Vad gör du för att motverka musarm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Styrketräna regelbundet. Genom att använda muskeln i full rörelselängd så håller du inflammation borta.

Mycket hälsosammare med en mångsidigare träning om vi nu ska prata förebyggande. Maskinbaserad träning är ensidig och det är svårt att träna alla muskelfästen, senstyrka och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Köpte en sån här för 15 år sedan när jag började få problem, har inte haft ont sedan dess.

https://static.ajproducts.com/resize/globalassets/441629.jpg

Vad heter en sådan där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Aldrig haft musarm i 30 år.
Mitt tips är att ha hela underarmen vilandes på skrivbordet.

Kör på samma sätt, har armarna på skrivbordet (svängt hörnskrivbord).
Har haft problem en gång på 25 års datorarbete, den gången hade jag jobbat med laptop under två långa flygresor
Ett effektivt, men smärtsamt, sätt att bli av med musarmen när man väl fått det är en bra massör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Styrketräna regelbundet. Genom att använda muskeln i full rörelselängd så håller du inflammation borta.

Jag tränade före, under och efter musarmen. Jag fick bara mer ont av träningen där och då. Nu tror jag träning alltid är att rekommendera, men löser inte riktigt alla problem även om hälsan blir bättre generellt

Permalänk
Medlem

Använd munnen 🤣

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Jag tränade före, under och efter musarmen. Jag fick bara mer ont av träningen där och då. Nu tror jag träning alltid är att rekommendera, men löser inte riktigt alla problem även om hälsan blir bättre generellt

Träning överlag är såklart alltid positivt i förebyggande syfte för diverse skador och åkommor, men mot musarm (speciellt inte när det väl satt sig) gör det ingenting. Musarm är i grund och botten en inflammation och du tränar inte bort en inflammation, du vilar bort den. I det här fallet är det anatomin som är problemet när handen är i horisontellt läge - bästa sättet att låta underarmen vila och läka (utan att sjukskriva sig och ta total paus från datorer och jobbet dvs), är att se över sin ergonomi vid skrivbordet och / eller gå över till en vertikal mus eller liknande, mer ergonomiska, verktyg.

Permalänk

Ändra ställning och röra på sig. Bara gå bort och hämta kaffe eller ett glas vatten gör mycket.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gör du för att motverka musarm?

Klappar katten oftare.

Permalänk

Jag har testat "rullmus" inbyggt i tangentbord, vad de nu kallas. Det fungerade sådär för mig och man blir så mycket segare. Även testat att byta hand, att ha ett stöd under armbågen och att justera höjd på skrivbord samt lite annat. Det som hjälpte bäst för mig var att köra > knappen som musklick. Då det var allt klickade främst som gjorde att jag fick ont. Nu har jag inga problem längre och jag körde det i någon enstaka månad endast.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Sjukgymnasten kommer alltid föreslå micro pauser och övningar samt titta på hur man står\sitter framför datorn. Det är också vanligt att man föreslår olika former av enklare styrketräning ihop med mikropauser.

Var problemet finns och vad som är lösningen(om det finns en) är högst individuellt.

Jag kämpande länge med att följa sjukgymnastens rekommendationen men inte helt sällan skapade det fler problem då man tvingade sig in i den "perfekta" sittställningen som inte kroppen alls var van vid.

När man hade semester och inte alls satt så mycket vid dator så försvann praktiskt taget problemen. Funderade mer än ett par gånger över att hitta annat typ av yrke.

Idag finns problem kvar men det är en 2a istället för en 8a på skalan. För mig hjälpte följande :

- Kinnarps till herman miller kontorsstol med bättre stöd för armar och rygg.
- Tunnare tangentbord med passande stöd.
- Se till så att armarna kan vila på armstöd och bord i avlastande ställning.
- Logi MX Vertical mouse vid allt utom spelande.
- Byta ställning ofta.
- Inte hänga upp mig så mycket på rätt sittställning även om den infrias ett par gånger om dagen.
- Hitta ursäkter för att släppa skrivbordet.

Här finns det ingen annan lösning än att testa sig fram till vad som fungerar om inte standard instruktionerna från sjukgymnasten hjälper.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Delat tangentbord ftw!

<Uppladdad bildlänk>

Vad är detta för rymdskepp??

Permalänk

lätt mus(sub 50g) och snabb musmatta

Permalänk
Avstängd

På mitt förra jobb fick jag lite problem, inget farligt men det kändes efter en intensiv dag eller så. Jag försökte köra med musen i vänsterhanden men det var lite småjobbigt och jag kom på att det räckte att ändra arbetsställningen, för mig. Så jag började växla mellan att ha musen till höger om tangentbordet och framför, alltså så att kabeln pekade åt vänster om det var en mus med kabel. Så gör jag fortfarande typ åtta år senare och har inte haft några problem.

Jag körde också ett ergonomiskt tangentbord ett tag, MS Ergonomic 4000 någonting, som funkade bra. Enda anledningen att jag slutade var att jag slutade på det jobbet och det var ju deras tangentbord så det fick jag inte ta med mig. På mitt nya jobb fick man ett vanligt budgettangentbord, typ samma HP som de haft i skolor och så i många år, så jag tog med mig ett mekaniskt hemifrån. Det är inte så ergonomiskt kanske men det har inte varit ett problem. Nu har jag bytt till ett mindre 75%-tangentbord, dock fortfarande mekaniskt, vilket känns ganska bra. Dock bara haft det en vecka än så länge. Det jag saknar från det ergonomiska är nog mest det feta och vadderade handledsstödet och möjligheten att höja i framkant så men fick en bättre vinkel.

Tack @Enviro förresten för ditt tips om att inte fälla ut fötterna i bakkant. Jag har så många gånger sett folk, kollegor bland annat, som fäller ut dem och säger typ "Ergonomi måste man ha" eller liknande. Nej, fel! De stöden har inget med ergonomi att göra utan dess syfte är att göra det lättare att se vad det står på tangenterna. Ergonomin blir bara sämre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Ändå ingen dum idé. Vore ju i alla fall roligare att styra musen med joystick före sån där ergonomisk kulmus.

Touchpoint? Jag gav mig fan på att lära mig att använda den när jag pluggade och det tog väl ett par dagar sen var det grymt. Men den passar inte för allt, och i alla fall jag fick lite ont i pekfingret efter intensivt användande. Föredrar fortfarande det långt över en touchpad.

Permalänk
Medlem

Par grejer till att tänka på, reagera så snart problemet är återkommande. Gör man inte detta så är risken stor att kroppen kräver längre tid för att komma tillbaka vilket gör det extremt mycket svårare att hitta en lösning. Det kan krävas att lösningen måste vara på plats par månader innan det börjar ge effekt.

Att skifta över till motsvarande hand, ex vänster är ett vis att avlasta men det är inte lösningen på problemet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Dragit på mig ulnartrapment och använder Apple Trackpad med Windows drivers för att kunna använda datorn alls, trots längre sjukskrivning.
Försökt allt möjligt för att botas utan lycka.

Permalänk
Medlem

En fråga kring arbetsmiljö och just ergonomi kring datorplatsen.
Vad för krav kan man ställa på arbetsgivaren gällande inköp av kringutrustning så som möss och tangentbord och vad som finns?

Vi har elektriska skrivbord med bra skärmar & stolar, men just när det kommer till tillbehören så snålas det tycker jag. Det köps in billiga trådlösa kit för 2-300 + moms som man kan ta med sig hem för distansarbetet och de på kontoret är väl motsvarande med sladd.
Exempel på paket

Men mössen är av de mindre sorterna, i brist med möss att jämföra med är de mindre än MX518 till exempel, vilket resulterar i att de ligger obekvämt och man får kramp i handen.
Tangentborden är väl okej, men man känner att det är låg kvalité och inte sköna alls att använda sig utav. Hårda tangenter och inte så responsiv i nedtryckningarna som man vill.
Påtalat att man vill ha en annan utrustning men får till svars att budgeten inte tillåter det...
Men att man köper in Mousetrappers för flera tusen styck till personer så känns väldigt dubbelmoral.

Vad kan man trycka på för att de ska ge mig sig och till exempel köpa MX Keys och MX Master 3 eller motsvarande modeller? Är ute efter liknande form på musen, sen behöver den inte kosta flera tusen om det finns annan modell billigare förstås.
Om man påtalar att ergonomin inte är bra och efter flera gånger utan gehör så går jag och köper det privat, kan man kräva arbetsgivaren betalar hela eller delar av beloppet?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Touchpoint? Jag gav mig fan på att lära mig att använda den när jag pluggade och det tog väl ett par dagar sen var det grymt. Men den passar inte för allt, och i alla fall jag fick lite ont i pekfingret efter intensivt användande. Föredrar fortfarande det långt över en touchpad.

Min fru har en touchpoint, den är så känslig och svår att använda tycker jag. Måsta vara precis lagom hårt och man hamnar som i en rytm och rycker lite hit och dit för att träffa rätt. Såklart går det tillslut men man känner sig lite som en nybörjare varje gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Aldrig fått det trots kass ställning i 30 år... Kan inte svara på vad man gör rätt...

Samma här fast hade en stund för snart 15 år sedan något som jag misstänker inflammation i underarmen. Började använda musen med vänstern, vilket jag blev van ganska snabbt men troligtvis p.g.a. att jag är vänsterhänt. När värken försvann efter någon vecka så har det aldrig kommit tillbaka igen.

Illustrerar även med musen så blir mycket "fokus pill" vilket gör att handen känns ganska trött efter ett tag men aldrig att jag upplever något som skulle kunna beskrivas som musarm.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Vad heter en sådan där?

Här är den: https://www.ajprodukter.se/kontor-konferens/tillbehor/ergonom...

Permalänk

Använder en vertikal mus och Microsoft egna ergonomiska tangentbord.
Detta i kombination med att mitt skrivbord på jobbet är djupt så att hela underarmen vilar på skrivbordet har nog räddat mig.

Permalänk

Fick ont i lederna i båda armarna i höstas efter att jag drog ned värmen till 16 och tänkte "Jag är en viking!". Det är bättre nu, men inte problemfritt som innan hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Vad är detta för rymdskepp??

https://dygma.com/pages/defy

Skrivet av SkynetBuilder:

Fick ont i lederna i båda armarna i höstas efter att jag drog ned värmen till 16 och tänkte "Jag är en viking!". Det är bättre nu, men inte problemfritt som innan hösten.

Japp, värme har en avslappnande effekt. Tvättar händerna ibland i riktigt varmt vatten bara för det är skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Aldrig fått det trots kass ställning i 30 år... Kan inte svara på vad man gör rätt...

Tror det tog 20-25 år innan mitt bröt ut och jag ansåg länge att jag satt bekvämt men kanske inte alltid så bra om man tittar på rekommendationer. Tror att dessa problem oftast uppstår senare i livet efter 20-40 år framför skärmen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Musarm = överansträngningsskada, dvs anstränger vävnaden på ett sätt den inte tål eller kan återhämta sig från över tid.

Tråkigaste men det mest korrekta svaret är nog styrketräna på fritiden (ökar tåligheten) och ta regelbundna raster (avslappning cirkulation) på arbetet.

Håll dog borta från touchpad eftersom man lyfter fingrarna som inte på på touchpaden vilket blir långa statiska kontraktioner i fingerextensorerna.

//Fysioterapeuten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Min fru har en touchpoint, den är så känslig och svår att använda tycker jag. Måsta vara precis lagom hårt och man hamnar som i en rytm och rycker lite hit och dit för att träffa rätt. Såklart går det tillslut men man känner sig lite som en nybörjare varje gång

En sak som jag har märkt är att det bara är Thinkpads Touchpoints som är bra, av de jag testat i alla fall. HP och Dell har eller har haft också touchpoints på sina proffsdatorer, men de funkar mycket sämre. En stor anledning är att de inte har någon mittenknapp som medger scrollning på ett enkelt sätt, men också känslan, eller om det är tolkningen eller kalibreringen, av själva pekdonet känns inte bra heller. På min första Thinkpad fick jag till att mittenknappen funkade för både scroll och mittenknlick ett tag, men i någon uppdatering försvann det och jag fick inte till det igen tyvärr, så det är en försämring. Vad jag gjorde var ju att använda touchplattan som mittenklick om jag tryckte med tre fingrar, vilket hjälpligt fungerar men inte lika smidigt.

Annars handlar det nog om vana. Det tog som sagt någon dag för mig men sen funkade det väldigt bra. Sitter man med händerna på tangentbordet, som jag ofta gör, så är det fint att kunna styra muspekaren utan att flytta dem alls. Några timmar med intensivt mus-arbete gör dock att jag får lite ont i pekfingret, som sagt. Jag tror inte fingrarna är gjorda för den rörelsen, i alla fall inte mina. Alltså typ att hålla fingerspetsen på en ganska fast punkt och skjuva den åt olika håll skapar lite onaturliga påtryckningar på fingrets leder, men ärligt talat är det sällan ett problem. Mest typ om jag har något viktigt och omfattande att göra som innefattar mycket musarbete, och inte har någon mus, typ på en flygplats på ett tåg eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Musarm = överansträngningsskada, dvs anstränger vävnaden på ett sätt den inte tål eller kan återhämta sig från över tid.

Tråkigaste men det mest korrekta svaret är nog styrketräna på fritiden (ökar tåligheten) och ta regelbundna raster (avslappning cirkulation) på arbetet.

Håll dog borta från touchpad eftersom man lyfter fingrarna som inte på på touchpaden vilket blir långa statiska kontraktioner i fingerextensorerna.

//Fysioterapeuten

Detta är varför jag inte fattar Rollermouse och mousetrapper, borde ge samma problem?

Permalänk
Medlem

Detta: Regelbundna besök hos en av världens bästa kiropraktor. Som råkar finnas i Luleå för att inte nämna för mycket.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Använda musen så lite som möjligt och tangentbordsgenvägar så mycket som möjligt. Använder VIM eller VIM-läge i alla texteditorer jag använder samt Saka Key: https://key.saka.io/docs/about/introduction plugin till webbläsare så att jag enkelt kan navigera på webbsidor utan att behöva flytta handen.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brainsplitter:

En fråga kring arbetsmiljö och just ergonomi kring datorplatsen.
Vad för krav kan man ställa på arbetsgivaren gällande inköp av kringutrustning så som möss och tangentbord och vad som finns?

Vi har elektriska skrivbord med bra skärmar & stolar, men just när det kommer till tillbehören så snålas det tycker jag. Det köps in billiga trådlösa kit för 2-300 + moms som man kan ta med sig hem för distansarbetet och de på kontoret är väl motsvarande med sladd.
Exempel på paket

Men mössen är av de mindre sorterna, i brist med möss att jämföra med är de mindre än MX518 till exempel, vilket resulterar i att de ligger obekvämt och man får kramp i handen.
Tangentborden är väl okej, men man känner att det är låg kvalité och inte sköna alls att använda sig utav. Hårda tangenter och inte så responsiv i nedtryckningarna som man vill.
Påtalat att man vill ha en annan utrustning men får till svars att budgeten inte tillåter det...
Men att man köper in Mousetrappers för flera tusen styck till personer så känns väldigt dubbelmoral.

Vad kan man trycka på för att de ska ge mig sig och till exempel köpa MX Keys och MX Master 3 eller motsvarande modeller? Är ute efter liknande form på musen, sen behöver den inte kosta flera tusen om det finns annan modell billigare förstås.
Om man påtalar att ergonomin inte är bra och efter flera gånger utan gehör så går jag och köper det privat, kan man kräva arbetsgivaren betalar hela eller delar av beloppet?

Arbetsgivaren har ganska mycket ansvar för ergonomi, även hemma om man får jobba hemifrån men inte lika mycket. Läs exempelvis: https://www.publikt.se/pa-jobbet/rad-om-jobbet/var-inte-radd-...