.imgur.com/PioQt4H.png

Med störtsta sannorlikhet är det skyddsfilmen som sitter kvar. Mina flärpar som man ska dra i lossnade (satt fastklistrade på på själva skyddsfilmen). Trodde också det inte satt någon skyddsfilm först men lös man med ficklampan så såg man en massa repor och bubblor. Fick sätta en tejpbit med bra klister i ena hörnet för att få låss skyddsfilmen tillslut. Så min tips för att säkerställa om det sitter någon skyddsfilm är att lysa med ficklampan och leta efter ev. bubblor.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Med störtsta sannorlikhet är det skyddsfilmen som sitter kvar. Mina flärpar som man ska dra i lossnade (satt fastklistrade på på själva skyddsfilmen). Trodde också det inte satt någon skyddsfilm först men lös man med ficklampan så såg man en massa repor och bubblor. Fick sätta en tejpbit med bra klister i ena hörnet för att få låss skyddsfilmen tillslut. Så min tips för att säkerställa om det sitter någon skyddsfilm är att lysa med ficklampan och leta efter ev. bubblor.

Har lyst på hela skärmen ser inga bubblor men kan möjligt vara plastskydd då som jag sa inte tagit bort någon ( fanns inte något att dra i för att få bort) ska leta reda på någon stark tejp och se ifall det lossnar.

Edit: Silvertejp löste det samt jepp vart mycket riktigt ett plastskydd bah nu känner man sig extra dum, dock fanns det inget att dra i samt det till att börja med syntes verkligen inte att det satt något på, förutom de konstiga linjerna.

Aja, en död pixel det kan jag leva med då den inte är på något centralt område.

Tackar för hjälpen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Har lyst på hela skärmen ser inga bubblor men kan möjligt vara plastskydd då som jag sa inte tagit bort någon ( fanns inte något att dra i för att få bort) ska leta reda på någon stark tejp och se ifall det lossnar.

Edit: Silvertejp löste det samt jepp vart mycket riktigt ett plastskydd bah nu känner man sig extra dum, dock fanns det inget att dra i samt det till att börja med syntes verkligen inte att det satt något på, förutom de konstiga linjerna.

Aja, en död pixel det kan jag leva med då den inte är på något centralt område.

Tackar för hjälpen.

Äsch då, jag trodde inte heller att det satt någon skyddsfilm i början. Köpte också min på Webhallen. Stod inte ens i manualen att man skulle ta bort någon skyddsfilm heller. Men härligt att det löste sig, synd med den döda pixeln dock

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Har nu installerat min 65" C2. Har en fråga om inställningen för "OLED Pixel Brightness", någon som testat olika värden på detta och kommit fram till en bra inställning ni kan rekommendera för ett vanligt vardagsrum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlpAne:

Har nu installerat min 65" C2. Har en fråga om inställningen för "OLED Pixel Brightness", någon som testat olika värden på detta och kommit fram till en bra inställning ni kan rekommendera för ett vanligt vardagsrum.

Finns det något "vanligt" vardagsrum?
Vissa har väl solen in rakt på TVn halva dagarna, vissa öppet men ingen sol, vissa stängt/neddraget och ganska mörkt 24/7. Antar att "vanligt" är där i mitten någonstans?

Jag skulle testa att sätta "Peak Brightness" på Off (för SDR), sen börja lågt på pixel brightness, typ 30. Har du ljust så höj tills det känns OK.
För HDR brukar pixel brightness 100 rekommenderas, och de flesta rekommenderar väl även "High" på peak brightness där, om man inte kör jättemycket HDR och vill vara jätteförsiktig med panelen vad gäller inbränning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tror jag också har filmen kvar! För ser tydligt ena linjen på skärmen när den är avstängd(!).
Vad tog ni för tejp? Är gaffe-tejp en idé eller ska man försöka pilla med fingrarna?
Detta gav ju lite hopp

EDIT: Skyddsfilmen var kvar, fick bort genom att bara ta nageln i kanten. Ny inspektion blir det då nu, men spontant ser jag inte den linjen jag störde mig mest på. Ska ta test-video ikväll, har inte tiden just nu.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns det något "vanligt" vardagsrum?
Vissa har väl solen in rakt på TVn halva dagarna, vissa öppet men ingen sol, vissa stängt/neddraget och ganska mörkt 24/7. Antar att "vanligt" är där i mitten någonstans?

Jag skulle testa att sätta "Peak Brightness" på Off (för SDR), sen börja lågt på pixel brightness, typ 30. Har du ljust så höj tills det känns OK.
För HDR brukar pixel brightness 100 rekommenderas, och de flesta rekommenderar väl även "High" på peak brightness där, om man inte kör jättemycket HDR och vill vara jätteförsiktig med panelen vad gäller inbränning.

Korrekt analys av "vanligt vardagsrum"! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Haha, ja skyddsfilmen är det nog en del som inte märker.
På min C1 såg man inte att det fanns någon monterad eftersom flärparna saknades.
Tur att man kom ihåg att gamla tvn hade en.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AlpAne precis som @Thomas skriver är OLED-Brightness/pixel-ljus/osv ett reglage som finns där av anledning. Det är som en volymkontroll och även om man kanske har samma ljudanläggning svårt att säga exakt vad du ska ställa just din volymkontroll på.

Det reglaget samverkar dessutom med Peak Brightness-inställningen och eventuella energisparlägen – samt med innehållet i bilden för stunden.

Nu växlar de flesta vardagsrum rejält med ljusnivåer. Dagtid med sol utan gardiner kan vara 50–100 ggr mer ströljus (mäts i antal lux) än på kvällen och biomörker. Det finns en ljussensor som jag tycker fungera helt okey hos LG:s OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@AlpAne precis som @Thomas skriver är OLED-Brightness/pixel-ljus/osv ett reglage som finns där av anledning. Det är som en volymkontroll och även om man kanske har samma ljudanläggning svårt att säga exakt vad du ska ställa just din volymkontroll på.

Det reglaget samverkar dessutom med Peak Brightness-inställningen och eventuella energisparlägen – samt med innehållet i bilden för stunden.

Nu växlar de flesta vardagsrum rejält med ljusnivåer. Dagtid med sol utan gardiner kan vara 50–100 ggr mer ströljus (mäts i antal lux) än på kvällen och biomörker. Det finns en ljussensor som jag tycker fungera helt okey hos LG:s OLED.

Vilken inställning använder man för automatisk "OLED Pixel Brightness" om man valt personliga inställningar för bilden i övrigt?

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, för er som beställde en C2 från LG under Black Week, vilket tillverkningsdatum fick ni på era apparater?