Fel på ny Roborock Q7 Max?

Permalänk

Fel på ny Roborock Q7 Max?

Hej!

Köpte tidigare idag en Roborock Q7 Max. Laddade upp den lite (42% enl appen), anslöt till Wi-Fi och appen utan problem. Försökte sedan starta den och låta den scanna hemmet. Roboten körde ca en meter innan den stannade. Fick inte längre kontakt med den via appen. Power-knappen blinkade snabbt rött. Den stod så ett tag innan jag lyfte tillbaka den till laddatationen. Fortsatte blinka rött.

Till slut hittade jag att man kunde återställa till fabriksinställningar genom att hålla inne hem-knappen och trycka på reset-knappen. Då började hemknappen blinka snabbt vitt istället. Tydligen ska den då säga något om att den återställs till fabriksinställningar, men det kommer inte ett ljud från den.

Nu står den fortfarande och blinkar vitt. Får ingen respons av att trycka på några knappar. Kan inte heller ansluta via appen. Har försökt köra en Wi-Fi reset men händer inget då heller, powerknappen bara står och blinkar vitt. Den har stått så i timmar.

Gör jag något fel? Finns det något jag kan testa eller är det bara att åka tillbaka med den?

Permalänk
Officiell jultomte

Har du testat göra om processen med återställning? Och att hålla kvar fingret hela tiden tills den säger något och först då släppa knappen?

Step 1. Hold the home icon button for 3-5 seconds. Step 2. Use a pin to press the reset button next to wifi LED just once, and power button, home button and spot cleaning button's light will be out. When you are doing this, please make sure home button is still under your finger's holding without moving. Step 3. Keep holding home button for 5 seconds after you press reset button until power button blinks again and you hear the tone "Restoring the initial version. It will take about five minutes. Please wait patient", and then you could remove the finger.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Har du testat göra om processen med återställning? Och att hålla kvar fingret hela tiden tills den säger något och först då släppa knappen?

Step 1. Hold the home icon button for 3-5 seconds. Step 2. Use a pin to press the reset button next to wifi LED just once, and power button, home button and spot cleaning button's light will be out. When you are doing this, please make sure home button is still under your finger's holding without moving. Step 3. Keep holding home button for 5 seconds after you press reset button until power button blinks again and you hear the tone "Restoring the initial version. It will take about five minutes. Please wait patient", and then you could remove the finger.

Tack för svar. Ja precis, har testat flera gånger i upp till en minut men den säger inget.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av ReMemberMe:

Tack för svar. Ja precis, har testat flera gånger i upp till en minut men den säger inget.

Har du tagit bort den från appen? Ominstallera appen och försöka hitta den igen via appen?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Har du tagit bort den från appen? Ominstallera appen och försöka hitta den igen via appen?

Ja, roboten reagerar inte när jag försöker köra en Wi-Fi-reset (dvs wifi-lampan under locket är fortsatt släckt och power-knappen fortsätter blinka vitt). Känns alltså som att felet ligger i själva dammsugaren och inte i appen.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av ReMemberMe:

Ja, roboten reagerar inte när jag försöker köra en Wi-Fi-reset (dvs wifi-lampan under locket är fortsatt släckt och power-knappen fortsätter blinka vitt). Känns alltså som att felet ligger i själva dammsugaren och inte i appen.

Verkar finnas något som heter "White light of death". Verkar inte finnas någon riktig lösning om man inte vill roota den och gräva djupare. Jag skulle nog gå tillbaka med den för att undvika för mycket pill när den är så pass ny och be om att få en ny.

Har själv denna modell och är riktigt nöjd.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Verkar finnas något som heter "White light of death". Verkar inte finnas någon riktig lösning om man inte vill roota den och gräva djupare. Jag skulle nog gå tillbaka med den för att undvika för mycket pill när den är så pass ny och be om att få en ny.

Har själv denna modell och är riktigt nöjd.

Ja det får nog bli så. Elgiganten verkar acceptera att byta ut den direkt utan att behöva skicka den för felsökning så jag gör nog så! Tack för att du försökte hjälpa till!

Permalänk

Problemet är nog wifi relaterat. Har en sån här själv och min har slutat fungera, för jag har Google Wifi som inte går att ställa in 2.4ghz eller 5ghz banden. Den kör båda samtidigt och du kan inte ställa in detta på nåt sätt.

Roboten klarar bara 2.4ghz

Sån jävla dynga haha

Permalänk
Skrivet av Alex Del Piero:

Problemet är nog wifi relaterat. Har en sån här själv och min har slutat fungera, för jag har Google Wifi som inte går att ställa in 2.4ghz eller 5ghz banden. Den kör båda samtidigt och du kan inte ställa in detta på nåt sätt.

Roboten klarar bara 2.4ghz

Sån jävla dynga haha

Aha, kanske var något sådant. Fick i alla fall en ny direkt av Elgiganten och den nya fungerar som den ska. Nu funderar vi bara på varför vi inte köpt robotdammsugare tidigare!? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Del Piero:

Problemet är nog wifi relaterat. Har en sån här själv och min har slutat fungera, för jag har Google Wifi som inte går att ställa in 2.4ghz eller 5ghz banden. Den kör båda samtidigt och du kan inte ställa in detta på nåt sätt.

Roboten klarar bara 2.4ghz

Sån jävla dynga haha

Nej, att det inte går att återställa den har ingenting med Wifi att göra då detta går alldeles utmärkt att göra utan Wifi.

Det är nog bara en trasig enhet. Sånt som händer.