Bärbar dator till speldesignstudier

Permalänk

Bärbar dator till speldesignstudier

Hej!

Jag började studera speldesign nu på hösten -22 och har hittills hjälpligt klarat mig med min stationära dator hemma och med skoldatorer vid studier i skolan, men jag börjar känna att det kan börja bli värt att investera i en laptop som jag kan ta med till skolan och arbeta på, på ett vettigt sätt.

Jag går grafiker-inriktningen vilket betyder att laptoppen ska kunna klara av:
Maya (och liknande 3D modelleringsprogram)
Substance 3D Painter (o dyl.)
Unity
Unreal Engine
Photoshop

utan att klaga allt för mycket.

Jag har försökt läsa mig till vad en 'vettig' laptop är för detta och generellt verkar rådet vara 'köp en gaming laptop' och... det kanske inte är det mest informativa svaret någonsin, så därför vänder jag mig nu hit för att kanske kunna hitta lite bättre svar/råd än så.

Jag skulle starkt föredra en Windows-laptop (med Win 10, eller möjligheten att rulla tillbaka till 10an), och har generellt haft bra erfarenheter av Intel/Nvidia, men dom bitarna är inget krav, om det är mer bang for buck med AMD är det a-ok.

Och på tal om bucks. Min budget är någonstans 14-15 000 för laptoppen. Kanske att jag kan sträcka mig till 16, om det är någon bra superdeal på något mycket dyrare nu under mellandagsrean, men då måste det vara en väldigt bra deal (men jag vill ju gärna ha råd med hyra och mat också).

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Lenovo legion 5 pro är väl standardvalet i den prisklassen. CPU spelar ingen roll om det är amd eller intel, men grafikkort ska definitivt vara Nvidias. Stödja av många fler grafiska applikationer än amds kort.

Mycket minne för trevligare än att gå från i7 till i9 om du måste prioritera pga budget.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hej!

Min dotter har samma behov som dig TS, har du köpt någon dator och vilken blev det?

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Hej!

Min dotter har samma behov som dig TS, har du köpt någon dator och vilken blev det?

Hej!

I slutändan blev det att jag inte (ännu i alla fall) köpt en laptop då en bekant gav mig tipset att jag kunde använda en mycket enklare laptop utan saker som grafikkort och dyl. och använda Chrome Remote Desktop för att ansluta till min stationära dator och arbeta på den. Än så länge har det funkat ok för mig, men jag är medveten om att det inte är något alla kan göra om dom inte har en stationär dator hemma som kan göra jobbet.

Vet inte om det hjälper eller inte, men som Talonmas färeslog så var det en Lenovo Legion 5 som jag lutade åt att köpa, i stil med den här: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Hej!

Min dotter har samma behov som dig TS, har du köpt någon dator och vilken blev det?

Kika i den tråden är mitt tips, den hos Lenovo känns prisvärd just nu för 14 499,63 kr.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1681154-koprad-15-000-...

Mvh

Visa signatur

Mvh MR-Boring-one

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR-Boring-one:

Kika i den tråden är mitt tips, den hos Lenovo känns prisvärd just nu för 14 499,63 kr.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1681154-koprad-15-000-...

Mvh

Den ligger på 14999kr med en rabatt på 10000kr, så den verkar ju vara ok. Dock så skulle jag nog vilja att den har mer minne då dottern jobbar i Maya. Tyvärr så verkar det som att man inte kan ändra på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Dock så skulle jag nog vilja att den har mer minne då dottern jobbar i Maya. Tyvärr så verkar det som att man inte kan ändra på det?

Det kommer du nog att få göra själv. Troligtvis sitter det 2 x 8GB RAM i datorn, för att få maximala 32GB måste du byta ut dessa mot 2 x 16GB.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Det kommer du nog att få göra själv. Troligtvis sitter det 2 x 8GB RAM i datorn, för att få maximala 32GB måste du byta ut dessa mot 2 x 16GB.

Och då blir det inga 15k längre, har du tur minst 20k.

Mvh

Visa signatur

Mvh MR-Boring-one

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det kommer du nog att få göra själv. Troligtvis sitter det 2 x 8GB RAM i datorn, för att få maximala 32GB måste du byta ut dessa mot 2 x 16GB.

Skrivet av MR-Boring-one:

Och då blir det inga 15k längre, har du tur minst 20k.

Mvh

Ja, byta ut kan jag nog göra själv, så länge minnena finns åtkomliga under datorn. Men måste man öppna upp den för att t.ex komma åt platserna under tangentbordet så vill jag helst att det är gjort innan leverans.

Men som den tråkige säger "original" minnen brukar inte vara billiga...