Kritiska brister i Windows 11 fixas med uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag vet inte, men tycker det är lika konstigt att man väljer att skriva som headline att det gäller Windows 11 när Windows 10 är lika påverkat.

Det håller jag med om. Men det är ju i princip samma OS och samma målgrupp, känns mer som slarv än någon relevans i rubrikens uformning.

Skrivet av reverend benny:

Jag är helt för att man flaggar upp säkerhetsrisker och informerar om vikten av att uppdatera, men gör det gärna för fler plattformar så att kunskapen och förståelsen sprids.

Vad jag syftade på var mer att Sweclockers läsarskara i stort verkar ointresserad av MacOS, Linux, osv, och att jag tror det är därför det inte kommer så mycket artiklar gällande dessa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om den kommentaren kommer så är det nog bara att upplysa om macOS och iOS/iPadOS senaste allvarliga säkerhetshål.

Trodde den allvarligaste buggen som fixades i iOS/iPadOS 16.4.1 var att man inte kunde välja hudfärg på ett par emojicons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nu undrar man ju när kommentaren ”tur jag har en Mac” kommer.

Liknande visa i MacOS och övriga operativsystem från Appl; det kommer regelbundet säkerhetsuppdateringar. Nu senast för en vecka sen:

iOS 16.4.1, iPadOS 16.4.1, and macOS 13.3.1 Fix Actively Exploited Vulnerabilities
https://www.macrumors.com/2023/04/07/ios-16-4-1-macos-13-3-1-...

Skrivet av oggeman00:

Samma här! Windows 11 funkar klockrent. Kör även macOS på jobbet men vänjer mig aldrig vid Apples låsta värld.

Har svårt att se vad som är så låst med macOS kontra Windows. Det är inte som iOS och iPad OS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Trodde den allvarligaste buggen som fixades i iOS/iPadOS 16.4.1 var att man inte kunde välja hudfärg på ett par emojicons

Då får du nog läsa på lite vad 16.4.1 fixar, tror inte CISA går ut med att myndigheter ska ha patchat macOS och iOS tills innan 1 maj för hudfärgen på ett par emojicons

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/cisa-orders-go...

Permalänk
Medlem

Tur man har Windows 11 och får säkerhetsuppdateringar!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tur man har Windows 11 och får säkerhetsuppdateringar!

Det får ju Windows 10 också fram till 2025 när den når end-of-life.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Det får ju Windows 10 också fram till 2025 när den når end-of-life.

Jo, jag ville mest väga upp "tur jag" kommentarerna.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jo, jag ville mest väga upp "tur jag" kommentarerna.

Ah, saknade kontext. oTur att jag inte läste de tidigare inläggen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Det känns stabilt att köra windows 7 idag.
Jämfört med min mobiltelefon som inte har fått någon uppdatering sedan maj 2019, alltså längre sen den var uppdaterad. Och den använder man till bankid och swish dagligen, det känns tryggt. Ingen som pratar om end-of-life där. Det sjuka är att det förmodligen är en större attack vektor som ingen bryr sig om, men det är ok så länge man drar hem senaste buggfesten från ms.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

Och den använder man till bankid och swish dagligen, det känns tryggt. Ingen som pratar om end-of-life där.

Det är det nog ändå rätt många som gör. Har en bekant som köpt ny mobil nyligen just för att den gamla slutat få säkerhetsuppdateringar, och en till som slutat använda en "sekundärmobil" av samma skäl.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Ny säkerhetsuppdatering fixar inget mindre än 97 säkerhetsbrister, varav 7 är kritiska och en är en tidigare okänd brist som utnyttjats av hackare.

Lustigt, men jag hittar ingenting alls på windows update till min datamaskin... Inte ens nya definitioner till Defender. Märkligt.

Blir lite olustig dock om vad som kommer sluta funka härnäst av fler uppdateringar. Om sistone så kvaddade någon uppdatering volymreglaget i systray. Man får istället öppna kontrollpanelen och ändra volym där... Jävla windows rot... Bleh.

Är ju iofs inte buggfixarna man borde fokusera på med den här uppdateringen utan detta här!

Citat:

Uppdateringen innehåller även en testfunktion som visar notiser i Start-menyn för vissa användare.

Det villsäga reklam.

Hurra. Betalade över två tusen spänn för den här skiten, jag ska inte ha någon jävla reklam i min startmeny. EU får sätta stopp på sådana vidrigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det bör inte ta mer än 30 sekunder, inräknat tid för omstart. Hur är det något som kan kännas för jobbigt för att orka?

Så, att aktivera TPM installerar även automagiskt windows 11 och säkerhetskopierar all data som eventuellt försvinner?

Allt detta på 30sek?!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Så, att aktivera TPM installerar även automagiskt windows 11 och säkerhetskopierar all data som eventuellt försvinner?

Allt detta på 30sek?!

Nej. Prova läsa inlägget jag svarade på.

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Så, att aktivera TPM installerar även automagiskt windows 11 och säkerhetskopierar all data som eventuellt försvinner?

Allt detta på 30sek?!

Ska man tolka detta som att du bryr dig om din data ifall den försvinner i samband med OS-uppgradering men inte annars? 🙃

Det kanske bara är jag som är bortskämd men det tar inte många sekunder för mig att validera att senaste maskinbackup gått innan jag trycker på uppgradera-knappen. I den osannolika händelse att något går allvarligt snett tar det ju naturligtvis en stund att komma tillbaka, men jag räknar inte med att tappa något särskilt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej. Prova läsa inlägget jag svarade på.

Det har jag. Att aktivera TPM går snabbt, men kan också medföra en del problem, som inte tar några 30 sekunder att åtgärda.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ska man tolka detta som att du bryr dig om din data ifall den försvinner i samband med OS-uppgradering men inte annars? 🙃

Det kanske bara är jag som är bortskämd men det tar inte många sekunder för mig att validera att senaste maskinbackup gått innan jag trycker på uppgradera-knappen. I den osannolika händelse att något går allvarligt snett tar det ju naturligtvis en stund att komma tillbaka, men jag räknar inte med att tappa något särskilt viktigt.

Hur kommer du till denna slutsats? Att förlora data oavsett är ju inte önskat för en del, speciellt om det rör sig om x antal TB. Hade varit kritiskt för mig att förlora data.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det har jag. Att aktivera TPM går snabbt, men kan också medföra en del problem, som inte tar några 30 sekunder att åtgärda.

Vilka problem?

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Hur kommer du till denna slutsats? Att förlora data oavsett är ju inte önskat för en del, speciellt om det rör sig om x antal TB. Hade varit kritiskt för mig att förlora data.

Min poäng: Varför skulle du förlora data om du aktiverar TPM och uppgraderar Windows? Om du bryr dig om din data har du fungerande backup, och då förlorar du på sin höjd tid, inte data. Det kan vara störigt, men inte katastrofalt. Om du inte har backup, finns det många sätt du kan förlora data på även om du aldrig uppgraderar Windows - i en del fall till och med särskilt om du aldrig uppgraderar. Då är oron liksom lite missriktad. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Artikelförfattaren har valt att fokusera på windows 11, men Windows 10 är också påverkat:

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2023-28252

Uppdateringar för att fixa buggarna i windows 10 har också släppts:

https://msrc.microsoft.com/update-guide/releaseNote/2023-Apr

Slutsatsen att du skulle vara säkrare med ett äldre OS, är felaktig.

Nooooooooo! Damn går inte att vinna med något windows xD

Permalänk
Medlem

Känns skönt att fått in alla uppdateringar nu:

Våga Vägra Windows 11!

#VVW11