Uppgradera CPU (4770K) eller GPU (Vega 56)?

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU (4770K) eller GPU (Vega 56)?

Jag uppgraderade till en ny skärm med högre upplösning för ett tag sedan men märker av dålig prestanda i flera titlar även på medelinställningar. Tror därför att något agerar bottleneck i systemet.

Min förhoppning är stabila 1440p @ 60 fps… och skulle ni då rekommendera att köpa ny processor eller nytt grafikkort? Eller är det så jävligt att båda behöver bytas för att uppnå önskemålet?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer du behöva byta båda för att uppfylla dina krav men CPU:n är fyra år äldre än GPU:n så jag hade nog bytt ut den först. Tror det här är den mest prisvärda uppgraderingen du kan köpa idag.

Nackdelen är att AM4 är att det är en död plattform så du kommer inte kunna byta till en nyare CPU utan att byta moderkort men du får väldigt mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag uppgraderade till en ny skärm med högre upplösning för ett tag sedan men märker av dålig prestanda i flera titlar även på medelinställningar. Tror därför att något agerar bottleneck i systemet.

Min förhoppning är stabila 1440p @ 60 fps… och skulle ni då rekommendera att köpa ny processor eller nytt grafikkort? Eller är det så jävligt att båda behöver bytas för att uppnå önskemålet?

Beror lite på vilka titlar du spelar, jag hade nog börjat med en ny cpu då Vega 56 fortfarande är ett ok grafikkort även om det kan ha det lite tufft i 1440p

Glhf!

Permalänk
Medlem

Om spelen fungerar bra på lägre upplösning så är det grafikkortet du behöver uppgradera, för upplösningen brukar normalt inte påverka processorn. Men det bästa är förstås att faktiskt kolla upp vilken av dem som flaskhalsar, t.ex. med OSD-funktionen i MSI Afterburner.

Sen beror det förstås på vad du spelar, men en 4770K börjar bli rätt trött i moderna spel också. Så har du som mål att spela lite mer krävande spel så kommer du troligtvis bli tvungen att byta ut båda förr snarare än senare.

Permalänk
Medlem

Om du skruvar upp frekvensen en aning på CPU:n så finns det ingen poäng med att byta ut den om kraven är 60FPS+@1440P..

Se klipp nedan, 4790K OC vs 10700K Stock. Förvisso från 2020, men finns i stort sett inte ett spel från den eran som Haswell i7an ej orkar hålla 100+ AVG FPS med maxade inställningar@1080P.

Och som @Perost är inne på så är det ytterst sällan skärmupplösningen påverkar CPU belastningen.

https://www.youtube.com/watch?v=JSWXSbT1rnU

Om högsta prio är att få ut maximal mängd FPS per krona, så gör du rätt i att lägga alla pengarna på en ny GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om spelen fungerar bra på lägre upplösning så är det grafikkortet du behöver uppgradera, för upplösningen brukar normalt inte påverka processorn. Men det bästa är förstås att faktiskt kolla upp vilken av dem som flaskhalsar, t.ex. med OSD-funktionen i MSI Afterburner.

Sen beror det förstås på vad du spelar, men en 4770K börjar bli rätt trött i moderna spel också. Så har du som mål att spela lite mer krävande spel så kommer du troligtvis bli tvungen att byta ut båda förr snarare än senare.

Min lekmannaobservation är att prestandavinsten är högre om jag sänker detaljnivå i spelen snarare än upplösning.

Men det är väl som du säger att på sikt är det båda komponenterna som behöver bytas ut. Detta är väl mer en fråga om vilket som bör uppgraderas först.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Om du skruvar upp frekvensen en aning på CPU:n så finns det ingen poäng med att byta ut den om kraven är 60FPS+@1440P..

Se klipp nedan, 4790K OC vs 10700K Stock. Förvisso från 2020, men finns i stort sett inte ett spel från den eran som Haswell i7an ej orkar hålla 100+ AVG FPS med maxade inställningar@1080P.

Beror väl på vad man spelar, men jag bytte en 4770k@4Ghz all core förra året, den klarade inte hålla 60fps i varken RDR2 eller Cyberpunk så kände att det var dags även om jag sitter på 60Hz panel. Cities Skyline var väl också ett sånt spel som ofta ligger under 60fps som fick ett lyft.

Många 4770k klockade förövrigt rätt dåligt.