Gamla spel är inte lika roliga och häftiga som man upplevde de förr.

Permalänk
Medlem

brukar ibland köra igenom total annihilation vilket jag tycker är lika bra än idag, kul belöning förr i tiden när man fick en bild enbart men riktigt nostalgiskt, spelas även flitigt med ett par vänner på lan, kraftigt moddat med unit och mappacks såklart.

Tiberan sun har den absolut härligaste atmosfären i ett spel och är lika magiskt att titta och lyssna på då som nu tycker jag.

När det däremot gäller andra typer av spel, speciellt fps spel såsom fallaout new vegas så suger det att inte ha en sprint knapp och mycket annat är även klumpigt.

Vissa spel åldras som fint vin medan andra inte gör det helt klart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Gjorde min årlia genomspelning av Zelda Ocarina of Time förra veckan. Fortfarande bästa spelet ever.
Är det snyggt? Nja. Är det 20 fps med lagg? Jepp. Fortfarande kul? Jepp.

Det jag tycker är det fina med "gamla" spel är att det bara fungerar. Inga laddningstider, inga inställningar att ändra, inga shaders som ska compilas, inge DLC, inga "connecting to network..."... it just works and always will.

Du kan ju testa den inofficiella pc motorn.
https://www.shipofharkinian.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Thief 1-3, Deus Ex grafiskt inte så bra. Stämning, ljud etc kan dock vara bättre än mycket annat idag

Skrivet av kaffeofikaelika:

Thief 1 och 2 har en specifik stämning/atmosfär som jag aldrig hittat igen i ett spel. Och jag menar inte att det är med nostalgi-glasögon utan jag har spelat de igen i modern tid och det är kvar. Den där balansen mellan magi/teknik har de fått så jäkla träffsäkert i världen. Ett riktigt äventyr!

Mitt absoluta favoritspel är Thief II.
Det moddas fortfarande.

https://www.ttlg.com/forums/forumdisplay.php?f=100

Permalänk
Medlem

Måste säga att WoW classic faktiskt höll måttet väldigt bra även 2021 (2020?) när det släpptes, det bjöd på många roliga timmar men hänger mycket på vad man hittar för folk att spela med.

Också testat lite gamla PS1-spel, gran turismo, destruktionen derby och Metal Gear Solid och det flyger fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Testa Metroid Dread istället. Mycket bättre spel överlag.

Absolut, spelade igenom det 7 ggr på rad när det släpptes, men alla år av soulsborne spel har ändrat mina preferenser helt klart när det kommer till spel.

Permalänk
Skrivet av DrThraX:

Jag kommer ihåg ett av mina favorit spel igenom tiderna va ett spel som heter KKND2 eller ja Krush Kill and Destroy 2 ett strategi spel från Melbourne House, jag har det på GOG men jag kommer ihåg det som riktigt nostalgiskt och en idag när jag väl startar det så tar det mig tillbaka hur jag tänkte och byggde baserna för det kändes "tryggt" inte för att AIn va så bad ass i spelet men fortfarande så ville man inte bli utplånad av fienden Så man typ byggde in sig för att känna sig säker med vakttorn och en massa sådant. Använde gärna terrängen till min fördel.

Jag kommer ihåg också från den tiden ungefär där runt år 1999-2000 så fanns det ett till RTS spel som jag hade på Demo efter jag hade köpt PC Gaming tidningen, kommer ihåg att jag tycklte det va superkul och super färg starkt, inte settlers men något åt det hållet, men kommer aldrig ihåg namnet på det, och jag kommer ihåg det specifikt mycket för på min lokala bensinmack som på den tiden hette DinX så sålde dem hela versionen av spelet men som liten hade jag aldrig råd att köpa det, och ville aldrig be mor och far om pengar för ett nytt dataspel för dem tyckte det var slöseri med pengar.

Problemet är att jag kommer banome inte ihåg det spelets namn men skulle va guld värt och spela igen bara för en rejäl dos av nostalgi tripp tillbaka.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzg0MjllODMtOTZhZS00OWE4LWE0ZjItMDA2N2U1YzdkOTE4XkEyXkFqcGdeQXVyNzg5OTk2OA@@._V1_.jpg
https://gamefabrique.com/storage/screenshots/pc/kknd2-krossfire-02.png

Kul att se att KKND nämns. Jag själv var en stor KKND nörd back in the day, Och tycker fortfarande att KKND 2 Krossfire känns modernt när man kör det. Speciellt efter att man kört ettan.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

Project Reality och Forgotten hope 2

Project Reality verkar tyvärr ha dött tillslut, inga uppdateringar på ett år nu :/
Forgotten Hope 2 får lite content då och då, men spelar inte så mycket längre

Permalänk
Medlem

Quake håller än.

När det gäller att återuppliva gamla spel har aldrig emulering varit helt tillrättavisande, en del spel ser inte ut som man minns de utan en CRT-TV med lite scanlines och det gällde ju även när man satt på CRT på datorn.

Spel som Turok tyckte jag aldrig såg bra ut, och nog upplevde man alla brister på den tiden också – men 5 fps multiplayer goldeneye hade ju ingen konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Så är det, ubisoft har skött varumärket extremt illa

Tyvärr är det så

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Medlem

Någon som spelat Crash Bandicoot 1 på senaste?
Spelmekaniken är ju katastrofal. Att röra sig i djupled är ju bara lotto.

Hugo på TV via telefon var nog nästan bättre.

Permalänk
Medlem

Dom tidiga 3D-spelen med vektorbaserad grafik har inte åldrats väl.

Skrivet av mikgus:

Spelar metroid prime remastered nu och det är lika snyggt som originalet. Brukar inte ha tålamod med nya spel där första timmarna brukar bestå av fem minuter spelande per tio minuters mellan sekvenser men i metroid så scannar jag var enda liten blomma och skylt för att få hela historien.

Tycker såna här kommentar alltid är intressanta. När folk som inte har nostalgi faktorn faktiskt gillar gamla klassiker.

"Lika snyggt som originalet"?
Remastern har ju fått sig en rätt rejäl bump. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag har igång en del retrokonsoller, även om jag ser min Amiga CD32 som ganska...modern. Bara 30 år liksom. Många spel är inte lika bra som man minns...men Deluxe Galaga AGA på CD32 spelar både min fru och min son gärna, det är ett riktigt bra och välgjort spel. (Lika bra i vanlig Amiga 500-version, bara lite blekare grafik vill jag minnas)

Det som jag är lite känslig för, och det var jag egentligen redan då, är att många Amigaspel inte kör i 50fps, snarare 25 (eller värre). Ett känt spel, med snygg (fast IMHO plottrig) grafik, som lider av detta är Gods, jag klarar inte av sådant. Spelar mycket hellre SuperFrog, som är ett spel som kör scrollningen i 50fps och bobs/(sprites) i 25 fps om jag minns rätt.

Att grafiken är "dålig" med dagens mått kan jag dock stå ut med med retroglasögonen på. Det jag däremot (idag)har svårt för är de enorma laddningstiderna, skulle aldrig klara att spela Gunship på Commodore 64 igen, exempelvis. Men, på sitt sätt bidrog laddningstiderna lite grand till upplevelsen way back, märkligt nog. Laddningstider är, via emulatorer eller modern extrahårdvara, minimala idag givetvis

Som andra varit inne på, det som är väldigt modernt och nyskapande kan också bli omodernt fort. Men det betyder inte att man ska förringa den typen av spel/musik/film givetvis; det kan vara kvalitet och kreativitet i sig att vara först/tidigt med något.

När det är sagt. Herrejävlar vad mycket sämre "'peka-klicka-äventyrsspelen" blev när de skulle ha in 3D i Secret of the Monkey Island, etc, istället för att utnyttja möjligheterna att göra högupplöst 2D-grafik - inga problem att lagra sådant på CD-skivor etc som spelen började komma på.

Många spel tjänade f.ö på att spelas på "tjock-skärm" också, för egen del har jag ingen sådan men får rätt ok bild från mina Amigor på en plasma-tv via RGB-scart, får ju skarpare bild på lcd-tv eller datorskärm visserligen men tappar lite känsla. (har provat vanlig videosignal/cvbs, RGB-scart, svideo, RGB-hdmi-converter och RGBtoHDMI(pi zero))

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Heroes III fortfarande 10/10!

Och IV också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Påbörjade Evil islands i veckan och jäklar så svårt det är men kul också, inget battle- eller seasonpass, inga DLC, inget unreal engine 4.... allt bara fungerar. Craftingsystemet är helt fantastiskt men simpelt på samma gång.

https://i0.wp.com/www.geardiary.com/wp-content/uploads/2010/02/Evil-Islands-07.jpg

Nu väntar jag på att gog ska få croc legend of the gobbos och Heretic 2, hoppas det går att lösa.

Det finns "Evil Islands" DLC med en helt ny karaktär med egen historia.

Permalänk
Medlem

Jag började spela sent 80-tal. För mig håller de flesta äldre spel faktiskt rätt bra. Typ Zelda 3 är lika underbart idag som då spelet lanserades. Tidiga 3D-spel fungerar oftast inte något vidare för mig, typ 3D spel på Playstation. Såg inte ens bra ut på den tiden men emulatorer i stil med Duckstation får äntligen dessa att se bra ut med. Typ jämför Gran Turismo på en gammal Playstation mot för med fixar i Duckstation. Natt och dag.

Överlag tycker jag dock spelen blivit bättre, mer innehåll och ofta mer genomarbetade titlar mot för förr. Men så är dagens spelmarknad väldigt olik den på 90-talet exempelvis. Nu gillar jag stora och djupa långspelade titlar men ärligt talat är det inte alltid lätt att lägga ner tiden att spela igenom dessa. Blir alltid en massa kompromisser. Skulle nog behöva 100 år till för att hinna igenom allt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Gamla x-com 1 och 2 brukar spelas vart 5 år typ.
Nu senast har Zelda 1,2,3 och Zelda minish cap på Gameboy advance spelats. Kört igenom Mario 1 och 3 med.
Spelats via emulator på Samsung Fold 4 nu sista halvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det finns "Evil Islands" DLC med en helt ny karaktär med egen historia.

Du menar Lost in astral? Den översattes inte ens till engelska, finns inte att köpa någonstans. Tycker inte den räknas finns bara på ett språk vad jag vet, om ingen moddare har fixat det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Och IV också.

Nej 🤮

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Dom tidiga 3D-spelen med vektorbaserad grafik har inte åldrats väl.

"Lika snyggt som originalet"?
Remastern har ju fått sig en rätt rejäl bump. =P

Att vissa tror att remasters som den som kom ut för Metroid Prime var likadan som år 2002 på gamecube visar bara att äldre spel ofta har ett bättre intryck i minnet oss folk än hur det faktiskt var när det begav sig.

För att ta en sak specifikt till Metroid Prime, att ha både kontrollen över kameran och spelkaraktärens rörelser på samma spak är inget spelutvecklare sysslar med numera av anledning i nya spel, och varför det finns alternativ till mer moderna kontrollinställningar i remastern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Spel? Testa se om filmerna ni gillade när ni var ≤ 15 år...

Finns massor av filmer jag såg innan jag var 15 som fortfarande är lika grymma. Deer Hunter, The Sting, Gökboet och 2001 för att nämna några. Visst fanns det de som jag upptäckt var skräp senare i livet men tycker ändå de är få i sammanhanget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bruka spela ET: LEGACY, som ursprungligen hette Wolfenstein ET som kom ut någon gång början på 2000 talet. Men tacke var att dom släppte spelet öppen källkod så har man moderniserat spelet genom åren. Finns folk som fortfarande spelar spelet online fortfarane.

Spelet är ett konfliktslösningspel på 2nd ww tema, man är antingen Tyskar eller jänkare, och sedan skall man lösa olika uppgifter.

Har köp en speldator för spelet, så numera har jag 12 Core i7 med 32 GB och 3070 , 4k skärm.

https://www.etlegacy.com/

Permalänk
Medlem

Om ni kommer ihåg spelet Oni så har spelet inte åldrats bra grafiskt men med lite grafikmoddar så är det ok.
Fortfarande topp 10 av alla spel jag spelat. Och jag har spelat spel från c64 tills idag.
Rekommenderar stort.
Spelet har allt man kan begära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag tyckte om conceptet att själva hjältet kunde slåss under striden och inte bara sitta på en häst och småspruta magin. Sedan tyckte jag om historier i spelet och music.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Baldurs gate är idag med på listan av de bästa spel jag spelat någonsin Då menar jag inte bra för att vara något jag spelade för länge sedan utan nyss för ett år sedan. (enhanced edition men ändrar inte upplevelsen bara bekvämligheten att installera och hantera på nya datorer)

Exakt! BG 1 & 2 står sig fortfarande bland topp 10 all time greatest!

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det är verkligen blandat vad som håller och inte. Oklart om man verkligen får räkna det som gammalt iofs, men när jag spelade om Legend of Zelda: Twilight Princess för några år sedan tyckte jag det höll förvånansvärt bra för att vara lanserat 2006, och då främst till Wii vill jag minnas? Wii som konsol har däremot inte åldrats lika väl kan man ju konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennansson:

Älskade metroid prime när det släpptes, har romantiserat det som världens genom tiderna bästa spel. Började spela det på switch häromveckan och det var temejfan olidligt tråkigt och oinspirerande. Helt tomt, finns inget incitament att döda fiender, du får ändå inget för det. Springa fram och tillbaka genom samma gångar och korridorer sjuttioelva gånger. Så himla trist, avstår nog från att spela uppföljarna så jag inte förstör de gamla goda minnena

Jag vill hävda att tomheten och backtrackingen är vad som gör det till vad det är. Man kände sig verkligen helt ensam och lost i en farlig och outforskad miljö. För sin tid var det också galet snyggt för att vara en konsolspel och atmosfären var på topp. Spelade genom det även på Wii när det kom i Metroi Prime-samlingen med widescreen-stöd. Dock gjorde freeaimingen det väldigt mycket lättare, på gott och ont.

Det är lite det jag saknar med gamla spel. Som "Kaffeofikaelika" skrev tidigare i tråden, idag är allt byggt enligt dopaminkicks-principer. Du skjuter inte insektsfienderna i Prime för att få loot eller ny gear. Du skjuter dem för att de ser dig som ett naturligt hot i deras miljö. Du vill överleva och ta dig vidare. Den naturliga faunan (och rymdpiraterna givetvis) står bara olyckligt nog i din väg. Jag behöver inte mer incitament än så. Att äntligen kunna öppna "den där tunneln" som eggat en sedan många timmar tidigare är i sig själva belöningen. Man får bara jobba lite för det och det är det som gör det värt och känns belönande.

Lyckas ett spel i sig kännas tillräckligt "äkta" så slukas jag upp av det. Då behövs inte progressionsystem eller lootboxar. De används enbart för att förhöja mediokra produkter med dopamiprinciper.

2:an är ett bra spel men där kände jag att miljöerna i sig var lite tråkiga. 3:an är riktigt bra och jag gillade verkligen kontrollen i det förutsatt att man satte valde advanced mode eller vad det hette med lägst deadzone, fungerade riktigt bra. 3:an är dock det lättaste av dem både vad gäller strider pga kontrollen samt själva progression vad gäller nya vapen, health och missletanks.
Men om du inte gillade 1:an kommer du troligen inte heller gilla övriga delar i serien då de har samma gameplay-design.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Gargoyles Quest till Gameboy plöjde jag många timmar och klarade ut flera gånger. Det vill jag inte testa idag för då kommer minnenas skimmer nog förvandlas till aska.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Vet inte om 11 år räcker för att klassificera ett spel som gammalt men Borderlands 2 är fortfarande mitt go-to spel.

Lika snyggt (om inte snyggare nu när man kör i 4K) och lika underhållande.

Permalänk

Age of empire, Rise of Rome kom ut 1998 och jag spelade det väldigt mycket med kompisar då och lärde mig känna andra spelar till namnen från olika delar av världen.

Nu är det 2023 och jag spelar fortfarande Age of empire regelbundet på Gameranger (platform där man kan köra gamla spel online med andra) och tycker det är fortfarande skitkul. Har provat att spela de nya remake Age of empire med bättre grafik, men det är inte samma spelkänsla och har gått tillbaka till originalet med sämre grafik. Det roliga är att man träffar på gamla spelare som man krigade emot för 25år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Dom tidiga 3D-spelen med vektorbaserad grafik har inte åldrats väl.

"Lika snyggt som originalet"?
Remastern har ju fått sig en rätt rejäl bump. =P

Skrivet av xealo:

Att vissa tror att remasters som den som kom ut för Metroid Prime var likadan som år 2002 på gamecube visar bara att äldre spel ofta har ett bättre intryck i minnet oss folk än hur det faktiskt var när det begav sig.

För att ta en sak specifikt till Metroid Prime, att ha både kontrollen över kameran och spelkaraktärens rörelser på samma spak är inget spelutvecklare sysslar med numera av anledning i nya spel, och varför det finns alternativ till mer moderna kontrollinställningar i remastern.

Ja jag har sett jämförelserna och hur mycket bättre det är. Men när jag startar det på switchen så ser det ut som jag kommer ihåg det. Det är nästan läskigt hur starkt nostalgi seendet kan vara. Däremot tycker jag det är lättare än vad jag kommer ihåg, antagligen på grund av bättre kontroller.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.