Permalänk
Medlem

Fick betala tillbaka 2000,- efter ha varit sjukmäld i 2022.
Dangit...

Permalänk
Medlem

16200kr tillbaka.

Mycket att jag hamnat i höginkomsttabellen då och då under året samt räntekostnader.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Fick en smärre chock när jag fick mitt besked med ett 6-siffrigt belopp som jag ska få tillbaka, måste blivit fel.
Har ringt dom och dom ska kolla på det och återkommer med svar sa dom.

Hahah, måste varit ett roligt samtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Hahah, måste varit ett roligt samtal

Shit happens men det är första gången för mig iaf=)

Vågar inte skriva under om det inte stämmer.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 17 003 Kr. Med dagens priser räcker det väl till en piggelin.

För några år sedan så hade det känts som hyfsat mycket pengar. Nu blir det mer att OK. Jag kan korta avbetalningstiden lite på några av lånen. Bra men inte så spännande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Fick en smärre chock när jag fick mitt besked med ett 6-siffrigt belopp som jag ska få tillbaka, måste blivit fel.
Har ringt dom och dom ska kolla på det och återkommer med svar sa dom.

Hoppsan! Du får uppdatera oss i tråden!

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får tillbaka 17 003 Kr. Med dagens priser räcker det väl till en piggelin.

För några år sedan så hade det känts som hyfsat mycket pengar. Nu blir det mer att OK. Jag kan korta avbetalningstiden lite på några av lånen. Bra men inte så spännande.

Ungefär så jag också tänker, man får ju göra det bästa man kan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Ungefär så jag också tänker, man får ju göra det bästa man kan liksom.

Japp. Behöver man motivation och som jag har skulder så är det ju bara kolla specifikationen på hur mycket ränta man betalat under året, bli ledsen i ögat och tänka att Nej nu fan ska jag bli skuldfri

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Får tillbaka 26500kr, är väl fördelen med att vara student med extrajobb.

Jobbade du deltid under hela året?

Permalänk
Medlem

Har kollat upp mig själv och får fram att jag har flyttat sent 2021 och det stämmer INTE.
Massa ränteutgifter som jag ska få tillbaka på som jag INTE haft.

Förstår ingenting.

Skatteverket i ett nötskal=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd

Såg en notifikation från Kivra och trodde det var deklarationen, men nej, bara "det orangea kuvertet". Det såg inte så roligt ut, värdeutvecklingen "i år" +0,8%, i snitt per år sedan start +10,6%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Låt säga att man sparar 2000kr per månad i fem olika fonder med spridda risker och har över en 10-årsperiod en genomsnittlig avkastning om 8% per år.
Så adderar du 5000 du brukar få tillbaka skatten på de 24000 du ursprungligen sparar per år.

10 år är ett kortsiktigt sparande.

24000:- per år under 10 år med en snittränta per år om 8% ger dig 364809:-
Ränta på ränta-effekten ger dig nästan 125000 på endast 8%

Lägger vi till de där ”obetydliga” 5000:- som jag anser att man inte ska låna ut gratis till staten så blir summan efter 10år istället 453719:- med en ränta på ränta-effekt som istället ger dig 163719:- på endast 8% vilket betyder att du har fått 38700kr ungefär i ränta som du annars hade gått miste om när du lånar ut pengar till staten.

För gemene man är det en betydlig summa som GIVETVIS ökar ju längre man sparar.

och så drar vi av inflation..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Fick en notifikation nu, 20,5k tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det svåra brukar dock ofta vara att göra en tidsvinst på minst 2h/dag ställt mot kollektivtrafik.

Det är ju den enklaste detaljen.

Sist jag gjorde reseavdrag så hade jag en tidsvinst på 6-12h per dag mot kollektivt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Jobbade du deltid under hela året?

Precis, jobbar 20-25% vid sidan av studierna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Den här tråden har sett likadan ut i alla år. Det finns tre kategorier:

* Folk som får sina besked tidigt och är glada över att få tillbaka lite slantar inför semestern.
* Besserwissrar som jämrar sig över hur bra avkastning alla kan få om man placerar i Indexfond2000 istället för att "låna ut till staten".
* Folk som jämrar sig över att dom alltid får sena besked.

Med det sagt;
Helvete vad jag är trött på att alltid få mitt besked sista dagen varje år, undrar varför man ligger sist i listan.

Samma visa på Flashback, med det genomgående tillägget att folk börjar radda upp vilken deras sista siffra är i personnumret, då den seglivade myten att det skulle vara det som Skatteverket går efter vid utskick vägrar att dö ut.

Permalänk
Medlem

Måste man registrera ränteavdrag själv för tillexempel bolån? känns som man borde få tillbaka mer än 5500kr när man har lån på 2 millar xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Fick förhandsbesked nu, 14600 tillbaka, före att jag deklarerat förlust bostadsaffär. Blir några tusingar extra.

Det är i stora drag ränteavdraget som ger mig pengar tillbaka. Funderar på att be min arbetsgivare att dra en tusing mindre i månaden i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Måste man registrera ränteavdrag själv för tillexempel bolån? känns som man borde få tillbaka mer än 5500kr när man har lån på 2 millar xD

Det beror ju på vad du har för ränta och om lånet står på dig eller dig+någon annan.

Permalänk
Medlem

Känns som att många av exemplen här med att låna ut pengar till staten eller inte snarare jämför att investera pengarna på börsen eller inte. En bättre jämförelse är snarare att jämföra om man sätter in 500kr/månad från månad 1 med att sätta in 6000kr/år från månad 16 (april, då man får återbäringen från föregående år). Med en avkastning på 8% så blir skillnaden mellan dessa två sätt ca 5600kr på 10 år. Om det sen är värt att göra på ett eller annat sätt är upp till respektive person.

Själv får jag tillbaka strax under 6k vilket kom som en trevlig överraskning. Har sålt av en del gamla fonder med vinst så trodde att det skulle ge restkatt. Men det åts upp helt av att jag skattade normalt på årets första hälft och var föräldraledig andra halvan.

Och jag månadssparar med ett fast belopp varje månad och återbäringen kommer inte utöka det sparandet. Men investering i huset kanske också kan räknas 😋

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSmith13:

Gäller detta digital brevlåda? Om så, varför inte https://www.minmyndighetspost.se?

Den kände jag inte till, kanske är värd att kika på. Tack.

Skrivet av Kakan1994:

Nu blev jag nyfiken, varför är du anti mot kivra?

För att när man väl signat upp sig, bestämmer sig diverse företag och myndigheter för att skicka viktiga dokument dit istället för via fysisk post, utan att konsultera mina önskemål. Ofta är det smidigare att få dom utskriva direkt, än att få det digitalt och behöva skriva ut en fysisk kopia själv. Vidare är jag skeptisk till att outsourca en sådan integritetskritisk funktion till ett vinstdrivande bolag, utan möjlighet till insyn. Postnord är förvisso också ett bolag nu istället för en statlig tjänst (och oj vad bra det blivit med det...), men får man ett förseglat kuvert kan man vara ganska säker på att 1) Postnord har inte lagrat en kopia nånstans, och 2) Ingen annan än avsändare och mottagare har läst innehållet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adnerhill:

Måste man registrera ränteavdrag själv för tillexempel bolån? känns som man borde få tillbaka mer än 5500kr när man har lån på 2 millar xD

Du ser ju alla belopp i pappret du fick.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Själv inväntar jag notisen i Kivra... Men för mig finns det skatt att manuellt rapportera för biluthyrning så det kan mycket väl bli restskatt.

Oof. Jag är väl den enda med restskatt i tråden i år. 8,5K

Mest pga att jag tydligen underskattade effekten av diverse övertid och uttag när jag skrev in preliminärinkomsten för att jämka bolånet…

Ska dubbelkolla att årets jämkning blev realistisk!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du ser ju alla belopp i pappret du fick.

vilken kategori faller det under då? ränteutgifter?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Adnerhill:

vilken kategori faller det under då? ränteutgifter?

Japp. Du får tillbaka 30% av det beloppet förutsatt att du inte har ”för mycket” ränteinkomster/schablonintäkter i jämförelse

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adnerhill:

vilken kategori faller det under då? ränteutgifter?

Ja precis.

30 % om du har max 100 000 per år i ränteutgift, allt över det är det 21 % på.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

vilken kategori faller det under då? ränteutgifter?

Nu minns jag inte exakt, men jag har för mig det fallar under punkt 8.1 i deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får tillbaka 17 003 Kr. Med dagens priser räcker det väl till en piggelin.

För några år sedan så hade det känts som hyfsat mycket pengar. Nu blir det mer att OK. Jag kan korta avbetalningstiden lite på några av lånen. Bra men inte så spännande.

Blir ett gtx4080 för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får tillbaka 17 003 Kr. Med dagens priser räcker det väl till en piggelin.

För några år sedan så hade det känts som hyfsat mycket pengar. Nu blir det mer att OK. Jag kan korta avbetalningstiden lite på några av lånen. Bra men inte så spännande.

eller en all inclusive resa till grekland/spanien/turkiet där du kan äta 100 piggelin om dagen

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 4.7k, är nöjd så länge jag inte behöver betala bara

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s