Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Beggad laptop, bra eller anus?

Hej!
Funderar på att köpa en begagnad dator men har inte längre koll på specifikationer.
Att handla på Inrego el. liknande, är det ok eller blir man totalblåst på kass dator med slut batteri? Bättre att shoppa här på sweclockers?
Undrar också om man fortfarande kan dualboota utan att riskera att fimpa nån partition el. Windows.
Tacksam för tips!
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Det Inrego erbjuder i form "minst 1 års garanti, fri support och 30 dagars öppet köp" får du inte på köp av privatpersoner.
Batteriet kan vara sämre, men det går i regel att ersätta själv med ett nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersFriberg:

Undrar också om man fortfarande kan dualboota utan att riskera att fimpa nån partition el. Windows.

Vad tänker du på kring dualboot? De gamla recovery-partitionerna som fanns i överflöd på gamla Windows-laptops? Numera fixar Windows allt sånt mer eller mindre själv

Sedan tycker jag det fortfarande är lite tryggare att installera Windows först och sedan dra in GNU/Linux.

I övrigt så tillhandahåller även många tillverkare verktyg för att återställa systemen (Windows/Linux etc.)
https://www.dell.com/support/home/en-us/drivers/osiso/recover...

Just Dell håller jag lite högre än Lenovo och HP i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Har haft min inrego lenovo i tre år nu utan problem, använder den dagligen. Har fortfarande 3-4 timmars batteritid kvar på den.
Min förra laptop fungerar också fortfarande men den har tappat ett par USB portar på grund av min hantering.
Köper mycket hellre en begagnad företagsmodell än en ny riktad mot privatpersoner.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Svinbra att köpa begagnat! Bättre specs för billigare peng OCH en high-five ur miljösynpunkt. win/win
Vårt företag skickar datorer i bulk till sådana åf när det är dags av byte pga upphandlingsvillkor och det känns ibland trist att behöva lämna ifrån sig en dator man är fullt nöjd med men som man inte får behålla av andra skäl.
Edit - datorerna genomgår ju ordentliga kontroller när du handlar av stora firmor. De vill ju inte heller skicka ut en burk som du blir missnöjd med och ska behöva skicka in på reparation.

komplettering
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Skulle aldrig köpa en begagnad laptop.
Vet aldrig vad för snuskiga fingrarna som rört tangenterna eller vad för dolda virus den kan ha fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sherrinjo:

Skulle aldrig köpa en begagnad laptop.
Vet aldrig vad för snuskiga fingrarna som rört tangenterna eller vad för dolda virus den kan ha fått.

Vad är det för dolda virus man ska oroa sig för på en dator med nollställd SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Vad är det för dolda virus man ska oroa sig för på en dator med nollställd SSD?

Computrace är inte en orealistisk möjlighet. BIOS-baserat ”virus” som kan installera sig i Windows. Har det en gång slagits på i BIOS går det inte att stänga av och kommer återinstalleras om Windows installeras om. Det finns på de tre senaste Lenovo Thinkpads jag har haft. Inga problem så länge man inte köper stöldgods antagligen, men med teknikens existens så kan man ju inte vara säker på att det inte existerar andra liknande, dolda, mekanismer. Computrace kan användas för att ta bilder via webbkameran på distans, vilket ett amerikanskt skoldistrikt fick skit för när de fotade nakna elever som rökte på.