Netflix prissänks i 30 länder – Sverige blir utan

Permalänk
Medlem

Tycker priset på streamingtjänster är ganska billigt. Vad kostar t.ex. Spotify? 109:- väl?
När jag var 10 år gammal kunde en CD-skiva med 13 låtar kosta 179:-.
Att betala 109:- är som att köpa en skiva i månaden fast du får ett sjukt stort utbud, större än 13 låtar.

Netflix/Amazon prime video/Disney+/HBO

Just denna konstellationen kostar 366:- per månad och är ungefär lika mycket som två nya filmer per månad som köps fysiskt eller kanske 5-6 äldre titlar (någonstans 4-12 timmars material kanske) - hur många timmars material finns det på just dessa fyra tjänster?

Jag tycker det är sjukt billigt med streamingtjänster - du får så jäkla mycket för pengarna.

Frågan man får ställa sig emellanåt är hur många tjänster man behöver samtidigt. Vi byter ut någon då och då för att efter sex månader återgå och så vidare.

Vill man se nyare titlar så finns det ju uthyrning via t.ex Apple men då får man ju också betala mer så mycket beror ju på hur länge man kan tänka sig att vänta.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tycker priset på streamingtjänster är ganska billigt. Vad kostar t.ex. Spotify? 109:- väl?
När jag var 10 år gammal kunde en CD-skiva med 13 låtar kosta 179:-.
Att betala 109:- är som att köpa en skiva i månaden fast du får ett sjukt stort utbud, större än 13 låtar.

Netflix/Amazon prime video/Disney+/HBO

Just denna konstellationen kostar 366:- per månad och är ungefär lika mycket som två nya filmer per månad som köps fysiskt eller kanske 5-6 äldre titlar (någonstans 4-12 timmars material kanske) - hur många timmars material finns det på just dessa fyra tjänster?

Jag tycker det är sjukt billigt med streamingtjänster - du får så jäkla mycket för pengarna.

Frågan man får ställa sig emellanåt är hur många tjänster man behöver samtidigt. Vi byter ut någon då och då för att efter sex månader återgå och så vidare.

Vill man se nyare titlar så finns det ju uthyrning via t.ex Apple men då får man ju också betala mer så mycket beror ju på hur länge man kan tänka sig att vänta.

Jag kommer att börja använda Plex mer och mer inte pga priset utan för att det är mycket bekvämare än hatt ha tiotals olika streamingtjänster.

Man ska inte glömma att tekniken finns där de kunde dela en portal och få betalt per "view" om de bara ville typ som Steam fungerar idag. Men nej, de ska mjölka kunder till max och lite till. Jag ser min bekvämlighet först och främst, fortsätter de dryga sig så här så använder jag den plattform där jag har tillgång till allt så lätt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag har sedan länge givit upp på Streaming och återvänt till de sju haven. Netflix hade kunnat stoppa det men filmbolagen är för giriga.

Permalänk
Medlem

Hela idén med att höja räntan är att göra priset på pengar dyrare. Då måste folk hålla igen. Netflix kanske ryker. Hade vi inte fått det via släkten så hade jag sagt upp det. Helt meningslös tjänst.

Permalänk
Medlem

Typ som EU elstödet, vi behöver inte har det billigare.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tycker priset på streamingtjänster är ganska billigt. Vad kostar t.ex. Spotify? 109:- väl?
När jag var 10 år gammal kunde en CD-skiva med 13 låtar kosta 179:-.
Att betala 109:- är som att köpa en skiva i månaden fast du får ett sjukt stort utbud, större än 13 låtar.

Netflix/Amazon prime video/Disney+/HBO

Just denna konstellationen kostar 366:- per månad och är ungefär lika mycket som två nya filmer per månad som köps fysiskt eller kanske 5-6 äldre titlar (någonstans 4-12 timmars material kanske) - hur många timmars material finns det på just dessa fyra tjänster?

Jag tycker det är sjukt billigt med streamingtjänster - du får så jäkla mycket för pengarna.

Frågan man får ställa sig emellanåt är hur många tjänster man behöver samtidigt. Vi byter ut någon då och då för att efter sex månader återgå och så vidare.

Vill man se nyare titlar så finns det ju uthyrning via t.ex Apple men då får man ju också betala mer så mycket beror ju på hur länge man kan tänka sig att vänta.

Kunde inte hålla med mer, om man gnäller över dagens priser på streamtjänster har man antingen väldigt kort minne eller ingen vetskap om vad underhållning brukade kosta.
Beroende på vad man tjänar kostar en månad med netflix runt 1 arbetstimme per månad. Och om man bara nyttjar tjänsten 1 timme per dag ger detta en kostnad på drygt 5kr i timmen vilket får ses som fruktansvärt billigt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Förr kunde man hyra en rulle i video/DVD-butiken för 10-40 kr, det kan man inte längre. Problemet med Netflix är att de inte är lika bra som de var förr men det är ändå väldigt mycket dyrare än de andra likvärdiga tjänsterna. Den senaste tiden har jag tittat betydligt mer på Prime eftersom där faktiskt finns väldigt mycket bra material i min smak, och det kostar liksom 59 kr i månaden utan begränsningar. Netflix vill ha 179 kr för samma sak och de är ändå inte nöjda utan ska begränsa kunderna och försöka få dem att betala ännu mer. Att de inte prissänkt i Sverige är en miss de kommer känna av, var så säker. Vi är ju europas u-land nummer ett. Högst inflation, en riksbank som därtill vill sänka befolkningen och en krona som snart inte är värd en pesetas... Bra jobbat politiker! Vi har blivit det nya fattiglandet i EU.

Och ett offtopic-tips till våra "begåvade" politiker. Gör absolut inte som i andra närliggande länder. Ta bort elskatt och sänk energimomsen om så bara tillfälligt. För det är ju absolut inte energi och drivmedelspriserna som gjort att inflationen skenat (eftersom transport och tillverkningskostnader skenat). Då är det mycket mycket bättre att höja räntan och döda befolkningens ekonomi (ännu mer) för att få ner den. Det är lite som att slänga in en pinne i ekrarna när någon cyklar för fort istället för att trycka på bromsen. Det gör ju också att cykeln stannar, men med ganska trista bieffekter.

Det går fortfarande hyra film men det har blivit digitalt istället för fysiskt. Brukar själv hyra film ibland ifrån sf anytime när det har kommit en ny film som jag vill se. Brukar köpa koder ifrån tidningskungen så det brukar bli betydligt billigare än ifrån deras sida. Nästa film som det blir att hyra/köpa för min del är Ufo sweden, jag vill gärna se den och missade att se den när den gick på bio en väldigt kort period i min stad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Generellt är väl streamingtjänster inte alls dyra? Ca hundring i månaden för hur många filmer och serier? Förvisso blir det ju mer om man måste ha 10 tjänster för en har inte allt utbud såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kunde inte hålla med mer, om man gnäller över dagens priser på streamtjänster har man antingen väldigt kort minne eller ingen vetskap om vad underhållning brukade kosta.
Beroende på vad man tjänar kostar en månad med netflix runt 1 arbetstimme per månad. Och om man bara nyttjar tjänsten 1 timme per dag ger detta en kostnad på drygt 5kr i timmen vilket får ses som fruktansvärt billigt.

Man har inte kort minne, men det är skillnad i leveranskedjan idag. Det är skillnad på ha en prenumerationstjänst och ha mediat på skiva. De som tjänar pengar på riktigt är ju tv-spelsföretagen. Kostar lika mycket som att få spelet på kassett/optisk skiva som att tanka ned den digital. För samma pris.

Verkar som folk här tjänar 50-60K brutto och det är klart skillnad jämfört med en som drar in 30K brutto.

Permalänk
Medlem

Svenska kronan sjunker som en bananrepubliks valuta, klart att de inte vill ha lägre inkomster härifrån.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja de inbillar väl sig att Sverige fortfarande är ett land med köpstarka konsumenter som har råd med saker. Inflationen har ju dock inneburit en rejäl sänkning av reallönerna här men det kanske de inte vet om.

Sverige har fortfarande köpstarka konsumenter. Bara för att vi har en sämre period nu tat det inte bort den stora reallöneökning som skett sedan 90-talet. Det känns snarare som att ju mer medelklassen fått desto mer gnäll hör man om att saker är dyra för nu vill medelklassen ha allt.

Säg till någon i de länderna som får sänkt pris att svenskar inte har nog med pengar så kommer de skratta dig rakt i ansiktet (om de inte blir direkt arga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Sverige har fortfarande köpstarka konsumenter. Bara för att vi har en sämre period nu tat det inte bort den stora reallöneökning som skett sedan 90-talet. Det känns snarare som att ju mer medelklassen fått desto mer gnäll hör man om att saker är dyra för nu vill medelklassen ha allt.

Säg till någon i de länderna som får sänkt pris att svenskar inte har nog med pengar så kommer de skratta dig rakt i ansiktet (om de inte blir direkt arga).

Den medelklass som faktiskt finns kvar har det kanske fortfarande bra eller bättre. Men det som har hänt är ju att många tjänar så pass dåligt i förhållande till icke valbara utgifter att de inte längre kan räknas som medelklass.

Edit: För att förtydliga... Då medelklass idag varken kan definieras efter yrke eller inkomst menar jag den "säkraste" definitionen av medelklass, dvs de som skulle klara sig om de helt blev av med sin inkomst under en månad eller längre. Klarar man inte det är man inte medelklass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När n(j)etflix höjde till 179kr/mån sa jag tack och hej. Nån gräns får det vara. Sen kan man tycka vad man vill om prisnivå kontra vad man får, men från att ha kostat 99 kr för 4K till 179 kr.. - Nej.

Samma med mitt (i princip oanvända) kabeltv-abonnemang. När de ville höja från 299 kr/mån till 399 kr/mån var det adios svettiga Telenor.

Saknar inget av dem det minsta.

Permalänk

Tack gode gud för att Plex finns.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den medelklass som faktiskt finns kvar har det kanske fortfarande bra eller bättre. Men det som har hänt är ju att många tjänar så pass dåligt i förhållande till icke valbara utgifter att de inte längre kan räknas som medelklass.

Edit: För att förtydliga... Då medelklass idag varken kan definieras efter yrke eller inkomst menar jag den "säkraste" definitionen av medelklass, dvs de som skulle klara sig om de helt blev av med sin inkomst under en månad eller längre. Klarar man inte det är man inte medelklass.

Jag vet inte om jag tycker den definitionen är den säkraste eftersom den har mycket med personligt beteende att göra. Man kan vara höginkomsttagare och ändå vara så ansvarslös att man inte sparar något och till och med är skuldsatt för oväsentliga saker, precis som det finns de som tjänar dåligt men ändå sparar ihop ett säkerhetskapital.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte nödvändigtvis priset på Netflix i reda pengar. Det är just priset satt i relation till andra streamingtjänster som huvudproblemet ligger.

Sedan är det för egen del dessutom något av en principsak. Jag har varit Netflixmedlem oavbrutet i +10 år. Under denna period har egentligen ingenting blivit bättre med tjänsten. Har aldrig kontodelat, men har ibland behov av att kunna se på flera skärmar samtidigt då vi är flera inom mitt eget hushåll som använder mitt konto. (Vilket ju är helt OK enligt användarvillkoren). Kan inte redogöra för exakt hur alla turer varit, men prishöjningar och försämringar för konsumenten har avlöst varandra genom åren.

Nu när det bara verkar vara en tidsfråga innan priset återigen höjs här i Sverige i samband med Netflix nedslag på kontodelning, finns det snart inte längre ens något reellt alternativ för oss med behovet av att dels kunna dela konto inom hushållet, ibland är ute och reser, men som samtidigt vill ha bästa möjliga tekniska kvalitet på tjänsten. Det är den mest påkostade varianten som kommer gälla även i framtiden. Den där Netflix själva tar höjd för verklig kontodelning. När den dagen kommer till Sverige kommer de definitivt förlora mig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte om jag tycker den definitionen är den säkraste eftersom den har mycket med personligt beteende att göra. Man kan vara höginkomsttagare och ändå vara så ansvarslös att man inte sparar något och till och med är skuldsatt för oväsentliga saker, precis som det finns de som tjänar dåligt men ändå sparar ihop ett säkerhetskapital.

Beror väl på hur man formulerar det. Men det är nog inte många som skulle säga att de som lever "från lön till lön" är medelklASS, men det kan såklart som du säger även gälla folk med hög inkomst och som spenderar mycket pengar varje månad och inte har något sparkapital, Så det finns ingen klockren definition på medelklass. Man kan tjäna "bra" men ändå inte ha råd med en prishöjning av Netflix.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Man ska inte glömma att tekniken finns där de kunde dela en portal och få betalt per "view" om de bara ville typ som Steam fungerar idag.

Skulle ju bli intressant med ungar som sitter hemma och tittar på ett baby-shark avsnitt. Om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om igen.

Edit: Missuppfattade. Vad jag svarade på var ju Spotify-modellen, som andrar verkar tycka skulle fungera.

Steam-modellen... Tror inte folk skulle gå med på att gå från att betala en månadskostnad på 100-150kr till att betala 20kr+ för varje avsnitt de vill se av en storserie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte om jag tycker den definitionen är den säkraste eftersom den har mycket med personligt beteende att göra. Man kan vara höginkomsttagare och ändå vara så ansvarslös att man inte sparar något och till och med är skuldsatt för oväsentliga saker, precis som det finns de som tjänar dåligt men ändå sparar ihop ett säkerhetskapital.

Sverige har haft usel tillväxt och hög arbetslöshet länge nu. Inte ens minusräntor kunde lyfta skrovet ovanför botten och riksbankschefen deserterade med 80miljarder i förlust efter sina tilltag på obligationsmarknaden.

Den privata skuldssättningen är skyhög, ett av världens högsta.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beror väl på hur man formulerar det. Men det är nog inte många som skulle säga att de som lever "från lön till lön" är medelklASS, men det kan såklart som du säger även gälla folk med hög inkomst och som spenderar mycket pengar varje månad och inte har något sparkapital, Så det finns ingen klockren definition på medelklass. Man kan tjäna "bra" men ändå inte ha råd med en prishöjning av Netflix.

Jag skulle nog tro att en betydande del av de i medelklassen som har fått det mycket svårt ekonomiskt i dessa tider (utan att ha blivit av med arbete eller liknande) är de som dragit på sig för stora lån. Det känns som medelklassen i Sverige ville börja leva lyxliv och folk blev villiga att låna väldigt stora belopp för hus (som man såklart också skulle renovera) och bilar, vilket med låga räntor fortfarande gav pengar kvar till att köpa massor av prylar, osv. En hel del har varit oansvariga med att se på risken att räntorna kan gå upp.

Jag har svårt att se att speciellt stor del av svenskarna måste avgöra om de ska ha en streamingtjänst med basis på om deras ekonomi ska gå ihop. Det rör sig nog i de allra flesta fall om pris kontra innehåll. I båda fallen är det dock enkelt. Är inte tjänsten bra så finns det ingen anledning att ha den kvar, och om ens ekonomi hänger på det torde möjligheten att se en viss film eller serie vara helt irrelevant i jämförelse med ens ekonomiska situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Sverige har haft usel tillväxt och hög arbetslöshet länge nu. Inte ens minusräntor kunde lyfta skrovet ovanför botten och riksbankschefen deserterade med 80miljarder i förlust efter sina tilltag på obligationsmarknaden.

Den privata skuldssättningen är skyhög, ett av världens högsta.

Ja, tillväxten stannade av ett antal skäl under senare halvan av 2010-talet men de stora stigningarna av löner som var från 90-talet fram tills dess har ändå gjort situationen bra mycket bättre nu än folk hade det på 90-talet. Man tjänade betydligt mindre (justerat för inflation) och fick brottas med väldigt mycket högre räntor, osv. Jag är inte gammal nog att ha varit vuxen då men skillnaden var ändå så stor att den är märkbar för mig, när jag ser vad jag kan göra idag och vad mina föräldrar kunde då.

Den privata skuldsättningen är något individer får ta på sig själva till rätt stor del. Om folk inte hade varit så sugna på att ta mycket stora lån hade vi inte haft en så lång period där budgivningar sprängde även vettiga värderingar från mäklare hela tiden. Jag säger inte att det alltid är lätt att göra valen som leder till mindre skuldsättning men man har ofta åtminstone några valmöjligheter att justera nivån när man tar steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag skulle nog tro att en betydande del av de i medelklassen som har fått det mycket svårt ekonomiskt i dessa tider (utan att ha blivit av med arbete eller liknande) är de som dragit på sig för stora lån. Det känns som medelklassen i Sverige ville börja leva lyxliv och folk blev villiga att låna väldigt stora belopp för hus (som man såklart också skulle renovera) och bilar, vilket med låga räntor fortfarande gav pengar kvar till att köpa massor av prylar, osv. En hel del har varit oansvariga med att se på risken att räntorna kan gå upp.

Jag har svårt att se att speciellt stor del av svenskarna måste avgöra om de ska ha en streamingtjänst med basis på om deras ekonomi ska gå ihop. Det rör sig nog i de allra flesta fall om pris kontra innehåll. I båda fallen är det dock enkelt. Är inte tjänsten bra så finns det ingen anledning att ha den kvar, och om ens ekonomi hänger på det torde möjligheten att se en viss film eller serie vara helt irrelevant i jämförelse med ens ekonomiska situation.

Gör man det billigt och förmånligt att låna bör man inte bli förvånad att utgången blir just så.

Det fanns en drös med experter som varnade Ingves och riksbanken att inte ta de beslut dem trots allt valde att göra. Dem varnade under flera år, för döva öron. Istället stirrade sig mannen på Brunkebergstorg helt blind på siffror från SCB, ren galenskap.

Slå inte på botten av en ketchupflaska.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Gör man det billigt och förmånligt att låna bör man inte bli förvånad att utgången blir just så.

Det fanns en drös med experter som varnade Ingves och riksbanken att inte ta de beslut dem trots allt valde att göra. Dem varnade under flera år, för döva öron.

Jag håller med, precis som att om man tagit stora lån så bör man inte bli förvånad om det blir dyrt när räntorna går upp. Båda sidor har ansvar.

Permalänk
Medlem

Gillade Netflix i början och haft det en massa år, men sa upp det för ett par år sen. När dom bara höjer och höjer priset, utan att utbudet och/eller kvaliteten höjs, så var det tack och hej. Finns andra tjänster. Har inte saknat Netflix!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag håller med, precis som att om man tagit stora lån så bör man inte bli förvånad om det blir dyrt när räntorna går upp. Båda sidor har ansvar.

Problemet blir ju verklighet när medelklassen plötsligt känner att de måste dra ned på allt och folk får sparken från sina butiksjobb. De i sin tur har bostad och/eller andra åtaganden. Sen kraschar bostadsmarknaden och även de som har kvar sina jobb börjar dra åt svångremmen och där har du receptet på lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja de inbillar väl sig att Sverige fortfarande är ett land med köpstarka konsumenter som har råd med saker. Inflationen har ju dock inneburit en rejäl sänkning av reallönerna här men det kanske de inte vet om.

Inbillar sig å inbillar sig, dom har väl rätt troligen siffror på hur det går för Netflix i Sverige och att dom anser att det inte behövs någon sänkning här. Som nämns tidigare så ska vi nog vara glada för att vi inte sett någon ökning istället med tanke på valutautvecklingen. Men samtidigt så sätts ju priset regionalt bereonde på hur markanden ser ut, i USA kostar UHD paketet 20USD t ex, det hade ju inte flygit i många andra regioner, speciellt inte med tanke på hur stark dollarn är nu, och hur aggresivt konkurrentarna prissätter sina tjänster för att slå sig in.

Tycker Netflix prissättninig är väl helt ok här, får dock säga att just UHD paketet på 179Kr är dyrt, med tanke på hur det ser ut med Prime, HBO Max och Disney+ så borde det ingå i standard. Nu är dom faktiskt billigare även mot standardpaketet, men dom försöker även slå sig in på marknaden så är ju lite naturligt, så fort dom börjar känna sig nöjda kommer även deras priser gå upp. Betalar runt 50Kr för HBO Max med den där rabbatten, och ligger på 16USD i USA så där är det ju rejält mycket billigare här. Netflix för 179 tolerar jag endast för att vi delar det kontot. Försvinner det, kommer jag nog se över det valet.

Permalänk
Medlem

konto med uhd och endast en användare inloggad och gör det billigare.. fler som mig som inte behöver mer än en användare.. sen kan man ha ett familjekonto eller duo konto.. precis som spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag har sedan länge givit upp på Streaming och återvänt till de sju haven. Netflix hade kunnat stoppa det men filmbolagen är för giriga.

Du har inte lust att dela med dig om vilka enorma inkomster filmbolagen gör från materialet de lägger ut på just streamingtjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Edit: Missuppfattade. Vad jag svarade på var ju Spotify-modellen, som andrar verkar tycka skulle fungera.

Steam-modellen... Tror inte folk skulle gå med på att gå från att betala en månadskostnad på 100-150kr till att betala 20kr+ för varje avsnitt de vill se av en storserie.

Du missuppfattade igen. Folk kan betala en fast kostnad som vanligt, men producenterna får ersättning baserat på antal titt på varje serie och film. Teknisk sätt går det.

Men, 48398494398 aktörer föredrar att mjölka dig som konsument separat. Problemet är att folk som jag börjar tröttna på alla dessa streamingtjänster. Plex blir bekvämligare och mer och mer intressant då...

Jag skaffade inte Netflix för att det var billig/dyrt, jag skaffade för att den var bekväm i början. Nu är det inte så länge. Vem fan orkar leta efter en film i 4-5 olika streamingtjänster varje gång?

Skrivet av Evil Peter:

Den privata skuldsättningen är något individer får ta på sig själva till rätt stor del. Om folk inte hade varit så sugna på att ta mycket stora lån hade vi inte haft en så lång period där budgivningar sprängde även vettiga värderingar från mäklare hela tiden. Jag säger inte att det alltid är lätt att göra valen som leder till mindre skuldsättning men man har ofta åtminstone några valmöjligheter att justera nivån när man tar steget.

Det mesta av skuldsättningen beror på högre bostadspriser. Jag har hela mitt liv bott i typ 1:a våning trots att jag hade råd att bo "bättre", ändå har jag dragit på mig över en miljon i skulder. Man blir tvingad mer eller mindre. Ja, sen finns det idioter som trissar upp priser men många är mer eller mindre tvingade till dessa höga skulder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Du missuppfattade igen. Folk kan betala en fast kostnad som vanligt, men producenterna får ersättning baserat på antal titt på varje serie och film. Teknisk sätt går det.

Det är som sagt inte Steam-modellen. Steam är köp av varje spel, dvs då varje avsnitt eller film. Du tänkte alltså på Spotify.

Kommer som sagt inte fungera. Lysande för de som gör populära barnserier dock. Ka-Ching!

Det slutar med att man satsar på säkra kort som är billiga att göra. Minimerar risken i ett system där ett misslyckade kommer att svida så mycket mer ekonomiskt än hur det fungerar idag.

Bättre att trycka ut 25 billiga komediserier eller realitysåpor än att satsa på något dyrt liknande Game of Thrones.